Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmodernizowany system doskonalenia nauczycieli i wspomagania szkół oraz przedszkoli w powiecie m. Wałbrzych Wałbrzych lipiec 2013.
Advertisements

"Nowoczesny Nauczyciel
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Źródło dofinansowania projektu: Europejski Fundusz Społeczny
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
ZAŁOŻENIA PROJEKTU „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Strzelińskim”
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Pilotaż sukcesem zmian
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
BEZPOŚREDNIE WSPARCIE ROZWOJU SZKÓŁ POPRZEZ WDROŻENIE ZMODERNIZOWANEGO SYSTEMU DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W POWIECIE STRZELIŃSKIM.
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
ZAŁOŻENIA PROJEKTU „Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim” W RAMACH PROGRAMU.
Podsumowanie realizacji projektu
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SPOTKANIE ORGANIZACYJNE SIECI DYREKTORÓW POWIATU ŚWIDNICKIEGO Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie świdnickim.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
Prezentacja efektów projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” (pierwszy etap realizacji) Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
„Rozwój doskonalenia nauczycieli w powiecie augustowskim” Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Oleśnickim poprzez zrealizowanie 33 rocznych planów wspomagania (RPW)
RAPORT Z WDROŻENIA POWIATOWEGO PLANU WSPOMAGANIA (PPW) „KOMPLEKSOWY SYSTEM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI I WSPOMAGANIA SZKÓŁ W POWIECIE KONIŃSKIM” Kompleksowy.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
SORE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim” Raport z realizacji Powiatowego Programu Wspomagania - Stopień osiągnięcia założonych celów projektu. Wnioski końcowe i rekomendacje dotyczące nowego modelu doskonalenia nauczycieli. Koordynator merytoryczny projektu Ryki, r.

2 ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego wspomaganie adresowane jest do szkoły, a nie do poszczególnych grup czy osób * wspomaganie szkoły wynika z diagnozy potrzeb rozwojowych * szkoła jest odpowiedzialna za własny rozwój, wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu własnych problemów * współpraca i samokształcenie nauczycieli/dyrektorów jest elementem doskonaleni a * wspomaganie jest procesem *

3 CEL GŁÓWNY PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli 47 szkół i 6 przedszkoli w powiecie ryckim poprzez stworzenie do r. planów wspomagania spójnych z rozwojem szkół/przedszkoli w obszarach wymagających szczególnego wsparcia CEL GŁÓWNY PROJEKTU

4 CELE SZCZEGÓŁOWE Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego poprawa zdolności planowania i projektowania procesu doskonalenia nauczycieli w powiecie ryckim poprzez opracowanie Rocznych Planów Wspomagania (RPW) i Powiatowego Programu Wspomagania (PPW) i analizę efektów jego wdrożenia od r. do r. 1 podniesienie kompetencji nauczycieli i dyrektorów szkół i przedszkoli dzięki doskonaleniu opartemu na diagnozie potrzeb placówki w okresie od r. do r. 2 poprawa współpracy dyrektorów i nauczycieli 47 szkół i 6 przedszkoli w powiecie ryckim poprzez utworzenie i funkcjonowanie sieci współpracy i samokształcenia od r. do r. 3

5 STRUKTURA UDZIAŁU W PROJEKCIE POSZCZEGÓLNYCH TYPÓW SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

6 POWIATOWY PROGRAM WSPOMAGANIA (PPW) Koncepcja kompleksowego wsparcia szkół/przedszkoli w okresie realizacji projektu: realizacji rocznych planów wspomagania (RPW) w szkołach/przedszkolach powiatu ryckiego organizacji i prowadzeniu lokalnych sieci współpracy i samokształcenia Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

7 STRUKTURA RAPORTU Z REALIZACJI POWIATOWEGO PROGRAMU WSPOMAGANIA (PPW) Opis realizacji projektu Cele projektu Źródła do raportu Realizacja Powiatowego Programu Wspomagania Roczne Plany Wspomagania Diagnoza potrzeb rozwoju szkół i przedszkoli Uczestnicy procesu wsparcia Charakterystyka form doskonalenia Rezultaty realizowanych działań Wnioski Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji z przebiegu realizacji RPW Sieci współpracy i samokształcenia Organizacja pracy sieci Charakterystyka sieci współpracy i samokształcenia Wnioski koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia Podsumowanie badań ewaluacyjnych /poziomu osiągania wskaźników celów szczegółowych Wnioski i rekomendacje Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

8 REALIZACJA ROCZNYCH PLANÓW WSPOMAGANIA (RPW) Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Diagnoza potrzeb szkoły/przeds zkola Opracowanie RPW Doskonalenie pracy nauczycieli Przełożenie nowych umiejętności nauczycieli na praktykę szkolną Opracowanie sprawozdania z realizacji RPW

9 DIAGNOZA POTRZEB SZKOŁY/PRZEDSZKOLA Wywiad z dyrektorem Spotkanie z radą pedagogiczną/zespołem zadaniowym Przeprowadzenie warsztatu diagnostyczno-rozwojowego Diagnozę przeprowadzono w miesiącach wrzesień – październik 2014 r. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

GRAFICZNY ROZKŁAD WYBORU OFERT Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

11 Opracowanie Rocznych Planów Wspomagania (RPW ) Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROCZNY PLAN WSPOMAGANIA …………………….. W OBSZARZE: …………………………………… Czas realizacjiData rozpoczęcia realizacji Data zakończenia realizacji 2. Diagnoza potrzebyOpis zdiagnozowanego stanu wyjściowego (sytuacji szkoły/przedszkola 3. CelOpis stanu docelowego, który będzie efektem realizacji RPW. 4. Zakładane wskaźniki realizacji RPW Mierzalne wartości pozwalające na monitorowanie i rozliczanie realizacji RPW: 5. Harmonogram realizacji RPW ZadanieTermin realizacji zadaniaMiejsce realizacji zadania 6. Role osób realizujących RPW i ich zaangażowanie czasowe RolaLiczba godzin pracy na rzecz RPW ogółemLiczba godzin kontaktowych SORE Ekspert zewnętrzny 7. Zadania osób realizujących RPW RolaZadania SORE Ekspert zewnętrzny 8. Role osób korzystających ze wspomagania i wymagane zaangażowanie czasowe z ich strony RolaLiczba godzin zaangażowania w RPW ogółemLiczba godzin kontaktowych Dyrektor szkoły Nauczyciele – zespół zad. Nauczyciele pozostali Wychowawcy Wychowawcy świetlicy Pedagog szkolny Uczniowie Rodzice 9. Zadania osób korzystających ze wspomagania RolaZadania Dyrektor szkoły Nauczyciele 10. Sprawozdanie z realizacji działań (zadanie SORE) Opis działań przeprowadzonych w ramach RPW

12 R DOSKONALENIE PRACY NAUCZYCIELI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Doskonalenie nauczycieli Warsztaty 15 h Konsultacje indywidualne 10 h Konsultacje/wykłady grupowe 12 h Warsztaty 15 h Konsultacje/wykłady grupowe 12 h Konsultacje indywidualne 10 h Konsultacje grupowe podsumowujące 5 h OFERTA 1OFERTA 2

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ROCZNEGO PLANU WSPOMAGANIA Obszar 1: ……………………… Obszar 2: ……………………... Imię i nazwisko SORE: ……………………………………………………………. Szkoła/przedszkole: ………………………………………………………………… Czas realizacji RPW Diagnoza potrzeb rozwojowych szkoły/przedszkola Opracowanie RPW Doskonalenie pracy nauczycieli Pomoc w przełożeniu nowej wiedzy i umiejętności nauczycieli na praktykę szkolną Harmonogram realizacji procesu wdrażania RPW Osiągnięte wskaźniki realizacji RPW Proces wdrożenia Wnioski Rekomendacje SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI RPW

14 SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Budowanie spójności edukacyjnej I Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów? II Nauczyciele pracują zespołowo III Praca z uczniem młodszym IV Jak radzić sobie ze szkolną absencją – bezpieczeństwo w szkole V

15 SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA Pracą każdej sieci współpracy i samokształcenia kierował koordynator odpowiedzialny za pracę sieci. W ramach pracy sieci zorganizowano: 1 spotkanie organizacyjne (organizacja sieci, weryfikacja danych uczestników, diagnoza potrzeb uczestników, ustalenie harmonogramu spotkań) 5 czterogodzinnych spotkań z ekspertem (wykłady, warsztaty, konsultacje) Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

16 PRACA NA PLATFORMIE INTERNETOWEJ ORE 1397 zalogowań 54 założonych wątków na forum dyskusyjnym 1336 wyświetleń na forum 147 założonych postów 122 dodanych plików Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

17 PRODUKTY PROJEKTU Powiatowy Program Wspomagania (PPW) Raport z wdrażania PPW 53 Roczne Plany Wspomagania (RPW) 53 Sprawozdania z realizacji RPW 5 Planów pracy sieci współpracy i samokształcenia 5 Sprawozdań z pracy sieci Raport z osiągniętych wskaźników celów szczegółowych projektu Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

18 WSKAŹNIKI JAKOŚCIOWE POMIARU CELÓW PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wskaźnik celu szczegółowego 1 – „Liczba dyrektorów, którzy podnieśli zdolność planowania i projektowania procesu doskonalenia poprzez przeprowadzenie diagnozy własnej placówki” 1 Wskaźnik celu szczegółowego 2 - „odsetek min. 75% nauczycieli i dyrektorów, którzy podnieśli swoje kompetencje w zakresie określonym diagnozą potrzeb szkoły/przedszkola” 2 Wskaźnik celu szczegółowego 3 - „odsetek min. 75% nauczycieli i dyrektorów, którzy zwiększyli zakres współpracy w placówkach powiatu ryckiego” 3

19 BADANIA JAKOŚCIOWE WSKAŹNIKÓW CELÓW PROJEKTU 1. W ramach RPW: na wstępie: ankieta, test w trakcie realizacji: wywiad grupowy na zakończenie: ankieta, test 2. W ramach sieci: na wstępie: ankieta na zakończenie: ankieta Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

20 ANALIZA PROWADZONYCH BADAŃ 1. Analiza po każdym etapie 2. Analiza porównawcza 3. Raport z osiągniętych wskaźników celów projektu 4. Raport z realizacji PPW Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

21 ANALIZA PORÓWNAWCZA OPTYMALNYCH ODPOWIEDZI W BADANIU TESTOWYM Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Średni wzrost wiedzy i umiejętności objętych badaniem testowym wynosi 19%.

22 ANALIZA PORÓWNAWCZA OPTYMALNYCH ODPOWIEDZI W BADANIU ANKIETOWYM Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Średni wzrost wiedzy i umiejętności objętych badaniem testowym wynosi 19%.

23 ANALIZA POZIOMU ZWIĘKSZENIA WSPÓŁPRACY UCZESTNIKÓW SIECI (na podstawie pytania sondażowego nr 1 w ankiecie końcowej) Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Średni wzrost wiedzy i umiejętności objętych badaniem testowym wynosi 19%.

24 ANALIZA ZAKRESU WSPÓŁPRACY Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘTYCH CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH Cel 1 wdrożony Powiatowy Program Wspomagania (PPW) 34 dyrektorów biorących udział w doskonaleniu 34 dyrektorów szkół/przedszkoli podniosło zdolność planowania i projektowania procesu doskonalenia poprzez przeprowadzenie diagnozy potrzeb własnej placówki 53 wdrożonych RPW Cel nauczycieli i dyrektorów ukończyło proces doskonalenia w ramach RPW szkół/przedszkoli 75% nauczycieli i dyrektorów podniosło swoje kompetencje w zakresie określonym diagnozą potrzeb szkoły/przedszkola Cel 3 5 sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli utworzonych na terenie powiatu ryckiego 145 nauczycieli i dyrektorów ukończyło współpracę w ramach sieci odsetek min. 75% nauczycieli i dyrektorów poszerzyło zakres współpracy w placówkach powiatu ryckiego Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

26 WNIOSKI Realizacja projektu w powiecie ryckim zaowocowała podniesieniem jakości funkcjonowania powiatowego systemu doskonalenia nauczycieli Z opinii uczestników oraz na podstawie monitoringu wynika, że realizowany model kompleksowego wsparcia szkół/przedszkoli jest dobrą formą wspomagania szkół/przedszkoli Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

27 WNIOSKI Sieci współpracy i samokształcenia organizowane na poziomie powiatu są wartościowym elementem doskonalenia w zakresie wymiany doświadczeń i wzajemnego uczenia się Testowanie nowych rozwiązań systemu doskonalenia nauczycieli w szkołach i przedszkolach powiatu ryckiego przyczyniło się do poprawy zdolności planowania i projektowania procesu doskonalenia nauczycieli Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

WNIOSKI Programy doskonalenia nauczycieli realizowane w ramach RPW były spójne z potrzebami szkoły/przedszkola i ukierunkowane na jej rozwój Niezbędne jest finansowanie zewnętrzne i wsparcie merytoryczne w procesie wdrażania nowego systemu wspomagania rozwoju szkół i przedszkoli na poziomie powiatu Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

29 REKOMENDACJE Celowe jest kontynuowanie zapoczątkowanego kompleksowego wspomagania rozwoju szkół i przedszkoli opartego na rzetelnej diagnozie potrzeb Należy stwarzać warunki do wymiany doświadczeń i wzajemnego uczenia się zarówno w szkolnych i międzyszkolnych zespołach nauczycielskich Należy wykorzystać w procesie doskonalenia posiadany potencjał Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Rykach i w Dęblinie jako instytucji wspomagających oraz doświadczenie Powiatu Ryckiego jako organizatora procesu wspomagania rozwoju szkół i przedszkoli Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

30 Dziękuję Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego