Agata Hącia Wydział Polonistyki UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
uczyć się języka angielskiego
Advertisements

Klasyfikacja źródeł informacji
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Wykonał : Jakub Świątkowski
Autor: Adrianna Dzikielewska
realizacja VIII punktu
Adrianna Dzikielewska
Jak napisać dobry REPORTAŻ?
Michał Kociankowski synergion
ABC e-learningu.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Czy to już uzależnienie?
ŚRODKI MASOWEGO PRZEKAZU
logopedyczny-prezentacja
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Ankieta Ile czasu uczeń spędza przy klawiaturze, w internecie, oglądając telewizję? Ile czasu uczeń spędza ucząc się i czytając? W jakim celu korzystają.
Rozwój społeczny dziecka
Edelman Polska 2007 Confidential Relacje z dziennikarzami AmCham / Edelman Warszawa,
Dlaczego warto czytać dzieciom?
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Dlaczego warto studiować socjologię mediów w APS?
Medialna rzeczywistoŚĆ
Gatunki dziennikarskie
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Problemy współczesnej młodzieży
Umiejętność obserwacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI. Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość.
Jedynym narzędziem uskuteczniającym porozumiewanie się jest język. Filolog może pośredniczyć w tej komunikacji jako nauczyciel, doradca lub tłumacz.
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
PAPKIN – KANDYDAT NA DZIENNIKARZA OPRACOWAŁA: Aneta Pyrgiel.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Zmiany na przestrzeni czasów
Komunikacja: od mowy do Internetu
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
Komunikacja.
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
Talent show w świetle definicji kultury popularnej
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikowanie siĘ.
Sposoby Komunikacji.
BLISKĄ I DALEKĄ. Komunikacja to proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Ludzie od zawsze odczuwali potrzebę komunikowania się.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
Komunikacja.
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się szybko po 1989 roku, kiedy w Polsce zmieniła się sytuacja polityczna. Media przestały pełnić funkcję propagandową.
Metody komunikacji.
Aleksandra Kiełbania I G
Logopedia w szkole.
Jak napisać dobry REPORTAŻ ???. Reportaż To gatunek dziennikarsko-literacki Reportaż jest relacją z wydarzeń, których naocznym świadkiem był sam autor!
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
Widz idealny. Telewizja w liczbach Przeciętnie żyjemy 80 lat. 8 godzin śpimy, czyli przesypiamy 26 lat. 8 godzin uczymy się w szkole i w domu, 8 godzin,
Alicja Ziółek kl. VI B. Dziennikarz: osoba zajmująca się przygotowaniem i prezentowaniem materiałów w środkach masowego przekazu tj. prasa, radio, telewizja,
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Agata Hącia Wydział Polonistyki UW Uwaga! Stąd się nadaje! Agata Hącia Wydział Polonistyki UW

Na początku była ludzka mowa Na początku była ludzka mowa. Potem wymyślono pismo, które miało ją utrwalić. Z czasem ludzie zapragnęli czegoś więcej: przesyłania dźwięków, a potem obrazów, na odległość i do wielu osób jednocześnie – w czasie rzeczywistym. Tak narodziły się radio i telewizja.

Wtedy też – w 1925 r. – rozpoczęło nadawanie Polskie Radio. Pierwsze było radio. Jego początki sięgają przełomu XIX i XX w., ale dynamiczny rozwój radiofonii nastąpił w dwudziestoleciu międzywojennym (między I a II wojną światową). Wtedy też – w 1925 r. – rozpoczęło nadawanie Polskie Radio. Plakat z 1936 r.; źródło: http://www.polskieradio.pl/85/obchody

Czym jest radio? W Po polsku objaśniamy to tak:

Rodowód radia, jak piszą znawcy, jest plebejski i egalitarny Rodowód radia, jak piszą znawcy, jest plebejski i egalitarny. Gdy się rodziło prawie sto lat temu, nawet w krajach rozwiniętych nie wszyscy potrafili czytać. Prasa zatem nie docierała do wszystkich zainteresowanych, a radio – tak.

To właśnie radio, a nie prasa, było zdolne szybko pokonywać przestrzeń i zbliżać ludzi mieszkających daleko od siebie. Już na początku zauważono także, że ma ono olbrzymie możliwości wywierania na ludzi wpływu, zarówno dobrego, jak i złego.

W Po polsku piszemy o tym tak: Często mówi się o magii radia. Polega ona na tym, że słuchacz jednocześnie ma poczucie nawiązania intymnego kontaktu z nadawcami programu oraz poczucie wspólnoty z innymi słuchaczami, choć jest od nich odizolowany.

Istotą radia jest dźwięk Istotą radia jest dźwięk. Większość sygnałów z otoczenia odbieramy za pośrednictwem wzroku (90%), za pomocą słuchu – tylko kilka procent informacji. Konstruowanie przekazów radiowych wymaga więc nie lada umiejętności zwanych sztuką radiową. Jej podstawą jest perfekcyjne poznanie i zrozumienie istoty radia oraz technologii tworzenia przekazu radiowego. Najważniejsze jednak jest uczenie się od mistrzów mikrofonu i realizacji dźwięku.

Radiowcy mają swój specjalny język. W Po polsku przedstawiamy go tak:

Za program (audycję) odpowiedzialny jest wydawca (ktoś w rodzaju reżysera). To on czuwa nad wypełnieniem każdej sekundy w radiu (czas bowiem mierzy się tam nie w godzinach ani minutach, ale właśnie w sekundach – nie powinno być ani chwili ciszy).

Wydawca każdą godzinę ustawia według zasady hot clock Wydawca każdą godzinę ustawia według zasady hot clock. Musi pamiętać, aby zmieścić w odpowiedniej kolejności wszystkie konieczne elementy: każde wejście antenowe prowadzącego (i ew. gościa) każdą piosenkę każdą reklamę każde promo i autopromo

O pracy dziennikarzy radiowych piszemy w Po polsku tak:

W radiu uprawia się różne gatunki dziennikarskie: krótki wywiad radiowy relację reporterską reportaż

Krótki wywiad radiowy to pytania reportera i odpowiedzi naocznego świadka bądź uczestnika zdarzenia, składające się na relację z jego przebiegu bądź opisujące pewien stan. Taki krótki wywiad może być częścią relacji reporterskiej – czyli informowania o jakichś wydarzeniach na żywo, z miejsca, w którym coś się dzieje. Relacja powinna być zwięzła, treściwa, uporządkowana logicznie.

Tak jak programy informacyjne wymagają od reportera refleksu, tak programy publicystyczne wymagają od reportażysty refleksji. Reportażysta zatem to dziennikarz, który starannie wybiera temat czy to wywiadu (długiego), czy reportażu, czy audycji publicystycznej, którą prowadzi.

O pracy reportażysty piszemy w Po polsku tak:

Radio można założyć samemu – w domu, w szkole Radio można założyć samemu – w domu, w szkole. Potrzebny będzie odpowiedni sprzęt, ale niezbędne jest również przygotowanie dziennikarskie: poćwicz dykcję (szczegółową instrukcję znajdziesz w następnej prezentacji) doskonal umiejętność pisania – wiele ćwiczeń i podpowiedzi znajdziesz w Po polsku w częściach pt. „Warsztat dziennikarski”

Radio to nie tylko sztuka mówienia, ale też pisania: pisanie jest fundamentem każdego dziennikarstwa, nie tylko radiowego. Pisanie informacji (na zasadzie odwróconej piramidy) uczy dwóch rzeczy: biegłości językowej i wartsztatowej oraz selekcji materiału, niezbędnej przy montażu materiałów dźwiękowych. Każdy dziennikarz musi przede wszystkim umieć dobrze pisać.

Jeśli chcesz zostać dziennikarzem – czy radiowym, czy telewizyjnym – nie popełniaj błędów językowych. To kompromituje. Wiele podpowiedzi, jak mówić i pisać poprawnie, znajdziesz w Po polsku np. w postaci takich notek:

Być może bardziej niż radio interesuje Cię telewizja Być może bardziej niż radio interesuje Cię telewizja. Jeśli chciałabyś/chciałbyś pracować w telewizji, poczytaj o niej – na przykład w Po polsku.

Telewizja narodziła się wtedy, ludzie zapragnęli przesyłać ruchome obrazy i dźwięki na odległość – tak by odbiorcy w różnych częściach świata widzieli je jednocześnie 1925 – pierwsza, jeszcze niedoskonała, transmisja obrazu ruchomego lata 30. XX wieku – pierwsze programy telewizyjne pojawiają się w Niemczech i ZSRR 1950 – w USA możliwa jest transmisja obrazu kolorowego

Telewizja w Polsce 1938 – pierwsze eksperymentalne emisje 15.12.1951 – pierwszy program dla tzw. radiowidzów; występowali znani aktorzy, kabareciarze, tancerze 25.10.1952 – pierwszy półgodzinny program – pokazano etiudę baletową; można ją było odbierać na... 24 odbiornikach w kraju 23.01.1953 – rozpoczęto regularną emisję programu – półgodzinnego raz w tygodniu 1970 – uruchomonio II ogólnopolski program telewizyjny 1971 – rozpoczyna się epoka telewizji kolorowej

Telewizja to coś więcej niż utrwalanie rzeczywistości: chodzi o to, by widz miał wrażenie bycia na miejscu wydarzeń, uczestniczenia w zdarzeniach rozgrywających się na ekranie.

Obserwacja rozwijającej się telewizji i zachowań odbiorców skłania do stawiania ważnych pytań. W Po polsku przedstawiamy je tak: Czy telewizja jest obiektywna? Czy to forum wymiany myśli, czy tuba aparatu władzy albo jakiejś grupy społecznej? Zaobserwowano, że ludzie znani z ekranu mogą liczyć na większe poparcie społeczne i polityczne, zaczynają odgrywać rolę autorytetów i wpływać na zachowania i postawy widzów. To dobrze czy źle?

Telewizja a rzeczywistość: relacja czy kreacja? Na ile telewizja pokazuje prawdziwy, a na ile stwarza nowy, własny świat? Przez różne strategie utrzymywania widza stale przy ekranie (np. zachęcanie do wysyłania SMS-ów) ten ma wrażenie, że uczestniczy w innym, nowym, ale prawdziwym świecie. To dobrze czy źle?

Telewizja staje się coraz bardziej autotematyczna, reklamuje siebie, swoje programy i wydarzenia, swoje gwiazdy ekranu. Ludzie zaczynają się interesować prywatnym życiem osób znanych z telewizji, także dziennikarzy (czy są żonaci, czy rozwiedzeni, na co chorują, z kim się spotykają itd.). Takie osoby stają się autorytetami w sprawach społecznych, politycznych, życiowych. To dobrze czy źle?

Telewizja od początku jest związana z kulturą popularną. Czy oglądane telewizji obniża poziom wykształcenia i kompetencji kulturowych odbiorców? Jakie umiętności są potrzebne, by rozumieć programy telewizyjne?

Telewizja wpływa na sposób organizowania czasu i na relacje międzyludzkie. Ludzie oglądają telewizję w różny sposób: biernie (jest wtedy tylko tłem dla innych zajęć) albo aktywnie (inne sprawy schodzą na dalszy plan, najważniejszy jest program telewizyjny). Z jednej strony telewizja skupia rodzinę i znajomych (np. przez rytuały wspólnego oglądania), z drugiej strony – oglądana w nadmiarze, otępia psychicznie i społecznie. Czy czas spędzony przed odbiornikiem zagraża związkom przyjacielskim, rodzinnym, towarzyskim? Czy oglądanie telewizji uzależnia?

Czy pokazywanie agresji i przemocy w telewizji ma wpływ na zachowania społeczne? Badacze udowodnili, że (…) przemoc prezentowana w telewizji nie tylko wywołuje u widzów nasilenie agresji, ale również obniża ich wrażliwość na przejawy agresji w codziennym życiu społecznym i sprawia, że zaczynają te przejawy akceptować (nazwano to zjawisko efektem znieczulającym). (E. Aronson i in., Psychologia społeczna. Serce i umysł)

Najważniejsze gatunki telewizyjne Z jednej strony występują tu gatunki znane z innych dziedzin kultury, np. film, reportaż, wywiad, relacja, z drugiej – gatunki typowo telewizyjne. Dodatkowo coraz częściej obserwuje się zjawisko hybrydyzacji, czyli łączenia, mieszania gatunków.

W Po polsku przedstawiamy je tak:

W Po polsku przedstawiamy je tak:

W Po polsku przedstawiamy je tak:

I na koniec.... Wiele podpowiedzi oraz ćwiczeń znajdziesz w Po polsku. Zastanów się, co Ci się w radiu i telewizji najbardziej podoba, a co, Twoim zdaniem, należałoby zmienić. Może urządzisz z koleżankami i kolegami debatę „Za i przeciw telewizji” – albo zastanowicie się, czym się różni życie gwiazd przedstawiane w telewizji od ich prawdziwego życia? A może – jeśli wiążesz swoją przyszłość z medami – zorganizujesz wycieczkę do radia bądź telewizji, żeby podpatrzyć, jak pracują dziennikarze? Wiele podpowiedzi oraz ćwiczeń znajdziesz w Po polsku.