OGRÓD SZKOLNY – SIŁA TRADYCJI, PIĘKNO NATURY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Wierzymy, że Szkoła powinna kształcić
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
WYPOSAŻENIE PLAŻ – ZAKRES RZECZOWY
Działania podejmowane w zakresie edukacji ekologicznej w ramach Programu „Szkoły dla Ekorozwoju” przez Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 w Gorzowie.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Projekt Remizy dla Ptaków
POD UTWORZENIE OGRODU BOTANICZNEGO
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
POMYSŁ DESZCZOWA WODA TO TEŻ WYGODA. Krzeszów Krzeszów położony jest w Beskidach. Część miejscowości leży na terenie Parku Krajobrazowego Beskidu Małego,
Rewitalizacja Parku Zdrojowego w Horyńcu-Zdroju
OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Formy ochrony krajobrazu i przyrody
Światowy Dzień Drzewa 10 października 2013 r.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Społeczne zaangażowanie firm na przykładzie Garncarskiej Wioski i Rajskiego Ogrodu Krzysztof Margol.
Społeczna Ochrona Przyrody
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Projekt rekreacyjno – edukacyjnego placu zabaw przy Zespole Szkół Integracyjnych w Radomiu.
„Nasz Zielony Zakątek przy Przedszkolu Samorządowym w Gorzkowicach”.
SZWAJCARIA – Podróż do Basel.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
KTO JEST PRZYJACIELEM LASU?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej.
Rola ogrodów botanicznych w ochronie różnorodności biologicznej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
REWITALIZACJA ZABYTKOWEGO PARKU GMINNEGO W ORNONTOWICACH
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Mała retencja poprzez inicjatywy obywatelskie I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Konkurs pn.: „Start w przyszłość” na najciekawsze zajęcia realizowane w ramach projektu systemowego Województwa.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
TERENY REKREACYJNE W SERNIKACH Konkurs Towarzystwa Urbanistów Polskich na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Polsce edycja' 2014 Lokalizacja.
Realizacja ścieżki turystyczno - regionalnej W ramach działań w zakresie realizacji ścieżki turystyczno - regionalnej przygotowaliśmy dla uczniów naszej.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Narzędzia architektury krajobrazu-efekty kształcenia Dr inż. arch
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
„Zielona edukacja – twórcze ogrody”
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Koncepcja zagospodarowania terenu rekreacyjno-sportowego przy ul
► Projekt "Inicjatywy oddolne na rzecz Zielonego Podkarpacia
ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Program Odnowy Wsi Województwa Warmińsko-Mazurskiego „Wieś Warmii, Mazur i Powiśla miejscem, w którym warto żyć...”
Zapis prezentacji:

OGRÓD SZKOLNY – SIŁA TRADYCJI, PIĘKNO NATURY MIEJSCE REALIZACJI: SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO W RUMIANIE

W polskiej zreformowanej szkole chodzi nie tylko o przekazanie wiedzy, ale też o wyposażenie ucznia w konkretne umiejętności i ukształtowanie odpowiedzialnego obywatela naszego kraju. Możliwe jest to dzięki temu, że w szkołach realizuje się edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju. Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Twardowskiego w Rumianie jest placówką, która ma duże sukcesy w dziecinie edukacji ekologicznej. Dążąc do poszerzenia oferty edukacyjnej zamierza stworzyć nowe miejsce edukacyjne – rekreacyjne położone na przyszkolnym terenie. Ogród położony na terenie szkoły jest ogólnodostępny i będzie spełniał funkcję zarówno edukacyjną, jak i rekreacyjną.

Zaplanowano następujące zadania:

Porządkowanie terenu na miejscu realizacji zadania.

Przygotowanie projektu wiaty ze szczególnym uwzględnieniem materiałów nawiązujących do zabudowy zabytkowej szkoły.

Budowa wiaty – zabudowa na kształcenie prostokąta o dachu dwuspadowym, powierzchnia zabudowy do 25 m2. Jedna połać dachu dłuższa, druga krótsza, pokrycie gontem papowym na deskowaniu. Planuje się wyposażenie wiaty w stół na całej długości – z bali nieobrobionych. Wzdłuż stołu ławki dwustronne z bali nieobrobionych bez oparć. Wiata montowana na stałe na kotwach metalowych. Całość konstrukcji zabezpieczona będzie środkami konserwującymi umożliwiającymi użytkowanie wiaty przez dzieci.

Urządzenie miejsca edukacji „Ogródek mojej babci” Urządzenie miejsca edukacji „Ogródek mojej babci”. Krajobraz wsi od zawsze kojarzony był z przepięknymi przydomowymi ogródkami, pełnymi różnobarwnych kwiatów i motyli, zapachów oraz brzęczenia pszczół. Dziś ogrody, które są w naszej pamięci zanikają. Współczesna wieś zaczyna być jednorodna i nudna. Młode pokolenia nie przywiązują wagi do tradycji. Wolą wygodę i minimalizm. Urządzony na terenie ogrodu szkolnego „Ogródek mojej babci” będzie powrotem do tradycji a jednocześnie będzie stanowił ochronę bioróżnorodności. Głównym celem będzie przywrócenie rodzimych odmian krzewów (pigwowca, derenia jadalnego, maliny, jeżyny, poziomki, winogrona, rabarbar), drzew owocowych (stare gatunki odmian jabłoni, gruszy, śliwy) oraz ziół (melisy, mięty, szałwii, rumianku). Ponadto planuje się nasadzenie kilkunastu odmian kwiatów (narcyzy, malwy, aksamitki, piwonie).

Budowa „Hotel dla owadów” Budowa „Hotel dla owadów”. Celem utworzenia jest sztuczna budowla z materiałów naturalnych, zapewniająca różnym gatunkom owadów schronienie, a jednocześnie wykorzystanie w celu poprawy zapylania kwiatów.

Przyrodnicze tablice edukacyjne do wyposażenia „Ogródka mojej babci” Przyrodnicze tablice edukacyjne do wyposażenia „Ogródka mojej babci”. Przyrodnicze tablice edukacyjne będą w przejrzysty, prosty sposób przedstawiały informacje na temat zgromadzonych rodzimych gatunków flory, a także zilustrują rodzinę owadów. Tablice będą o wymiarach 150x100cm (wykonane zostaną z blachy ocynkowanej, która przeznaczona jest do ekspozycji na zewnątrz). Tablice zostaną ustawione na specjalnie przygotowanych drewnianych stelażach. Całość tablic zostanie zadaszona. Tablica „Poznajemy krzewy” będzie przedstawiała ilustracje poszczególnych krzewów, a także opis poszczególnych właściwości, proponujemy następujące krzewy: pigwowca, derenia jadalnego, maliny i jałowca pospolitego. „Poznajemy zioła” na tej tablicy zamieścimy materiał ilustracyjny, opis roślin, a także ich znaczenie w medycynie i zastosowanie w kuchni. Proponujemy odbudować „Ogródek ziołowy” w formie następującej roślinności: melisy, mięty, szałwii, rumianku, majeranku. „Kwiaty mojej babci” na tej tablicy umieścimy materiał ilustracyjny przedstawiający gatunki kwiatów, których już nie spotykamy w przydomowych, wiejskich ogródkach. Została zaplanowana odbudowa następujących roślin: narcyzy, malwy, aksamitki, piwonie, marcinki i niemcy. Każda roślina zostanie szczegółowo opisana i zilustrowana. „Poznajemy owady” na tej tablicy przedstawimy bogaty świat owadów (skupimy się na owadach pożytecznych). Na materiale ilustracyjnym pokażemy różne owady, ich budowę a także ciekawostki z życia owadów. Tablica będzie służyła do bezpośredniej obserwacji owadów, które będą zamieszkiwać „Hotel dla owadów” umieszczony w rekonstruowanym „Ogródku mojej babci”. „Poznajemy drzewa” to kolejna tablica, na której w formie ilustracyjnej pokażemy rodzime gatunki drzew owocowych (jabłonie: papierówka, antonówka; grusze: klapsa). Ponadto w treści umieścimy informacje o tym, jak powstają owoce, budowę owocu- przekrój, ponadto ciekawostki o sposobie wykorzystania owoców w kuchni.

Zakup rodzimych odmian krzewów, drzew owocowych, ziół i kwiatów, pozyskanie okazów od mieszkańców wsi celem dokonania odnowy gatunkowej.

Wykonanie ścieżki prowadzącej z parkingu do wiaty oraz wzdłuż tablic z kamienia polnego na podbudowie z piasku stabilizowanego cementem.

Uzasadnienie wyboru inicjatywy Analiza aspektów zrównoważonego rozwoju (przyrodniczego, ekonomicznego, społecznego i kulturowego) pozwoliła krytycznie i twórczo przyjrzeć się własnej placówce i zrozumieć zasady jej funkcjonowania. Położenie szkoły na terenie Welskiego Parku Krajobrazowego okazało się dodatkowym sprzymierzeńcem do realizacji zadań ekologicznych. Aby mała wiejska szkoła, taka jak nasza, miała szansę dalszego istnienia musi stać się niezaprzeczalnym ośrodkiem lokalnego rozwoju. Historycznie teren miejscowości należy do Ziemi Lubawskiej. Obserwacje dowodzą, iż działania szkoły są mocno zakorzenione w tradycji i rozwijają się w kierunku przyrodniczo – historycznym. Koncepcja pracy szkoły na lata 2014-2019 zakłada wzmocnienie współpracy społeczności lokalnej na rzecz rozwoju wsi i jej mieszkańców. Analiza wyników ankiet, przeprowadzonych rozmów, obserwacje wspólnie realizowanych przedsięwzięć dowodzą o potrzebie stworzenia ogólnodostępnego miejsca edukacyjno – rekreacyjnego.

Cel inicjatywy: Celem głównym przedsięwzięcia jest świadome kształtowanie środowiska przyrodniczego w miejscu zamieszkania oraz poprawa jego stanu przez włączenie się mieszkańców do działań w zakresie stworzenia nowego miejsca edukacyjno – rekreacyjnego oraz poprawy wizerunku szkoły i miejscowości. Ideą zamierzonych działań jest również posadzenie różnorodnych drzew, krzewów i roślin zielnych, które przyczynią się do zmniejszenia ilości dwutlenku węgla w powietrzu, a tym samym staną się ostoją dla ptaków. Organizacja zajęć dla uczniów naszej szkoły i uczniów pobliskich placówek z naszej gminy. Podniesienie jakości oferty edukacyjnej naszej placówki. Promocja podjętych działań na stronie internetowej szkoły, gminy, na łamach lokalnej prasy.

Osiągnięcie celu edukacyjnego na rzecz ochrony środowiska poprzez: Rozwój aktywności społecznej przy wykonywaniu nowego miejsca edukacyjno – rekreacyjnego. Zakładamy, że odnową roślin z dawnych przydomowych ogródków zostanie objętych minimum 50 rodzin uczniów uczęszczających do naszej szkoły. Szkolny ogród będzie miejscem spotkań ok. 70 osób, przedstawicieli Rodu Rucińskich. Zadania pozwolą na zwiększenie odpowiedzialności mieszkańców za rozwój, promocję swojej „małej ojczyzny”.