Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr Aleksandra Gniot MARKETING Dr Aleksandra Gniot
Advertisements

Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Analiza ryzyka projektu
7. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
P O P Y T , P O D A Ż.
MARKETING STRATEGICZNY
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Katedra Marketingu Usług
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
Rynki konkurencji niedoskonałej
Podstawy marketingu Podyplomowe Studium
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
Rynek usług medycznych
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Jak zwiększyć sprzedaż w hipermarketach?
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Zmienne otoczenia ekonomicznego Justyna Bortnik Marek Bednarz Michał Garbacik
Rynek kapitałowy katalizatorem rozwoju MSP
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Wprowadzenie do segmentacji rynku
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Etapy przygotowania biznesplanu Przedsiębiorczy uczeń
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Analiza warunków działania przedsiębiorstwa
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Strategie promocji.
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
O T O C Z E N I E P R Z E D S I Ę B I O R S T W A
CENA JAKO ELEMENT MARKETINGU MIX. FUNKCJE CEN DOTYCZĄ REALIZACJI 5 CELÓW Cel w postaci pożądanej wielkości zysku Cel związany ze sprzedażą Cel związany.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Planowanie strategiczne kampanii wyborczej Segmentacja Targeting Pozycjonowanie.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Analiza i ocena konkurencji – tablice diagnostyczne © Krzysztof Podstawka ‘ 2015.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Segmentacja rynku.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Międzynarodowa segmentacja rynku i selekcja rynków zagranicznych A.M. Zarzycka.
Firmy globalne.
Marketing. Pojęcie i struktura usług.
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski Segmentacja Rynku Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski

Zadania dla grupy 1. Dokonać segmentacji rynku (jakiegoś produktu np. pasta do zębów, samochody lub inne) według wybranych kryteriów. Kryterium Nazwa segmentu rynku Charakterystyka  

2. Dokonać oceny i wyboru segmentu rynku według wybranych czynników określających efekt ekonomiczny np. liczba konkurentów, koszt wejścia na rynek, wielkość segmentu, łatwość komunikowania się z segmentem, sztywność popytu, wpływ bezrobocia na sprzedaż. Kryteria Waga Segmenty A B Ocena Wartość   Suma

Czym jest segment?? segment geometryczny - odcinek koła; (l.mn.) metamery; element, część składowa zespołu maszyn albo budowli…

BRUZDKOWANIE –(segmentacja): kolejne podziały jaja w pierwszym etapie rozwoju zarodkowego zwierząt i człowieka na coraz mniejsze komórki……

SEGMENTACJA Segmentacja – podział rynku na odrębne grupy nabywców , które mogą wymagać odmiennych produktów lub instrumentów marketingowych.

Istota segmentacji Działanie na rzecz określonej grupy nabywców (działanie na rzecz „kogoś”) zamiast działania na rzecz „wszystkich” stwarza szanse i możliwości lepszego dostosowania produktu do wymagań konsumenta, łatwiejszego opracowania programu działania na rynku, a w konsekwencji skuteczniejszego i bardziej efektywnego sposobu prowadzenia działalności gospodarczej.

Siedem ważnych zagadnień dotyczących procesu segmentacji: Poziom segmentacji rynku Segmentacja rynku konsumpcyjnego Segmentacja rynku przedsiębiorstw Segmentacja rynków międzynarodowych Segmentacja wieloczynnikowa Identyfikowanie segmentów rynkowych Warunki efektywnej segmentacji

Poziom segmentacji rynku Marketing masowy (brak segmentacji) Marketing niszowy Mikromarketing (segmentacja całkowita) Jkhk Marketing segmentacyjny Lokalny Indywidualny

Segmentacja rynku konsumenckiego II. Segmentacja rynku konsumenckiego Nie można stosować jednego rodzaju segmentacji należy stosować rożne kryteria z osobna i w kombinacjach, aby znaleźć najlepszy sposób na rozpoznanie struktury rynku.

Zmienne używane w procesie segmentacji rynku konsumpcyjnego II. Zmienne używane w procesie segmentacji rynku konsumpcyjnego Segmentacja według zachowań konsumentów Segmentacja psychograficzna Segmentacja geograficzna Geodemografia Badania związków między lokalizacja geograficzna, a demograficzna Ze względu na 1.Przynależność do grupy społecznej 2.Styl życia 3.Cechy osobowości Segmentacja demograficzna Okazje zakupowe Oczekiwanie korzyści Status użytkownika Intensywność użytkowania Stopień lojalności Gotowość do zakupu Postawa wobec produktu Podział rynku na grupy nabywców ze względu na ich wiedzę, postawę, sposób użytkowania oraz stosunek do produktu.

Segmentacja rynku przedsiębiorstw III. Segmentacja rynku przedsiębiorstw Czynniki sytuacyjne Demografia przedsiębiorstwa Podejście do zakupu -pilność potrzeby -specjalne zastosowania -wielkość zamówienia Kryteria operacyjne Cechy osobiste branża -wielkość przedsiębiorstwa -lokalizacja -organizacja funkcji zakupu -struktura władzy -charakter istniejących związków -ogólna polityka zakupów -kryteria zakupowe -podobieństwo nabywcy i sprzedawcy -stosunek do ryzyka -lojalność -technologie -status użytkownika -potencjał klienta

Segmentacja rynków międzynarodowych IV. Segmentacja rynków międzynarodowych Położenie geograficzne Czynniki ekonomiczne Czynniki polityczne i prawne Czynniki kulturowe Segmentacja międzyrynkowa

Segmentacja wieloczynnikowa V. Segmentacja wieloczynnikowa Prosta - użycie kombinacji zmiennych demograficznych Zaawansowana - polega na połączeniu wielu zmiennych np. geodemograficzna i psychograficzna Wielostopniowa - makrosegmentacja - mikrosegmentacja

Identyfikowanie segmentów rynkowych VI. Identyfikowanie segmentów rynkowych Badania jakościowe Badania ilościowe Analiza Sprawdzanie wiarygodności Tworzenie profili segmentów

Warunki efektywnej segmentacji VII. Warunki efektywnej segmentacji Dostępność Możliwość skutecznej obsługi Mierzalność Stopień w jakim można dotrzeć do danego rynku i go obsłużyć. Stopień w jakim można zmierzyć wielkość danego segmentu rynku, siłę nabywczą i zyski Stopień w jakim można opracować efektywne programy zmierzające do przyciągnięcia i obsłużenia danego segmentu rynku Wielkość Stopień w jakim segment rynku jest pojemny lub zyskowny

Wybór rynku docelowego Grupa nabywców o podobnych potrzebach lub cechach, którą firma decyduje się obsługiwać Rynek docelowy I. Ocena segmentów rynku -atrakcyjność segmentu -silne strony przedsiębiorstwa Strategie wyboru segmentu -marketing niezróżnicowany -marketing zróżnicowany -marketing skoncentrowany -proces wyboru strategii działania na rynku