ANALIZA SWOT ETAP 1 : WYBÓR KLUCZOWYCH OBSZARÓW DZIAŁALNOŚCI * OBSŁUGA POSPRZEDAŻOWA I SERWIS * MARKETING I.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Advertisements

PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Zarządzanie logistyczne
Analiza konkurencji: Przedsiębiorstwa powinny regularnie prowadzić analizę konkurencji, aby ustalić własne słabe i mocne strony w porównaniu z z najważniejszymi.
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Analiza ryzyka projektu
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Zarządzanie strategiczne (ćwiczenia)
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PL Marketing Sp. z o.o. Zespół konsultantów: Michał Kłos Robert Lewicki Michał Jędrzejczak Władysława.
Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Kłos Michał Jędrzejczak
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Spółdzielnia Usługowo Produkcyjna Kółek Rolniczych „PROAGRO” ul. Polna Chrzypsko Wielkie.
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Zarządzanie projektami
Analiza SWOT.
ANALIZA EKONOMICZNA PIWOSZ Sp. z o.o..
Zarządzanie strategiczne
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Rynek usług medycznych
opis projektu jednym zdaniem
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Biznesplan.
Kluczowe czynniki sukcesu
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Analizy portfelowe.
Elementy składowe Biznes Planu
Economic Imperializm II...czyli jak szorstki urok ekonomii podbija serca kolejnych dziedzin nauki Na podstawie tekstu Edward’a P. Lazear’a Dorota Sławińska.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Zarządzanie strategiczne (ćwiczenia)
Analiza strategiczna Grzegorz Raniszewski.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
ANALIZA SWOT FIRMY ………………….. MOCNE STRONY punkty SŁABE STRONY punkty S1. S2. S3. S4. S5. W1. W2. W3. W4. W5. ŚREDNIA MOŻLIWOŚCI punkty ZAGROŻENIA punkty.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Analiza i ocena konkurencji – tablice diagnostyczne © Krzysztof Podstawka ‘ 2015.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Model „pięciu sił” M.Portera
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Marketing w Firmie.
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Zapis prezentacji:

ANALIZA SWOT ETAP 1 : WYBÓR KLUCZOWYCH OBSZARÓW DZIAŁALNOŚCI * OBSŁUGA POSPRZEDAŻOWA I SERWIS * MARKETING I DYSTRYBUCJA * FINANSE * ZARZĄDZANIE LUDZMI * TECHNOLOGIA * PRODUKCJA * ZARZĄDZANIE ETAP 2 : WYBÓR UKLADU ODNIESIENIA DO OCENY SIŁ I SŁABOŚCI FIRMY / BENCHMARKING - JAKI PROCES ? JAKA FIRMA(LIDER)? STUDIUM PRZYPADKU/ * PORÓWNANIE DO NAJGROŻNIEJSZEGO KONKURENTA * WYBÓR WZORCOWEGO KONKURENTA * SZUKANIE LIDERÓW POZA BRANŻĄ

GŁÓWNE OBSZARY POTENCJALNYCH SILNYCH I SŁABYCH STRON FIRMY /PRZYKŁAD/ MARKETING * PRODUKTY/USŁUGI FIRMY: JAKOŚĆ, CENA, REPUTACJA, STOPIEŃ PENETRACJI RYNKU * KONCENTRACJA KLIENTÓW I PRODUKTÓW * SYSTEM INFORMACJI ZWROTNEJ O SPRZEDAŻY * KANAŁY DYSTRYBUCJI * ORGANIZACJA SPRZEDAŻY, PROMOCJI I OBSŁUGI KLIENTA

FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ * ZASOBY FINANSOWE I POZAFINANSOWE FIRMY * KONTROLA KOSZTÓW: UMIEJĘTNOŚĆ ANALIZY KOSZTÓW ORAZ REDUKCJI KOSZTÓW FINANSOWYCH I RZECZOWYCH * WIELKOŚĆ I ELASTYCZNOŚĆ STRUKTURY KAPITAŁOWEJ FIRMY * KOSZTY KAPITAŁU/ RELATYWNE DO KONKURENTÓW I PRZECIĘTNEJ BRANŻY / * ZDOLNOŚĆ KREDYTOWA - KRÓTKO I DŁUGOOKRESOWA * ZYSKOWNOŚĆ, PŁYNNOŚĆ GOTÓWKOWA, SPRAWNOŚĆ FINANSOWA

PERSONEL * KWALIFIKACJE I UMIEJETNOŚCI WYŻSZEGO SZCZEBLA MENADŻERSKIEGO * KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI ŚREDNIEGO I NIŻSZEGO SZCZEBLA MENADŻERSKIEGO * MORALE I POZIOM MOTYWACJI PRACOWNIKÓW * SKUTECZNOŚĆ SYSTEMÓW WYNAGRODZEŃ * ABSENCJA I FLUKTUACJA PERSONELU; LOJALNOŚĆ PRACOWNIKÓW * JAKOŚĆ I WARTOŚĆ INFORMACYJNA SYSTEMÓW OCENY PRACOWNIKÓW

TECHNOLOGIA/PRODUKCJA * DOSTĘPNOŚĆ ZAOPATRZENIA; JAKOŚĆ KOOPERANTÓW * EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU KONTROLI ZAPASÓW I JAKOŚCI PRODUKCJI * WYKORZYSTANIE MOCY PRODUKCYJNYCH, EKONOMIA SKALI, TRANSPORT * FIZYCZNE I MORALNE ZUŻYCIE ŚRODKÓW TRWAŁYCH * JAKOŚĆ PRAC B+R, TEMPO WDRAŻANIA NOWYCH WYROBÓW * LOKALIZACJA FIRMY

ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE * STRATEGIA FIRMY I JAKOŚĆ PRZYWÓDZTWA * STRUKTURA FIRMY * KULTURA ORGANIZACJI * PROCEDURY ZARZĄDCZE * STOPIEŃ OSIĄGANEJ SYNERGII

KRYTERIA WYBORU WZORCOWEGO KLIENTA WARUKKI MARKETINGOWE * UDZIAŁ W RYNKU * STRATEGIA RYNKOWA * ZYSKI * PRODUKTY/USŁUGI WARUNKI ORGANIZACYJNE * STRUKTURA KOSZTÓW * TECHNOLOGIA PRODUKCJI/ŚWIADCZENIA USŁUG * LOGISTYKA * SYSTEM NABORU I SELEKCJI PERSONELU

KRYTERIA WYBORU WZORCOWEGO KLIENTA cd. FIRMA, KTÓRA SPEŁNIA WW. WARUNKI, JEST ISTOTNYM ZAGROŻENIEM DLA WSZYSTKICH KONKURENTÓW NA RYNKU. JEDNOCZEŚNIE JEST ONA WYGODNYM DROGOWSKAZEM DLA SŁABSZYCH KONURENTÓW, Z NASTĘPUJĄCYCH POWODÓW : * FUNDAMENTALNEGO KONKURENTA MOŻNA PRZYJĄĆ JAKO UKŁAD ODNIESIENIA; * MOŻNA ZAPROJEKTOWAĆ TAKIE PROGRAMY DZIAŁANIA, KTÓRE POZWOLĄ ZMNIEJSZYĆ DZIELĄCY NAS DYSTANS; * ANALIZUJĄC KONKURENTA MOŻEMY SIĘ SPORO NAUCZYĆ I UPROŚCIĆ BUDOWANIE WŁASNEJ STRATEGII. KRYTERIA WYBORU WZORCOWEGO KLIENTA cd. PORÓWNANIE Z LIDERAMI WSZYSTKICH GRUP STRATEGICZNYCH DAJE BARDZIEJ BOGATSZY I ZRÓWNOWAŻONY OBRAZ. JEST JEDNAK BARDZIEJ CZASOCHŁONNE, KOSZTOWNE I TRUDNIEJSZE W INTERPRETACJI

MARKETING ZSS SS PS SS ZSS * ANALIZA RYNKU I PRZEWIDY- WANIE TRENDÓW ZMIAN * EFEKTYWNOŚĆ PROMOCJI * POLITYKA CENOWA I JEJ KONKURENCYJNOŚĆ * MARKA WYROBÓW * ASORTYMENT PRODUKTÓW * LOJALNOŚĆ ODBIORCÓW * INNOWACJE PRODUKTOWE * ZAKRES SYSTEMU DYSTRYBUCJI * GŁĘBOKOŚĆ SYSTEMU DYSTRYBUCJI * SPRAWNOŚĆ WSPOMAGANIA SPRZEDAŻY * PERSONEL DZIAŁU MARKETINGU * OGÓLNA OCENA MARKETING ZSS SS PS SS ZSS STAN OBECNY STAN POŻĄDANY PROFIL KONKURENCYJNY FIRMY

/ - - - - - + - - - - - / / / / / / + - - - 1 2 4 3 ZBIORCZA ANALIZA SILNYCH I SŁABYCH STRON FIRMY * OBSŁUGA POSPRZEDAŻOWA I SERWIS * MARKETING I DYSTRYBUCJA * FINANSE * ZRZĄDZANIE LUDZMI * TECHNOLOGIA * PRODUKCJA * SYSTEM ZARZĄDZANIA * KOLEJNOŚĆ KONKURENTÓW / - - - - - + - - - - - / / / / / / + - - - 1 2 4 3 - - konkurent dużo słabszy od firmy, - słabszy, / sytuacja porównywalna, + konkurent silniejszy od firmy. OBSZARY DZIAŁANIA FIRMA GŁÓWNY KONKU- KONKU- KONKURENT RENT A RENT B

ANALIZA TOWS/SWOT MACIERZ NORMATYWNYCH STRATEGII DZIAŁANIA OTOCZENIE SZANSE ZAGROŻENIA STRATEGIA STRATEGIA SIŁY AGRESYWNA KONSERWATYWNA /MAXI - MAXI/ /MAXI - MINI/ STRATEGIA STRATEGIA SŁABOŚCI KONKURENCYJNA DEFENSYWNA /MINI - MAXI/ /MINI - MINI/ OTOCZENIE ORGA- NIZACJA

CZYNNOŚCI ANALIZY TOWS/SWOT 1. ZDEFINIOWANIE LISTY SZANS, SILNYCH I SŁABYCH STRON ORGANIZACJI, 2. PRZYPISANIE POSZCZEGÓLNYM SZANSOM, ZAGROŻENIOM, SILNYM I SŁABYM STRONOM WAG OKREŚLAJĄCYCH ICH ISTOTNOŚĆ Z PUNKTU WIDZENIA ICH WPŁYWU NA MOŻLIWOŚCI ROZWOJU ORGANIZACJI, 3. RÓWNOLEGŁE /TOWS i SWOT/ ZBADANIE RELACJI ZACHO- DZĄCYCH MIĘDZY SILNYMI I SŁABYMI STRONAMI A SZANSAMI I ZAGROŻENIAMI.

ANALIZA TOWS /” Z ZEWNĄTRZ DO WEWNĄTRZ „/ * CZY DANE ZAGROŻENIA OSŁABJĄ KOLEJNE SIŁY ? * CZY DANE SZANSE SPOTĘGUJĄ ZIDENTYFIKOWANE SIŁY ? * CZY DANE ZAGROŻENIA SPOTĘGUJĄ WYSTĘPUJĄCE SŁABOŚCI ? * CZY DANE SZANSE POZWOLĄ PRZEZWYCIĘŻYĆ ISTNIEJĄCE SŁABOŚCI ? ANALIZA SWOT /” OD WEWNĄTRZ NA ZEWNĄTRZ „ / * CZY ZIDENTYFIKOWANE SIŁY POZWOLĄ WYKORZYSTAĆ SZANSE, KTÓRE MOGĄ WYSTĄPIĆ ? * CZY ZIDENTYFIKOWANE SŁABOŚCI NIE POZWOLĄ NA WYKORZYSTA- NIE MOGĄCYCH SIĘ POJAWIĆ SZANS ? * CZY ZIDENTYFIKOWANE SIŁY POZWOLĄ NA PRZEZWYCIĘŻENIE MOGĄCYCH WYSTĄPIĆ ZAGROŻEN ? * CZY ZIDENTYFIKOWANE SŁABOŚCI WZMOCNIĄ SIŁĘ ODDZIAŁYWANIA MOGĄCYCH WYSTĄPIĆ ZAGROŻEŃ ?

DLA KAŻDEGO Z TYCH OŚMIU PYTAŃ BUDUJEMY TABLICĘ, ZA POMOCĄ KTÓREJ BADAMY RELACJE ZACHODZĄCE ODPOWIEDNIO MIĘDZY POSZCZEGÓLNYMI ZAGROŻENIAMI I SIŁAMI, SZANSAMI I SIŁAMI, ZAGROŻENIAMI I SŁABOŚCIAMI, SZANSAMI I SŁABOŚCIAMI -ANALZA TOWS; POSZCZEGÓLNYMI SIŁAMI I SZANSAMI, SŁABOŚCIAMI I SZANSAMI, SIŁAMI I ZAGROŻENIAMI, SŁABOŚCIAMI I ZAGROŻENIAMI - ANALIZA SWOT. * SUMUJEMY W WIERSZACH I KOLUMNACH LICZBĘ INTERAKCJI, A NASTĘPNIE OTRZYMANY WYNIK MNOŻYMY PRZEZ WAGĘ, OKREŚLAJĄCĄ ISTOTNOŚĆ KAŻDEGO Z CZYNNIKÓW; * NA PODSTAWIE UZYSKANYCH ILOCZYNÓW KAŻDEMU Z CZYNNIKÓW MOŻEMY PRZYPISAĆ RANGĘ : ** KOLUMNY - CZYNNIKI O RELATYWNIE NAJWIĘKSZEJ SILE ODDZIAŁYWANIA; ** WIERSZE - CZYNNIKI PODATNE NA EWENTUALNY WPŁYW.

ZESTAWIENIE ZBIORCZE WYNIKÓW ANALIZY TOWS/SOWT WYNIKI WYNIKI ZESAWIENIE ROZPATRYWANA Z ANALIZY Z ANALIZY ZBIORCZE KOMBINACJA TOWS SWOT TOWS/SWOT SUMA interakcji iloczynów * SZANSE/SŁABOŚCI * ZAGROŻENIA/ SŁABOŚCI * SZANSE/SIŁY SIŁY

ZESTAWIENIE OCEN WARIANTÓW STRATEGII OCENA WARIANTY STRATEGII MOŻLIWOŚCI CZYN- STRATEGIA A STRATEGIA B .. STRATEGIA C ROZWOJU NIKÓW Ocena atrakcyjność Ocena atrakcyjność CZYNNIKI WEWNĘTRZNE * SIŁY * SŁABOŚCI CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE * ZAGROŻENIA * SZANSE ŁĄCZNA ATRAKCYJNOŚĆ

PRZYKŁAD ANALIZY TOWS/SWOT SZANSE * RYNEK WRAŻLIWY NA REPUTACJĘ FIRMY * DUŻY, ROSNĄCY RYNEK * ZMIANY NA RYNKU PRACY * POWSTANIE NOWYCH TECHNOLOGII * STWORZENIE BARIER WEJŚCIA DO SEKTORA ZAGROŻENIA * ROZWÓJ KONKURENCJI * UNIFIKACJA FIRM I OFEROWANEGO PRODUKTU * OGRANICZENIE ZAPOTRZEBOWANIA NA USŁUGI INSTYTUTÓW * MOŻLIWOŚĆ POJAWIENIA SIĘ WYROBÓW SUBSTYTUCYJNYCH * ZMIANY POLITYCZNE I GOSPODARCZE

SILNE STRONY * POSIADANIE UZNANEJ MARKI * PRZYWIĄZANIE KLIENTA DO FIRMY * POSIADANIE WŁASNEGO ZAPLECZA TECHNICZNEGO * WYSOKA JAKOŚĆ ŚWIADCZONYCH USŁUG * UMIARKOWANY POZIOM CEN SLABE STRONY * MAŁA UMIEJĘTNOŚĆ SKUTECZNEGO DOTARCIA DO NOWEGO KLIENTA * MAŁE PRZYWIĄZANIE PRACOWNIKÓW DO FIRMY * MAŁA LICZBA STAŁYCH KLIENTÓW * BRAK RAPORTÓW * MAŁY STOPIEŃ DYWERSYFIKACJI FIRMY

USTALENIE SYSTEMU WAG WAGA CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE WAGA CZYNNIKI WEWNĘTRZNE SZANSE SILNE STRONY 0.30 RYNEK WRAŻLIWY NA REPU- 0.30 POSIADANIE UZNANEJ MARKI TACJĘ FIRMY 0.30 DUŻY, ROSNĄCY RYNEK 0.20 PRZYWIĄZANIE KLIENTA DO FIRMY 0.10 ZMIANY NA RYNKU PRACY 0.20 POSIADANIE WŁASNEGO ZAPLE- CZA TECHNICZNEGO 0.10 POWSTANIE NOWYCH 0.20 WYSOKA JAKOŚĆ ŚWIADCZONYCH TECHNOLOGII USŁUG 0.20 STWORZENIE BARIER 0.10 UMIARKOWANY POZIOM CEN WEJŚCIA DO SEKTORA

SPECJALIŚCI Z BRANŻY, KADRA KIEROWNICZA, METODA DELFICKA ZAGROŻENIA SŁABE STRONY 0.40 ROZWÓJ KONKURENCJI 0.20 MAŁA UMIEJĘTNOŚĆ SKUTECZNEGO DOTARCJA DO NOWEGO KLIENTA 0.40 UNIFIKACJA FIRM I OFEROWANE- 0.30 MAŁE PRZYWIĄZANIE PRACOWNI- GO PRODUKTU KÓW DO FIRMY 0.10 OGRANICZONE ZAPOTRZEBOWANIE 0.20 MAŁA LICZBA STAŁYCH KLIENTÓW NA USŁUGI INSTYTUTÓW 0.05 MOŻLIWOŚĆ POJAWIENIA SIĘ 0.15 BRAK RAPORTÓW WYROBÓW SUBSTYTUCYJNYCH 0.05 ZMIANY POLITYCZNE I GOSPODAR- 0.15 MAŁY STOPIEŃ DYWERSYFIKACJI CZE FIRMY SPECJALIŚCI Z BRANŻY, KADRA KIEROWNICZA, METODA DELFICKA

* PRZYWIĄZANIE KLIENTA 1 1 1 1 1 0.2 5 1.0 1 DO FIRMY * UZNANA MARKA 0 1 0 0 0 0.3 1 0.3 3 * PRZYWIĄZANIE KLIENTA 1 1 1 1 1 0.2 5 1.0 1 DO FIRMY * WŁASNE ZAPLECZE 0 0 0 1 0 0.2 1 0.2 4/5 TECHNICZNE * WYSOKA JAKOŚĆ 0 1 0 0 0 0.2 1 0.2 4/5 * UMIARKOWANE CENY 1 1 1 1 0 0.1 4 0.4 2 * WAGA 0.4 0.4 0.1 0.05 0.05 * LICZBA INTERAKCJI 2 4 2 3 1 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 0.8 1.6 0.2 0,15 0.05 * RANGA 2 1 3 4 5 * SUMA INTERAKCJI 24/2 * SUMA ILOCZYNÓW 4.9 konkurencji Rozwój Unifikacja firm i produktu Spadek zapotrzeb.- na badania rynku Pojawienie się substytutów Zmiany polityczne i gospodarcze Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga ZAGROŻENIA SIŁY TOWS: CZY ZAGROŻENIA, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ, OSŁABIĄ ZIDENTYFIKOWANE SIŁY?

* PRZYWIĄZANIE KLIENTA 1 1 0 0 1 0.2 3 0.6 4 DO FIRMY * UZNANA MARKA 1 1 1 0 1 0.3 4 1.2 1 * PRZYWIĄZANIE KLIENTA 1 1 0 0 1 0.2 3 0.6 4 DO FIRMY * WŁASNE ZAPLECZE 1 1 0 1 1 0.2 4 0.8 2/3 TECHNICZNE * WYSOKA JAKOŚĆ 1 1 1 0 1 0.2 4 0.8 2/3 * UMIARKOWANE CENY 1 1 1 1 1 0.1 5 0.5 5 * WAGA 0.3 0.3 0.1 0.1 0.2 * LICZBA INTERAKCJI 5 5 3 2 5 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 1.5 1.5 0.3 0.2 1.0 * RANGA 1/2 1/2 4 5 3 * SUMA INTERAKCJI 40/2 * SUMA ILOCZYNÓW 8.4 Rynek wrżliwy na reputację Duży rosnący rynek Zmiana na rynku pracy Powstanie nowych twchnologii Stworzenie barier wejścia Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga SZANSE SIŁY TOWS: CZY SZANSE, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ, SPOTĘGUJĄ ZIDENTYFIKOWANE SIŁY?

* MAŁA SKUTECZNOŚĆ DOTARCIA 1 0 1 1 1 0.2 4 0.8 2 ZAGROŻENIA DO NOWEGO KLIENTA * MAŁE PRZYWIĄZANIE PRACOWNI- 1 0 0 0 0 0.3 1 0.3 4 KÓW DO FIRMY * MAŁA LICZBA STAŁYCH KLIENTÓW 1 1 1 1 1 0.2 5 1.0 1 * BRAK RAPORTÓW 1 0 0 0 0 0.15 1 0,15 5 * MAŁA DYWERSYFIKACJA FIRMY 1 1 1 1 1 0.15 5 0.75 3 * WAGA 0.4 0.4 0.1 0.05 0.05 * LICZBA INTERAKCJI 5 2 3 3 3 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 2.0 0.8 0.3 0.15 0.15 * RANGA 1 2 3 4/5 4/5 * SUMA INTERAKCJI 32/2 * SUMA ILOCZYNÓW 6.04 konkurencji Rozwój i produktu Unifikacja firm Spadek zapotrzeb na badania rynku Pojawienie się substytutów Zmiany polityczne i gospodarcze Liczba interakcji Iloczyn wag i interakcji Ranga ZAGROŻENIA SŁABOŚCI Waga TOWS: CZY ZAGROŻENIA, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ, SPOTĘGUJĄ WYSTĘPUJĄCE SŁABOŚCI

* MAŁA SKUTECZNOŚĆ DOTARCIA 1 1 1 0 1 0.2 4 0.8 1/2 SZANSE DO NOWEGO KLIENTA * MAŁE PRZYWIĄZANIE PRACOWNI- 0 0 1 0 1 0.3 2 0.6 3/ 4 KÓW DO FIRMY * MAŁA LICZBA STAŁYCH KLIENTÓW 1 1 0 1 1 0.2 4 0.8 1/2 * BRAK RAPORTÓW 1 1 0 1 1 0.15 4 0.6 3/4 * MAŁA DYWERSYFIKACJA FIRMY 1 1 0 0 1 0.15 3 0.45 5 * WAGA 0.3 0.3 0.1 0.1 0.2 * LICZBA INTERAKCJI 4 4 2 2 5 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 1.2 1.2 0.2 0.2 1.0 * RANGA 1/2 1/2 4/5 4/5 3 * SUMA INTERAKCJI 34/2 * SUMA ILOCZYNÓW 7.05 Rynek wrażliwy na reputację Duży, rosnący rynek Zmiany na rynku pracy Powstanie nowuch technologii Stworzenie bariwr wejścia Liczba interakcji Iloczyn wag i interakcji Ranga SZANSE SŁABOŚCI Waga TOWS : CZY SZANSE, K TÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ, POZWOLĄ PRZEZWYCIĘŻYĆ ISTNIEJĄCE SŁABO ŚCI

* RYNEK WRAŻLIWY NA REPUTACJĘ 1 1 1 1 1 0.3 5 1.5 1/2 SIŁY * DUŻY, ROSNĄCY RYNEK 1 1 1 1 1 0.3 5 1.5 1/2 * ZMIANY NA RYNKU PRACY 1 0 0 1 0 0.1 2 0.2 5 * POWSTANIE NOWYCH 0 1 1 1 1 0.1 4 0.4 4 TECHNOLOGII * STWORZENIE BARIER WEJŚCIA 1 0 1 1 1 0.2 4 0.8 3 * WAGA 0.3 0.2 0.2 0.2 0.1 * LICZBA INTERAKCJI 4 3 4 5 4 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 1.2 0.6 0.8 1.0 0.4 * RANGA 1 4 3 2 5 * SUMA INTERAKCJI 40/2 * SUMA ILOCZYNÓW 8.4 Uznana marka Własne zaplecze techniczne Wysoka jakość Umiarkowane ceny Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga SIŁY SZANSE SWOT: CZY ZIDENTYFIKOWANE S I ŁY POZWOLĄ WYKORZYSTAĆ SZANSE, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ Przywiązanie klienta do firmy

* RYNEK WRAŻLIWY NA REPUTACJĘ 1 1 1 0 0 0.3 3 0.9 2 SŁABOŚCI * DUŻY, ROSNĄCY RYNEK 1 1 1 1 0 0.3 4 1.2 1 * ZMIANY NA RYNKU PRACY 0 1 0 0 0 0.1 1 0.1 3/4 * POWSTANIE NOWYCH 1 0 0 0 0 0.1 1 0.1 3/4 TECHNOLOGII * STWORZENIE BARIER WEJŚCIA 0 0 0 0 0 0.2 0 0 5 * WAGA 0.2 0.3 0.2 0.15 0.15 * LICZBA INTERAKCJI 3 3 2 1 0 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 0.6 0.9 0.4 0.15 0.0 * RANGA 2 1 3 4 5 * SUMA INTERAKCJI 18/2 * SUMA ILOCZYNÓW 4.35 dotarcia do klienta Mała skuteczność stałych klientów Mała liczba Brak raportów syfikacji firmy Mały stopień dywr- Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga SŁABOŚCI SZANSE SWOT: CZY ZIDENTYFIKOWANE SŁABOŚCI NIE POZWOLĄ NA WYKORZYSTANIE SZANS, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ Małe przywiązanie do firmy

SIŁY ZAGROŻENIA * ROZWÓJ KONKURENCJI 1 1 1 1 1 0.4 5 2.0 1/2 * UNIFIKACJA FIRM I PRODUKTU 1 1 1 1 1 0.4 5 2.0 1/2 * SPADEK ZAPOTRZEBOWANIA 1 1 1 1 1 0.1 5 0.5 3 NA BADANIE RYNKU * POJAWIENIE SIĘ SUBSTYTUTÓW 1 1 1 1 1 0.05 5 0.25 4 * ZMIANY POLITYCZNE 1 1 0 1 1 0.05 4 0.2 5 I GOSPODARCZE * WAGA 0.3 0.2 0.2 0.2 0.1 * LICZBA INTERAKCJI 5 5 4 5 5 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 1.5. 1.0 0.8 1.0 0.5 * RANGA 1 2/3 4 2/3 5 * SUMA INTERAKCJI 48/2 * SUMA ILOCZYNÓW 9.75 Uznana marka Własne zaplecze techniczne Wysoka jakość Umiarkowane ceny Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga SIŁY ZAGROŻENIA SWOT: CZY ZIDENTYFIKOWANE S I ŁY POZWOLĄ PRZEZWYCIĘŻYĆ ZAGROŻENIA, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ Przywiązanie klienta do firmy

SŁABOŚCI ZAGROŻENIA * ROZWÓJ KONKURENCJI 1 1 1 1 1 0.4 5 2.0 1 * UNIFIKACJA FIRM I PRODUKTU 0 0 0 0 0 0.4 0 0 5 * SPADEK ZAPOTRZEBOWANIA 1 0 1 0 1 0.1 3 0.3 2 NA BADANIE RYNKU * POJAWIENIE SIĘ SUBSTYTUTÓW 1 0 1 0 1 0.05 3 0.15 3/4 * ZMIANY POLITYCZNE 1 0 1 0 1 0.05 3 0.15 3/4 I GOSPODARCZE * WAGA 02 0.3 0.2 0.15 0.15 * LICZBA INTERAKCJI 4 1 4 1 4 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 0.8 0.3 0.8 0.15 0.6 * RANGA 1/2 4 1/2 5 3 * SUMA INTERAKCJI 28/2 * SUMA ILOCZYNÓW 5.45 dotarcia do klienta Mała skuteczność stałych klientów Mała liczba Brak raportów sysyfikacji firmy Mały stopień dywer- Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga SŁABOŚCI ZAGROŻENIA SWOT: CZY ZIDENTYFIKOWANE SŁABOŚCI WZMOCNIĄ SIŁĘ ODDZIAŁYWANIA ZAGROŻEŃ, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ Małe przywiązanie pracow. do firmy

TOWS TOWS liczba interakcji - 40/2 liczba interakcji - 24/2 ważona liczba interakcji - 8.4 ważona liczba interakcji - 4.9 TOWS/SWOT liczba interakcji - 80/2 TOWS/SWOT liczba interakcji - 72/2 TOWS/SWOT ważonych liczb interakcji - 16.8 TOWS/SWOT ważonych liczb interakcji - 14.65 SWOT SWOT liczba interakcji - 40.2 liczba interakcji - 48/2 ważona liczba interakcji - 8.4 ważona liczba interakcji - 9.75 TOWS TOWS liczba interakcji - 34/2 liczba interakcji - 32/2 ważona liczba interakcji - 7.5 ważona liczba interakcji - 6.4 TOWS/SWOT liczba interakcji - 52/2 TOWS/SWOT liczba interakcji - 60/2 TOWS/SWOT ważonych liczb interakcji - 11.85 TOWS/SWOT ważonych liczb interakcji - 12.05 SWOT SWOT liczba interakcji - 18/2 liczba interakcji - 28/2 ważona liczba interakcji - 4.35 ważona liczba interakcji - 5.65 ZBIORCZE ZESTAWIENIE WYNIKÓW SZANSE ZAGROŻENIA SIŁY SŁABOŚCI

INTERPRETACJA WYNIKÓW * NAJBARDZIEJ POŻĄDANYM WARIANTEM DZIAŁANIA DLA OMAWIANEJ FIRMY JEST PRZYJĘCIE STRATEGII AGRESYWNEJ * STRATEGIE KONSERWATYWNA(72; 14.65) I AGRESYWNA(80; 16.8) UZYSKAŁY ZBLIŻONY WYNIK - OBA WARIANTY POWINNY ZOSTAĆ PODDANE ANALIZIE PORÓWNAWCZEJ * SPOJRZENIE „Z ZEWNĄTRZ DO WEWNĄTRZ” - ANALIZA TOWS - AGRESYWNA(8.4), KONKURENCYJNA(7.5), DEFENSYWNA(6.4), KONSERWATYWNA(4.9) * SPOJRZENIE „Z WEWNĄTRZ NA ZEWNĄTRZ” - ANALIZA SWOT -KONSERWATYWNA(9.75), AGRESYWNA(8.4), DEFENSYWNA(5.65), KONKURENCYJNA(4.5)