Postawa nauczyciela wobec trudnych zachowań uczniów Na podstawie konferencji „Pozytywne podejście do trudnych zachowań uczniów” Opracowały: Iwona Rozbicka i Małgorzata Wojdyna
Uczeń sprawiający trudności wychowawcze: przejawia zachowania agresywne swoim postępowaniem zagraża bezpieczeństwu innych nadpobudliwy lub zamknięty w sobie, nieśmiały łamie regulaminy szkolne wagaruje lekceważy obowiązki szkolne używa wulgarnego słownictwa nie reaguje na upomnienia
PRZYCZYNY TRUDNYCH ZACHOWAŃ środowisko rodzinne środowisko rówieśnicze sytuacje urazowe czynniki biologiczne
Człowiek dobrze się zachowuje, kiedy się dobrze czuje
WARUNKOWANIE ZACHOWAŃ LUDZI: Ludzie jako istoty społeczne odczuwają potrzebę przynależności, uznania, akceptacji, tożsamości i bezpieczeństwa. Zachowanie człowieka nakierowane jest na osiągnięcie konkretnego celu, jakim jest zaspokojenie jednej z potrzeb. Ludzie mogą wybierać sposób, w jaki się zachowują – kierują swoim zachowaniem od wewnątrz.
SPRZYJAJĄCA ZAPOBIEGANIU TRUDNOŚCIOM WYCHOWAWCZYM POSTAWA NAUCZYCIELA SPRZYJAJĄCA ZAPOBIEGANIU TRUDNOŚCIOM WYCHOWAWCZYM PROWOKUJĄCA DO ZABURZEŃ ZACHOWAŃ
System reagowania powinien opierać się na następujących założeniach: należy reagować na każdą sytuację; doraźne sytuacje wymagają szybkiej, zdecydowanej interwencji; należy zachować opanowanie, podniesiony ton pogarsza sprawę; wskazujemy na niepożądane zachowania, nie atakujemy osoby; należy wnikliwie analizować etiologię zachowania
Cechy nauczyciela motywujące do właściwego zachowania: - Otwartość i umiejętność kontaktu z młodzieżą, empatia - Kompetencja merytoryczna i metodyczna - Poszanowanie godności ludzkiej, podmiotowość - Sprawiedliwość i obiektywizm w ocenianiu uczniów - Dialogowość, negocjacyjność, demokratyczny styl kierowania
- Dyscyplina i wymagalność, konsekwencja w postępowaniu, wspomaganie w kłopotach - Tolerancja, kultura ogólna i pedagogiczna - Umiejętność planowania i organizowania pracy własnej i zbiorowej - Motywacja i umiejętność samokształcenia oraz doskonalenia swojego warsztatu pracy (rozwój zawodowy) - Poczucie humoru