Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie
Standardy Szkoły Promującej Zdrowie Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych
Standardy Szkoły Promującej Zdrowie Szkoła: I. I.Pomaga członkom społeczności szkolnej II. II.Zarządza projektami promocji zdrowia III. III.Prowadzi edukację zdrowotną IV. IV.Tworzy klimat społeczny V. zdrowiu V.Tworzy środowisko sprzyjające zdrowiu
Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia Zadania szkolnego koordynatora 1.Organizowanie i koordynowanie prac związanych z promocją zdrowia w szkole. 2.Kierowanie pracą szkolnego zespołu promocji zdrowia. 3.Pozyskiwanie uczestnictwa całej społeczności szkolnej i sojuszników wśród rodziców i społeczności lokalnej w celu skutecznych działań. 4.Współudział w kształceniu pracowników szkoły w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej. 5.Współdziałanie z zespołem wojewódzkim wspierającym pracę szkół. 6.Podnoszenie własnych umiejętności w zakresie promocji zdrowia.
Podział obowiązków wśród członków Szkolnego Zespołu ds. Promocji Zdrowia zadania osoby odpowiedzialne koordynowanie pracą Zespołu szkolny koordynator profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami higienistka szkolna organizacja i koordynowanie imprez sportowych nauczyciel wychowania fizycznego bank scenariuszy i materiałów o tematyce prozdrowotnej bibliotekarka przygotowanie narzędzi badawczych i ich analizy pedagog szkolny
Podział obowiązków wśród członków Szkolnego Zespołu ds. Promocji Zdrowia zadania osoby odpowiedzialne przygotowanie i prowadzenie szkoleń nauczyciel wspomagający, członek Wojewódzkiego Zespołu Szkół Promujących Zdrowie współpraca z Zespołem Wspierającym Szkoły Promujące Zdrowie i Wojewódzkim Koordynatorem Sieci dyrektor aktualizacja strony internetowej szkoły dotycząca promocji zdrowia pedagog specjalny koordynowanie szkolnego programu profilaktyki zastępca dyrektora współpraca i prowadzenie programów z organizacjami pozarządowymi koordynator szkolnego wolontariatu szef szkolnego koła PCK
Podział obowiązków wśród członków Szkolnego Zespołu ds. Promocji Zdrowia zadania osoby odpowiedzialne psychoedukacja, zdrowie psychiczne psycholog szkolny koordynowanie i realizacja bieżących programów, projektów i konkursów nauczyciele przedmiotów udział i pomoc w programach zdrowego żywienia szefowa kuchni dbałość o bezpieczeństwo i higienę środowiska fizycznego szkoły osoby sprzątające
Programy z zakresu edukacji zdrowotnej w okresie ostatnich 5 lat Szkolny program profilaktyki i szkolny program wychowawczy Psychoedukacja i zdrowie psychiczne Zdrowy styl życia
Psychoedukacja i zdrowie psychiczne Pierwszy rok - pierwszy krok Wspomaganie w rozwoju szkół w Gminie Miejskiej Kraków Projekt Szkoła współpracy Projekt Socrates - Comenius DANCE WITH ME
Zdrowy styl życia Mobilny Kraków Żyj smacznie i zdrowo Trzymaj formę Projekt antynikotynowy dla uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjum Pierwsza pomoc przedlekarska Europejski kodeks walki z rakiem
Europejski kodeks walki z rakiem – ZSOI Nr 5 w Krakowie 1.Strategia małych kroków, ścisłej współpracy i stosowanie modelu rozwiązywania problemów (diagnoza, planowanie, działania, ewaluacja). 2.Określenie zadań zespołu ds. promocji zdrowia. 3.Kształcenie wybranych grup społeczności szkolnej (samorząd szkolny, uczniowie wybranych klas, nauczyciele, rodzice) 4.Organizacja projektu – zapisy w dokumentach pracy szkoły (plany wychowawcze, profilaktyki, promocji zdrowia). 5.Badania ankietowe poziomu wiedzy na temat czynników ryzyka i stylu życia zalecane przez Kodeks. 6.Współpraca z instytucjami: Kuratorium Oświaty, Szpital Wojewódzki im. Św. Łukasza w Tarnowie. 7.Ewaluacja programu – zestawienie opinii społeczności szkolnej o przeprowadzonym programie, określenie wskazówek do jego kontynuacji.
Dostosowanie strategii działania do sytuacji sytuacja i cel (co chcemy osiągnąć?) adekwatne strategie (jak to osiągnąć?) ludzie sprzeciwiają się zmianom nieposłuszeństwo strategia polityczno-administracyjna wymuszanie ludzie zachowują się z rezerwą zgoda na zmianę strategia empiryczno-racjonalna przekonywanie ludzie nastawieni są pozytywnie zaangażowanie strategia normatywno-reedukacyjna wspieranie