Prezentacja wyników badania ewaluacyjnego „Analiza zapotrzebowania na „białe i zielone miejsca pracy” w województwie śląskim oraz wskazanie branż kreujących.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
innowacyjna wielkopolska
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Arkadiusz Wojciechowski
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Zawody przyszłości.
Znaczenie podręcznika
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Poddziałanie Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw – konkurs A.2 1.Termin ogłoszenia: IV kwartał 2.Planowana.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Rekomendacje z badania: Prognoza zmian na rynku pracy wynikających z realizacji programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
KONFERENCJA NAUKA DLA BIZNESU – WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO-SPOŻYWCZYM Katarzyna Margel Warszawa, SGGW, 27 luty 2007 rok.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Departament Pielęgniarek i Położnych
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Katedra Logistyki dr Cezary Gradowicz. Katedra Logistyki kierując się potrzebą uzupełnienia i poszerzenia wiedzy podstawowej oferowanej w ramach przedmiotów.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Wdrażanie Osi I Przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury w latach Poddziałania –
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapis prezentacji:

Prezentacja wyników badania ewaluacyjnego „Analiza zapotrzebowania na „białe i zielone miejsca pracy” w województwie śląskim oraz wskazanie branż kreujących miejsca pracy w odniesieniu do wsparcia oferowanego w ramach RPO WSL na lata ” Katowice, 15 grudnia 2015 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata

Plan prezentacji 1.Metodologia badania 2.Wyniki badania 3.Rekomendacje

Metodologia 1.Analiza desk research 2.IDI z przedstawicielami IZ i IP (1 diada, 2 IDI) 3.IDI z ekspertami ds. rynku pracy (9 IDI) 4.IDI z przedsiębiorcami (5 IDI) 5.CATI z przedsiębiorcami (387) 6.Metody analityczne (analiza danych statystycznych)

Białe i zielone miejsca pracy Priorytet VII, Priorytety inwestycyjne 8 i, 8iii Poddziałania 7.1.1, 7.1.2, 7.1.3, 7.1.4, 7.3.1, 7.3.2, 7.3.3, Działania 7.2 i 7.5 RPO WSL Wyniki badań

Do najbardziej zanieczyszczających środowisko branż w województwie śląskim zaliczyć można:  Górnictwo i wydobywanie (sekcja B),  Przetwórstwo przemysłowe (sekcja C),  Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych (sekcja D),  Transport lądowy i transport rurociągowy (sekcja H, dział 49). Duży stopień zanieczyszczeń nie jest generowany jedynie przez duże zakłady przemysłowe, ale również sektor MSP. Ważny czynnik wpływający na negatywne zmiany zachodzące w środowisku naturalnym stanowią także gospodarstwa domowe - emisariusze szkodliwych substancji, powodujących wysokie stężenia zanieczyszczeń powietrza. Województwo śląskie stoi obecnie przed perspektywą „zazielenienia” się rynku pracy, czyli przenikaniem „zielonych” elementów do tradycyjnych, od dawna istniejących zajęć i zawodów. Zielone miejsca pracy powstawać będą w branżach i zawodach związanych z energetyką (sekcja D), transportem (sekcja H), budownictwem (sekcja F), recyklingiem (sekcja E) i rolnictwem (sekcja A). „Zazielenienie się” śląskiej gospodarki.

Proces starzenia się społeczeństwa i jednoczesny spadek przyrostu naturalnego powoduje, że województwo śląskie musi wprowadzać szereg działań i rozwiązań, które ostatecznie zapobiegać mają pojawiającym się problemom demograficznym. Do najczęstszych obszarów problemowych z jakimi borykają się osoby starsze można zaliczyć obszar: zdrowotny, społeczny oraz ekonomiczny. Istotne znaczenie w zakresie poprawy ich funkcjonowania mają zawody określone jako „białe miejsca pracy” związane bezpośrednio ze świadczeniem usług pielęgniarskich, medycznych, fizjoterapeutycznych, jak również usług opiekuńczych. Ważnym elementem w zakresie odpowiedzi na problemy osób starszych jest usprawnienie organizacji przedsiębiorstw sprzedających „produkty medyczne”, urozmaicenie oferty sprzedawanych produktów i wzbogacenie kadry pracowniczej. Branże nieodzowne do sprostania problemom demograficznym regionu. Branże nieodzowne do sprostania problemom demograficznym regionu: Sekcja Q Opieka zdrowotna i pomoc społeczna: Dział 86 Opieka zdrowotna Klasy/podklasy: Praktyka lekarska ogólna, Praktyka lekarska specjalistyczna, C Praktyka pielęgniarek i położnych, A Działalność fizjoterapeutyczna, Z Praktyka lekarska stomatologiczna, E Asystenci farmaceuci i technicy, Dział 87 Pomoc społeczna z zakwaterowaniem Klasy: Pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską, Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych, Dział 88 Pomoc społeczna bez zakwaterowania, Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Sekcja G. Handel hurtowy i detaliczny…, 46.4 Sprzedaż hurtowa artykułów uż. domowego, 47.7 Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

 „Zielone miejsca pracy” wpisują się w następujące sekcje PKD: A, B, D, E, F, G, M, N, O  Do zawodów deficytowych związanych z ochroną środowiska (pośrednio) zaklasyfikowano: montera ociepleń budynków, sortowacza surowców wtórnych oraz pomocniczego robotnika przy konserwacji terenów zieleni.  Przedsiębiorcy w województwie śląskim na chwilę obecną nie zatrudniają osób na „zielonych stanowiskach pracy” z powodu braku środków finansowych.  Działania pro-ekologiczne podejmowane są w niewielkim stopniu przez przedsiębiorców na terenie województwa śląskiego.  Na podstawie Krajowego Planu Działania na rzecz Odnawialnych Źródeł Energii szacuje się, że w Polsce może powstać nawet 53 tys. miejsc pracy z czego większość (33 tys.) w branży związanej z biomasą oraz kolektorami słonecznymi (ponad 12 tys.) Stan i zapotrzebowanie na „zielone miejsca pracy”

 „Białe miejsca pracy” wpisują się w następujące sekcje PKD: C, G, I, M, O, Q, S,  Do deficytowych zawodów w województwie śląskim został zaklasyfikowany: opiekun osoby starszej, opiekun w domu pomocy społecznej, a także rejestratorka medyczna,  Płace pracowników zatrudnionych na „białych miejsca pracy” nie są adekwatne w stosunku do wymagań,  Coraz więcej lekarzy emigruje z powodów dostępu do nowszych technologii oraz lepszych warunków finansowych,  Z jednej strony prognozować można wzrost zapotrzebowania na pracowników w białym sektorze jednak należy mieć na uwadze trudności z obsadzeniem wybranych miejsc pracy,  Największy udział (%) w grupie: Specjaliści do spraw zdrowia (22) w perspektywie do 2020 roku przypadnie pielęgniarkom oraz lekarzom. Stan i zapotrzebowanie na „białe miejsca pracy”

Kompetencje, jakich brakuje kandydatom na stanowiska związane z zielonymi miejscami pracy. Najczęściej kandydatom na stanowiska związane z pro-ekologiczną działalnością przedsiębiorstw brakuje wiedzy merytorycznej (często specjalistycznej, mieszczącej się w ramach specyfiki konkretnych branż) – 62,5% wskazań. Znaczącą na tle pozostałych wskazań jest również grupa osób, która wskazała na braki w zakresie umiejętności technicznych (w tym obsłudze, monitorowaniu i naprawie różnego typu urządzeń) - 50%. Kompetencje pracowników sektorów związanych z „zielonymi miejscami pracy” Blisko 40% przedsiębiorców określiło natomiast, że to brak dyspozycyjności potencjalnych pracowników stanowi czynnik uniemożliwiający ich pozytywną rekrutację do pracy.

W przypadku zawodów związanych z „zieloną gospodarką” ważne jest rozwijanie kwalifikacji mieszczących się w zakresie umiejętności związanych z: w tym między innymi kompetencji takich jak: umiejętność wykorzystywania nowoczesnych technologii budowlanych, szacowanie efektów ekologicznych, czytanie projektów budowlanych, montowanie ekologicznych szamb i zbiorników wody, zakładanie paneli słonecznych; – umiejętność obsługi elektronicznych systemów przechowalniczych i produkcyjnych oraz wiedza z zakresu przepisów i zasad zagospodarowania odpadów w przedsiębiorstwach (postępowanie, sortowanie, utylizacja, sprzedaż zewnętrznym podmiotom); w tym między innymi dotyczących bezpośrednio oświetlenia, wody, prądu, jazdy samochodem; np. piecy, kotłów; (w zakresie pozyskiwania środków związanych ze wsparciem w ramach „zielonych sektorów”). Pracownicy „zielonego obszaru” to również te osoby, które cechować się powinny posiadaniem komplementarnych kwalifikacji z dziedziny ochrony środowiska oraz wiedzy biznesowo-prawniczej. ekologicznym budownictwem, recyklingiem obsługą pracy urządzeń, wykorzystywanych w ramach proekologicznej działalności przedsiębiorstw, przygotowywaniem dokumentacji projektowych stosowaniem norm ekologicznych oraz technologii energooszczędnych,

Najczęstszymi powodami, przez które pracodawcy nie zatrudniają osób na „białych stanowiskach pracy” są niedobory osób o odpowiednich kwalifikacjach (certyfikatach/kursach) – 33,3%. Odpowiedzi takie jak brak odpowiednich kompetencji i zbyt wysokie oczekiwania finansowe wskazało po 13,3% badanych. Kompetencje pracowników sektorów związanych z „białymi miejscami pracy” Przyczyny związane z brakiem rekrutacji pracowników na „białe miejsca pracy”. Wśród umiejętności, których brakuje kandydatom wskazano przede wszystkim kompetencje techniczne i merytoryczne. Elementy zaklasyfikowane jako inne (46,7% wskazań) dotyczyły głównie: braku dostępności wykwalifikowanych pielęgniarek; braku kandydatów, którzy mogliby pełnić zawód lekarza rodzinnego ze względu na brak wystarczającego doświadczenia; brak chęci pracy w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia.

W przypadku zawodów związanych ze świadczeniem opieki nad osobami starszymi, kompetencjami szczególnie istotnymi są te, które określić można jako społeczne – w tym między innymi umiejętność pracy w zespole i rozwiązywania problemów, sprawność w komunikacji, kreatywne i analityczne myślenie, zdolność do efektywnego zarządzania czasem, wielozadaniowość. W odniesieniu do personelu medycznego i paramedycznego szczególnie istotne jest rozwijanie kompetencji w zakresie coachingu, przewodzenia i budowania zespołu, zarządzania strategicznego, zarządzania zmianą i jakością, zarządzania projektowego, umiejętność optymalizacji procesów. Kadra zarządzająca, której obowiązki zawodowe mieszczą się w zakresie funkcjonowania „białego sektora” rozwijać powinna kwalifikacje odnoszące się do „e-umiejętności” (związanych ze zwiększającym się wykorzystaniem technologii ICT w sektorze medycznym) oraz wiedzę w zakresie regulacji prawnych.

Wyzwania, zagrożenia i bariery związane z kreowaniem „białych miejsc pracy” Głównym wyzwaniem dla „białych miejsc pracy”, będą nasilające się problemy demograficzne, związane ze starzeniem się społeczeństwa.  Istotną barierą dla rozwoju branży medycznej są ograniczone zasoby kadrowe lekarzy.  Niewystarczająca jest liczba absolwentów kierunków medycznych, trend postępuje w odwrotnym kierunku w stosunku do zapotrzebowania.  Konieczność zmian systemowych.

Wyzwania, zagrożenia i bariery związane z kreowaniem „zielonych miejsc pracy” Polskie przedsiębiorstwa są „zielone” w takim stopniu, w jakim determinują to obowiązujące przepisy prawa.  Konieczność wygenerowania popytu przed podjęciem działań mających na celu zwiększenie wiedzy pracowników w zakresie kompetencji potrzebnych na „zielonych miejscach pracy”.  Zagrożeniem rozwoju „zielonej gospodarki” są zbyt wysokie koszty produktów ekologicznych oraz produkcji ekologicznej.  Wydobycie węgla kamiennego od dawna istnieje w świadomości społecznej jako podstawa funkcjonowania gospodarki woj. śląskiego.  Próby przerzucenia ciężaru produkcji zasobów energetycznych na czystsze źródła energii budzą obawy o opłacalność tego rodzaju przedsięwzięć.

Ocena zaprojektowanego systemu wdrażania PI 8i oraz 8iii Kryteria ogólne formalne dla działań wdrażanych przez WUP  Nie zdiagnozowano bezpośredniego wpływu kryteriów ogólnych na wybór projektów wspierających „białe/zielone miejsca pracy” oraz projektów z branż o potencjale do kreowania nowych miejsc pracy,  Badani wskazywali, iż są to stricte formalne kryteria, które podkreślają najważniejsze elementy systemu wdrażania RPO WSL zgodnie z przepisami UE oraz krajowymi. Kryteria ogólne merytoryczne dla działań wdrażanych przez WUP  Brak wskazań dużego wpływu na wybór projektów wspierających powstawanie „zielonych i białych miejsc pracy” oraz branż o potencjale do kreowania miejsc pracy. Nie wskazano również wpływu kryteriów horyzontalnych,  Jedynie Kryterium nr 1 może dawać możliwości kierunkowania wsparcia poprzez umieszczenie odpowiednich zapisów w regulaminie konkursu, które mogą ograniczać branże wspierane/zakres wsparcia (zarówno w przypadku Priorytetu VII, jak i VIII).

Ocena zaprojektowanego systemu wdrażania PI 8i oraz 8iii Kryteria dostępu i dodatkowe w ramach Poddziałania  Nie zdiagnozowano wpływu kryteriów dostępu na premiowanie projektów w zakresie „białych i zielonych miejsc pracy”, wskazywano jedynie że przy tak określonej grupie docelowej wsparcie w stosunkowo małym stopniu będzie udzielane akurat w tych dwóch sektorach.  Wskazano, iż kryterium dodatkowe odnoszące się do RSI oraz PRT jest premiowaniem wsparcia m. in. w zielonych i białych sektorach ze względu na branże wskazywane w tych dokumentach (m. in. medycyna i ochrona środowiska). Kryteria dostępu i dodatkowe w ramach Działania 7.2  W toku badania nie zdiagnozowano, aby kryteria w ramach tego Działania miały określony wpływ na wybór projektów nakierowanych na wspieranie „białych i zielonych miejsc pracy”,  Co więcej, ukierunkowanie wsparcia na te sektory w ramach Działania 7.2 byłoby nieuzasadnione i ze szkodą dla skuteczności wsparcia (wg wypowiedzi ekspertów).

Ocena zaprojektowanego systemu wdrażania PI 8i oraz 8iii Kryteria dostępu i kryteria dodatkowe w ramach Poddziałania  Nie zdiagnozowano zależności pomiędzy wskazanymi kryteriami, a możliwością wyboru takich projektów, które wspierają „białe i zielone miejsca pracy” w ramach kryteriów dostępu.  Podobnie jak w przypadku Poddziałania odniesienie do RSI i PRT premiuje m. in. biały i zielony sektor. W toku badania wskazywano, iż priorytetem we wspieraniu osób o szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy jest efektywność zatrudnieniowa (wskazywana jako bardzo dobre kryterium wyboru projektów), więc każda próba kierunkowania wsparcia może tę efektywność zatrudnieniową zredukować.

Branże kreujące nowe miejsca pracy w regionie Priorytet VIII, Priorytet inwestycyjny 8v Poddziałania 8.2.1, 8.2.2, Wyniki badań

Branże o największym potencjale do kreowania miejsc pracy  Trudno jednoznacznie określić konkretne branże, które na pewno będą generowały dużo miejsc pracy do 2020r.,  Branże rozwojowe wskazane w Regionalnej Strategii Innowacji oraz Programie Rozwoju Technologii są bez wątpienia branżami z potencjałem,  Jednoznaczne sygnały dotyczące zwiększonego zapotrzebowania na pracowników w branży medycznej (szczególnie ochrona zdrowia i opieka społeczna),  Równie mocno widać trend wskazujący na rosnące zapotrzebowanie na wysokiej klasy specjalistów z branży ICT, szczególnie w zakresie programowania, zarządzania dużymi wolumenami danych, bezpieczeństwa w sieci, w wymiarze europejskim prognoza dużego deficytu pracowników w tej branży,  Dodatkowo wyniki badań statystycznych, ilościowych i jakościowych wykazały potencjał branż z Sekcji I oraz R, związanych z turystyką i kulturą.

Branże o największym potencjale do kreowania miejsc pracy Sekcja C Przetwórstwo przemysłowe – Działy 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 32 Sekcja D Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną …- Dział 35 Sekcja E Dostawa wody, gospodarowanie ściekami… - Działy 36, 37, 38, 39 Sekcja F Budownictwo – Działy 41, 42, 43 Sekcja H Transport i gospodarka magazynowa – Dział 49 Sekcja I Działalność związana z zakwaterowaniem… - Działy Sekcja J Informacja i komunikacja - Działy Sekcja M Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna - Działy 71, 72, 74 Sekcja Q Opieka zdrowotna i pomoc społeczna - Działy 86, 87, 88 Sekcja R Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją - Działy 90, 91

Możliwości zagospodarowania zasobów ludzkich na regionalnym rynku pracy Największe braki pracownicze (liczby wakatów) odnotowano w sekcji C Przetwórstwo przemysłowe, G Handel hurtowy i detaliczny i F Budownictwo.  Również w tych trzech branżach zaobserwować można największy przyrost miejsc pracy netto.  Określając dynamikę wzrostu zatrudnienia (mierzoną jako stosunek nowopowstałych miejsc pracy netto do ogółu osób zatrudnionych w danej branży) należy wskazać, że pod tym względem wyróżnia się sekcja I Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznym oraz J Informacja i komunikacja.

Możliwości zagospodarowania zasobów ludzkich na regionalnym rynku pracy Pracodawcy woj. śląskiego w największym stopniu od potencjalnych pracowników oczekują samoorganizacji pracy własnej, terminowości, rzetelności, dyspozycyjności oraz wiedzy merytorycznej.  Idealny pracownik według większości badanych powinien także:  posiadać wyuczony zawód (wymóg ten najczęściej odnotowano w sekcji B oraz Q),  doświadczenie na podobnym stanowisku (przede wszystkim w sekcjach C, F, G i R),  cechować się znajomością języków obcych.  Najczęściej stawiane wymogi w zakresie kwalifikacji/certyfikatów dotyczą potwierdzenia praktycznych umiejętności, potwierdzenia stanu zdrowia oraz potwierdzenia odbycia obowiązkowych szkoleń, które są warunkiem podjęcia zatrudnienia.

Możliwości zagospodarowania zasobów ludzkich na regionalnym rynku pracy Ponad połowa badanych pracodawców rekrutujących pracowników miała problemy podczas realizacji tego procesu.  Przyczyną braku zatrudnienia było najczęściej niedostosowanie kompetencji i kwalifikacji kandydatów do wymagań stawianym osobom ubiegającym się o dane stanowisko. Większość badanych pracodawców określiła, że zgodnie z polityką zatrudnieniową ich firmy, preferowani są pracownicy posiadający pełne przygotowanie do wykonywanych obowiązków.  Tendencja ta szczególnie wyraźna była w przypadku branży edukacyjnej, natomiast największą gotowość do doszkalania pracowników wykazali pracodawcy z sekcji B Górnictwo i wydobywanie oraz N Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca. Zdecydowana większość badanych przedsiębiorców jest zadowolona z poziomu kompetencji swych pracowników.  Potrzebę realizacji usług rozwojowych zgłaszają w województwie śląskim najczęściej przedsiębiorcy sektora D, J, M oraz Q.  Wśród przedsiębiorców najbardziej popularną usługą rozwojową są szkolenia i kursy, które pracodawcy postrzegają jako podstawową formę poszerzania kompetencji swych pracowników.

Ocena zaprojektowanego systemu wdrażania PI 8v (Działanie 8.2 RPO WSL) Kryteria dostępu do Poddziałania RPO WSL  Eksperci pozytywnie ocenili kryteria wyboru operatora wsparcia, wskazywano iż kryteria dostępu będą prowadzić do wyboru najlepszego operatora pod względem doświadczenia i wiarygodności.  Z drugiej strony powyższe kryteria nie mają żadnego konkretnego ukierunkowania branżowego, więc należy je ocenić jako neutralne w stosunku do wspierania branż o potencjale do tworzenia miejsc pracy. Kryteria dodatkowe do Poddziałania RPO WSL  Kryteria dodatkowe w ramach Poddziałania RPO WSL raczej nie budziły wątpliwości co do swojej zasadności.  Nie wykazano, aby powyższe kryteria miały jakikolwiek wpływ na wspieranie konkretnych branż, a więc również tych o potencjale do kreowania miejsc pracy.

Rekomendacje

Zmiany systemowe w białym sektorze Wspieranie białego sektora powinno być nastawione na:  zmiany systemowe w zakresie zatrudniania pracowników i finansowania służby zdrowia i opieki społecznej,  zmiany świadomościowe – podejmowanie działań nastawionych na promowanie podejmowania kształcenia i pracy zawodowej w białym sektorze. Wspieranie białego sektora poprzez wdrażanie Priorytetu VII RPO (PI 8i, 8iii) jest niewystarczającym środkiem wsparcia, a wręcz może zaburzyć równowagę na rynku pracy, jeśli nie będzie wspierane działaniami systemowymi. Rekomendacja horyzontalna Adresat: Ministerstwo Zdrowia

Brak kierunkowania wsparcia na „białe i zielone miejsca pracy” Wsparcie wskazanych w SZOOP RPO WSL grup docelowych powinno być przede wszystkim nastawione na wyrównanie dysproporcji między popytem i podażą na rynku pracy, nie należy kierunkować w znaczący sposób wsparcia na określone branże czy sektory. W celu wspierania branż o największym potencjale rozwojowym, w ramach Działania 8.2 wskazane jest kierowanie wyższego poziomu dofinansowania do przedsiębiorstw z tych branż. Wyższy poziom dofinansowania na branże o potencjale rozwojowym w ramach Działania 8.2 Rekomendacja operacyjna Adresat: IZ RPO WSL Adresat: IZ RPO WSL

Premiowanie doświadczenia na danym obszarze Należy premiować projektodawców, którzy mają rozeznanie na lokalnym rynku pracy. Ma to szczególnie duże znaczenie w przypadku projektów realizowanych w ramach ZIT/RIT (Działania 7.1.1, 7.1.2, 7.3.1, 7.3.2, 8.2.1, RPO WSL). Rekomendacja operacyjna Rekomendowane jest premiowanie wsparcia przedsiębiorstw działających we wskazanych branżach o potencjale rozwojowym/do kreowania miejsc pracy. Rekomendowanie przedsiębiorstw w określonych branżach Rekomendacja operacyjna Adresat: IZ RPO WSL Adresat: IZ RPO WSL

Dziękujemy za uwagę. Agnieszka Nosal M: E: ul. Promienista Poznań T: