Zanim zaczniemy mierzyć wartość kapitału ludzkiego jakość kapitału ludzkiego – perspektywa europejska 1
DLACZEGO JAKOŚĆ KOMPETENCJI JEST WAŻNY? 2 rozwój pracowników rozwój firmy
KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE W EUROPIE W oparciu o wyniki badań PIAAC i Eurostat 3
4
Podstawowe umiejętności i kompetencje 20% Nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie pisania, czytania i liczenia 25% Nie posiada podstawowych umiejętności obsługi komputera 5
6 „Starzenie się” umiejętności
CO JEST ROBIONE W ZAKRESIE ROZWOJU KOMPETENCJI. Wybrane inicjatywy Komisji Europejskiej 7
Agenda na rzecz uczenia się dorosłych Budowanie świadomości Finansowanie uczenia się dorosłych Kształcenie wyższe i dostęp do niego Monitoring sektora uczenia się dorosłych Jakość Dotarcie do specyficznych grup Walidacja uczenia się poza formalnego i nieformalnego 8
Sieć narodowych koordynatorów oraz grupy robocze w ramach ET
Konkluzje z Rygi Promocja kształcenia w miejscu pracy i praktyk zawodowych Zapewnienie jakości kształcenia zawodowego oraz oparcie jej na wynikach/rezultatach uczenia się Zapewnienie dostępu do kształcenia dla wszystkich, w tym doradztwo i poradnictwo zawodowe Wzmocnienie rozwoju kluczowych kompetencji Rozwój kompetencji trenerów i nauczycieli 11
Działania Komisji Europejskiej (1) 12 Europejski sojusz na rzecz przygotowania zawodowego
Działania Komisji Europejskiej (2) 13 Sektorowe Sojusze Kompetencji; działania programowe
Strony, które warto odwiedzać 14
DZIĘKUJE ZA UWAGĘ! Anna Nikowska Komisja Europejska Dyrekcja Generalna Zatrudnienie, Sprawy Społeczne i Włączenie Społeczne 15