PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 3 W RADOMIU Rola doradztwa zawodowego w pracy Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej Nr 3 w Radomiu Opracowanie:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Rodzic jako doradca zawodowy
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
mgr Ewa Jagodzińska -SPZ Lublin 2004
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Poradnictwo Zawodowe II
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
Projekt „Edukacja ku Przyszłości”
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Poradnictwo zawodowe Oferta. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Busku - Zdroju udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dzieciom.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Radom, r. Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego Radom tel Milenia Jaśkiewicz.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradzamy - wybieramy zawód
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Przykłady dobrych praktyk
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 3 W RADOMIU Rola doradztwa zawodowego w pracy Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej Nr 3 w Radomiu Opracowanie: Anna Górlicka

SPECYFIKA I RANGA SPECJALISTYCZNEJ POMOCY DORADCY ZAWODOWEGO w PORADNI wymaga: Przestrzegania standardów diagnozy (warunki, narzędzia, etyka zawodowa) Stałego doskonalenia i aktualizacji warsztatu pracy doradcy Nastawienia na diagnozę i doradztwo indywidualne - metody dostosowane do potrzeb ucznia/rodzica/nauczyciela Zgodności z procedurami orzekania i opiniowania zawartymi w prawie oświatowym oraz orzekania do zawodu, zgodnie z normami medycyny pracy. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna ma wyłączność orzekania i opiniowania w w/w sprawach.

ROLĄ PORADNI W OBSZARZE DORADZTWA ZAWODOWEGO JEST: Udzielanie bezpośredniego wsparcia młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kariery zawodowej poprzez:  Prowadzenie badań diagnostycznych, mających na celu określenie predyspozycji i preferencji zawodowych uczniów,  Udzielanie porad uczniom celem ułatwienia im poznania własnej osobowości i określenie preferencji zawodowych,

 Udzielanie specjalistycznej pomocy uczniom niepełnosprawnym oraz z przeciwwskazaniami zdrowotnymi do wykonywania zawodu: -wydawanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnościami, -wydawanie opinii w sprawie pierwszeństwa przyjęcia ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej (choroby przewlekłe)  Udostępnianie informacji o zawodach i ścieżkach edukacyjnych, typach szkół ponadgimnazjalnych i sieci szkolnictwa na poziomie lokalnym, krajowym, międzynarodowym,  Prowadzenie zajęć warsztatowych, prelekcji, punktów konsultacyjnych

PROGRAM DORADZTWA ZAWODOWEGO REALIZOWNY JEST w 3-ch OBSZARACH:  Poradnictwo dla uczniów – wspieranie uczniów w procesie podejmowania decyzji zawodowych /grupowe i indywidualne/  Poradnictwo dla rodziców – wspieranie rodziców w procesie podejmowania decyzji zawodowych ich dzieci  Poradnictwo dla nauczycieli – wspomaganie nauczycieli w zakresie orientacji i poradnictwa zawodowego na rzecz uczniów

PORADNICTWO GRUPOWE DLA UCZNIÓW OBEJMUJE:  Zajęcia grupowe na poziomie gimnazjum, aktywizujące do wyboru szkoły ponadgimnazjalnej i zawodu W roku szk. 2014/2015 w zajęciach tego typu uczestniczyło 1111 uczniów, tj. 44 klas III-cich, (147 uczniów zgłosiło się na diagnozę zainteresowań i predyspozycji zawodowych) W 3 pierwszych miesiącach roku szkolnego 2015/2016 tego typu zajęciami objęto już 369 uczniów, tj. 17 klas, przeprowadzono diagnozę 40 uczniów

PORADNICTWO GRUPOWE DLA UCZNIÓW OBEJMUJE c.d.:  Zajęcia grupowe na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej aktywizujące do wyboru kierunku studiów i zawodu W roku szkolnym 2014/2015 zajęcia te przeprowadziliśmy w 20 klasach II-gich LO, tj. dla 541 uczniów, z czego 50 zgłosiło się na diagnozę w kierunku wyboru dalszej drogi kształcenia.  Konsultacje dla uczniów klas maturalnych szkół ponadgimnazjalnych – Punkty Konsultacyjne na terenie szkół (LO)

GRUPOWE ZAJĘCIA WARSZTATOWE W GIMNAZJUM MAJĄ NA CELU: Pomoc uczniom w zakresie:  Samopoznania (analiza i autoanaliza potencjału, cechy charakteru, system wartości, style uczenia się)  Określania predyspozycji i preferencji zawodowych  Uświadamiania roli zainteresowań i kompetencji w wyborze ścieżki edukacyjno – zawodowej  Wzmacniania umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji  Rozwijania umiejętności komunikacyjnych  Motywowania do większego wysiłku intelektualnego, dążenia do sukcesu  Kształtowania odpowiedzialności za kierowanie własnym życiem

GRUPOWE ZAJĘCIA WARSZTATOWE W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH MAJĄ NA CELU:  Poznawanie siebie, w tym diagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych w odniesieniu do specyfiki profilu szkoły  Konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami szkół oraz zawodów  Kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego, kontynuowania nauki w szkołach wyższych, szkołach policealnych lub w systemie kształcenia ustawicznego  Przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu, bezrobocie  Przygotowanie do samodzielnego sporządzenia dokumentów aplikacyjnych  Zapoznanie z uwarunkowaniami lokalnego rynku pracy oraz siecią instytucji wspierających młodzież przy wejściu na rynek pracy

PORADNICTWO ZAWODOWE INDYWIDUALNE DLA UCZNIÓW OBEJMUJE:  Pomoc w wyborze kierunku kształcenia poprzez wykonywanie badań psychologicznych i pedagogicznych, określających możliwości poznawcze, osobowość, temperament oraz zainteresowania i predyspozycje zawodowe  Diagnozę wskazań i przeciwwskazań do zawodu/ kształcenia z tytułu stanu zdrowia, we współpracy ze specjalistami, w tym - lekarzem medycyny pracy  Wsparcie ucznia przewlekle chorego i niepełnosprawnego opinią lub orzeczeniem na podstawie wieloaspektowej diagnozy  Rozmowy doradcze i porady - na podstawie badań lub bez badań  Konsultacje bez badań, m.in. udzielanie informacji o szkołach, ośrodkach kształcenia, zawodach, kierunkach studiów dla młodzieży ponadgmnazjalnej oraz kryteriach przyjęć do szkół i uczelni

STOSOWANE TESTY - narzędzia standaryzowane: W pracy diagnostycznej doradcy zawodowi w PP-P Nr 3 stosują głównie testy psychologiczne. Najczęściej stosuje się testy badające: 1. Sprawność intelektualną, 2. Osobowość, 3. Zainteresowania

STOSOWANE TESTY - narzędzia standaryzowane (m.in.): DIAGNOZA ZAINTERESOWAŃ I PREDYSPOZYCJI ZAWODOWYCH  INWENTARZ ZAINTERESOWAŃ (aut. A. FRYDRYCHOWICZ)  WKP: WIELOWYMIAROWY KWESTIONARIUSZ PREFERENCJI (aut. A. MATCZAK), zainteresowania, charakter (improwizacja lub planowanie) i środowisko pracy (poziom stymulacji)  WOPZ: WIELOASPEKTOWA OCENA PREFERENCJI ZAWODOWYCH – narzędzie on-line (f. APUS)  MŁOKOZZ: MŁODZIEŻOWY KWESTIONARIUSZ OSOBOWOŚCI I ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH (aut. A. Paszkowska-Rogacz, w. komputerowa)

TESTY i KWESTIONARIUSZE - autorskie  Kwestionariusz dla ucznia (wersja autorska modyfikowana)  Informacja o uczniu skierowanym po poradę zawodową (wersja autorska modyfikowana)  Kwestionariusze, ankiety rankingowe i check-listy (wartości, marzenia zawodowe, preferencje)

FORMY PORADNICTWA DLA RODZICÓW  Poradnictwo indywidualne dla rodziców na terenie PP-P Nr 3 na podstawie badań ucznia  Poradnictwo i wsparcie grupowe dla rodziców: prelekcje, wykłady, pogadanki, prezentacje – na terenie szkół  Punkty Konsultacyjne (doradztwo, konsultacje, informacje) na terenie szkół - wg potrzeb zgłoszonych przez szkoły

OBSZARY WSPARCIA DORADCZEGO DLA RODZICÓW:  Ukazanie ważnej roli „towarzyszenia” rodziców w sytuacji doradzania wyboru zawodu przez ich dzieci,  Uświadamianie rodzicom wielkiej wagi samodzielnego dokonania wyboru zawodu przez ich dzieci oraz tego, by nie kierowali się własnymi ambicjami lecz realnymi możliwościami dzieci w odniesieniu do zawodu oraz poziomu wybieranej szkoły,  Udostępnianie zainteresowanym rodzicom informacji edukacyjnej i zawodowej o lokalnych szkołach (progi punktowe, informatory, teczki o zawodach, przewodniki po zawodach)  Omawianie z rodzicami w formie rozmowy doradczej wyników przeprowadzonych badań indywidualnych i grupowych, diagnozujących preferencje zawodowe młodzieży, wsparcie decyzji szkolno-zawodowych  Współdziałanie z rodzicami w procedurach diagnozy, opiniowania, orzekania i kierowania uczniów przewlekle chorych i niepełnosprawnych do klas w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, oraz w szkolnictwie specjalnym

PORADNICTWO DLA NAUCZYCIELI REALIZOWANE JEST POPRZEZ:  Współdziałanie z pedagogami, psychologami, doradcami zawodowymi i wychowawcami w zakresie identyfikacji potrzeb i obszarów wsparcia szkoły w zadaniach doradztwa zawodowego (organizacja współpracy, procedury, tematyka zajęć, itp.)  Konsultacje indywidualne na terenie Poradni lub szkół, w szczególności dotyczące dalszego kształcenia młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami  Wsparcie merytoryczno-metodyczne, grupowe: spotkania GRUPY WSPARCIA doradców zawodowych na terenie Poradni

PORADNICTWO DLA NAUCZYCIELI - c.d.  Promowanie inicjatyw ogólnopolskich dla szkół, pod patronatem MEN i MPiPS, jak Ogólnopolski Tydzień Kariery czy Olimpiada z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową  Organizowanie spotkań nauczycieli realizujących doradztwo zawodowe z instytucjami wpierającymi szkoły (młodzież i nauczycieli) w realizacji zadań z doradztwa zawodowego, dla transferu informacji, wzbogacania warsztatu pracy i wymiany doświadczeń. W dniach r., w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery, zgodnie z misją „Jak zaprzyjaźnić się z rynkiem pracy” PP-P Nr 3, we współpracy z WUP, PUP i OHP zorganizowała 3 spotkania seminaryjne dla szkolnych doradców zawodowych z doradcami zawodowymi i pośrednikami pracy z radomskich instytucji rynku pracy.

PORADNICTWO DLA NAUCZYCIELI - c.d.  Udostępnianie (dla doradców zawodowych, pedagogów i psychologów) materiałów metodycznych do prowadzenia doradztwa zawodowego, w tym – opracowań autorskich  Prowadzenie zajęć o charakterze lekcji otwartych dla nauczycieli chcących rozwinąć umiejętności doradcze  Opracowanie i przekazywanie do użytku uczniów i szkół (corocznie) przez PPP-3 informatorów:  „Informator o progach punktowych w naborze do radomskich szkół ponadgimnazjalnych”  „Informator o przedmiotach kluczowych dla kierunków kształcenia ponadgimnazjalnego w szkołach Radomia”

WSPÓŁPRACA PORADNI z PODMIOTAMI i INSTYTUCJAMI WSPIERAJĄCYMI SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO SZKÓŁ Lokalne - edukacyjne:  RODON  MSCDN  Radomskie szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne  Od 2004 roku doradcy zawodowi PPP-3 aktywnie uczestniczą w Ogólnopolskich Targach Maturzysty organizując stoiska konsultacyjne dla maturzystów oraz prowadząc otwarte wykłady dla uczniów, nauczycieli i rodziców

WSPÓŁPRACA PORADNI z PODMIOTAMI i INSTYTUCJAMI WSPIERAJĄCYMI SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO w edukacji Lokalne – instytucje rynku pracy:  Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej/WUP – Filia Radom  Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Radomiu  PUP w Radomiu Lokalne – służba zdrowia  Przychodnia Medycyny Pracy Ogólnopolskie – organizacje pozarządowe:  Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej

KORZYSTAJĄC Z OFERTY DORADZTWA ZAWODOWEGO w PP-P Nr 3 w RADOMIU MŁODZIEŻ:  Zwiększa świadomość swoich: zdolności, możliwości, zainteresowań, ambicji, mocnych i słabych stron, środków do realizacji planów zawodowych, oraz ewentualnych ograniczeń/barier i ich przyczyn  Wiedzę o wymaganiach świata pracy i warunkach osiągania sukcesu w różnych obszarach kariery zawodowej  Konfrontację własnych predyspozycji z wymaganiami zawodowymi  Pomoc w dopasowaniu możliwości kształcenia i zawodu oraz wyrównania szans edukacyjnych w przypadku dysfunkcji  Wsparcie w prognozie indywidualnych szans na sukces i karierę

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I ZAPRASZAM PAŃSTWA DO WSPÓŁPRACY PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA NR 3 RADOM, ul. GŁÓWNA 3 TEL./FAX: (48)