Sojusz dla pracy Partnerstwo z Tematu F EQUAL, na rzecz osób w wieku 45+ Warszawa, 5 lutego 2008.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZYM JEST LOKALNE ORP? Wzorzec instytucji o charakterze obserwacyjnym,
Advertisements

Rola Krajowej Sieci Tematycznej
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Europejski Fundusz Społeczny Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 – 2006, Działanie 1.3. Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego.
Indywidualne Plany Działania
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Aktywność zawodowa osób 50+ i strategie zarządzania wiekiem
Znaczenie podręcznika
Development Partnership Compromise on labour market – innovative model of women professional reintegration Projekt Kompromis na rynku pracy – innowacyjny.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU „SPORTOWCY NA RYNKU PRACY” Jakub Kalinowski Warszawa 2007.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości.
Nowy zawód szansą na lepszą przyszłość w ramach ZPORR 2.3 Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CENTRUM INTEGRACJI UCHODŹCÓW Fundacja Edukacji i Twórczości.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Lublin, 14 listopada 2007 r.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Lubelskie Samorządy na 5 – wzmocnienie i poprawa jakości usług urzędów administracji samorządowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
kobiet – „Kobieta pracująca…”
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Założenia projektu KONSERWATOR – program aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia .
Czym jest doradztwo zawodowe?
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Priorytet VI Poddziałanie Temat: Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
Kobiety na rynku pracy.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
1 Osoby starsze na rynku pracy
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Indywidualne Plany Działania
Równościowe zarządzanie projektem
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

Sojusz dla pracy Partnerstwo z Tematu F EQUAL, na rzecz osób w wieku 45+ Warszawa, 5 lutego 2008

PRR SOJUSZ DLA PRACY ADMINISTRATOR Przedstawicielstwo Programu NZ ds. Rozwoju (UNDP) – administracja, współpraca ponadnarodowa, upowszechnianie i mainstreaming rezultatu PARTNERZY Fundacja Pinel Polska (jobcoaching, szkolenia) TOP (szkolenia miękkie) OPZZ (jobcoaching – nowe narzędzie dialogu społecznego) Uniwersytet Łódzki (badania, ewaluacja, rekomendacje) NGOs (jobcoaching w pracy organizacji pozarządowych + wsparcie psychologiczne) Pracodawcy (służba zdrowia – implementacja jobcoachingu ) Izba Rzemieślnicza w łodzi (szkolenia komputerowe i zawodowe, kontakt z pracodawcami MSP)

ANALIZA PROBLEMU PROBLEM: wypadanie z rynku pracy osób powyżej 45 r.ż. wykluczenie z rynku pracy po utracie zatrudnienia, (pracownik w wieku 45 + ma małe szanse na powrót na rynek pracy)

ANALIZA PROBLEMU 1 Przyczyny dotyczące pracodawców: niechęć do zatrudniania osób w wieku 45+, wynikająca ze stereotypu pracownika 45+, jako mniej efektywnego, mniej elastycznego, gorzej wykształconego, mającego trudności z dostosowaniem się do nowych wymagań, związanych głównie z obsługą komputera i nowoczesnego sprzętu biurowego, mało efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi (brak analizy korzyści z zatrudniania nowych / młodszych pracowników vs. dalsze zatrudnianie starszych pracowników), niedoszacowanie potencjału pracowników 45+ (ich doświadczenia, znajomości miejsca pracy, stabilnej sytuacji rodzinnej), koszty pracy - przekonanie o wyższych kosztach pracy związanych z zatrudnianiem 45+ (m.in. wyższe wynagrodzenia niż osób młodych, krótszy okres zwrotu inwestycji w postaci szkoleń, ochrona przed zwolnieniem wynikająca z przepisów kodeksu pracy, koszty absencji chorobowej - obawy pracodawców związane ze stanem zdrowia starszych pracowników, często stereotypowe).

ANALIZA PROBLEMU 2 Przyczyny dotyczące osób 45+: obiektywnie niskie kwalifikacje w zakresie znajomości języków, obsługi komputera, nowoczesnego sprzętu biurowego i innych technologii stosowanych w zakładach pracy, bariery psychiczne, tj. trudności w komunikacji i nawiązywaniu kontaktu, wycofanie, bierny stosunek do własnej kariery, obawa przed zmianami związanymi z przekwalifikowaniem się, niska mobilność, w tym niska aktywność społeczna, podejście chcę pracować w tym czego się nauczyłem/am przez lata specyficzne bariery dot. kobiet 45+ (częstsze nieobecności na rynku pracy, stereotypowe postrzeganie cech kobiecych etc.)

ANALIZA PROBLEMU 3 Dotyczące metod aktywizacji bezrobotnych: doradcy zawodowi, teoretycznie pracujący także z osobami zatrudnionymi (zagrożonymi bezrobociem lub planującymi zmianę miejsca zatrudnienia), faktycznie pracują z bezrobotnymi system nie spełnia założenia prewencji bezrobocia zbyt mała liczba doradców zawodowych w stosunku do potrzeb doradcy nie mają możliwości indywidualnego podejścia do klienta skupienie uwagi na osobach młodszych, ze względu na przekonanie o większej szansie wyjścia z bezrobocia (ponad 50% klientów doradców zawodowych stanowią osoby poniżej 24 r.ż. a ok. 48% absolwenci) – brak skutecznej polityki dotyczącej osób w wieku 45 lat i więcej.

DZIAŁANIA W PROJEKCIE Działania kierowane do osób 45+ (Działanie 2 EQUAL): 537 beneficjentów (większa niż przewidywana, tj 440 liczba zgłoszeń); dla wszystkich sporządzone zostały indywidualne plany rozwoju, zawierające: Szkolenia miękkie Szkolenia komputerowe Szkolenia zawodowe (dopasowane do potrzeb pracodawcy) Szkolenia uzupełniające (np. negocjacje) Wsparcie psychologiczne Pracę z jobcoachem 5 tur szkoleń z jobcoachingu (w tym dwa szklenia kierowane wyłącznie do członków związków zawodowych) Seminaria informacyjne dla pracodawców z zakresu zarządzania wiekiem

REZULTAT GŁÓWNY Zintegrowany model utrzymania na rynku pracy pracowników 45+, oparty na metodologii jobcoachingu Na rezultat składają się: Publikacja Pracownicy 45+ w Twojej firmie Rekomendacje dot. szkolenia osób 45+ Jobcoaching jako metodologia dla urzędów pracy Studia podyplomowe Zarządzanie karierą osób 45+

ELEMENTY REZULTATU (PRODUKTY) 1 Podręcznik Pracownicy 45+ W Twojej firmie), zawierający: dokumentację z wdrażania jobcoachingu w Działaniu 2 EQUAL informacje nt. zarządzania różnorodnością i zarządzania wiekiem materiały do analiz dla pracodawców (analiza polityki personalnej w przedsiębiorstwie – ze szczególnym zwróceniem uwagi na zatrudnianie / szkolenie/ elastyczność funkcjonalną pracowników 45+ oraz diagnozę ich kompetencji; analiza SWOT w zakresie dalszego zatrudniania pracowników 45+ vs. rekrutacja nowych pracowników), dobre praktyki europejskie i krajowe - z Działania 2 projektu Sojusz dla pracy, pokazujące jednostkowe rozwiązania i korzyści osiągnięte przez pracowników 45+, oraz zatrudniających ich pracodawców (w tym przez organizacje pozarządowe). opis metodologii jobcoachingu oraz procedur zarządzania pracą jobcoacha, standardy pracy jobcoacha (wraz z kompletem formularzy do prowadzenia jobcoachingu)

ELEMENTY REZULTATU (PRODUKTY) 2 Metoda pracy z osobami zagrożonymi utratą pracy uwzględniająca: Jobcoaching (doradztwo i wsparcie grupy rówieśniczej) łącznie szkoleń psychologicznych i szkoleń twarde (zawierająca sekwencyjność działań oraz materiały do ewaluacji poszczególnych etapów) Rekomendacje w ww. zakresie, kierowane do instytucji rynku pracy, spisane i wydane w formie publikacji: Jak efektywnie szkolić pracowników po 45 roku życia. Doświadczenia praktyków (materiał dostępny na 5/02/2008)

ELEMENTY REZULTATU (PRODUKTY) 3 Program studiów podyplomowych Zarządzanie karierą osób 45+ obejmujący: Zarządzanie wiekiem Ludzie starsi na rynku pracy Unia Europejska wobec kwestii starzenia się pracowników Problematyka uczenia się dorosłych Zmiany psychofizyczne osób w wieku 45+ Pracownicy od stereotypów do zarządzania różnorodnością Przeciw dyskryminacji ze względu na wiek – polskie i europejskie prawo pracy Jobcoaching Wykorzystanie Internetu w pracy z osobami w wieku 45+

ELEMENTY REZULTATU (PRODUKTY) 4 Publikacja kierowana do urzędów pracy nt. metodologii jobcoachingu dla osób 45+ * * (w przygotowaniu Fundacji Pinel Polska, dostępna w lutym 2008)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ WIĘCEJ INFORMACJI (publikacja w pdf) KONTAKT: