SOSW w Kościerzynie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
POWSTANIE PUBLICZNEGO SPECJALNEGO KATOLICKIEGO OŚRODKA EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZEGO
Zespół Szkół Specjalnych w Brzeziu
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Indywidualne nauczanie
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Ośrodek Szkolno- Wychowawczy im. św. Jana Pawła II w Kętrzynie
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

SOSW w Kościerzynie

Wczesne wspomaganie rozwoju Nasza oferta Wczesne wspomaganie rozwoju Przedszkole Oddziały rewalidacyjno- wychowawcze Szkoła podstawowa Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w st. lekkim Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w st. umiarkowanym i znacznym (ZET-y) Gimnazjum SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY Zasadnicza Szkoła Zawodowa Grupy wychowawcze

Grupy wychowawcze W 7 grupach wychowawczych przebywa od poniedziałku do piątku łącznie 50 uczniów.

Wczesne wspomaganie rozwoju Zajęcia odbywają się na terenie Ośrodka w gabinetach dostosowanych do potrzeb dzieci od wieku niemowlęcego.

Zespół terapeutów WWR Zajęcia prowadzi 20 nauczycieli – terapeutów posiadających kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka i specjaliści, którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania. Pracę zespołu koordynuje wicedyrektor SOSW p. Izabela Dąbrowska

Dzieci uczęszczające na zajęcia WWR obecnie na zajęcia uczęszcza 50 dzieci w wieku od 1 roku do 7 lat:

Zajęcia WWR realizowane są w cotygodniowych blokach - we wtorki i w środy (na życzenie rodziców mogą odbywać się także w inne dni) W blokach realizowane są zajęcia edukacyjne i terapeutyczne wynikające z indywidualnych programów terapeutyczno - rozwojowych

Dla zapewnienia dzieciom pełniejszej gamy oddziaływań terapeutycznych, rozszerzyliśmy swoją ofertę o dodatkowe grupowe zajęcia rewalidacyjne: Muzyka otwiera świat. Stymulacja dźwiękiem. Rozwój i kształcenie sensoryczno – motoryczne. Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne. Rozwijanie motoryki dużej i małej. Papierowe inspiracje. oraz indywidualne zajęcia specjalistyczne: EEG Biofeedback, stymulacja audio-psycho-lingwistyczna Tomatisa, hydroterapia

Punkt konsultacyjny Konsultacje neurologiczne

Przedszkole Przedszkole pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 13.00. Podstawą pracy w przedszkolu jest Program wychowania w przedszkolu i opracowane na jego podstawie dla każdego dziecka IPET–y (Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutczne) Do dwóch grup przedszkolnych uczęszcza obecnie 10 dzieci o różnym stopniu i zakresie niepełnosprawności. Dzieci uczestniczą w zajęciach edukacyjnych oraz w indywidualnych zajęciach terapeutycznych: korekta wad wymowy korekcja wad postawy umuzykalnianie z rytmiką rehabilitacja

Grupy rewalidacyjno - wychowawcze Do dwóch grup rewalidacyjno - wychowawczych uczęszcza obecnie dwanaścioro uczniów z niepełnosprawnością  intelektualną w stopniu głębokim. Uczestnicy  objęci są zajęciami w wymiarze 20 godzin tygodniowo. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizowane są na wniosek rodziców dziecka oraz w oparciu o orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wydane przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną. Bardzo ważnym elementem pracy jest stały rytm dnia dający poczucie przewidywalności i bezpieczeństwa. Ważne są też stałe bodźce zapowiadające konkretny rodzaj aktywności.

kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu Zajęcia obejmują przede wszystkim: naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom  usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej  wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu kształtowanie umiejętności współżycia w grupie naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności

Zespoły Edukacyjno - Terapeutyczne Uczęszczają do nich uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Na każdym etapie edukacyjnym - w szkole podstawowej i gimnazjum prowadzone są następujące zajęcia edukacyjne: funkcjonowanie w środowisku – 7 h tygodniowo, muzyka z rytmiką – 4 h tygodniowo, plastyka – 5 h tygodniowo, technika - 5 h tygodniowo, wychowanie fizyczne - 4 h tygodniowo, religia – 2 h tygodniowo

FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU Funkcjonowanie w środowisku to zajęcia edukacyjne realizowanie w Szkole Podstawowej w klasach IV-VI oraz w Gimnazjum. Prowadzone są przez wychowawcę klasy. Planowane są tak, aby uwzględniały treści zawarte w podstawie programowej oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych.  Treści programowe funkcjonowania w środowisku obejmują m.in. samoobsługę, uspołecznienie, komunikowanie się, edukację polonistyczną i przyrodniczą oraz elementarne pojęcia matematyczne. Zajęcia realizowane są stosownie do indywidualnych potrzeb i możliwości, zgodnych ze sferą najbliższego rozwoju każdego ucznia.

MUZYKA Z RYTMIKĄ Edukacja muzyczna w naszej szkole obejmuje wszystkie formy aktywności muzycznej: śpiew, grę na instrumentach, ruch przy muzyce, aktywność twórczą i słuchanie muzyki, by dać szansę każdemu uczniowi na rozwijanie umiejętności muzycznych. Chcemy rozbudzić zamiłowanie do muzyki, wspólnego muzykowania i śpiewu. Stwarzamy możliwość do odtwórczej i twórczej ekspresji muzycznej. Rozwijamy wyobraźnię muzyczną i ruchową. Kształcimy właściwą postawę wobec dorobku kultury. Kształtujemy umiejętność odprężenia i relaksu przy muzyce.  

Plastyka Plastyka jest ważnym elementem procesu rehabilitacyjnego, gdyż: aktywizuje uczniów do działania kształtuje ich wrażliwość i wyobraźnię przyczynia się do lepszego poznania przez uczniów otaczającej rzeczywistości usprawnia drobne, precyzyjne ruchy dłoni relaksuje redukuje napięcie i negatywne emocje

Wychowanie fizyczne W ramach lekcji wychowania fizycznego zapewniamy uczniom udział w różnych zajęciach rewalidacyjnych, sportowych, rekreacyjnych. Powyższe formy zajęć usprawniają psychofizyczne funkcjonowanie ucznia poprzez kształtowanie zdolności: kondycyjnych - wytrzymałość, siłę mięśniową, szybkość oraz – koordynacyjnych - różnicowanie ruchów, orientacja w przestrzeni, koordynacja wzrokowo-ruchowa, równowaga, rytmizowanie, szybkość reakcji. Dbamy również, aby nie zabrakło zadań zwiększających kreatywność uczniów oraz tworzymy warunki do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.

II ETAP EDUKACYJNY (klasy IV-VI) I ETAP EDUKACYJNY (klasy I-III) Szkoła Podstawowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim   II ETAP EDUKACYJNY (klasy IV-VI) Język polski Historia i społeczeństwo Język niemiecki Matematyka Przyroda Muzyka Plastyka Technika Informatyka Wychowanie fizyczne Godziny z wychowawcą Religia Zajęcia rewalidacyjne, socjalizacyjne i specjalistyczne I ETAP EDUKACYJNY (klasy I-III) Zajęcia edukacyjne Religia Język niemiecki Edukacja plastyczna Zajęcia komputerowe Zajęcia rewalidacyjne, socjalizacyjne i specjalistyczne

językiem obowiązkowym jest język niemiecki Szkoła Podstawowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim językiem obowiązkowym jest język niemiecki praca dydaktyczno – wychowawcza realizowana jest w oparciu o: Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych szkolny zestaw programów nauczania poprzedzone wielospecjalistyczną oceną możliwości i potrzeb ucznia indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne  

Gimnazjum dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim obejmuje trzyletni cykl kształcenia, w którym stosuje się nauczanie przedmiotowe językiem obowiązkowym jest język niemiecki praca dydaktyczno – wychowawcza realizowana jest w oparciu o: Podstawę programową kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, szkolny zestaw programów nauczania poprzedzone wielospecjalistyczną oceną możliwości i potrzeb ucznia indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne gimnazjaliści podobnie jak ich młodsi koledzy uczestniczą w wielu różnych zajęciach rewalidacyjnych

Szkoła Przysposabiająca do Pracy  Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną przygotowuje  młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego (w miarę ich możliwości rozwoju) i aktywnego życia. Edukacja uczniów polega na całościowej i jednoczesnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły, z uwzględnieniem  specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesne  nauki społeczno-pedagogiczne. Kształcenie uczniów jest dostosowane do potrzeb  edukacyjnych i możliwości  psychofizycznych. 

Edukacja opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami. Treści programowe zostały opracowane na podstawie wskazań z orzeczeń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz wytycznych „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. W procesie kształcenia uczniów prowadzone są następujące zajęcia edukacyjne: funkcjonowanie osobiste i społeczne - 7 h tygodniowo wychowanie fizyczne przysposobienie do pracy – od 20 do 22 h tygodniowo religia zajęcia sportowe - 1 h tygodniowo zajęcia kształtujące kreatywność, w szczególności muzyka, plastyka, zajęcia rozwijające zainteresowania, zajęcia kształtujące umiejętności spędzania wolnego czasu – 1 h tygodniowo    

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE I TERAPEUTYCZNE Zajęcia rewalidacyjne i terapeutyczne są integralną częścią pracy edukacyjnej i wychowawczej na wszystkich etapach edukacji w SOSW i obejmują wszystkie dzieci i młodzież - od przedszkola aż do szkoły przysposabiającej do pracy. Uwzględniają wskazania zawarte w orzeczeniach PPP, specyficzne potrzeby rozwojowe uczniów i wychowanków oraz ich indywidualne tempo rozwoju. Nasze zadania w tym zakresie, to: wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia niepełnosprawnego, przygotowanie do samodzielności społecznej, uczenie porozumiewania się z otoczeniem w dostępny mu sposób werbalny i niewerbalny, wdrażanie do aktywności ruchowej i usprawniania kondycji fizycznej stymulowanie zdolności muzycznych, plastycznych oraz sprawności manualnej, wyposażenie go - stosownie do jego możliwości - w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby..

Zajęcia rewalidacyjne i terapeutyczne prowadzone w SOSW Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne Stymulacja audio –psycho – lingwistyczna metodą Tomatisa Korekta wad wymowy Korekcja wad postawy EEG Biofeedback Nauczanie kierowane - Petö Hydroterapia Muzykoterapia Rehabilitacja Inne…

SZKOLNE KOŁA ZAINTERESOWAŃ Szkolne koła zainteresowań i inne formy pozalekcyjnego spędzania wolnego czasu, prowadzone są przez nauczycieli i terapeutów Ośrodka w zakresie działań artystycznych, proekologicznych, turystyczno-krajoznawczych i sportowych. Nasze działania ukierunkowane są na rozwijanie uzdolnień i osobistych predyspozycji każdego ucznia, poszerzanie jego zainteresowań oraz codzienne umożliwianie doświadczania nowych umiejętności i poczucia smaku bycia sprawcą, bycia zwycięzcą.

KOMPETENCJE NAUCZYCIELI I TERAPEUTÓW PRACUJĄCYCH Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ NIEPEŁNOSPRAWNĄ kwalifikacje do zawodu potwierdzone dyplomem umiejętności, wiedza, predyspozycje osobowościowe przejawiające się w zachowaniach i emocjach kompetencje interpersonalne: umiejętność empatii uważne, cierpliwe słuchanie, z gotowością poświęcenia swojego czasu umiejętność przyznania się do popełnionych błędów, do swoich ograniczeń partnerstwo w relacjach z rodzicami umiejętność pracy w zespole

Dziękuję za uwagę