CENTRUM NAUCZANIA W JĘZYKU ANGIELSKIM UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W POZNANIU – JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA, WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA, PROMOCJA UCZELNI I MIASTA Prof. dr hab. med. Grzegorz Oszkinis
Diagnoza – stan przed realizacją projektu rozproszenie funkcji administracyjnych związanych ze studiami anglojęzycznymi, ograniczona liczba krajów pochodzenia studentów zgłaszających się na rekrutację, wzrastająca liczba aplikacji przy ograniczonej kadrze administracyjnej, brak stałego kontaktu z absolwentami i informacji o ich losach, brak spójnej wizji marketingowej – informacje o Uczelni rozprzestrzeniały się głównie za pomocą „marketingu szeptanego”
Założenia projektu centralizacja i poprawa jakości obsługi studentów, dywersyfikacja i usprawnienie procesu rekrutacji, podniesienie jakości nauczania, unowocześnienie metod i zwiększenie opcji zawodowych dla absolwentów; wprowadzenie międzynarodowych standardów, rozwinięcie marketingu na skalę globalną i zwiększenie rozpoznawalności marki PUMS, nieustanne podnoszenie kompetencji kadry, rozwinięcie sieci profesjonalnych relacji w skali lokalnej i międzynarodowej
Założenia dotyczące potrzeb różnych grup podmiotów w ramach Uczelni studenci: zapewnienie wysokiej jakości edukacji i obsługi na konkurencyjnym światowo poziomie, absolwenci: zapewnienie dobrej wyjściowej pozycji na rynku pracy, pozytywnego nastawienia do Uczelni, miasta i kraju, kandydaci: zwiększenie atrakcyjności i dostępności oferty, kadra: zwiększanie profesjonalizmu i kompetencji, kanclerz: utrzymanie stałego źródła dochodu dla Uczelni
Harmonogram projektu 2010: stworzenie sekcji symulacji medycznej i e-learningu, 2011: wdrożenie autorskiego systemu rekrutacji on-line, z modułem płatności przez internet (2013), : - umowy międzynarodowe i nowi partnerzy, - lepsze przygotowanie do egzaminów licencyjnych, - szkolenia i staże dla kadry nauczycielskiej, - aktywizacja organizacji studenckich, - szereg inicjatyw związanych z obsługą studentów, - obecność w mediach społecznościowych
Główne wyzwania w realizacji projektu przezwyciężenie mentalnych przyzwyczajeń i schematów administracyjnych przy wprowadzaniu zmian, utrzymanie równowagi pomiędzy celami finansowymi i akademickimi Uczelni, zmiany na rynku edukacyjnym, integracja dużej wielokulturowej grupy, współpraca z firmami prywatnymi, dostosowanie curriculum do różnych krajowych i międzynarodowych standardów
Osiągnięte rezultaty (1) najbardziej zróżnicowana oferta edukacyjna w języku angielskim wśród polskich uczelni medycznych, Uczelnia i dyplomy uznawane na całym świecie, dobre wyniki egzaminów licencyjnych oraz powodzenie na rynku pracy naszych absolwentów, zwiększenie liczby aplikacji, wyjściowego poziomu przygotowania kandydatów oraz zróżnicowania ich krajów pochodzenia, rozbudowa i unowocześnienie bazy edukacyjnej oraz metod nauczania
Osiągnięte rezultaty (2) zapoczątkowanie wielokierunkowego partnerstwa z uczelniami poznańskimi i zagranicznymi w zakresie kształcenia studentów i wymiany akademickiej, rozwój organizacji studenckich i życia kulturalnego, bardziej efektywne użycie środków na rekrutację i promocję, zwiększenie wymiany akademickiej (np. Erasmus, GHLO), usprawnienie kontaktu ze studentami, absolwentami, kandydatami i osobami trzecimi
Podpowiedzi dla innych uczelni Uczestnictwo w międzynarodowych inicjatywach zwykle podwyższa standardy kształcenia. Dobre rozwiązania, które sprawdzą się w programach anglojęzycznych, są często przenoszone na grunt studiów polskojęzycznych i stanowią istotną korzyść dla uczelni. Podstawą działania jest profesjonalny i kompetentny zespół ludzi oraz wsparcie ze strony władz uczelni. Należy być otwartym na współpracę, nowe pomysły, inicjatywy oddolne, ale i umiejętnie gospodarować dostępnymi środkami.
Podsumowanie Projekt CNJA jest projektem ciągłym, a więc pomimo dotychczasowych osiągnięć wciąż się zmienia, reagując na bieżące potrzeby i prognozy rynkowe na przyszłość. W Polsce działanie uczelni w tym zakresie w dużym stopniu stanowi szukanie i testowanie rozwiązań pionierskich, takich jak łączenie specyfiki uczelni publicznej i szkoły oraz firmy konkurującej na rynku międzynarodowym. Na wyniki często trzeba czekać latami – nie powinno się w pośpiechu zaniedbywać detali.