EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza porównawcza wyników egzaminu gimnazjalnego i sprawdzianu
Advertisements

PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
EWD W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH POWIATU BYTOWSKIEGO
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Edukacyjna Wartość Dodana
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Analiza porównawcza ZESPOŁÓW SZKÓŁ W POWIECIE EŁCKIM.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.
Szkolny organizator rozwoju edukacji (SORE)
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2013r
Edukacyjna Wartość Dodana- EWD
Badania osiągnięć uczniów – analiza wyników
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Agata Szuta I Małopolski Wicekurator Oświaty
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Od 2006 roku zespół EWD udostępnia szkołom tzw. kalkulator EWD oraz materiały szkoleniowe pozwalające placówkom prowadzić analizy EWD w ramach ewaluacji.
Edukacyjna Wartość Dodana czyli EWD
Wyniki Zespołu Szkół w Besku w egzaminach zewnętrznych
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Zwoleniu
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. WYNIKI SPRAWDZIANU.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Egzamin gimnazjalny Wyniki egzaminów w Gimnazjum nr 14 w Olsztynie Edukacyjna wartość w naszej szkole Opracował mgr K.Gremblewski.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Edukacyjna wartość dodana i Edukacyjna wartość dodana i Obszar humanistyczny: język polski, historia i wiedza o.
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W GIMNAZJUM NR 5 W PRZEMYŚLU NA PRZESTRZENI LAT Kolejne slajdy prezentują porównanie wyników egzaminu gimnazjalnego osiągniętych.
EWD Gimnazjum w Wieliczce Ilona Dziuba Ilona Dziuba grudzień 2012r.
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2011/2012.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2013/2014.
EWD III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu I II III IV V.
Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty w Tychach, lipiec 2015 r.
Informator dla rodziców
Renata Toboła. Trzyletnie wskaźniki EWD Część humanistyczna egzaminu gimnazjalnego Lata Wyniki egzaminu coraz niższe, poniżej średniej kraju.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów.
ANALIZA WYNIKÓW NAUCZANIA
Wyznaczanie stopnia spełniania przez uczniów wymagań programowych ewaluacja pracy szkoły monitorowanie procesów edukacyjnych.
Egzamin gimnazjalny Na podstawie § 32 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego w Społecznym Gimnazjum w Rybniku.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO ANALIZA WYNIKÓW Część humanistyczna język polski.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
Rok szkolny 2015/2016.  Termin egzaminu gimnazjalnego  ● część humanistyczna ◦ Historia i wosgodz. 9:00 ◦ Język polskigodz. 11:00  ● cześć.
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
1 1 Podsumowanie egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w 2016 roku w województwie pomorskim Wrzesień 2016 roku.
Szkoła Podstawowa 1 września 2017 r. dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa staje się ośmioletnią szkołą podstawową; Oznacza to, że 1 września.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego
ZASADY REKRUTACJI.
Podsumowanie I półrocza 2016/2017
Egzamin gimnazjalny rok szkolny 2016/2017.
Historia i wiedza o społeczeństwie
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Egzamin maturalny w 2018 roku
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
NIEZBĘDNIK TRZECIOKLASISTY EGZAMIN
Szkoła Podstawowa 1 września 2017 r. dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa staje się ośmioletnią szkołą podstawową; Oznacza to, że 1 września.
Egzamin gimnazjalny rok szkolny 2017/2018.
PROCEDURY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
INFORMACJE O EGZAMINIE GIMNAZJALNYM DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY2017/2018
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Terminy egzaminu gimnazjalnego w roku 2017/2018
Zapis prezentacji:

EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników egzaminu gimnazjalnego w danym roku szkolnym. Nie była to jednak ocena obiektywna i pełna, ponieważ w każdym roku szkolnym do gimnazjum przychodzi inna grupa uczniów o różnym potencjale intelektualnym, o różnych zdolnościach. Kilka lat temu opracowano wskaźnik określany skrótem EWD ( Edukacyjna Wartość Dodana), który obecnie jest miernikiem oceny efektywności pracy szkoły. Co to jest EWD, jak obliczane jest EWD i jak należy interpretować? Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania, zbadać efektywność nauczania. EWD gimnazjalne jest wskaźnikiem, które na podstawie egzaminu gimnazjalnego i wyniku sprawdzianu po szóstej klasie, pozwala ocenić efektywność kształcenia w gimnazjum. Pozwala określić wkład danej szkoły w końcowy poziom wiedzy uczniów na danym etapie kształcenia.

Aby obliczyć EWD danej szkoły należy postępować według schematu:  Należy znać wynik ze sprawdzianu po klasie szóstej każdego ucznia ( tzw. wynik na wejściu)  Na podstawie wyniku ucznia na sprawdzianie szacowany jest wynik przewidywany dla każdego ucznia na egzaminie gimnazjalnym.  Obliczana jest różnica - tzw. reszta - między faktycznym wynikiem ucznia na egzaminie a jego wynikiem przewidywanym.  Ta różnica nazywana resztą stanowi wartość EWD dla danego ucznia.  Średnia reszt wszystkich uczniów stanowi wartość wskaźnika EWD szkoły. Jeśli ta różnica jest liczbą dodatnią, oznacza to EWD dodatnie, czyli przyrost wiedzy ucznia jest dodatni, a więc szkoła dobrze wykorzystała potencjał ucznia, nauczała efektywnie. Jeśli ten wynik jest ujemny, to oznacza niską efektywność pracy szkoły. Różnica równa zero oznacza szkołę neutralną. Tak obliczony wskaźnik EWD pozwala wyznaczyć pozycję szkoły, którą określa położenie elipsy w układzie współrzędnych.

Na tej podstawie tworzy się pięć modelowych typów gimnazjów: 1.Szkoła neutralna –EWD = 0, wynik egzaminu = 100; (równy średniej krajowej) 2. Szkoła sukcesu –EWD > 0, wynik egzaminu > 100; (wyższy od średniej krajowej) 3. Szkoła wspierająca –EWD > 0, wynik egzaminu ≤ 100; (niższy od średniej krajowej) 4. Szkoła wymagająca pomocy -EWD ≤ 0, wynik egzaminu < 100; niższy od średniej krajowej 5. Szkoła niewykorzystanych możliwości -EWD ≤ 0, wynik egzaminu > 100(wyższy od średniej krajowej)

Metoda EWD pozwala również określić pozycję szkoły na podstawie wskaźników trzyletnich. Każda elipsa na tym slajdzie obrazuje trzy kolejne sesje egzaminacyjne z danej części egzaminu (to wyniki części humanistycznej, w skład której wchodzi zakres języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie. Zasada powstawania kolejnych elips polega na dodawaniu wyników z kolejnego roku a odejmowanie z najstarszego. W wyniku takich działań każda elipsa obrazuje wskaźniki z trzech kolejnych lat egzaminu.

Na tym slajdzie przedstawione są wskaźniki EWD dla części matematyczno – przyrodniczej w skład której wchodzą: matematyka oraz przedmioty przyrodnicze (biologia, chemia, fizyka i geografia). Analizując te wykresy można zauważyć, że większość elips zajmuje pozycję powyżej osi poziomej, co oznacza, że EWD w naszej szkole osiąga wartość dodatnią. Elipsy przesunięte są w prawą stronę co oznacza wynik egzaminu wyższy niż średnia krajowa. Świadczy to o zadawalającej efektywności nauczania w naszej szkole, choć zdarzają się również takie zakresy egzaminu, w których ten wskaźnik jest mniej zadawalający.

Metoda EWD pozwala również bardzo szczegółowo zbadać osiągnięcia edukacyjne uczniów tylko jednego rocznika. Kolejne slajdy przestawiają wyniki uczniów, którzy pisali egzamin gimnazjalny w kwietniu 2015 roku.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU - HISTORIA I WOS Punkty na wykresie obrazują wyniki poszczególnych uczniów w odniesieniu do krzywej przewidywanego wyniku ustalonej na podstawie wyników sprawdzianu po klasie szóstej. Na podstawie wykresu można zauważyć, że w każdej klasie są uczniowie, którzy osiągnęli wynik wyższy od przewidywanego oraz uczniowie, którzy osiągnęli wynik niższy od przewidywanego.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU - HISTORIA I WOS Pionowa przerywana linia pokazuje średnią reszt, czyli wartość wskaźnika EWD dla poszczególnych klas: klasa A 0,99 klasa B 3,8 klasa C 6,55 Szkoła 3,79 Wartość EWD jest dodatnia w każdej klasie.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU - HISTORIA I WOS Punkty zaznaczone na wykresie oznaczają wskaźniki EWD. Dodatnia wartość EWD oznacza efektywność nauczania powyżej przeciętnej.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU - HISTORIA I WOS Średni wynik rzeczywisty uzyskany przez uczniów całego rocznika wynosi 104,13 w skali 100/15. A - 104,49 B - 104,01 C - 103,89

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU - HISTORIA I WOS

W każdej klasie średni wynik rzeczywisty jest wyższy od średniego wyniku przewidywanego. Na podstawie informacji zebranych z tej części egzaminu z zakresu (historia i wos) należy stwierdzić, iż EWD > 0, wynik egzaminu > 100, co oznacza, że dla tej części egzaminu gimnazjum jest szkołą sukcesu.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU – JĘZYK POLSKI Punkty na wykresie obrazują wyniki poszczególnych uczniów w odniesieniu do krzywej przewidywanego wyniku ustalonej na podstawie wyników sprawdzianu po klasie szóstej. Na podstawie wykresu można zauważyć, że w każdej klasie są uczniowie, którzy osiągnęli wynik wyższy od przewidywanego oraz uczniowie, którzy osiągnęli wynik niższy od przewidywanego.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU – JĘZYK POLSKI Pionowa przerywana linia pokazuje średnią reszt, czyli wartość wskaźnika EWD dla poszczególnych klas: klasa A -2,5 klasa B 2,2 klasa C 2,9 Szkoła 0,8 Wartość EWD jest dodatnia w klasie B i C a w klasie A jest ujemna.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU – JĘZYK POLSKI Punkty zaznaczone na wykresie oznaczają wskaźniki EWD. Dodatnia wartość EWD oznacza efektywność nauczania powyżej przeciętnej.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU – JĘZYK POLSKI Średni wynik rzeczywisty uzyskany przez uczniów całego rocznika wynosi 101,97 w skali 100/15. A - 102,88 B - 102,71 C - 100,43

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU – JĘZYK POLSKI

W klasach B i C średni wynik rzeczywisty jest wyższy od średniego wyniku przewidywanego a w klasie A niższy. Na podstawie informacji zebranych z tej części egzaminu z zakresu (język polski) należy stwierdzić, iż EWD > 0, wynik egzaminu > 100, co oznacza, że dla tej części egzaminu gimnazjum jest szkołą sukcesu.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU – PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE Punkty na wykresie obrazują wyniki poszczególnych uczniów w odniesieniu do krzywej przewidywanego wyniku ustalonej na podstawie wyników sprawdzianu po klasie szóstej. Na podstawie wykresu można zauważyć, że w każdej klasie są uczniowie, którzy osiągnęli wynik wyższy od przewidywanego oraz uczniowie, którzy osiągnęli wynik niższy od przewidywanego. Większa część punktów na wykresie znajduje się poniżej krzywej przewidywanego wyniku.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU – PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE Pionowa przerywana linia pokazuje średnią reszt, czyli wartość wskaźnika EWD dla poszczególnych klas: klasa A - 0,1 klasa B - 1,6 klasa C - 0,01 Szkoła - 0,51 Wartość EWD jest ujemna w każdej klasie.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU – PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE Punkty zaznaczone na wykresie oznaczają wskaźniki EWD. Ujemna wartość EWD oznacza efektywność nauczania poniżej przeciętnej.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU – PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE Średni wynik rzeczywisty uzyskany przez uczniów całego rocznika wynosi 99,49 w skali 100/15. A – 103,05 B – 98,31 C – 96,96

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU – PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE

W każdej klasie średni wynik rzeczywisty jest niższy od średniego wyniku przewidywanego lub równy. Na podstawie informacji zebranych z tej części egzaminu z zakresu (przedmioty przyrodnicze) należy stwierdzić, iż EWD < 0, wynik egzaminu < 100, co oznacza, że dla tej części egzaminu gimnazjum jest szkołą wymagającą pomocy.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU - MATEMATYKA Punkty na wykresie obrazują wyniki poszczególnych uczniów w odniesieniu do krzywej przewidywanego wyniku ustalonej na podstawie wyników sprawdzianu po klasie szóstej. Na podstawie wykresu można zauważyć, że w każdej klasie są uczniowie, którzy osiągnęli wynik wyższy od przewidywanego oraz uczniowie, którzy osiągnęli wynik niższy od przewidywanego.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU - MATEMATYKA Pionowa przerywana linia pokazuje średnią reszt, czyli wartość wskaźnika EWD dla poszczególnych klas: klasa A 0,6 klasa B 2,03 klasa C 1,39 Szkoła 1,34 Wartość EWD jest dodatnia w każdej klasie

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU - MATEMATYKA Punkty zaznaczone na wykresie oznaczają wskaźniki EWD. Dodatnia wartość EWD oznacza efektywność nauczania powyżej przeciętnej.

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU - MATEMATYKA Średni wynik rzeczywisty uzyskany przez uczniów całego rocznika wynosi 101,62 w skali 100/15. A - 104,9 B - 102,1 C - 98,43

ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU - MATEMATYKA

W każdej klasie średni wynik rzeczywisty jest wyższy od średniego wyniku przewidywanego. Na podstawie informacji zebranych z tej części egzaminu z zakresu (matematyka) należy stwierdzić, iż EWD > 0, wynik egzaminu > 100, co oznacza, że dla tej części egzaminu gimnazjum jest szkołą sukcesu.