AGROTURYSTYKA – MOŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA GOSPODARSTW ŚRODKAMI UE „Forum Turystyczne i Agroturystyczne” Gmina Pszczew 25 kwietnia 2006 rok.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowskich Górach ul. Towarowa Tarnowskie Góry Telefon / fax: (032) ,
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Oś 3 Odnowa i rozwój wsi 3 listopad 2009 r.. Odnowa i rozwój wsi NABÓR WNIOSKÓW_2009 rok.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
PODSUMOWANIE WDRAŻANIA Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
0 zwrot kosztów przejazdu zwrot kosztów zakwaterowania dofinansowanie podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą kosztów wyposażenia miejsca pracy.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Plan Odnowy Miejscowości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Wsparcie w zakresie usług turystycznych, sportu i rekreacji w ramach III i IV osi PROW
Stowarzyszenie Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania Prezentacja funkcjonowania Ostrzeszowskiej Lokalnej Grupy Działania w II schemacie Pilotażowego Programu.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Działanie 3.4 Odnowa i rozwój wsi.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
1 Działalność i cele LGD Dorzecze –Wisły oraz realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Program Leader Instrument zintegrowanego zarządzania rozwojem lokalnym.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Rozwój usług rolniczych Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
POWIATOWY URZĄD PRACY w ŁODZI
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, działanie do realizacji przez Samorząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
URZĄD PRACY POWIATU KRAKOWSKIEGO Pomoc dla pracodawców Kraków, 20 listopada 2015.
1 Osoby starsze na rynku pracy
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Możliwości wsparcia finansowego w ramach Funduszu Pracy 12 kwietnia 2016r. Powiatowy Urząd Pracy w Tychach.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Referat Rozwoju i Promocji. "Budowa centrum sportowego w miejscowości Zławieś Wielka" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 – "Odnowa.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Aktywizacja osób bezrobotnych i poszukujących pracy w powiecie poznańskim (I) Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Polityka rynku pracy w Polsce
PROW Działanie 3.3 Odnowa i rozwój wsi Cel działania:
Krajowy fundusz szkoleniowy
Wsparcie aktywności gospodarczej
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wybrane możliwości wsparcia finansowego przedsiębiorców
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Podejście Leader w latach :
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

AGROTURYSTYKA – MOŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA GOSPODARSTW ŚRODKAMI UE „Forum Turystyczne i Agroturystyczne” Gmina Pszczew 25 kwietnia 2006 rok

Agroturystyka a turystyka wiejska Agroturystyka – działalność gospodarcza polegająca na wynajmowaniu (z wyżywieniem lub bez) wypoczywającym osobom nie więcej niż pięciu pokoi gościnnych w budynkach mieszkalnych na terenach wiejskich w gospodarstwach rolnych, które co najmniej połowę dochodów uzyskują z działalności rolniczej. Świadczenie usług agroturystycznych przez rolników powinno być powiązane z produkcyjną działalnością gospodarstwa. Turystyka wiejska – działalność prowadzona przez gospodarstwo uzyskujące mniej niż połowę dochodów z działalności rolniczej. Obie formy działalności mogą uzyskać dofinansowanie na rozwój w ramach programów i funduszy europejskich.

Fundusze UE na agroturystykę

Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich – tzw. SPO Rolnictwo Działanie 2.4. Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodu główne założenie: wspieranie inicjatyw związanych z inwestycją służącą podjęciu przez rolników, domowników, a także osoby prawne dodatkowej działalności zbliżonej do rolnictwa granty udzielane są na projekty w miejscowościach do 5 tys. mieszkańców w gminach wiejskich lub miejsko-wiejskich

koszty poniesione przed podpisaniem umowy nie są uznawane za kwalifikowane 1 beneficjent i 1 gospodarstwo mogą uzyskać w okresie realizacji SPO w latach 2004 – 2006 maksymalnie PLN wnioski przyjmują Regionalne Oddziały Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udzielana pomoc ma charakter inwestycyjny – może być przyznana na pokrycie 50% kosztów kwalifikowanych (pozostała część to środki własne wnioskodawcy) współfinansowane mogą być również koszty ogólne (do 12% pozostałych kosztów kwalifikowanych)

Działanie 2.3. Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego główne założenia: zwiększenie atrakcyjności turystycznej, rozwój tożsamości społeczności wiejskiej, zachowanie dziedzictwa kulturowego projekty realizowane na terenach wiejskich (do 5 tys. mieszkańców) pomoc na m.in. obiekty kulturalne, budowa ścieżek rowerowych, placów zabaw, obiektów sportowych, szlaków, zagospodarowanie zbiorników i cieków wodnych, place, parkingi, chodniki, oświetlenie, urządzanie terenów zielonych, parków, miejsc wypoczynku, remont obiektów zabytkowych, wsparcie projektów służących kultywowaniu tradycji lokalnych i tradycyjnych zawodów, zakup i odnawianie nieużytkowanych obiektów charakterystycznych dla tradycji budownictwa regionu wiejskiego, a także niezbędne dokumentacje związane z wymienionymi działaniami

maksymalnie można otrzymać dotację w wysokości 80% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż PLN dla jednej miejscowości lub instytucji kultury w latach 2004 – 2006 pomysł na projekt powinien być inicjatywą mieszkańców, a po uzyskaniu pozytywnej opinii samorządu lokalnego wniosek składa gmina lub instytucja kultury gmina Pszczew złożyła w ramach SPO Rolnictwo Działanie 2.3. Odnowa wsi i zachowanie dziedzictwa kulturowego wniosek na dotację do projektu: „Remont Gminnego Ośrodka Kultury w Pszczewie”. Wniosek został przyjęty formalnie i merytorycznie. Ze względu na niewystarczającą ilość środków znajduje się na liście rezerwowej wniosków oczekujących na dofinansowanie.

Działanie 2.7. Pilotażowy Program LEADER+ w Schemacie II przewidziano dofinansowanie wniosków ok. 80 LGD – każdy po PLN (dofinansowanie na poziomie 100%) za koszty kwalifikowane mogą być uznane wydatki na: działalność operacyjną LGD, promocję i informację dotyczącą założeń i sposobu realizacji ZSROW, pomoc szkoleniową i doradczą w zakresie przygotowania i realizacji projektów dotyczących ZSROW, przygotowanie opracowań, analiz, dokumentacji dotyczących projektów ZSROW, organizację imprez promujących region oraz współpracę i wymianę doświadczeń na poziomie krajowym i międzynarodowym pomiędzy LGD wniosek składa Lokalna Grupa Działania „Kraina Podgrzybka” do 31 maja b.r. (znajdą się w nim również projekty dotyczące turystyki i agroturystyki)

Kredyty na działalność agroturystyczną 1. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa we współpracy z bankami prowadzi preferencyjną linię kredytową na prowadzenie działalności agroturystycznej: Kredyt mogą otrzymać osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej warunkiem jest ukończenie szkolenia z zakresu agroturystyki oraz prowadzenie działalności agroturystycznej w gospodarstwie rolnym co najmniej przez okres do spłacenia kredytu ( prace związane z usługami agroturystycznymi nie może wykonywać pracownik najemny) środki mogą być przeznaczone na: adaptację i remonty budynków, modernizację budynków mieszkalnych (kanalizacja, c.o., woda, gaz), urządzanie pól namiotowych (w tym doprowadzenie wody i sanitariaty) kwota kredytu może stanowić nie więcej niż 80% wartości nakładów inwestycyjnych, jednak nie więcej niż 4 mln PLN oprocentowanie nie niższe niż 3% w skali roku, kredyt max. na 8 lat z możliwością zastosowania dwuletniej karencji w spłacie kapitału

2. Program Agrolinia linia kredytowa dla osób fizycznych i podmiotów gospodarczych na inwestycje w agroturystyce maksymalna kwota kredytu to PLN, oprocentowanie jest zmienne kredyt udzielany jest maksymalnie na 10 lat z możliwością dwuletniej karencji udział własny nie może być niższy niż 20% planowanych nakładów w przypadku nowo uruchomionych inwestycji możliwe jest sfinansowanie 40% nakładów kredyty udzielne są za pośrednictwem banków: Spółdzielcza Grupa Bankowa GBW S.A. Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. Mazowiecki Bank Regionalny S.A.

Powiatowy Urząd Pracy Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu Refundacja kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy Pracodawcy Pracodawcy (jednostka organizacyjna chociażby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, które zatrudniają lub mają zamiar zatrudnić co najmniej jednego pracownika), który poniósł koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, pod warunkiem jego zatrudnienia przez okres co najmniej 12 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy, może być dokonana refundacja w wysokości nie przekraczającej 300% przeciętnego wynagrodzenia w wysokości uzgodnionej w umowie.

Refundacja składek na ubezpieczenie społeczne Pracodawca Pracodawca (jednostka organizacyjna chociażby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która zatrudnia lub ma zamiar zatrudnić co najmniej jednego pracownika) może otrzymać jednorazową refundację poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego. Refundacja może nastąpić w przypadku uprzedniego zawarcia umowy cywilno-prawnej pomiędzy pracodawcą a Starostą, gdy: - pracodawca zatrudniał skierowanego bezrobotnego w pełnym wymiarze czasu pracy przez co najmniej 12 miesięcy - po upływie 12 m-cy zatrudnienia skierowany bezrobotny jest nadal zatrudniony Kwota refundowanych składek nie może przekroczyć 300% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu spełnienia warunku określonego powyżej, t.j. dalszego zatrudniania osoby bezrobotnej.

Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej Starosta ze środków Funduszu Pracy może: - przyznawać bezrobotnemu jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej Bezrobotnemu może być przyznawane środki w wysokości uzgodnionej w umowie, nie przekraczającej 500% przeciętnego wynagrodzenia. - refundować koszty pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej Bezrobotnemu mogą być refundowane koszty pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa do wysokości 80% udokumentowanych kosztów, nie wyższej jednak niż przeciętne wynagrodzenie.

Polityka UE rozwoju obszarów wiejskich ObecnieLata SPO Rolnictwo PROW Inicjatywa Wspólnotowa LEADER różne rodzaje programowania różne systemy zarządzania finansowego i kontroli Uproszczenie: jeden program jeden fundusz (EFRROW)* jeden system zarządzania finansowego i kontroli * Europejski Fundusz Rolny Rozwoju Obszarów Wiejskich

Cele polityki rozwoju obszarów wiejskich na lata min. 10% EFRROW min. 10% EFRROW min. 25% EFRROW Oś I. Oś I. Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego Oś II. Ochrona środowiska naturalnego i obszarów wiejskich Oś III. Różnicowanie gospodarki oraz podnoszenie jakości życia na obszarach wiejskich

Oś IV. - Oś IV. Działania typu LEADER - min. 2,5 % EFRROW (w Polsce) min. 5% (stare kraje UE) Pierwszym trzem osiom priorytetowym przypisano szereg szczegółowych działań. Zapisy dotyczące turystyki i agroturystyki mieszczą się w osi III, a także w osi IV (ma ona koncentrować się na realizacji celów osi III). Są to: różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej zachęcanie do prowadzenia działalności związanej z turystyką szkolenie i informowanie nabywanie umiejętności, aktywizacja i wdrażanie

Zapisy dotyczące turystyki i agroturystyki odnaleźć można w projekcie Narodowego Planu Rozwoju 2007 – w projekcie Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w projekcie Strategii Rozwoju Turystyki 2007 – 2013 Wobec powyższego można mieć uzasadnione nadzieje na konkretne fundusze przeznaczone na rozwój turystyki, a co za tym idzie na rozwój naszego regionu i w przyszłości poprawę jakości życia mieszkańców.

Dziękuję za uwagę