KONFERENCJA PEŁNO(S)PRAWNY STUDENT KRAKÓW, 03/11/2015 EFS 2014-2020 – wsparcie szkolnictwa wyższego bez barier.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
POZYSKIWANIE ŚRODKÓW Z FUNDUSZY UE.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Dofinansowanie na działalność dydaktyczną jednostek naukowych
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów szkół zawodowych, w szczególności poprzez podniesienie efektywności kształcenia.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Przygotowanie wniosku o dofinansowanie pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami 1.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Równość szans i niedyskryminacja w projektach finansowanych z funduszy europejskich na lata CZERWIEC 2017 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania RPO WL w WUP w Lublinie
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Równościowe zarządzanie projektem
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Dobre praktyki w zakresie dostępności budynków
Zapis prezentacji:

KONFERENCJA PEŁNO(S)PRAWNY STUDENT KRAKÓW, 03/11/2015 EFS – wsparcie szkolnictwa wyższego bez barier

Podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym - 75 tys. studentów podniesie kompetencje Zwiększenie jakości i efektywności kształcenia na studiach doktoranckich - 3,4 tys. studentów skorzysta z programów studiów doktoranckich Umiędzynarodowienie programów kształcenia studentów z Polski oraz dla cudzoziemców uruchomionych międzynarodowych programów kształcenia Wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr uczelni - 7,2 tys. pracowników dydaktycznych wspartych w procesie kształcenia - 10,5 tys. pracowników kadry kierowniczej i administracyjnej wspartych w zakresie zarządzania uczelnią Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju – 1,1 mld EUR 827 mln EUR 112 mln EUR 85 mln EUR 229 mln EUR

Podniesienie kompetencji studentów  Programy kształcenia o profilu ogólnoakademickim albo praktycznym dostosowane do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, w tym:  Nowe kierunki studiów  Dostosowanie programów kształcenia  Włączenie pracodawców w przygotowanie i realizację programów kształcenia  Wysokiej jakości programy stażowe Konkurs: programy stażowe - nabór wniosków do , alokacja 145 mln zł Projekt pozakonkursowy: Program praktyk zawodowych w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych Wartość: 136 mln zł Okres realizacji:

Podniesienie kompetencji studentów  Podnoszenie kompetencji studentów w obszarach kluczowych dla gospodarki i rozwoju kraju, w tym:  Certyfikowane szkolenia i zajęcia warsztatowe  Dodatkowe zajęcia realizowane wspólnie z pracodawcami  Dodatkowe zadania praktyczne dla studentów realizowane w formie projektowej  Wizyty studyjne u pracodawców  Wspieranie studentów w rozpoczęciu aktywności zawodowej na rynku pracy (np. akademickie biura karier) Konkurs: kompetencje - nabór wniosków do , alokacja 250 mln zł Kolejny konkurs – I kwartał 2016, 250 mln zł Konkurs: Akademickie Biura Karier - nabór wniosków do , alokacja 35 mln zł

Zwiększenie jakości i efektywności studiów doktoranckich  Tworzenie i realizacja wysokiej jakości:  Interdyscyplinarnych programów doktoranckich o zasięgu krajowym lub międzynarodowym  Międzynarodowych programów studiów doktoranckich, przez podstawowe jednostki organizacyjne uczelni wspólnie z innymi jednostkami naukowymi  Programów studiów doktoranckich, kluczowych dla gospodarki i społeczeństwa, wspierających innowacyjność kraju i zapewniających możliwość transferu/komercjalizacji rezultatów studiów doktoranckich Projekt pozakonkursowy: Opracowanie programów studiów doktoranckich o zróżnicowanych profilach Wartość: 5 mln zł Okres realizacji: do * Wypracowane programy studiów będą następnie wdrażane w formie konkursowej

Poprawa dostępności międzynarodowych programów kształcenia dla studentów z Polski oraz dla cudzoziemców  Programy kształcenia w językach obcych  Międzynarodowe programy studiów oraz międzynarodowe szkoły letnie umożliwiających studiowanie w Polsce cudzoziemcom oraz studiowanie w międzynarodowym środowisku przez osoby z Polski  Włączenie uznanych wykładowców z zagranicy w prowadzenie programów kształcenia w polskich uczelniach  Uzyskiwanie zagranicznych akredytacji przez polskie uczelnie lub programy kształcenia  Uczestnictwo wybitnie uzdolnionych studentów w międzynarodowych konkursach lub zawodach Projekt pozakonkursowy: Najlepsi z najlepszych Wartość: 8,5 mln zł Okres realizacji: Projekt pozakonkursowy: Akredytacje zagraniczne Wartość: 21 mln zł Okres realizacji:

Wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr  Wdrażanie na uczelniach zmian w zakresie zarządzania procesem kształcenia:  Informatyczne narzędzia zarządzania uczelniami: centralny system repozytoriów prac dyplomowych, obsługa tzw. programów antyplagiatowych, otwarte zasoby edukacyjne  Narzędzia udostępniania informacji i danych o szkolnictwie wyższym tj. rozszerzanie zakresu informacji przekazywanych do systemu informacji o szkolnictwie wyższym, wdrażanie systemów wspierania zarządzania finansami, informatyczne wspieranie innowacyjnego procesu dydaktycznego  Wspieranie procesów konsolidacji uczelni Konkurs: zarządzenie procesem kształcenia, nabór wniosków do , alokacja 100 mln zł

Wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr  Podnoszenie kompetencji dydaktycznych kadr uczelni - innowacyjne umiejętności dydaktyczne, informatyczne (w tym profesjonalne bazy danych i ich wykorzystanie w procesie kształcenia), prowadzenie dydaktyki w j. obcym, zarządzanie informacją  Podnoszenie kompetencji zarządczych kadr kierowniczych i administracyjnych w uczelniach

Dostępność dla osób o różnych potrzebach funkcjonalnych - kontekst nowych rozwiązań Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych – zmiana paradygmatu postrzegania i podejścia do ON Realizacja celów Strategii Europa 2020 – m.in. zwiększenie stopy zatrudnienia osób w wieku do co najmniej 75% Rozporządzenie Ogólne PE i Rady (UE) nr 1303/2013 z r. (załącznik I, pkt. 5.4 Dostępność, warunki ex-ante) Umowa Partnerstwa (zobowiązanie PL do wdrożenia zapisów Konwencji w ramach EFSI – Agenda działań na rzecz równości szans i niedyskryminacji w ramach funduszy unijnych ) Inicjatywa Grupy ON Inclusion – propozycje systemowych rozwiązań gwarantujących dostępność EFSI

Ograniczony dostęp ON do wsparcia EFS Źródło: sprawozdanie z realizacji PO KL za I półrocze 2015 r. Udział ON w ogólnej liczbie uczestników projektów

Ograniczony dostęp ON do wsparcia EFS Udział ON w społeczeństwie – 12% vs Udział ON w ogólnej liczbie uczestników projektów – 3,7% Udział studentów z niepełnosprawnością w ogólnej liczbie studentów – ok. 1,8% (2011/2012) vs Udział studentów z niepełnosprawnością w ogólnej liczbie uczestników projektów w PIV – 0,1%

Kierunek zmian Uwzględnienie potrzeb ON traktowane nie jako uprzywilejowanie ale jako naturalna konieczność znoszenia barier: architektonicznych cyfrowych komunikowania się mentalnych

Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla ON Po raz pierwszy zasada dostępności uwzględniona tak szeroko i włączona do głównego nurtu rozwiązań systemowych obowiązuje wszystkie instytucje uczestniczące w realizacji programów operacyjnych wszystkie programy operacyjne realizowane w EFSI powinny zaplanować mechanizmy przeciwdziałające wszelkim formom dyskryminacji, w tym ze względu na niepełnosprawność wymagane podejście dual approach dla programów operacyjnych współfinansowanych z EFS, zalecane dla pozostałych funduszy

Zakres Wytycznych – podstawowe definicje Osoby z niepełnosprawnością – osoby niepełnosprawne w rozumieniu ust. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także osoby z zaburzeniami psychicznymi, w rozumieniu ust. o ochronie zdrowia psychicznego Osoba niepełnosprawna to: 1.zakwalifikowana przez organy orzekające do jednego z 3 stopni niepełnosprawności lub 2.o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy na podstawie odrębnych przepisów, lub 3.o niepełnosprawności, wydanym przed ukończeniem 16 roku życia Osoba z zaburzeniami psychicznymi to: 1.chora psychicznie (wykazująca zaburzenia psychotyczne) 2.upośledzona umysłowo 3.wykazująca inne zakłócenia czynności psychicznych

Zakres Wytycznych – Dostępność Dotyczy: środowiska fizycznego transportu technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych towarów i usług Pozwala osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z ww. na równych prawach/w pełni z innymi. Dostępność może być zapewniona dzięki stosowaniu: 1.koncepcji uniwersalnego projektowania 2.mechanizmu racjonalnych usprawnień

Dostępność Dostępność projektu – głównie EFS np. rekrutacja, udział: język łatwy, pomieszczenia bez barier architektonicznych i innych, system edukacyjny, strona internetowa projektu Dostępność produktów/rezultatów/efektów – EFS, EFRR, FS Dla EFS: np. podręczniki, materiały szkoleniowe, e- zasoby, filmy instruktażowe/reklamowe, wypracowane modele, narzędzia internetowe, Dla EFRR i FS: np. środki transportu publicznego, perony, przystanki autobusowe, przejścia dla pieszych, kładki, przejścia podziemne, oznakowania, budynki

Dostępność Dostępność informacyjna: - zasoby cyfrowe tworzone przez instytucje oraz w projektach muszą być zgodne z WCAG 2.0 AA = muszą spełniać kryteria dostępności - zgłoszenie specjalnej potrzeby podczas rejestracji uczestników na spotkanie, obliguje instytucje do jej spełnienia np. zapewnienia systemów wspomagających słyszenie Dostępność architektoniczna: - działania w ramach projektów, w których na etapie rekrutacji zidentyfikowano możliwość udziału ON muszą być realizowane w budynkach dostosowanych architektonicznie - wymogi obowiązują także instytucje systemu wdrażania przy organizacji spotkań

Racjonalne usprawnienia ułatwiają dostęp i uczestnictwo w projektach ON możliwość finansowania, a co za tym idzie kwalifikowania wydatków związanych z mechanizmem konieczne i odpowiednie zmiany oraz dostosowania nienakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia rozpatrywane osobno dla każdego konkretnego przypadku w projekcie odmowa racjonalnego usprawnienia to także dyskryminacja

Przykładowy katalog racjonalnych usprawnień w projektach (1) koszt specjalistycznego transportu na miejsce realizacji wsparcia; dostosowanie architektoniczne budynków niedostępnych (np. zmiana miejsca realizacji projektu; budowa tymczasowych podjazdów; montaż platform, wind, podnośników; wprowadzanie elementów kontrastowych i wypukłych pod kątem osób niewidomych i słabowidzących itp.); dostosowanie infrastruktury komputerowej (np. zakup i instalacja lub wypożyczenie programów powiększających, mówiących, kamer do kontaktu z osobą posługującą się językiem migowym, drukarek materiałów w alfabecie Braille’a);

Przykładowy katalog racjonalnych usprawnień (2) dostosowanie akustyczne (zakup lub wypożyczenie i montaż systemów wspomagających słyszenie, np. pętli indukcyjnych, systemów FM); asystent tłumaczący na język łatwy; tłumacz języka migowego; przewodnik osoby mającej trudności w widzeniu; alternatywne formy przygotowania materiałów projektowych (szkoleniowych, informacyjnych, itp.); wydłużony czas wsparcia (wynikający np. z konieczności wolniejszego tłumaczenia na język migowy, wolnego mówienia, odczytywania komunikatów z ust, stosowania języka łatwego itp.); dostosowanie wyżywienia, uwzględnianie specyficznych potrzeb żywieniowych.

Przykładowy katalog racjonalnych usprawnień dla studentów (3) nagrywanie wykładów stosowanie druku powiększonego dodatkowe konsultacje asystent studenta z niepełnosprawnością

Uniwersalne projektowanie - produkty projektów EFS, EFRR, FS (m.in. usługi, infrastruktura, towary) są dostosowane do potrzeb ON = tożsame z koncepcją uniwersalnego projektowania - dostosowanie produktu projektu ma być każdorazowo poprzedzone analizą dostępności do potrzeb potencjalnych użytkowników i możliwością wystąpienia wśród nich ON

Dziękuję za uwagę Paweł Zdun Departament EFS Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju