droga do sukcesu imprezy biegowej Strategia droga do sukcesu imprezy biegowej Zygmunt Waśkowski Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
ORGANIZACJA SPORTOWA Zbiór ludzi, zasobów i procesów służących realizacji określonych celów Ludzie: Poziom decyzyjny Poziom wykonawczy Zasady współpracy Zasoby: Materialne (twarde) Niematerialne (miękkie) Procesy: Tworzenie Wymiana Komunikacja Cele: Krótko i długookresowe Nadają sens istnienia każdej organizacji
ORGANIZACJA SPORTOWA – podmiot, który powinien być zarządzany na takich samych zasadach jak przedsiębiorstwo Zarządzanie organizacją sportową Decyzje strategiczne Decyzje operacyjne Informacje płynące z otoczenia organizacji
ORGANIZATORZY BIEGACZE Starają się dostarczyć biegaczom możliwie najwięcej korzyści, jednocześnie konkurując między sobą – co doprowadza do coraz wyższego poziomu organizacyjnego imprez biegowych BIEGACZE Biorąc udział w imprezach biegowych oczekują zaspokojenia swoich potrzeb i spełniania oczekiwań. Zarówno potrzeby jak i oczekiwania wielu biegaczy są coraz wyższe i trudniejsze do zaspokojenia przez organizatorów Podstawą rozwoju imprez biegowych jest konkurencja między organizatorami
Wizja imprezy S T R A T E G I A Pomysł na bieg O t o c z e n i e Z a s o b y Pomysł na bieg Edycja 1 Edycja n
Strategia rozwoju przedsiębiorstwa Strategia rozwoju imprezy biegowej Edycja 1 Edycja 2 Edycja 3 Edycja 4 Edycja 5
Poziom organizacyjny Atrakcyjność imprezy Edycja imprezy
Strategia imprezy Wizja Zasoby Wyróżniki Umiejętności Relacje Innowacje
ORGANIZATORA IMPREZY BIEGOWEJ Organizator imprezy biegowej INTERESARIUSZE ORGANIZATORA IMPREZY BIEGOWEJ B2C B2B Sponsorzy Media lokalne Władze samorządowe Podmioty prewencji Dostawcy Organizatorzy biegów Biegacze Kibice Wolontariusze Mieszkańcy miasta Organizator imprezy biegowej
MACIERZ MENDELOVA
Poziom zainteresowania Grupy interesariuszy Siła wpływu Poziom zainteresowania A Biegacze 4,00 4,75 B Sponsorzy 3,83 3,91 C Media lokalne 2,91 3,33 D Podmioty prewencji 3,25 3,50 E Wolontariusze 2,41 3,41 F Kibice 2,08 2,83 G Władze lokalne H Mieszkańcy miasta 2,36 2,54 I Dostawcy 2,33 2,66 J Organizatorzy innych biegów 2,25
Utrzymać zadowolenie Główni gracze Minimalny wysiłek Informować A – Biegacze, B – Sponsorzy, C – Media lokalne, D – Podmioty prewencji , E – Wolontariusze, F – Kibice, G – Władze lokalne, H – Mieszkańcy miasta, I – Dostawcy, J – Organizatorzy innych biegów
WARUNKI SUKCESU ORGANIZATORA IMPREZY BIEGOWEJ Strategia i taktyka działania – konsekwencja Stałe doskonalenie podejmowanych działań Zmienność oferty – nuda zabija emocje Otwartość na zmiany, benchmarking Słuchanie biegaczy (opinie konstruktywne, a nie pretensjonalne) Budowanie społeczności wokół imprezy biegowej Zrównoważony rozwój – czyli dawać tyle, ile jesteśmy w stanie zapewnić w przyszłości Nie przekraczanie granic swoich kompetencji Pasja i zdolności organizacyjno-menedżerskie Budowanie marki – symbol, wartość, wiarygodność, zaufanie
ORGANIZACJA BIEGÓW TOWARZYSZĄCYCH The event portfolio of the Vienna City Marathon
Dziękuję za uwagę