Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Norweski Mechanizm Finansowy
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Sprawozdawczość i monitoring projektów współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Założenia systemu kontroli i audytu w latach
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Monitoring i sprawozdawczość ZPORR
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Szkolenie dla Beneficjentów RPOWP z zakresu kontroli
KONTROLE NA ZAKOŃCZENIE REALIZACJI PROJEKTU
Raport z kontroli Beneficjentów Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 oraz Poddziałanie Autorem.
Kontrola beneficjentów działanie 6.1
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ ul
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Mechanizm Finansowy EOG oraz Norweski Mechanizm Finansowy
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Trwałość, informacja i promocja Wdrażanie funduszy norweskich w sektorze środowiska – od wniosku, przez realizację, do prawidłowego rozliczenia i zamknięcia.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
Zainwestujmy razem w środowisko FUNDUSZ WSPÓŁPRACY BILATERALNEJ MECHANIZMU FINANSOWEGO EOG DLA PROGRAMU OPERACYJNEGO PL02 PN.: „OCHRONA RÓŻNORODNOŚCI.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Zarys systemu kontroli w ramach RPO WM Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału Kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów.
Zmiany w projekcie – dopuszczalne zmiany; sposób procedowania zmian Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Kontrola projektów w ramach PO WER Ministerstwo Zdrowia Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Warszawa, r.
Fundusz Wsparcia Inicjatyw Lokalnych, Międzyregionalnych i Transgranicznych w Euroregionie Niemen Szkolenie dla beneficjentów w zakresie promocji i informacji.
Sprawozdawczość Poznań, 8 Marca 2007 r.. Sprawozdawczość Rozporządzenie nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Prezentacja wyników audytu rocznego IA Paweł Krawański Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zarządzanie projektem EFS
spotkanie informacyjne
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF

Zainwestujmy razem w środowisko Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF 1.Podstawy prawne prowadzenia kontroli przez NFOŚiGW projektów MF EOG/NMF Porozumienia ramowe w sprawie realizacji niektórych zadań Operatora Programu w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego zawarte pomiędzy Ministrem Środowiska a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Podręcznik NFOSiGW procedur wdrażania projektów dofinansowywanych w ramach MF EOG i NMF na lata Umowa/Porozumienie w sprawie projektu (NFOŚiGW – beneficjent) Instrukcja wewnętrzna NFOŚiGW pn. „Kontrola w miejscu realizacji przedsięwzięć finansowanych ze środków statutowych NFOŚiGW, MF EOG i NMF oraz GIS - kontrola pełna”. Instrukcja wewnętrzna NFOŚiGW pn. „Kontrola w miejscu realizacji przedsięwzięć finansowanych ze środków statutowych NFOŚiGW, MF EOG i NMF oraz GIS – kontrola uproszczona”. Instrukcja wewnętrzna NFOŚiGW pn. „Kontrola w miejscu realizacji przedsięwzięć finansowanych ze środków statutowych NFOŚiGW, MF EOG i NMF oraz GIS - kontrola trwałości.”.

Zainwestujmy razem w środowisko 2. Istota kontroli Weryfikacja prawidłowości realizacji projektu, Sprawdzenie, czy informacje dotyczące postępu w realizacji projektu oraz poniesionych wydatków, przedstawiane przez beneficjenta, są zgodne ze stanem rzeczywistym, Weryfikacja, czy współfinansowane towary i usługi zostały dostarczone, Weryfikacja, czy wydatki zadeklarowane przez beneficjentów w związku z realizowanymi projektami zostały rzeczywiście poniesione. Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF

Zainwestujmy razem w środowisko Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF 3. Cel Kontroli Uzyskanie możliwie pełnej informacji na temat realizowanego przedsięwzięcia: a) poprzez kontrolę i weryfikację dokumentów, b) poprzez wizję lokalną w miejscu realizacji Wspomaganie zarządzania, Oddziaływanie prewencyjne – w tym zapobieganie powstaniu uchybień i nieprawidłowości, Wykrywanie uchybień i nieprawidłowości.

Zainwestujmy razem w środowisko Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF 4. Podział kontroli: Z uwagi na fazę realizacji przedsięwzięcia: Kontrole realizacyjne (po podpisaniu umowy w sprawie projektu – w okresie realizacji przedsięwzięcia), Kontrole na zakończenie przedsięwzięcia (kontrola bezpośrednio po zrealizowaniu przedsięwzięcia, przed dokonaniem płatności końcowej), Kontrole po zakończeniu przedsięwzięcia (kontrole trwałości projektu). Z uwagi na sposób wszczynania i realizacji kontroli: Kontrole planowe, Kontrole doraźne (dodatkowe, ad hoc, sprawdzające…). Z uwagi na zakres kontroli : kontrole uproszczone kontrole pełne.

Zainwestujmy razem w środowisko Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF 5. Zakres kontroli w miejscu realizacji projektu Kontrola realizacyjna (w okresie realizacji projektu): Kontrole realizacyjne co do zasady mają charakter uproszczony (U), Kontrole pełne (P)- projekty duże, skomplikowane i ryzykowne, Dobór próby do kontroli (U, P) kontrola kwalifikacji wydatków (U,P), kontrola rzeczowej realizacji przedsięwzięcia (U,P), kontrola działań info-promo (U,P). zagrożenia i ryzyka w realizacji projektu (U,P). kontrola stanu formalno-prawnego projektu (P), organizacja udzielania zamówień (P), Przechowywanie dokumentów projektu (P)

Zainwestujmy razem w środowisko Kontrola na zakończenie projektu: Kontrole na zakończenie projektu co do zasady mają charakter uproszczony (U), Kontrole pełne (P)- projekty duże, skomplikowane i ryzykowne, Dobór próby do kontroli (U,P) kontrola rzeczowej realizacji przedsięwzięcia (U,P), weryfikacja danych zawartych we wniosku o dofinansowanie (końcowym) ze stanem rzeczywistym (U,P), kontrola kwalifikacji wydatków (U,P), kontrola działań info-promo (U,P). kontrola udzielania zamówień (P), kontrola stanu formalno-prawnego projektu (P), Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF

Zainwestujmy razem w środowisko Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF Kontrola po zakończeniu projektu (w okresie tzw. trwałości projektu): Trwałość projektu jest rozumiana jest jako utrzymanie celów projektu bez dokonania znaczącej jego modyfikacji. Ustalenia kontroli dotyczą: wystąpienia znaczącej modyfikacji, zapewnienia użytkowania inwestycji, działań info-promo oraz archiwizacji dokumentów projektu, utworzenia subkonta utrzymania elementów projektu/sprzętu. Wymagania dot. trwałości projektów wynikają bezpośrednio z Regulacji ws. wdrażania MF EOG i NMF (Art.7.15), regulacji wewnętrznych NFOSiGW oraz porozumienia/umowy z beneficjentem.

Zainwestujmy razem w środowisko 6. Procedura kontroli Kontrole projektów w miejscu realizacji przeprowadza Departament Kontroli Przedsięwzięć, komórka organizacyjna NFOŚiGW niezależna od struktury komórek : odpowiedzialnej za wdrażanie projektów i ocenę wniosków o płatność. Faza przygotowania kontroli: powołanie zespołu kontrolującego, analiza dokumentacji projektu, ustalenie zakresu kontroli, zawiadomienie beneficjenta o kontroli, wystawienie upoważnień do kontroli. Faza realizacji kontroli: weryfikacja dokumentacji przedsięwzięcia na miejscu, oględziny przedmiotu/elementów przedsięwzięcia, sporządzenie informacji pokontrolnej/notatki z kontroli uproszczonej, sformułowanie wniosków i ewentualnych zaleceń pokontrolnych. Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF

Zainwestujmy razem w środowisko Faza sprawozdawcza: przekazanie informacji pokontrolnej z kontroli zainteresowanym komórkom w NFOŚiGW oraz podmiotom zewnętrznym, sporządzenie sprawozdania okresowego z kontroli oraz stanu realizacji zaleceń pokontrolnych. Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF

Zainwestujmy razem w środowisko Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF 7. Obligatoryjność kontroli w miejscu realizacji projektu. Obligatoryjne są: kontrole na zakończenie przedsięwzięcia (każdy projekt jest kontrolowany po złożeniu wniosku o płatność końcową), kontrole po zakończeniu realizacji projektu (każdy projekt jest kontrolowany przynajmniej raz w okresie trwałości projektu). W przypadku kontroli w trakcie realizacji projektów: projekty predefiniowane z częstotliwością minimum raz przez cały okres trwania projektu. W przypadku pozostałych projektów realizacja kontroli poprzez dobór projektów wybranych na podstawie oceny ryzyka oraz próby nie mniejszej niż 10% ogólnej liczby projektów, których realizacja nie została zakończona.

Zainwestujmy razem w środowisko 8. Najczęściej występujące uchybienia/nieprawidłowości stwierdzane podczas kontroli Polegają m.in. na: błędnych zapisach w dokumentacji realizacji projektu (na każdym jego etapie), zmianach w zakresie rzeczowym realizacji projektu, nieprawidłowej kwalifikacji wydatków, braku wymaganych działań info-promo, poświadczenia nieprawdy w dokumentach (m.in. finansowych) dotyczących rzeczowej realizacji projektu. Kontrole na miejscu u Beneficjenta Projektów dofinansowanych ze środków MF EOG NMF

Zainwestujmy razem w środowisko Dziękuję za uwagę