Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Zakres interwencji EFS w obszarze ekonomii społecznej
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Joanna Brzozowska – Wabik związek lustracyjny spółdzielni pracy
OŚRODEK WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ w regionie stargardzkim Priorytet VII. Promocja integracji społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Projekt Inkubator Ekonomii Społecznej Subregionu Zachodniego woj. śląskiego Rybnik 27 czerwca 2013.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Planowany sposób wdrażania POKL w Małopolsce w 2012r. Najważniejsze konkursy i kryteria Roman Ciepiela Wicemarszałek.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Perspektywy rozwoju ekonomii społecznej
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Nabór nr RPSL IZ /15 w ramach RPO WSL
Usługi socjalne jako element zmian pomocy społecznej Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
HARMONOGRAM KONKURSÓW finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego W ROKU 2016 w ramach RPO WP na lata Regionalny Program Operacyjny dla.
Dorota Szybała-Pelak ROLA OŚRODKÓW WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ W ROZWOJU SEKTORA EKONOMII SPOŁECZNEJ Szczyrk, 13 kwiecień 2016.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Główne założenia konkursu w ramach Działania Podmioty Ekonomii Społecznej Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
Projekt kryteriów wyboru projektów w Szczegółowym opisie osi priorytetowej 11 Włączenie społeczne RPO WiM Kromerowo, grudnia 2015 r.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Toruń, Możliwości realizacji wsparcia przez NGO’s w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Ekonomia społeczna – istota problemu
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Aktywne włączenie społeczne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie społeczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata ,
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
Założenia konkursu, kryteria dostępu, kryteria premiujące
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Typy projektów i ogólne warunki realizacji wsparcia
Konkurs Katowice r..
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE

Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej Przyjęty przez Radę Ministrów 12 sierpnia 2014 r. Ekonomia społeczna to sfera aktywności obywatelskiej, która poprzez działalność ekonomiczną i działalność pożytku publicznego służy: integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych marginalizacją społeczną, tworzeniu miejsc pracy, świadczeniu usług społecznych użyteczności publicznej (na rzecz interesu ogólnego) oraz rozwojowi lokalnemu Pojęcie social services of general interest, używane w nomenklaturze europejskiej, tłumaczone jest jako usługi społeczne interesu ogólnego lub usługi społeczne użyteczności publicznej. W Programie używamy pojęcia usługi społeczne użyteczności publicznej jako znacznie bardziej odpowiadającego polskim normom prawnym. Co chcemy zobaczyć w 2020 roku

Wsparcie rozwoju ekonomii społecznej w RPO Działania krajowe Działania krajowe na rzecz ekonomi społecznej Zintegrowanie i uspójnienie działań środowiska ekonomii społecznej Stworzenie sprawnych stałych mechanizmów przepływu informacji i uzgadniania polityk publicznych na rzecz rozwoju ES; Zapewnienie jednolitej wysokiej jakości działań w regionach zarówno w ramach administracji publicznej, ośrodkach wsparcia ekonomii społecznej jak i podmiotach ekonomii społecznej Zapewnienie równomiernego i kompetentnego wsparcia do zwrotnych instrumentów społecznych we wszystkich regionach KoordynacjaWsparcieInstrumenty zwrotne

Wsparcie rozwoju ekonomii społecznej w RPO Koordynacja Działania regionalne na rzecz ekonomi społecznej Koordynacja działań w regionie Infrastruktura wsparcia Wsparcie bezzwrotne OWESROPS

Wsparcie rozwoju ekonomii społecznej w RPO Tworzenie miejsc pracy Działania regionalne na rzecz ekonomi społecznej Koordynacja działań w regionie Infrastruktura wsparcia Wsparcie bezzwrotne OWESROPS OWES współpracują z regionalnym koordynatorem rozwoju ekonomii społecznej (ROPS), z którym wspólnie ustalają plan i zasady współpracy oraz realizacji wspólnych inicjatyw.

Wsparcie rozwoju ekonomii społecznej w RPO vs. KPRES Tworzenie miejsc pracy ,1 mln ,7 mln ,8 mln ,0 mln ,6 mln ,5 mln ,8 mln ,7 mln ,3 mln ,8 mln ,6 mln ,6 mln ,8 mln ,3 mln ,3 mln ,5 mln

Wsparcie rozwoju ekonomii społecznej w RPO Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej wskaźnik 1: liczba grup inicjatywnych, które w wyniku działalności OWES wypracowały założenia co do utworzenia podmiotu ekonomii społecznej; wskaźnik 2: liczba środowisk, które w wyniku działalności OWES przystąpiły do wspólnej realizacji przedsięwzięcia mającego na celu rozwój ekonomii społecznej; wskaźnik 5: liczba miejsc pracy w przeliczeniu na pełne etaty utworzonych w wyniku działalności OWES we wspartych przedsiębiorstwach społecznych; wskaźnik 6: procent wzrostu obrotów przedsiębiorstw społecznych objętych wsparciem. wskaźnik 3: liczba miejsc pracy utworzonych w wyniku działalności OWES dla osób, wskazanych w definicji przedsiębiorstwa społecznego; wskaźnik 4: liczba organizacji pozarządowych prowadzących działalność odpłatną pożytku publicznego lub działalność gospodarczą utworzonych w wyniku działalności OWES usługi rozwoju ekonomii społecznej Usługi animacji lokalnej usługi wsparcia istniejących przedsiębiorstw społecznych

IZ RPO zapewnia, że OPS i PCPR nie wdrażają samodzielnie usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym. Wdrożenie tych usług w ramach projektów ww. jednostek jest możliwe wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, w szczególności:  PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w szczególności w ramach Programu Aktywizacja i Integracja;  CIS i KIS;  spółdzielnie socjalne, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych;  organizacje pozarządowe, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; Formuły: partnerstwo, wykonywanie przez jednostki podległe, PAI, tryb ustawy o działalności pożytku publicznego Budowanie rynku

IZ RPO zapewnia, że usługi reintegracji społecznej i zawodowej realizowane przez CIS i KIS są uznawane za kompleksową usługę aktywnej integracji, obejmującej aktywną integrację społeczną i zawodową.  IZ RPO zapewnia wsparcie służące poprawie dostępu do usług reintegracji społecznej i zawodowej realizowanych przez CIS i KIS.  Wsparcie, jest udzielane na stworzenie nowych miejsc reintegracji społecznej i zawodowej: w istniejących podmiotach, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym; poprzez utworzenie podmiotów, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym. IZ RPO zapewnia, że tworzenie nowych podmiotów, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, uwzględnia aspekty profilowania wsparcia w oparciu o analizę sytuacji wewnątrzregionalnej (diagnoza potrzeb, problemów, trendów demograficznych etc.) IZ RPO zapewnia zastosowanie mechanizmów gwarantujących trwałość podmiotów utworzonych ze środków EFS

Budowanie rynku IZ RPO zapewnia, że wsparcie w ramach WTZ odbywa się poprzez:  wsparcie usługami aktywnej integracji nowych osób w istniejących WTZ;  wsparcie dotychczasowych uczestników WTZ nową ofertą w postaci usług aktywnej integracji obowiązkowo ukierunkowaną na przygotowanie uczestników WTZ do podjęcia zatrudnienia i ich zatrudnienie: w ZAZ, na otwartym lub chronionym rynku pracy lub w przedsiębiorczości społecznej;  IZ RPO tworzy możliwość wsparcia uczestników WTZ usługami asystenckimi oraz usługami trenera pracy, umożliwiającymi uzyskanie lub utrzymanie zatrudnienia, w szczególności w początkowym okresie zatrudnienia, umożliwia także realizację praktyk lub staży dla uczestników WTZ.  W celu zwiększenia zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami, IZ RPO umożliwia realizację działań wspierających pracodawców w tworzeniu miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnościami, w szczególności poprzez wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy na potrzeby zatrudnienia osoby z niepełnosprawnością, dostosowanie stanowiska pracy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.  IZ RPO preferuje kompleksowe projekty obejmujące zarówno aktywizację społeczno-zawodowa osób z niepełnosprawnościami, jak również działania, o których mowa powyżej.

Budowanie rynku IZ RPO zapewnia preferencje dla realizacji usług społecznych przez podmioty ekonomii społecznej. Preferencje mogą być zapewnione w szczególności poprzez:  rekomendowanie Komitetowi Monitorującemu RPO określonych kryteriów wyboru projektów ograniczających wsparcie w ramach danego konkursu wyłączenie do podmiotów ekonomii społecznej lub premiujących realizację projektów przez te podmioty;  preferencje dla projektów partnerskich realizowanych przez administrację publiczną i podmioty ekonomii społecznej;  zobowiązanie beneficjentów w decyzji lub umowie o dofinansowanie projektu do zlecania zadań na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dokonywania zamówień z wykorzystaniem klauzul społecznych zgodnie z ustawą z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 poz. 907, z późn. zm.), dokonywania zamówień u podmiotów ekonomii społecznej w przypadku zakupów nieobjętych ustawą z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.