Dr Michał Kubiak Zakład Polityki Społecznej i Publicznej Instytut Politologii Uniwersytetu Gdańskiego Krajobraz pogranicza. Perspektywy i doświadczenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Staże na terenie Unii Europejskiej
Advertisements

Biuro Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej EXPO 2010
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
2010 Przygotowania Polski do Wystawy Światowej EXPO 2010 w Szanghaju Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa,
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
BADANIA TRANSGRANICZNE WYNIKI, PROBLEMY, WYZWANIA
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Łuków -20 lat wspólnie Zmiany w Łukowie na przestrzeni ostatnich 20-stu lat 1 LO im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie.
Narodowa Strategia Spójności
Solidarność międzypokoleniowa a aktywność społeczna osób starszych.
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Województwo pomorskie –
A B C POLSKIEJ PREZYDENCJI 2011.
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
System nadzoru nad bezpieczenstwem zewnetrznych granic Unii Europejskiej i polski w aspekcie zagrożenia chorobami zakaźnymi i czynnikami szkodliwymi w.
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
WYMIANA DOBRYCH PRAKTYK W OBSZARZE CSR BRANŻY MASZYNOWEJ Z POLSKI I BUŁGARII PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI.
Dr Artur Gruszczak Centrum Europejskie Natolin /
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
W jakich aspektach życia (np. kultura, infrastruktura, gospodarka) i dlaczego wspierałbyś swój region, gdybyś posiadał euro z budżetu Unii Europejskiej.
XVII Sesja Dzieci i Młodzieży.
Zmiany w Polsce po wstąpieniu do Unii Europejskiej
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Wspólna kontrola celna perspektywy rozwoju na granicy polsko-ukraińskiej Bartosz Gruszecki Naczelnik Urzędu Celnego w Przemyślu
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Systemy informatyczne Służby Celnej, oczekiwania klienta
Jako element polityki prorodzinnej w Polsce
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Ustrój samorządu terytorialnego
Kompleksowa informacja podstawą do ekspansji zagranicznej Poznań, 26 maja 2015.
Program Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej Mikroprojekt nr 7: „Wspólne.
ROLA MIAST W POLITYCE SPÓJNOŚCI Sebastian Murawski Dyrektor Wydziału Funduszy Unijnych i Strategii Urzędu Miejskiego w Radomiu.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Europejska Współpraca Terytorialna OCHRONA ZDROWIA Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski województwa.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
POD DOBRĄ OCHRONĄ. O NAS  Jedyna organizacja na Dolnym Śląsku skupiająca zarówno świadczeniodawców podstawowej, jak i specjalistycznej opieki zdrowotnej.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Prezentacja przygotowana w ramach projektu: „POLSKO - ROSYJSKA WYMIANA MŁODZIEŻY 2015” realizowanego na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich,
„Migracje w naszym obszarze- przeszłość i teraźniejszość” Migracje mniejszości Żydowskiej na teren Łodzi Agata Szafrańska.
Tworzenie związku metropolitalnego. Górnośląski Związek Metropolitalny od lat zabiegał o stworzenie prawnych podstaw metropolii. Ustawa o związkach metropolitalnych.
Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość,
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1 Instytucja Pośrednicząca PO KL Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych Priorytet IX PO.
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
POWIATOWY URZĄD PRACY W GDAŃSKU Metropolitalny Rynek Pracy Roland Budnik.
WSKAŹNIKI JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW POZNANIA 2010 Prof. dr hab. Ryszard Cichocki Dr Piotr Jabkowski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Centrum.
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
udział w międzynarodowych targach przygotowanie plansz, prezentacji, które umożliwią szybkie i efektowne zaprezentowanie miasta.
Spotkanie Jaworzno liderem e-mobilności rozpoczęliśmy o godz
w województwie pomorskim
KOMPETENCJE I PERSPEKTYWY ZAWODOWE
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
SEGMENTACJA RYNKU.
STOSUNKI PARTNERSKIE POMIĘDZY MIASTEM HEL
GIŻYCKI BUDŻET OBYWATELSKI 2017 SPOTKANIE PODSUMOWUJĄCE
Postępy w realizacji Strategii komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych
Działania wspierające internacjonalizację polskich firm
Zapis prezentacji:

dr Michał Kubiak Zakład Polityki Społecznej i Publicznej Instytut Politologii Uniwersytetu Gdańskiego Krajobraz pogranicza. Perspektywy i doświadczenia funkcjonowania małego ruchu granicznego z obwodem kaliningradzkim, opracowanie Łukasz Wenerski i Piotr Kaźmierkiewicz, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013.

2. MRG między RP a FR obowiązuje od 27 lipca 2012 roku; 1. Mały Ruch Graniczny (MRG) włączono do prawa europejskiego w 2006 roku (na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 1931/2006) w celu ujednolicenia polityki unijnej w odniesieniu do jej zewnętrznych granic; 2. MRG między RP a FR obowiązuje od 27 lipca 2012 roku; 3. Polacy (z województwa warmińsko-mazurskiego i pomorskiego) oraz Rosjanie (z obwodu kaliningradzkiego) mogą uzyskiwać dokument pozwalający na przekraczanie granicy bez konieczności posiadania wizy;

MRG „odnosi się do regularnego przekraczania zewnętrznej granicy lądowej (UE i państwa trzeciego) przez osoby zamieszkujące strefę przygraniczną w celu pobytu w strefie przygranicznej, na przykład ze względów społecznych, kulturowych lub uzasadnionych powodów ekonomicznych lub ze względów rodzinnych”.

Obszar objęty Małym Ruchem Granicznym Dwa polskie województwa (częściowo): 1. warmińsko-mazurskie (miasta: Elbląg i Olsztyn oraz powiaty: elbląski, braniewski, lidzbarski, bartoszycki, olsztyński, kętrzyński, mrągowski, węgorzewski, giżycki, gołdapski i olecki); 2. pomorskie (miasta: Gdańsk, Sopot, Gdynia oraz powiaty: pucki, gdański, nowodworski i malborski); Ze strony rosyjskiej włączono cały obwód kaliningradzki; Strefa ruchu przygranicznego objęła około 2,8 mln mieszkańców (1,9 mln Polaków oraz 0,9 mln Rosjan).

Umowa między RP a FR o MRG nie jest standardową w rozumieniu ram rozporządzenia 1931/2006 PE i Rady UE Strefa przygraniczna, to teren sięgający nie dalej niż 30 km od granicy lub w określonych przypadkach 50 km; tereny objęte MRG wykraczają poza te ramy (np. odległość między Gdańskiem a Kaliningradem wynosi 127 km), a sam Obwód kaliningradzki ma 208 km długości i 108 km szerokości.

Cele badań raportu ISP Analiza społecznych skutków MRG po stronie polskiej i ukazanie wpływu na postrzeganie Rosjan w Polsce, Zbadanie opinii na temat MRG wyrażanych przez osoby zaangażowane w polityczne, społeczne oraz gospodarcze aspekty relacji polsko-rosyjskich, Metoda badawcza: wywiady przeprowadzone 28 osobami różnych profesji, m.in.: ekspertami zajmującymi się stosunkami polsko-rosyjskimi, przedsiębiorcami, pracownikami hoteli, pracownikami różnych urzędów (miejskich, marszałkowskiego, wojewódzkiego, izby celnej, urzędu pracy), przedstawicielami organizacji pozarządowych, dziennikarzami; Miasta: Gdańsk, Olsztyn, Braniewo, Bartoszyce, Nowy Dwór Gdański.

Najważniejsze wnioski z raportu ISP Rosjanie ruszyli na masowe zakupy w Polsce wzbudzając tym zadowolenie przedsiębiorców w Polsce (Rosjanie zostawiają znaczne sumy pieniędzy); zwykli obywatele coraz bardziej akceptują Rosjan, postrzegając generalnie jako kulturalnych gości, normalnie zachowujących się w sklepach, restauracjach i hotelach; trudno dopatrzeć się niechęci czy kierowania się w ocenie przyjeżdżających Rosjan stereotypami, wzajemne stosunki w tym regionie opierają się w dużej mierze na neutralności, (przedstawiciele obu społeczeństw obecnie nie wchodzą ze sobą w głębsze relacje - tzw. „płytka jakość kontaktów”).

Zwiększający się ruch na granicy W ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie umowy między RP a FR o MRG wydano 100 tys. zezwoleń uprawniających do odbywania wizyt w sąsiednimi kraju, a ruch na granicy z obwodem kaliningradzkim wzrósł o 74%, W 2012 roku granicę Polski z obwodem kaliningradzkim przekroczyło ponad 4 mln osób, a tylko w pierwszym półroczu 2013 roku tylko liczba przekroczeń wyniosła 3,3 mln osób.

Główne cele wjazdu Rosjan w ramach MRG Przede wszystkim zakupy: spożywcze, odzieżowe i obuwnicze oraz artykułów przemysłowych, AGD i RTV, dostępność i jakość produktów w Polsce oraz niższe ceny niż w obwodzie kaliningradzkim (gdzie np. parówki są droższe o 178%, twaróg o 128%, śmietana o 107%, mleko o 57%); w wywiadach podkreśla się, że: „koszyki klientów z Rosji są zawsze pełne, a przeciętna wartość towarów wynosi co najmniej kilkaset złotych” (nierzadko około 1000 zł); przeciętna rodzina z obwodu kaliningradzkiego wybiera się na zakupy do Polski nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu.

Dwie grupy Rosjan: Osoby zamieszkujące tereny pasa przygranicznego, których celem jest zrobienie jak najszybszych zakupów przy jak najmniejszym nakładzie finansowym; Mieszkańcy (głównie) Kaliningradu, wyjeżdżający dalej, do głównych miast województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego, robiący zakupy przede wszystkim w największych centrach handlowych; Większą popularnością cieszy się województwo pomorskie z dużymi trójmiejskimi centrami handlowymi; Popularne są tzw. shopping tours - przejazdy autobusem z obwodu kaliningradzkiego bezpośrednio do konkretnego punktu zakupowego.

Stereotypy – strach ma wielkie oczy obawy dotyczące np. wzrostu przestępczości, przemytu w związku z MRG nie mają odbicia w rzeczywistości; obecność Rosjan z obwodu kaliningradzkiego stała się nieodłącznym elementem krajobrazu dwóch polskich województw; przedstawiciele branży turystycznej twierdzą, że „gdańska ulica lubi Rosjan”, Rosjanie i Polacy są dla siebie mili i życzliwi, ale te relacje mają (jak na razie) charakter powierzchowny („wzajemna neutralność”), bez żadnych interakcji, rozmów, spotkań innych niż przy kasie, w recepcji czy przy płaceniu rachunku za obiad.

Polacy traktują sąsiadów przeważnie jako bezproblemowych, czasem nawet sympatycznych gości z obwodu kaliningradzkiego, dobrych klientów zostawiających spore sumy pieniędzy; Przejście od stanu wzajemnej neutralności do dobrosąsiedzkich relacji wymaga większego zaangażowania w działania pozarządowe, kulturalne i sportowe (podejmowanie wspólnych inicjatyw, wymianę doświadczeń i lepsze poznanie się).

Współpraca organizacji pozarządowych (przykłady) Federacja Organizacji Socjalnych Województwa Warmińsko-Mazurskiego (FOSA) – projekt ukierunkowany na „wzmocnienie socjalnych organizacji pozarządowych w ich działaniach poprzez wymianę doświadczeń i dobrych praktyk organizacji działających w województwie warmińsko-mazurskim oraz Obwodu Kaliningradzkiego; Stowarzyszenie Motocyklistów „Warmia Bikers” z Braniewa uczestniczy raz do roku we wspólnym zjeździe motocyklistów z Polski i obwodu kaliningradzkiego; do Braniewskiego Centrum Kultury przyjeżdża przynajmniej raz w miesiącu na gościnne występy grupa z sąsiadującego obszaru Rosji; w sferze sportowej - Mistrzostwa Małego Ruchu Granicznego w Piłce Nożnej w Giżycku.

Trudności sprzedawcy dopiero uczą się odpowiedniego podejścia do klienta z Rosji; kluczowa - znajomość języka rosyjskiego przez personel, gdyż Rosjanie rzadziej niż przedstawiciele innych narodów chcą posługiwać się językiem angielskim; ważne są także materiały promocyjne, menu, informacje turystyczne i in., pojawiają się uwagi, że klient rosyjski może być klientem wymagającym w sensie „skomponowanej idealnie pod niego” czy też „kompleksowej obsługi w jednym miejscu (np. w centrum handlowym)”.

Zainteresowanie wyższych uczelni studentami z Rosji działania promocyjne (np. prezentacja oferty na targach edukacyjnych w Kaliningradzie (4-6.10.2013), czy promocja w dodatku do gazety „Kaliningradzka Prawda”; jednak potencjalnym studentom trzeba pokazać, że istnieje kierunek przygotowany specjalnie dla nich i jednocześnie, że uczelnia jest gotowa udzielić pomocy w znalezieniu mieszkania, proponuje akademik oraz opiekę w pierwszych dniach pobytu w Polsce; wtedy jest szansa, że młodzi Rosjanie zaczną pojawiać się na polskich uczelniach (regionu) w dużo większej liczbie.

Wspólna granica – co się udało, co należy dopracować? przejścia graniczne są modernizowane, ale nie powstała żadna nowa infrastruktura, sytuacja kadrowa też nie uległa poprawie; gdy budowano przejście Gronowo-Mamonowo, zakładano przepustowość techniczna dla 8 miesięcy wyniesie 121 tys. Osób, tymczasem w ciągu 2013 r. w ciągu 8 miesięcy przejechało 523 tys. Osób, to 430% normy (naczelnik Mamonowa); celem sprostania nowym zadaniom uruchomiono m.in. „zielony korytarz” w Grzechotkach (specjalnie oznakowany „nic do zgłoszenia”) pas ruchu przeznaczony dla podróżnych przekraczających granicę w celach turystycznych lub służbowych, który daje możliwość szybszego przekroczenia granicy;

do obsługi zielonego korytarza wykorzystuje się analizę poziomu ryzyka tzn. system informatyczny typuje na podstawie wcześniej zbieranych i analizowanych informacji, którą osobę należy skontrolować, Generalnie przyjętą przez Służbę Celną zasadą jest, że kontrolę na zielonym pasie można dokonać tylko w wypadku solidnych przesłanek. Jeżeli natomiast trafi się ktoś nieuczciwy, musi się liczyć z tym, że ciążą na nim surowe konsekwencje.

System eBooking elektroniczne powiadamianie o przybyciu na przejście graniczne zorganizowanych grup turystycznych, które mogą przekazywać Służbie Celnej odpowiednio wcześniej dane osób, które pojawią się na granicy. Jeżeli wszystko jest w porządku, to wtedy Służba Celna może odprawić całą załogę w 6 do 10 minut; system szczególnie pomocny podczas weekendów oraz innych dni kiedy Rosjanie pojawiają się na granicy większą grupą (np. majówka, okres noworoczny);

Dylematy wielu rozmówców podkreśla (jednak) – mając odmienne zdanie, że granica stanowi duży problem: przepustowość przejść granicznych pozostawia wiele do życzenia i ludzie muszą stać często w wielogodzinnych kolejkach; cały ruch odbywa się samochodami (nie ma pieszych przejść); wielu rozmówców przejawia przekonanie o niejasności i uznaniowości procedur (na granicy można się spodziewać wszystkiego, jeżeli trafi się na humor celnika to dobrze, w innym wypadku może być różnie); nieprecyzyjne szacowanie czasu oczekiwania np. zapowiadane 45 min. przedłużające się do 3 godzin.

Problemy nie tylko po polskiej stronie W stosunku do rosyjskich służ wysuwanych jest co najmniej tyle samo zarzutów co do polskich, a często są to również oskarżenia dużo poważniejsze (np. głosy o braniu łapówek). Wobec polskich służb takie zarzuty nie padają.

Podsumowanie MRG między Polską a Rosją w istotny sposób wpłynął na krajobraz polskich województw objętych umową; Rosjanie ruszyli na masowe zakupy (tańsze) do Polski; Z rozwoju sytuacji cieszą się polscy przedsiębiorcy, dostrzegając finansowe korzyści; Obecność Rosjan koncentruje się przede wszystkim na ofercie handlowej, ale stara się ich pozyskać także branża turystyczna; Zwykli obywatele nie zgłaszają zastrzeżeń w związku z obecnością Rosjan w Polsce (mieszkańcy Obwodu kaliningradzkiego są postrzegani raczej pozytywnie); Kontakty są jednak neutralne, przekształcenie ich jakości wymaga wzmocnienia działań oddolnych.