Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego UG

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Mgr inż. Tadeusz Wieczorek
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004
Przygotował Andrzej Potucha
Ekonomika przestępczości
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Służba Ochrony Zabytków
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
System aktów prawodawczych
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Ochrona Przyrody.
Pierwsze ograniczenia prawne, dziś interpretowane jako przepisy chroniące przyrodę, pojawiły się już na początku istnienia państwa polskiego. Początkowo.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Ustrój administracji publicznej
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Planistyczne działania wspierające.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot. w znaczeniu przedmiotowym - prawo rzeczowe oznacza zbiór przepisów regulujących formy korzystania z rzeczy,
Ochrona indywidualna, gatunkowa i obszarowa. Ochrona indywidualna Jest to najstarsza forma ochrony przyrody na świecie. Ochroną indywidualną obejmuje.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot
systemów zabezpieczenia społecznego
Samorządowe akty prawa miejscowego
Obszary Natura 2000 Wykonali: Barbara Badzińska Michał Dziędziel.
Zapis prezentacji:

Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego UG PROBLEMY PRAWNE ZWIĄZANE Z TWORZENIEM I FUNKCJONOWANIEM MORSKICH OBSZARÓW CHRONIONYCH dr Dorota Pyć Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego UG 14 czerwca 2007r.

Obowiązek konstytucyjny Obowiązek ochrony środowiska i zasobów naturalnych

Brak aparatu pojęciowego Polskie ustawy i rozporządzenia nie posługują się pojęciami: morski obszar chroniony, morski obszar o szczególnej wrażliwości, obszar specjalny, bałtycki obszar chroniony. W konsekwencji brakuje również definicji legalnych tych terminów.

Jak ma wyglądać reżim prawny ochrony, jeżeli przedmiot tej ochrony nie jest ani nazwany, ani określony?

Szczególna, odrębna, wyjątkowa? Przyroda morska Szczególny charakter przyrody morskiej wymaga specjalnych uregulowań prawnych. Reżimy prawne ochrony dla obszarów morskich nie mogą być wyznaczane analogicznie, jak w przypadku obszarów położonych na lądzie.

Brak odrębnych podstaw prawnych do tworzenia morskich obszarów chronionych Przykład: W polskim porządku prawnym brak przepisów prawnych expressis verbis stanowiących podstawy prawne dla tworzenia morskich rezerwatów przyrody.

Problemy kompetencyjne: kto gospodaruje, kto zarządza, a kto administruje na morzu? Brak szczegółowo określonych kompetencji organów administracji w obszarach morskich wskazanych i/lub objętych ochroną.

Dlaczego system NATURA 2000 został włączony do form ochrony przyrody? Sens tworzenia sieci NATURA 2000 polega na włączaniu: obszarów chronionych już istniejących i objętych formami ochrony przewidzianymi w prawie wewnętrznym poszczególnych państw członkowskich bądź nowych obszarów. Formy ochrony przyrody takie, jak: park narodowy, rezerwat przyrody, narodowy park krajobrazowy są elementami sieci, i to ich reżimy prawne zapewniają efektywność sieci.

Brak systemu morskich obszarów chronionych Formy ochrony i reżimy prawne ochrony w ustawodawstwie polskim Sieć NATURA 2000 – europejskie rozwiązanie przestrzenne PSSA, BSPA, obszar specjalny – rozwiązania międzynarodowe brak koordynacji = brak systemu brak kontynuacji = brak skuteczności

Brak zintegrowanego zarządzania morskimi obszarami chronionymi Potrzeba opracowania i wprowadzenia, opartego na solidnych podstawach prawnych i racjonalnych przesłankach, systemu zintegrowane zarządzania ochroną przyrody, ze szczególnym uwzględnieniem podsystemu morskich obszarów chronionych. Opracowanie Zintegrowanego Planu Zarządzania Morskimi Obszarami Chronionymi w perspektywie średnio i długookresowej: - stabilność rozwiązań, - środki na realizację.

Bez środków finansowych…

i bez kontroli przestrzegania dobrego prawa…

oraz racjonalności w działaniu

ochrona jest tylko sloganem.

Brak perspektywicznego myślenia o ochronie środowiska i przyrody morskiej Problem: działania ochronne są kosztowne, a ich efekty na pierwszy rzut oka niewidoczne oraz rozciągnięte w czasie i w przestrzeni. Racjonalny idealizm podmiotów zaangażowanych w ochronę, bez wsparcia administracji państwowej i konkretnych środków finansowych kierowanych na ściśle określone zadania nie zapewni zachowania morskiej przyrody Morza Bałtyckiego w niepogorszonym stanie. Nowoczesne myślenie zakłada: indywidualne podejście do każdego obszaru, który jest lub ma być objęty ochroną i zintegrowanie działań z podsystemem zarządzania w morskich obszarach chronionych.

Dziękuję za uwagę depyc@web.de