Jak w pełni rozwinąć ludzki potencjał Włodzisław Duch Laboratorium Neurokognitywne ICNT Katedra Informatyki Stosowanej Uniwersytet Mikołaja Kopernika,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Advertisements

Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Specyficzne trudności w uczeniu się
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
KANONY DOGOTERAPII.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Włodzisław Duch & Co Katedra Informatyki Stosowanej, WFAiIS, UMK
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Autor: Justyna Radomska
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Sztuczna Inteligencja
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Sztuka dla dziecka Artystyczna Euforia w hotelu Nosalowy Dwór w ramach II Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyka na szczytach Zakopane 2010.
Dydaktyka ogólna.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Integracja sensoryczna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Trening metodą Warnkego
Metody przygotowujące do nauki matematyki
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Wyniki diagnoz w klasach pierwszych i drugich Wrzesień 2014.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
WITAMY. WALORY NASZEJ SZKOŁY Nauka w kameralnych klasach – indywidualizacja procesu nauczania, co jest szczególnie ważne w klasach najmłodszych Jednozmianowość.
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
UMK Laboratorium Neurokognitywne projekty komercyjne
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Eye-tracking Nowoczesne metody badania zachowań wzrokowych
DYSLEKSJA.
Treningi poznawcze i badania dzieci z użyciem komputerów i urządzeń mobilnych Jacek Matulewski kierownik Laboratorium Neurokognitywistycznego (LNK): Włodzisław.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. MATEMATYKA.
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Języki obce.
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Inteligencja Marta Riess.
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Zapis prezentacji:

Jak w pełni rozwinąć ludzki potencjał Włodzisław Duch Laboratorium Neurokognitywne ICNT Katedra Informatyki Stosowanej Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń TEDx Toruń,

Czy wszyscy czują, że osiągnęli swoje maksymalne możliwości?

Marnotrawienie potencjału Ponad 200 milionów dzieci do 5 lat nie rozwija się prawidłowo z powodu biedy, ubóstwa, chorób, niedożywienia, braku odpowiedniej stymulacji w dzieciństwie. International Child Development Steering Group, The Lancet, 2007 W krajach rozwiniętych są również liczne problemy rozwojowe. Dysleksja, dysgrafia, dotyka ok 10% populacji w Polsce, W. Brytanii czy USA,. dyskalkulia ok. 4-6% społeczeństwa. Pozostałe 90% też się nie rozwija w pełni. To jest WIELKIE WYZWANIE!

Nano Fizyka kwantowa Info Informatyka stosowana uczenie maszynowe, sieci neuronowe Nauki kognitywne Kogni Bio Lab neuro- kognitywne

Dlaczego nie osiągamy pełni swoich możliwości? Geny? Lepiej nie ruszać … Jak pomagamy kształtować mózgi niemowlaków? Wcale tego nie monitorujemy!

1975 – konferencja Asilomar – dobrowolne ograniczenia w biologii molekularnej – konferencja w Napa Valley, więcej ograniczeń, technika Crispr-Cas9 pozwala na precyzyjną manipulację DNA …

Czemu Japończycy mają takie trudności z angielskim?

P. Kuhl (2006) Słuch fonematyczny Psycholodzy rozwojowi: między 8-10 miesiącem życia mózg zaczyna filtrować tylko te dźwięki mowy, którymi posługują się osoby w otoczeniu niemowlaka. la la la la la la la la ra ra ra ra ra ra ra

Wczesny kontakt z konkretnym językiem mówionym decyduje o zdolnościach do nauki innych języków. Nie wystarczy pasywne słuchanie czy oglądanie, potrzebny jest kontakt z opiekunem. Rozróżnianie samogłosek w wieku 6 miesięcy pozwala przewidywać zdolności dzieci w wieku przedszkolnym. Dwujęzyczność ma pozytywny wpływ na rozwój inteligencji i zdolności poznawczych. Opiekunka Chin potrzebna od zaraz?

Laboratorium Neurokognitywne Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Nasze zabawki

Co staramy się zrobić? Monitorować i korygować rozwój człowieka na każdym etapie życia, pomagając mu osiągnąć pełny potencjał intelektualny. Niemowlaki: Słuch fonematyczny i muzyczny, ciekawość i chęć eksploracji świata, pamięć roboczą i myślenie abstrakcyjne, inne percepcyjne i poznawcze zdolności. Jak? Tworząc inteligentne interaktywne zabawki, łóżeczka i kojce, analizujące automatyczne reakcje dziecka na zmianę bodźców. Niemowlę to mały naukowiec w kołysce! Nawet najbardziej kochająca mama nie nauczy swojego dziecka języka, którego sama nie zna … ale potrzeby miłości nie zmechanizujemy!

Wyobraźmy sobie... Po raz pierwszy w historii świata spontaniczny rozwój dziecka zależny od przypadku będzie częściowo nadzorowany, zapobiegając problemom rozwojowym i umożliwiając pełny rozwój indywidualnych predyspozycji. Po raz pierwszy w historii świata spontaniczny rozwój dziecka zależny od przypadku będzie częściowo nadzorowany, zapobiegając problemom rozwojowym i umożliwiając pełny rozwój indywidualnych predyspozycji. Świat, w którym ludzie uczą się obcych języków bez trudności, bo je słyszą tak samo jak mowę ojczystą.Świat, w którym ludzie uczą się obcych języków bez trudności, bo je słyszą tak samo jak mowę ojczystą. Świat bez dzieci z wadami słuchu, mowy, problemów z czytaniem i matematyką.Świat bez dzieci z wadami słuchu, mowy, problemów z czytaniem i matematyką. Świat pełen bogatych doznań dźwiękowych, wzrokowych, smakowych i dotykowych, na które nie zwracamy wiele uwagi.Świat pełen bogatych doznań dźwiękowych, wzrokowych, smakowych i dotykowych, na które nie zwracamy wiele uwagi. Świat, w którym każde dziecko rozwija swój talent, jest ciekawe nowych doznań i ma chęć do nauki...Świat, w którym każde dziecko rozwija swój talent, jest ciekawe nowych doznań i ma chęć do nauki... Jeśli zaczniemy dostatecznie wcześnie logopedzi stracą pracę! Powstanie nowa gałąź innowacyjnego przemysłu inteligentnych zabawek i środowisk wspomagających rozwój.

Grant NCN (Symfonia) NeuroPerKog: Rozwój słuchu fonematycznego i pamięci roboczej u niemowląt i dzieci. Zespół kognitywiści, psycholodzy, psychiatrzy, specjaliści od słuchu, lingwiści od fonologii, infromatycy, automatycy od sprzętu … W. Duch, J. Dreszer, B. Bałaj, J. Matulewski, Ł. Goraczewski +++ NeuroPerKog Treningi poznawcze i badania dzieci z użyciem komputerów i urządzeń mobilnych. Badania niemowląt (10-12 msc) i dzieci 6-letnich. rozwój pamięci roboczej, zdolności odkrywania i zapamiętywania zmian w abstrakcyjnych złożonych strukturach dźwiękowych.

Projekty LNK ICNT 1.Słuch: Interaktywne zabawki dla niemowląt i małych dzieci. 2.Gry dźwiękowe, synchronizacja procesów w mózgu. 3.Pamięć robocza u niemowląt i małych dzieci. 4.Dyskalkulia, test przesiewowy i trening poznawczy (gra) dla przedszkolaków i pierwszych klas. 5.Kontrola gier terapeutycznych za pomocą wzroku (okulometry). 6.Automatyczna analiza nagrań z eyetrackerów nagłownych. 7.Badania orientacji przestrzennej u osób 65+ (labirynty VR). 8.Zaburzenia świadomości – InteRDoCTor. 9.Neurofeedback/biofeedback w nowych wersjach na różne okazje … kreatywność, autyzm, ADHD i inne problemy.

Rezultaty …

Badania niemowląt Treningi poznawcze i badania niemowląt z użyciem komputerów i urządzeń mobilnych trwają.Treningi poznawcze i badania niemowląt z użyciem komputerów i urządzeń mobilnych trwają. Dajcie swojemu dziecku szansę - mamy stały nabór chętnych (zapisy także mam w ciąży).Dajcie swojemu dziecku szansę - mamy stały nabór chętnych (zapisy także mam w ciąży). Koordynator: Dr Joanna Dreszer (psycholog, LNK ICNT i Wydz. Humanistyczny UMK)Koordynator: Dr Joanna Dreszer (psycholog, LNK ICNT i Wydz. Humanistyczny UMK) Kontakt do BabyLab: telefon: Kontakt do BabyLab: telefon: http://babylab.icnt.umk.pl/

Dyskalkulia U niektórych dzieci nie dochodzi do wytworzenia mentalnej osi liczbowej. To prowadzi do dyskalkulii tj. zaburzenia nabywania podstawowych umiejętności matematycznych nie wynikające z obniżonej inteligencji Dyskalkulia prowadzi do poważnych kłopotów finansowych w czasach nachalnych reklam chwilówek … Uszkodzenia płatów ciemieniowych, okolicy IPHS (np. w wyniku urazów głowy) prowadzą do akalkulii, całkowitej utratu lub upośledzenia zdolności wykonywania nawet najprostszych działań arytmetycznych.

Test Przesiewowy Ryzyka Dyskalkulii Test składa się z 7 zadań (kilkaset prób), korzysta się z klawiatury i myszy. Zajmuje około 45 min. Różne formaty bodźców: cyfry, uporządkowane i losowo ułożone kropki. Program może działać z okulografem, śledzi ścieżki spojrzenia, np. podczas liczenia kropek, co może być ważną informacją diagnostyczną (pozwala ustalić np. strategie liczenia). Test jest długi i nudny (jeszcze przed normalizacją) – grywalizacja zamienia go w zabawę.

Trening poznawczy – gra „Kalkulilo” Głównym celem gry jest stymulacja mózgu sprzyjająca rozwinięciu u dzieci mentalnej osi liczbowej – podstawy porządkowania, liczenia i operacji arytmetycznych.

Badania dyskalkulii Od lutego 2016 rozpoczynamy w szkołach podstawowych badania efektywności testu i gry (podobna procedura, świetlice).Od lutego 2016 rozpoczynamy w szkołach podstawowych badania efektywności testu i gry (podobna procedura, świetlice). Zapraszamy do badań!Zapraszamy do badań! Koordynator: Dr Małgorzata Gut (psycholog, LNK ICNT i Wydz. Humanistyczny UMK).Koordynator: Dr Małgorzata Gut (psycholog, LNK ICNT i Wydz. Humanistyczny UMK). kontakt:

4 złote medale w 2015 roku …

Nareszcie!