„Kompetencje instytucji i osób odpowiedzialnych za wspomaganie wybranego aspektu pracy szkoły na poszczególnych etapach” Magdalena Piechota PP-P w Dęblinie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Dojrzałość szkolna dziecka
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracował J. Stryjkowski
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Wyrównywanie szans edukacyjnych
z Oddziałami Integracyjnymi
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Przewodnik po nowych funkcjach Szkoła Podstawowa nr 1 im Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu.
Problemy współczesnej młodzieży
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
INSPIRACJĄ DO PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

„Kompetencje instytucji i osób odpowiedzialnych za wspomaganie wybranego aspektu pracy szkoły na poszczególnych etapach” Magdalena Piechota PP-P w Dęblinie Konferencja:Ryki

„ Jeżeli jest coś, co chcielibyśmy zmienić w dziecku, powinniśmy najpierw to zbadać i zobaczyć, czy nie jest to coś, co powinno być raczej zmienione w nas samych. ” Carl Gustav Jung

Przytoczone słowa dobrze opisują rozwój nauczyciela i ucznia. Poczucie, że ma się wpływ na otaczającą rzeczywistość prowadzi do wyższego poczucia godności, wartości i większej ambicji - jest oznaką prawidłowego funkcjonowania osoby.

Kompleksowe wspomaganie poza projektem

- na wniosek/zapotrzebowanie prowadzą płatnie/ nieodpłatnie, ale obligatoryjnie od 1 stycznia 2016r. kompleksowe wspomaganie (diagnoza zapotrzebowania, tworzenie sieci współpracy i wzajemnego uczenia się w wybranym problemie)  Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Dęblinie  Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Rykach  Centrum Doskonalenia Nauczycieli  Biblioteka Pedagogiczna

Cel kompleksowego wspomagania: rozwój kompetencji nauczycieli w pracy zespołowej KOMPETENCJE = RZETELNA WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI

Stwarzanie uczniowi w procesie edukacji, możliwości refleksji nad sobą, to przede wszystkim uświadomienie faktu, że ma on wpływ na własny rozwój poprzez aktywność. Aktywność ucznia zaangażowanie, chęć pracy nad sobą, wysiłek, dysponowanie sobą, odpowiedzialność, wybór, sprawczość, zainteresowanie podejmowaniem zadań ze względu na cel.

Poważny problem nie tylko nauczyciela… Rozumienie samego siebie, obejmującego wiedzę o sobie, oraz akceptację zarówno własnej słabości, jak i siły. Uczenie się, jak odnosić się do innych osób, aby być,,zorientowanym na innych””, a nie,,zorientowanym na samego siebie”.

Szkoła jest sceną, na której człowiek zaczyna być człowiekiem, miejscem, gdzie wady i zalety powoli, ale wyraźnie się rozwijają i stają się odczuwalne. Podstawy raz przyswojone będą zabarwiały się przez całe życie.

Jak uczyć kompetencji - e f e k t y w n o ś c i

Szkoła Życia to pomoc dzieciom, by na miarę swoich możliwości mogły się włączać w sprawy swoich bliskich, by mogły być pożyteczne, by umiały harmonijnie współżyć z ludźmi. (H. Olechnowicz,1994), cele są realne do osiągnięcia pod warunkiem, że dziecko ma sposobność realizowania indywidualnych możliwości rozwoju.

Umiejętności nauczyciela szkoły masowej, to radzenie sobie ze sobą i współdziałanie w zespole z innymi, a to wymaga dopracowania metod, poszukiwania nowych technik działania. Ich efektem mają być nie tylko wytwory ucznia (oceny, punkty testu), sprawności instrumentalne, ale jakość ich intereakcji z ludźmi, umiejętność kierowania swoim postępowaniem, wolą, zdolność dowolnego skupienia na pracy, zabawie.

Każdy uczeń, nie tylko niepełnosprawny, aby osiągnąć dojrzałość, społeczną musi mieć poczucie bezpieczeństwa, oparcia w rodzinie, nauczycielu, a także w rówieśnikach. W szkole ma doznać poczucia bycia sprawcą, podczas tworzenia czegoś, co nie jest narzucone przez dorosłych, lecz wynika z własnej wewnętrznej potrzeby (motywacja wewnętrzna).

Rola Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, kompetencje specjalistów

Internetowy świat stworzył nowe pokolenie dzieci,,INSTANT”  Pragną wszystkiego, co najlepsze w życiu  Szybko, bez wysiłku  Za darmo

Rodzice dzieci,,Instant ”  Gonią za pracą, luksusem  Ile oferują czasu i miłości bez stawiania warunków ? Szkoła  Przyjmuje uczniów, z którymi nauczyciele na,,przedmiocie” sobie nie radzą  Nauczyciele często mówią o uczniu – brak motywacji do nauki, wagary, agresywne, buntowniczo- opozycyjne zachowanie, stosuje używki, niestabilny emocjonalnie - zaburzony !!!

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Dęblinie proponuje w 2016 r. następujące sieci :

Aktywność – zaangażowanie się ucznia w rozwój  Czynniki ograniczające aktywność  Problem nadmiernego korzystania z Internetu – wagary w szkole  Problem zaburzonego odżywiania się u dziewcząt z rodzin alkoholowych

Umiejętności psychologiczne i interpersonalne  Co pozwala, a co oddala osiągnąć zamierzone cele  Roszczeniowy rodzic  Zarządzanie sobą w stresie  Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna ucznia  Kontrola i odpowiedzialność to dwie różne sprawy

Zapraszamy do korzystania z usług Poradni P-P Uczymy się razem Największym autorytetem nauczyciela i dziecka jest doświadczenie

W z a j e m n o ś ć Zyskać może uczeń.

Współpraca to otwartość, poradnia- szkoła jest jak żywa komórka z półprzepuszczalną błoną. Istnieje wymiana. Przychodzą ludzie i wychodzi się do ludzi. Wnikają pomysły, poglądy, informacje, które wspólnie się przetwarza, jedne pozostawia, inne usuwa jako nieprzydatne lub niechciane.

Uczenie się razem oznacza, że ludzie na przemian jedno drugiemu są w stanie dawać oparcie, uwagę, podtrzymanie i energię.

Dziękuję za uwagę Magdalena Piechota