ANALIZA SWOT ETAP 1 : WYBÓR KLUCZOWYCH OBSZARÓW DZIAŁALNOŚCI * OBSŁUGA POSPRZEDAŻOWA I SERWIS * MARKETING I DYSTRYBUCJA * FINANSE * ZARZĄDZANIE LUDZMI * TECHNOLOGIA * PRODUKCJA * ZARZĄDZANIE ETAP 2 : WYBÓR UKLADU ODNIESIENIA DO OCENY SIŁ I SŁABOŚCI FIRMY / BENCHMARKING - JAKI PROCES ? JAKA FIRMA(LIDER)? STUDIUM PRZYPADKU/ * PORÓWNANIE DO NAJGROŻNIEJSZEGO KONKURENTA * WYBÓR WZORCOWEGO KONKURENTA * SZUKANIE LIDERÓW POZA BRANŻĄ
GŁÓWNE OBSZARY POTENCJALNYCH SILNYCH I SŁABYCH STRON FIRMY /PRZYKŁAD/ MARKETING * PRODUKTY/USŁUGI FIRMY: JAKOŚĆ, CENA, REPUTACJA, STOPIEŃ PENETRACJI RYNKU * KONCENTRACJA KLIENTÓW I PRODUKTÓW * SYSTEM INFORMACJI ZWROTNEJ O SPRZEDAŻY * KANAŁY DYSTRYBUCJI * ORGANIZACJA SPRZEDAŻY, PROMOCJI I OBSŁUGI KLIENTA
FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ * ZASOBY FINANSOWE I POZAFINANSOWE FIRMY * KONTROLA KOSZTÓW: UMIEJĘTNOŚĆ ANALIZY KOSZTÓW ORAZ REDUKCJI KOSZTÓW FINANSOWYCH I RZECZOWYCH * WIELKOŚĆ I ELASTYCZNOŚĆ STRUKTURY KAPITAŁOWEJ FIRMY * KOSZTY KAPITAŁU/ RELATYWNE DO KONKURENTÓW I PRZECIĘTNEJ BRANŻY / * ZDOLNOŚĆ KREDYTOWA - KRÓTKO I DŁUGOOKRESOWA * ZYSKOWNOŚĆ, PŁYNNOŚĆ GOTÓWKOWA, SPRAWNOŚĆ FINANSOWA
PERSONEL * KWALIFIKACJE I UMIEJETNOŚCI WYŻSZEGO SZCZEBLA MENADŻERSKIEGO * KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI ŚREDNIEGO I NIŻSZEGO SZCZEBLA MENADŻERSKIEGO * MORALE I POZIOM MOTYWACJI PRACOWNIKÓW * SKUTECZNOŚĆ SYSTEMÓW WYNAGRODZEŃ * ABSENCJA I FLUKTUACJA PERSONELU; LOJALNOŚĆ PRACOWNIKÓW * JAKOŚĆ I WARTOŚĆ INFORMACYJNA SYSTEMÓW OCENY PRACOWNIKÓW
TECHNOLOGIA/PRODUKCJA * DOSTĘPNOŚĆ ZAOPATRZENIA; JAKOŚĆ KOOPERANTÓW * EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU KONTROLI ZAPASÓW I JAKOŚCI PRODUKCJI * WYKORZYSTANIE MOCY PRODUKCYJNYCH, EKONOMIA SKALI, TRANSPORT * FIZYCZNE I MORALNE ZUŻYCIE ŚRODKÓW TRWAŁYCH * JAKOŚĆ PRAC B+R, TEMPO WDRAŻANIA NOWYCH WYROBÓW * LOKALIZACJA FIRMY
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE * STRATEGIA FIRMY I JAKOŚĆ PRZYWÓDZTWA * STRUKTURA FIRMY * KULTURA ORGANIZACJI * PROCEDURY ZARZĄDCZE * STOPIEŃ OSIĄGANEJ SYNERGII
KRYTERIA WYBORU WZORCOWEGO KLIENTA WARUKKI MARKETINGOWE * UDZIAŁ W RYNKU * STRATEGIA RYNKOWA * ZYSKI * PRODUKTY/USŁUGI WARUNKI ORGANIZACYJNE * STRUKTURA KOSZTÓW * TECHNOLOGIA PRODUKCJI/ŚWIADCZENIA USŁUG * LOGISTYKA * SYSTEM NABORU I SELEKCJI PERSONELU
KRYTERIA WYBORU WZORCOWEGO KLIENTA cd. FIRMA, KTÓRA SPEŁNIA WW. WARUNKI, JEST ISTOTNYM ZAGROŻENIEM DLA WSZYSTKICH KONKURENTÓW NA RYNKU. JEDNOCZEŚNIE JEST ONA WYGODNYM DROGOWSKAZEM DLA SŁABSZYCH KONURENTÓW, Z NASTĘPUJĄCYCH POWODÓW : * FUNDAMENTALNEGO KONKURENTA MOŻNA PRZYJĄĆ JAKO UKŁAD ODNIESIENIA; * MOŻNA ZAPROJEKTOWAĆ TAKIE PROGRAMY DZIAŁANIA, KTÓRE POZWOLĄ ZMNIEJSZYĆ DZIELĄCY NAS DYSTANS; * ANALIZUJĄC KONKURENTA MOŻEMY SIĘ SPORO NAUCZYĆ I UPROŚCIĆ BUDOWANIE WŁASNEJ STRATEGII. KRYTERIA WYBORU WZORCOWEGO KLIENTA cd. PORÓWNANIE Z LIDERAMI WSZYSTKICH GRUP STRATEGICZNYCH DAJE BARDZIEJ BOGATSZY I ZRÓWNOWAŻONY OBRAZ. JEST JEDNAK BARDZIEJ CZASOCHŁONNE, KOSZTOWNE I TRUDNIEJSZE W INTERPRETACJI
MARKETING ZSS SS PS SS ZSS * ANALIZA RYNKU I PRZEWIDY- WANIE TRENDÓW ZMIAN * EFEKTYWNOŚĆ PROMOCJI * POLITYKA CENOWA I JEJ KONKURENCYJNOŚĆ * MARKA WYROBÓW * ASORTYMENT PRODUKTÓW * LOJALNOŚĆ ODBIORCÓW * INNOWACJE PRODUKTOWE * ZAKRES SYSTEMU DYSTRYBUCJI * GŁĘBOKOŚĆ SYSTEMU DYSTRYBUCJI * SPRAWNOŚĆ WSPOMAGANIA SPRZEDAŻY * PERSONEL DZIAŁU MARKETINGU * OGÓLNA OCENA MARKETING ZSS SS PS SS ZSS STAN OBECNY STAN POŻĄDANY PROFIL KONKURENCYJNY FIRMY
/ - - - - - + - - - - - / / / / / / + - - - 1 2 4 3 ZBIORCZA ANALIZA SILNYCH I SŁABYCH STRON FIRMY * OBSŁUGA POSPRZEDAŻOWA I SERWIS * MARKETING I DYSTRYBUCJA * FINANSE * ZRZĄDZANIE LUDZMI * TECHNOLOGIA * PRODUKCJA * SYSTEM ZARZĄDZANIA * KOLEJNOŚĆ KONKURENTÓW / - - - - - + - - - - - / / / / / / + - - - 1 2 4 3 - - konkurent dużo słabszy od firmy, - słabszy, / sytuacja porównywalna, + konkurent silniejszy od firmy. OBSZARY DZIAŁANIA FIRMA GŁÓWNY KONKU- KONKU- KONKURENT RENT A RENT B
ANALIZA TOWS/SWOT MACIERZ NORMATYWNYCH STRATEGII DZIAŁANIA OTOCZENIE SZANSE ZAGROŻENIA STRATEGIA STRATEGIA SIŁY AGRESYWNA KONSERWATYWNA /MAXI - MAXI/ /MAXI - MINI/ STRATEGIA STRATEGIA SŁABOŚCI KONKURENCYJNA DEFENSYWNA /MINI - MAXI/ /MINI - MINI/ OTOCZENIE ORGA- NIZACJA
CZYNNOŚCI ANALIZY TOWS/SWOT 1. ZDEFINIOWANIE LISTY SZANS, SILNYCH I SŁABYCH STRON ORGANIZACJI, 2. PRZYPISANIE POSZCZEGÓLNYM SZANSOM, ZAGROŻENIOM, SILNYM I SŁABYM STRONOM WAG OKREŚLAJĄCYCH ICH ISTOTNOŚĆ Z PUNKTU WIDZENIA ICH WPŁYWU NA MOŻLIWOŚCI ROZWOJU ORGANIZACJI, 3. RÓWNOLEGŁE /TOWS i SWOT/ ZBADANIE RELACJI ZACHO- DZĄCYCH MIĘDZY SILNYMI I SŁABYMI STRONAMI A SZANSAMI I ZAGROŻENIAMI.
ANALIZA TOWS /” Z ZEWNĄTRZ DO WEWNĄTRZ „/ * CZY DANE ZAGROŻENIA OSŁABJĄ KOLEJNE SIŁY ? * CZY DANE SZANSE SPOTĘGUJĄ ZIDENTYFIKOWANE SIŁY ? * CZY DANE ZAGROŻENIA SPOTĘGUJĄ WYSTĘPUJĄCE SŁABOŚCI ? * CZY DANE SZANSE POZWOLĄ PRZEZWYCIĘŻYĆ ISTNIEJĄCE SŁABOŚCI ? ANALIZA SWOT /” OD WEWNĄTRZ NA ZEWNĄTRZ „ / * CZY ZIDENTYFIKOWANE SIŁY POZWOLĄ WYKORZYSTAĆ SZANSE, KTÓRE MOGĄ WYSTĄPIĆ ? * CZY ZIDENTYFIKOWANE SŁABOŚCI NIE POZWOLĄ NA WYKORZYSTA- NIE MOGĄCYCH SIĘ POJAWIĆ SZANS ? * CZY ZIDENTYFIKOWANE SIŁY POZWOLĄ NA PRZEZWYCIĘŻENIE MOGĄCYCH WYSTĄPIĆ ZAGROŻEN ? * CZY ZIDENTYFIKOWANE SŁABOŚCI WZMOCNIĄ SIŁĘ ODDZIAŁYWANIA MOGĄCYCH WYSTĄPIĆ ZAGROŻEŃ ?
DLA KAŻDEGO Z TYCH OŚMIU PYTAŃ BUDUJEMY TABLICĘ, ZA POMOCĄ KTÓREJ BADAMY RELACJE ZACHODZĄCE ODPOWIEDNIO MIĘDZY POSZCZEGÓLNYMI ZAGROŻENIAMI I SIŁAMI, SZANSAMI I SIŁAMI, ZAGROŻENIAMI I SŁABOŚCIAMI, SZANSAMI I SŁABOŚCIAMI -ANALZA TOWS; POSZCZEGÓLNYMI SIŁAMI I SZANSAMI, SŁABOŚCIAMI I SZANSAMI, SIŁAMI I ZAGROŻENIAMI, SŁABOŚCIAMI I ZAGROŻENIAMI - ANALIZA SWOT. * SUMUJEMY W WIERSZACH I KOLUMNACH LICZBĘ INTERAKCJI, A NASTĘPNIE OTRZYMANY WYNIK MNOŻYMY PRZEZ WAGĘ, OKREŚLAJĄCĄ ISTOTNOŚĆ KAŻDEGO Z CZYNNIKÓW; * NA PODSTAWIE UZYSKANYCH ILOCZYNÓW KAŻDEMU Z CZYNNIKÓW MOŻEMY PRZYPISAĆ RANGĘ : ** KOLUMNY - CZYNNIKI O RELATYWNIE NAJWIĘKSZEJ SILE ODDZIAŁYWANIA; ** WIERSZE - CZYNNIKI PODATNE NA EWENTUALNY WPŁYW.
ZESTAWIENIE ZBIORCZE WYNIKÓW ANALIZY TOWS/SOWT WYNIKI WYNIKI ZESAWIENIE ROZPATRYWANA Z ANALIZY Z ANALIZY ZBIORCZE KOMBINACJA TOWS SWOT TOWS/SWOT SUMA interakcji iloczynów * SZANSE/SŁABOŚCI * ZAGROŻENIA/ SŁABOŚCI * SZANSE/SIŁY SIŁY
ZESTAWIENIE OCEN WARIANTÓW STRATEGII OCENA WARIANTY STRATEGII MOŻLIWOŚCI CZYN- STRATEGIA A STRATEGIA B .. STRATEGIA C ROZWOJU NIKÓW Ocena atrakcyjność Ocena atrakcyjność CZYNNIKI WEWNĘTRZNE * SIŁY * SŁABOŚCI CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE * ZAGROŻENIA * SZANSE ŁĄCZNA ATRAKCYJNOŚĆ
PRZYKŁAD ANALIZY TOWS/SWOT SZANSE * RYNEK WRAŻLIWY NA REPUTACJĘ FIRMY * DUŻY, ROSNĄCY RYNEK * ZMIANY NA RYNKU PRACY * POWSTANIE NOWYCH TECHNOLOGII * STWORZENIE BARIER WEJŚCIA DO SEKTORA ZAGROŻENIA * ROZWÓJ KONKURENCJI * UNIFIKACJA FIRM I OFEROWANEGO PRODUKTU * OGRANICZENIE ZAPOTRZEBOWANIA NA USŁUGI INSTYTUTÓW * MOŻLIWOŚĆ POJAWIENIA SIĘ WYROBÓW SUBSTYTUCYJNYCH * ZMIANY POLITYCZNE I GOSPODARCZE
SILNE STRONY * POSIADANIE UZNANEJ MARKI * PRZYWIĄZANIE KLIENTA DO FIRMY * POSIADANIE WŁASNEGO ZAPLECZA TECHNICZNEGO * WYSOKA JAKOŚĆ ŚWIADCZONYCH USŁUG * UMIARKOWANY POZIOM CEN SLABE STRONY * MAŁA UMIEJĘTNOŚĆ SKUTECZNEGO DOTARCIA DO NOWEGO KLIENTA * MAŁE PRZYWIĄZANIE PRACOWNIKÓW DO FIRMY * MAŁA LICZBA STAŁYCH KLIENTÓW * BRAK RAPORTÓW * MAŁY STOPIEŃ DYWERSYFIKACJI FIRMY
USTALENIE SYSTEMU WAG WAGA CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE WAGA CZYNNIKI WEWNĘTRZNE SZANSE SILNE STRONY 0.30 RYNEK WRAŻLIWY NA REPU- 0.30 POSIADANIE UZNANEJ MARKI TACJĘ FIRMY 0.30 DUŻY, ROSNĄCY RYNEK 0.20 PRZYWIĄZANIE KLIENTA DO FIRMY 0.10 ZMIANY NA RYNKU PRACY 0.20 POSIADANIE WŁASNEGO ZAPLE- CZA TECHNICZNEGO 0.10 POWSTANIE NOWYCH 0.20 WYSOKA JAKOŚĆ ŚWIADCZONYCH TECHNOLOGII USŁUG 0.20 STWORZENIE BARIER 0.10 UMIARKOWANY POZIOM CEN WEJŚCIA DO SEKTORA
SPECJALIŚCI Z BRANŻY, KADRA KIEROWNICZA, METODA DELFICKA ZAGROŻENIA SŁABE STRONY 0.40 ROZWÓJ KONKURENCJI 0.20 MAŁA UMIEJĘTNOŚĆ SKUTECZNEGO DOTARCJA DO NOWEGO KLIENTA 0.40 UNIFIKACJA FIRM I OFEROWANE- 0.30 MAŁE PRZYWIĄZANIE PRACOWNI- GO PRODUKTU KÓW DO FIRMY 0.10 OGRANICZONE ZAPOTRZEBOWANIE 0.20 MAŁA LICZBA STAŁYCH KLIENTÓW NA USŁUGI INSTYTUTÓW 0.05 MOŻLIWOŚĆ POJAWIENIA SIĘ 0.15 BRAK RAPORTÓW WYROBÓW SUBSTYTUCYJNYCH 0.05 ZMIANY POLITYCZNE I GOSPODAR- 0.15 MAŁY STOPIEŃ DYWERSYFIKACJI CZE FIRMY SPECJALIŚCI Z BRANŻY, KADRA KIEROWNICZA, METODA DELFICKA
* PRZYWIĄZANIE KLIENTA 1 1 1 1 1 0.2 5 1.0 1 DO FIRMY * UZNANA MARKA 0 1 0 0 0 0.3 1 0.3 3 * PRZYWIĄZANIE KLIENTA 1 1 1 1 1 0.2 5 1.0 1 DO FIRMY * WŁASNE ZAPLECZE 0 0 0 1 0 0.2 1 0.2 4/5 TECHNICZNE * WYSOKA JAKOŚĆ 0 1 0 0 0 0.2 1 0.2 4/5 * UMIARKOWANE CENY 1 1 1 1 0 0.1 4 0.4 2 * WAGA 0.4 0.4 0.1 0.05 0.05 * LICZBA INTERAKCJI 2 4 2 3 1 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 0.8 1.6 0.2 0,15 0.05 * RANGA 2 1 3 4 5 * SUMA INTERAKCJI 24/2 * SUMA ILOCZYNÓW 4.9 konkurencji Rozwój Unifikacja firm i produktu Spadek zapotrzeb.- na badania rynku Pojawienie się substytutów Zmiany polityczne i gospodarcze Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga ZAGROŻENIA SIŁY TOWS: CZY ZAGROŻENIA, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ, OSŁABIĄ ZIDENTYFIKOWANE SIŁY?
* PRZYWIĄZANIE KLIENTA 1 1 0 0 1 0.2 3 0.6 4 DO FIRMY * UZNANA MARKA 1 1 1 0 1 0.3 4 1.2 1 * PRZYWIĄZANIE KLIENTA 1 1 0 0 1 0.2 3 0.6 4 DO FIRMY * WŁASNE ZAPLECZE 1 1 0 1 1 0.2 4 0.8 2/3 TECHNICZNE * WYSOKA JAKOŚĆ 1 1 1 0 1 0.2 4 0.8 2/3 * UMIARKOWANE CENY 1 1 1 1 1 0.1 5 0.5 5 * WAGA 0.3 0.3 0.1 0.1 0.2 * LICZBA INTERAKCJI 5 5 3 2 5 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 1.5 1.5 0.3 0.2 1.0 * RANGA 1/2 1/2 4 5 3 * SUMA INTERAKCJI 40/2 * SUMA ILOCZYNÓW 8.4 Rynek wrżliwy na reputację Duży rosnący rynek Zmiana na rynku pracy Powstanie nowych twchnologii Stworzenie barier wejścia Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga SZANSE SIŁY TOWS: CZY SZANSE, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ, SPOTĘGUJĄ ZIDENTYFIKOWANE SIŁY?
* MAŁA SKUTECZNOŚĆ DOTARCIA 1 0 1 1 1 0.2 4 0.8 2 ZAGROŻENIA DO NOWEGO KLIENTA * MAŁE PRZYWIĄZANIE PRACOWNI- 1 0 0 0 0 0.3 1 0.3 4 KÓW DO FIRMY * MAŁA LICZBA STAŁYCH KLIENTÓW 1 1 1 1 1 0.2 5 1.0 1 * BRAK RAPORTÓW 1 0 0 0 0 0.15 1 0,15 5 * MAŁA DYWERSYFIKACJA FIRMY 1 1 1 1 1 0.15 5 0.75 3 * WAGA 0.4 0.4 0.1 0.05 0.05 * LICZBA INTERAKCJI 5 2 3 3 3 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 2.0 0.8 0.3 0.15 0.15 * RANGA 1 2 3 4/5 4/5 * SUMA INTERAKCJI 32/2 * SUMA ILOCZYNÓW 6.04 konkurencji Rozwój i produktu Unifikacja firm Spadek zapotrzeb na badania rynku Pojawienie się substytutów Zmiany polityczne i gospodarcze Liczba interakcji Iloczyn wag i interakcji Ranga ZAGROŻENIA SŁABOŚCI Waga TOWS: CZY ZAGROŻENIA, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ, SPOTĘGUJĄ WYSTĘPUJĄCE SŁABOŚCI
* MAŁA SKUTECZNOŚĆ DOTARCIA 1 1 1 0 1 0.2 4 0.8 1/2 SZANSE DO NOWEGO KLIENTA * MAŁE PRZYWIĄZANIE PRACOWNI- 0 0 1 0 1 0.3 2 0.6 3/ 4 KÓW DO FIRMY * MAŁA LICZBA STAŁYCH KLIENTÓW 1 1 0 1 1 0.2 4 0.8 1/2 * BRAK RAPORTÓW 1 1 0 1 1 0.15 4 0.6 3/4 * MAŁA DYWERSYFIKACJA FIRMY 1 1 0 0 1 0.15 3 0.45 5 * WAGA 0.3 0.3 0.1 0.1 0.2 * LICZBA INTERAKCJI 4 4 2 2 5 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 1.2 1.2 0.2 0.2 1.0 * RANGA 1/2 1/2 4/5 4/5 3 * SUMA INTERAKCJI 34/2 * SUMA ILOCZYNÓW 7.05 Rynek wrażliwy na reputację Duży, rosnący rynek Zmiany na rynku pracy Powstanie nowuch technologii Stworzenie bariwr wejścia Liczba interakcji Iloczyn wag i interakcji Ranga SZANSE SŁABOŚCI Waga TOWS : CZY SZANSE, K TÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ, POZWOLĄ PRZEZWYCIĘŻYĆ ISTNIEJĄCE SŁABO ŚCI
* RYNEK WRAŻLIWY NA REPUTACJĘ 1 1 1 1 1 0.3 5 1.5 1/2 SIŁY * DUŻY, ROSNĄCY RYNEK 1 1 1 1 1 0.3 5 1.5 1/2 * ZMIANY NA RYNKU PRACY 1 0 0 1 0 0.1 2 0.2 5 * POWSTANIE NOWYCH 0 1 1 1 1 0.1 4 0.4 4 TECHNOLOGII * STWORZENIE BARIER WEJŚCIA 1 0 1 1 1 0.2 4 0.8 3 * WAGA 0.3 0.2 0.2 0.2 0.1 * LICZBA INTERAKCJI 4 3 4 5 4 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 1.2 0.6 0.8 1.0 0.4 * RANGA 1 4 3 2 5 * SUMA INTERAKCJI 40/2 * SUMA ILOCZYNÓW 8.4 Uznana marka Własne zaplecze techniczne Wysoka jakość Umiarkowane ceny Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga SIŁY SZANSE SWOT: CZY ZIDENTYFIKOWANE S I ŁY POZWOLĄ WYKORZYSTAĆ SZANSE, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ Przywiązanie klienta do firmy
* RYNEK WRAŻLIWY NA REPUTACJĘ 1 1 1 0 0 0.3 3 0.9 2 SŁABOŚCI * DUŻY, ROSNĄCY RYNEK 1 1 1 1 0 0.3 4 1.2 1 * ZMIANY NA RYNKU PRACY 0 1 0 0 0 0.1 1 0.1 3/4 * POWSTANIE NOWYCH 1 0 0 0 0 0.1 1 0.1 3/4 TECHNOLOGII * STWORZENIE BARIER WEJŚCIA 0 0 0 0 0 0.2 0 0 5 * WAGA 0.2 0.3 0.2 0.15 0.15 * LICZBA INTERAKCJI 3 3 2 1 0 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 0.6 0.9 0.4 0.15 0.0 * RANGA 2 1 3 4 5 * SUMA INTERAKCJI 18/2 * SUMA ILOCZYNÓW 4.35 dotarcia do klienta Mała skuteczność stałych klientów Mała liczba Brak raportów syfikacji firmy Mały stopień dywr- Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga SŁABOŚCI SZANSE SWOT: CZY ZIDENTYFIKOWANE SŁABOŚCI NIE POZWOLĄ NA WYKORZYSTANIE SZANS, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ Małe przywiązanie do firmy
SIŁY ZAGROŻENIA * ROZWÓJ KONKURENCJI 1 1 1 1 1 0.4 5 2.0 1/2 * UNIFIKACJA FIRM I PRODUKTU 1 1 1 1 1 0.4 5 2.0 1/2 * SPADEK ZAPOTRZEBOWANIA 1 1 1 1 1 0.1 5 0.5 3 NA BADANIE RYNKU * POJAWIENIE SIĘ SUBSTYTUTÓW 1 1 1 1 1 0.05 5 0.25 4 * ZMIANY POLITYCZNE 1 1 0 1 1 0.05 4 0.2 5 I GOSPODARCZE * WAGA 0.3 0.2 0.2 0.2 0.1 * LICZBA INTERAKCJI 5 5 4 5 5 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 1.5. 1.0 0.8 1.0 0.5 * RANGA 1 2/3 4 2/3 5 * SUMA INTERAKCJI 48/2 * SUMA ILOCZYNÓW 9.75 Uznana marka Własne zaplecze techniczne Wysoka jakość Umiarkowane ceny Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga SIŁY ZAGROŻENIA SWOT: CZY ZIDENTYFIKOWANE S I ŁY POZWOLĄ PRZEZWYCIĘŻYĆ ZAGROŻENIA, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ Przywiązanie klienta do firmy
SŁABOŚCI ZAGROŻENIA * ROZWÓJ KONKURENCJI 1 1 1 1 1 0.4 5 2.0 1 * UNIFIKACJA FIRM I PRODUKTU 0 0 0 0 0 0.4 0 0 5 * SPADEK ZAPOTRZEBOWANIA 1 0 1 0 1 0.1 3 0.3 2 NA BADANIE RYNKU * POJAWIENIE SIĘ SUBSTYTUTÓW 1 0 1 0 1 0.05 3 0.15 3/4 * ZMIANY POLITYCZNE 1 0 1 0 1 0.05 3 0.15 3/4 I GOSPODARCZE * WAGA 02 0.3 0.2 0.15 0.15 * LICZBA INTERAKCJI 4 1 4 1 4 * ILOCZYN WAG I INTERAKCJI 0.8 0.3 0.8 0.15 0.6 * RANGA 1/2 4 1/2 5 3 * SUMA INTERAKCJI 28/2 * SUMA ILOCZYNÓW 5.45 dotarcia do klienta Mała skuteczność stałych klientów Mała liczba Brak raportów sysyfikacji firmy Mały stopień dywer- Waga interakcji Liczba Iloczyn wag i interakcji Ranga SŁABOŚCI ZAGROŻENIA SWOT: CZY ZIDENTYFIKOWANE SŁABOŚCI WZMOCNIĄ SIŁĘ ODDZIAŁYWANIA ZAGROŻEŃ, KTÓRE MOGĄ SIĘ POJAWIĆ Małe przywiązanie pracow. do firmy
TOWS TOWS liczba interakcji - 40/2 liczba interakcji - 24/2 ważona liczba interakcji - 8.4 ważona liczba interakcji - 4.9 TOWS/SWOT liczba interakcji - 80/2 TOWS/SWOT liczba interakcji - 72/2 TOWS/SWOT ważonych liczb interakcji - 16.8 TOWS/SWOT ważonych liczb interakcji - 14.65 SWOT SWOT liczba interakcji - 40.2 liczba interakcji - 48/2 ważona liczba interakcji - 8.4 ważona liczba interakcji - 9.75 TOWS TOWS liczba interakcji - 34/2 liczba interakcji - 32/2 ważona liczba interakcji - 7.5 ważona liczba interakcji - 6.4 TOWS/SWOT liczba interakcji - 52/2 TOWS/SWOT liczba interakcji - 60/2 TOWS/SWOT ważonych liczb interakcji - 11.85 TOWS/SWOT ważonych liczb interakcji - 12.05 SWOT SWOT liczba interakcji - 18/2 liczba interakcji - 28/2 ważona liczba interakcji - 4.35 ważona liczba interakcji - 5.65 ZBIORCZE ZESTAWIENIE WYNIKÓW SZANSE ZAGROŻENIA SIŁY SŁABOŚCI
INTERPRETACJA WYNIKÓW * NAJBARDZIEJ POŻĄDANYM WARIANTEM DZIAŁANIA DLA OMAWIANEJ FIRMY JEST PRZYJĘCIE STRATEGII AGRESYWNEJ * STRATEGIE KONSERWATYWNA(72; 14.65) I AGRESYWNA(80; 16.8) UZYSKAŁY ZBLIŻONY WYNIK - OBA WARIANTY POWINNY ZOSTAĆ PODDANE ANALIZIE PORÓWNAWCZEJ * SPOJRZENIE „Z ZEWNĄTRZ DO WEWNĄTRZ” - ANALIZA TOWS - AGRESYWNA(8.4), KONKURENCYJNA(7.5), DEFENSYWNA(6.4), KONSERWATYWNA(4.9) * SPOJRZENIE „Z WEWNĄTRZ NA ZEWNĄTRZ” - ANALIZA SWOT -KONSERWATYWNA(9.75), AGRESYWNA(8.4), DEFENSYWNA(5.65), KONKURENCYJNA(4.5)