Wpływ Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na rozwój społeczny Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia Regionalnego Programu Operacyjnego - LUBUSKIE 2020
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Wspieranie inwestycji w Polsce
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Perspektywa finansowa :
Dotacje i pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata Sylwia Bednarczyk-Mikuli.
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
WIELKOPOLSKI REGIONALNY
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Warszawa, r. Deinstytucjonalizacja usług – EFS
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
HARMONOGRAM KONKURSÓW finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego W ROKU 2016 w ramach RPO WP na lata Regionalny Program Operacyjny dla.
Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, kwiecień 2017 r.
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Komplementarność EFS z PO PŻ
Europejski Fundusz Społeczny
Zapis prezentacji:

Wpływ Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na rozwój społeczny Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego

Białostocki Obszar Funkcjonalny (BOF) Uchwała Nr 29/250/2015 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 17 marca 2015 r. w sprawie wyznaczenia obszaru realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 BOF na tle WP 34,7% ludności; 8,6% powierzchni. Białystok Choroszcz Czarna Białostocka Dobrzyniewo Duże Juchnowiec Kościelny Łapy Supraśl Turośń Kościelna Wasilków Zabłudów Utworzenie gminy Grabówka od 1 stycznia 2016 r. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 2015 r. w sprawie utworzenia gminy Szczawa i gminy Grabówka (DZ.U. z 2015 r., pozycja 1085) Źródło : Bank Danych Lokalnych, Kategoria: Ludność, Grupa: Stan ludności, Kategoria: Podział terytorialny, Grupa: Powierzchnia geodezyjna kraju (dane GUGIK), dane za 2014 r,. www.stat.gov.pl

Kluczowe zdarzenia 1. Powołanie Stowarzyszenia Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego 6 grudnia 2013 r. 2. Przyjęcie RPOWP 2014-2020 przez Zarząd Województwa Podlaskiego 12 lutego 2015 r. 3. Podpisanie Porozumienia między IZ RPOWP a Stowarzyszeniem BOF 20 lipca 2015 r. 4. Opracowanie wspólnie z IZ RPOWP kryteriów oceny projektów wrzesień 2015 r. 5. Przyjęcie Strategii ZIT BOF przez Walne Zebranie SBOF 9 października 2015 r. 6. Zatwierdzenie przez Komitet Monitorujący RPOWP kryteriów oceny projektów realizowanych w ramach instrumentu ZIT 29 października 2015 r. Uzyskanie desygnacji w zakresie realizacji zadań powierzonych przez IZ w ramach Porozumienia

Metodologia opracowania Strategii ZIT BOF Konsultacje społeczne Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej BOF Ekspertyzy: Atrakcyjność inwestycyjna BOF Rozwój kształcenia zawodowego w BOF Kluczowe obszary wsparcia wraz z diagnozą grup docelowych BOF Analiza SWOT Analiza TOWS-SWOT Analiza dokumentów na szczeblach: UE, PL i PD Opracowanie wariantów strategicznych Zespół ds. realizacji ZIT w BOF Misja Eksperci wiodący Cele strategiczne Zespoły problemowe Dokumenty towarzyszące: PGN w BOF Studium rozwoju transportu w BOF Działania Panele eksperckie Poddziałania Spotkania z władzami gmin, środowiskiem przedsiębiorców, IOB, organizacjami pozarządowymi i naukowcami Projekty

Zaopiniowany pozytywnie przez IZ RPOWP. „Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego na lata 2014-2020” Dokument przyjęty przez Walne Zebranie Stowarzyszenia BOF 9 października 2015 r. Zaopiniowany pozytywnie przez IZ RPOWP. Etap: w trakcie opiniowania przez MIiR

PKB per capita (ceny bieżące) w 2012 r. W relacji do PL (PL = 100) W relacji do PD (PD = 100) Podregion białostocki 84,6 118,0 Podregion łomżyński 62,1 86,0 Podregion suwalski 62,0 Województwo podlasie 71,7 x Źródło: http://stat.gov.pl, październik 2015 r. Źródło: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/GDP_at_regional_level, październik 2015 r.

Źródło: http://stat.gov.pl, październik 2015 r.

Postępujący proces suburbanizacji Jednostka terytorialna Zmiana liczby ludności w 2014 r. w porównaniu do 2006 r. (w %) Białystok 0,2 Choroszcz 11,7 Czarna Białostocka -0,3 Dobrzyniewo Duże 10,5 Juchnowiec Kościelny 14,0 Łapy -3,0 Supraśl 11,4 Turośń Kościelna 12,2 Wasilków 19,3 Zabłudów 8,4 BOF 2,4 Supraśl Białystok Dobrzyniewo Duże Czarna Białostocka Zabłudów Wasilków Choroszcz Turośń Kościelna Juchnowiec Kościelny Łapy Od 8% do 20% Od 0% do 1% Poniżej 0% Źródło: Opracowanie własne na podstawie Banku Danych Lokalnych GUS, www.stat.gov.pl, październik 2015 r.

Wysoki potencjał ludnościowy Dodatnie saldo migracji Dodatni przyrost naturalny Stosunkowo korzystna na tle innych aglomeracji struktura ekonomiczna ludności - stosunkowo wysoki udział ludności w wieku produkcyjnym Źródło: Opracowanie własne na podstawie Banku Danych Lokalnych GUS, www.stat.gov.pl, październik 2015 r.

Wskaźnik bezrobocia gmin BOF Rok Min (w %) Max (w %) 2005 Choroszcz 6,9 Czarna Białostocka 10,8 2006 5,4 Czarna Białostocka, Łapy 8,6 2007 4,1 2008 Łapy 8,2 2009 Dobrzyniewo Duże 5,9 13,2 2010 6,5 12,4 2011 11 2012 7,2 11,6 2013 Choroszcz, Turośń Kościelna 7,6 2014 6,6 10,5 Niedostosowanie kompetencji pracowników do potrzeb pracodawców i zmieniających się potrzeb rynku pracy Niedostosowanie kształcenia do oczekiwań pracodawców i zmieniających się potrzeb rynku pracy 2014 Średnia BOF = 7,9% Współczynnik zmienności = 9% Źródło: Opracowanie własne na podstawie Banku Danych Lokalnych GUS, www.stat.gov.pl, październik 2015 r.

W 2014 r. 48,5% Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL, www.stat.gov.pl W 2014 r. 85/1000 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL, www.stat.gov.pl

Wskaźnik deprywacji lokalnej gmin BOF Znaczny odsetek osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w szczególności bezrobotnych, osób niepełnosprawnych oraz osób z zaburzeniami psychicznymi. Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL, www.stat.gov.pl Źródło: opracowanie własne na podstawie Ocena Zasobów Pomocy Społecznej, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku, Białystok 2014

Udział gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych Białystok W 2014 r. 982 zł/mieszk. W 2014 r. 354 zł/mieszk. 2014 Średnia = 865 zł/mieszk. Współczynnik zmienności = 23% Czarna Białostocka – 2005, 2007, 2009-2014 Turośń Kościelna – 2006 Zabłudów – 2008 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL, www.stat.gov.pl,

Białostocki Obszar Funkcjonalny – atrakcyjne miejsce do pracy i życia Strategia ZIT BOF Białostocki Obszar Funkcjonalny – atrakcyjne miejsce do pracy i życia Cel 1. Atrakcyjność inwestycyjna Cel 2. Kompetencje do pracy Cel 3. Dostępność do kultury Cel 4. Aktywna integracja społeczna Cel 5. Gospodarka niskoemisyjna i ochrona środowiska Cel 6. Dostępność komunikacyjna Cel 7. Integracja strategicznego zarządzania rozwojem BOF Cele realizowane w ramach instrumentu ZIT

Wpływ Strategii ZIT BOF na realizację RPOWP Strategia ZIT BOF 2014-2020 Promocja przedsiębiorczości oraz podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej województwa Działanie 1.4. Kształcenie i edukacja Działanie 3.1. Szkolnictwo zawodowe na rzecz konkurencyjności podlaskiej gospodarki Działanie 3.3. Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej Działanie 8.2. Rozwój usług społecznych Działanie 7.2. Infrastruktura społeczna Działanie 8.4. Strategie niskoemisyjne Działanie 5.4. Atrakcyjność inwestycyjna Cel 1 Kompetencje do pracy Cel 2 Aktywna integracja społeczna Cel 4 Gospodarka niskoemisyjna i ochrona środowiska Cel 5

CELE ROZWOJOWE NA LATA 2014-2020 Cele tematyczne Programowanie perspektywy finansowej 2014-2020 – Umowa Partnerstwa, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa 2014 Wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji Zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości TIK. Wzmacnianie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, sektora rolnego oraz sektora rybołówstwa i akwakultury. Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach. Promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem. Zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami. Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej. Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników. Promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją. Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie. Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych instytucji publicznych i zainteresowanych stron oraz sprawności administracji publicznej.

Strategia ZIT BOF Aktywna integracja społeczna Działania Rozwój infrastruktury poprawiającej integrację społeczną Zwiększenie dostępu do usług społecznych Włączenie społeczne, w tym wyrównywanie szans na rynku pracy Działania realizowane w ramach instrumentu ZIT

Szacunkowa alokacja na ZIT OGÓŁEM ZIT: EFRR + EFS 76 mln euro EFRR 67,2 mln euro EFS 8,8 mln euro Szacunkowa alokacja na ZIT 6,26% alokacji RPOWP 2014-2020

Projekty zintegrowane Typy projektów Projekty zintegrowane EFS +EFRR Projekty EFS Szacunkowa alokacja EFS: PI 9iv – 3 mln euro Szacunkowa alokacja EFRR: PI 9a – 2,78 mln euro

Infrastruktura społeczna PI 9a ZIT tryb konkursowy w pełnym zakresie alokacji przewidzianej dla ZIT BOF – wybór projektów zintegrowanych z zakresu EFRR i EFS 2 780 000 euro (100% alokacji programu)

Alokacja środków na ZIT z EFS PI 9iv Szacunkowa alokacja (w EUR) Fundusz Oś RPOWP CT PI Szacunkowa alokacja (w EUR) EFS VII CT 9 PI 9iv 2 989 950 54% alokacji RPOWP PI 9iv usługi społeczne

Wyłączenia w EFS PI 9iv usługi społeczne: w zakresie usług społecznych wszyscy beneficjenci z terenu BOF aplikują tylko w ramach ZIT (alokacja po zmianie 2,99 mln euro stanowi 54% alokacji na te usługi w programie); pozostały zakres PI 9iv tj. usługi zdrowotne – brak wyłączeń (ZIT nie interweniuje w tym zakresie)

Obszary możliwe do realizacji w ramach Celu 4 wg RPOWP Inwestycje w infrastrukturę związaną z integracją społeczną takie jak np.: warsztaty, kluby, centra integracji społecznej służące przygotowaniu do wejścia na rynek pracy; obiekty, tj.: świetlice, centra aktywności lokalnej dla dzieci i młodzieży, świadczące usługi z zakresu aktywizacji dzieci i młodzieży ze środowisk najuboższych; inwestycje związane z opieką nad osobami zależnymi, tj. dziećmi do lat 3, osobami starszymi, niepełnosprawnymi, chorymi psychicznie, np. ośrodek preadopcyjny, placówki opiekuńczo-wychowawcze, placówki wsparcia dziennego; mieszkania socjalne, wspomagane i chronione, w oparciu o przebudowę lub remont istniejącej infrastruktury. Dotacja nie może obejmować budowy nowych obiektów! Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Załącznik do Uchwały Nr 29/249/2015 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 17 marca 2015 r., s. 155.

Obszary możliwe do realizacji w ramach PI 9iv wg wytycznych Ministerstwa Usługi opiekuńcze i asystenckie Usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej Mieszkania wspomagane Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa, 28 maja 2015 r.

Dziękuję za uwagę bof.org.pl