Charakterystyka systemów zarządzania w przedsiębiorstwie Systemy wspomagające zarządzanie w uproszczeniu możemy podzielić na:
Charakterystyka systemów zarządzania w przedsiębiorstwie CRM ERP MRP …
Idea i geneza Open Source
Powody wdrażania systemów informatycznych Rozproszone informacje Zagubione informacje Informacje zabierane przez odchodzących pracowników Niedotrzymywanie terminów Słaba komunikacja z klientem Brak historii klienta Każdy pracownik ma wgląd do historii problemów, kontaktów, zamówień kiedy jest to konieczne Brak jednego, wiarygodnego źródła informacji Brak pewnych statystyk
Problemy pojawiające się przy wdrożeniach Brak określenia potrzeb, celu (klient właściwie nie wie czego chce). Ważne, aby zadać sobie pytanie: PO CO? Niechęć ze strony personelu (DD w PKO), strach przed zwolnieniami, niechęć do uczenia się
Czy i dlaczego warto inwestować w systemy wspomagające zarządzanie? Zwiększenie sprzedaży Usystematyzowanie procesów Zwiększenie kontroli Szybsza identyfikacja problemów i szybsza reakcja Ulepszona komunikacja z klientem (np. udostępnienie części systemu do składania zamówień on-line) Ulepszony obieg dokumentów Ulepszona komunikacja wewnętrzna
Własnymi siłami, czy z pomocą? Własny dział IT Zewnętrzny dostawca
Własnymi siłami, czy z pomocą? Własne siły Zalety: Szybka reakcja na zapotrzebowanie Szybkie rozwiązywanie problemów Ułatwiona komunikacja między zlecającym i wykonawcą Dokumentacja Niesformalizowany sposób zgłaszania zleceń
Własnymi siłami, czy z pomocą? Własne siły Wady: Brak koordynacji Sprzeczne zlecenia Nieprzemyślane zlecenia Powielanie rozwiązań przez komórki organizacyjne Rozmycie odpowiedzialności Brak dokumentacji Brak obiektywizmu Niesformalizowany sposób zgłaszania zleceń
Własnymi siłami, czy z pomocą? Zewnętrzny dostawca Zalety: „Świeże” spojrzenie Opisanie i rewizja procesów firmy Doświadczenie (podpowiadanie rozwiązań) Project Manager odpowiedzialny za projekt Dokumentacja wszelkich zmian Pomoc w zmianie procesów
Własnymi siłami, czy z pomocą? Zewnętrzny dostawca Wady: Mniejsza elastyczność Każda błędna zmiana skutkuje zwiększeniem kosztu (Mandays) Cena Mniejsza znajomość procesów Nieporozumienia (jw.) Utrudniona komunikacja (odległość, hierarchia służbowa, biurokracja) Nieporozumienia rodzą silne napięcia Kupowanie „kota w worku”