Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania form kształcenia zawodowego i ustawicznego opracowane w ramach projektu systemowego Samorządu Województwa Pomorskiego pn. „System Inteligencji Regionalnej – kompleksowe planowanie rozwoju i zarządzanie zmianami gospodarczymi na Pomorzu”
Cele projektu Diagnoza potencjału szkolnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego w kontekście działań związanych z dostosowaniem oferty kształcenia do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy na terenie województwa pomorskiego CEL GŁÓWNY 1 Identyfikacja potencjału pomorskich szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz placówek kształcenia ustawicznego. CELE SZCZEGÓŁOWE 2 Określenie działań podejmowanych przez szkoły zawodowe i placówki kształcenia ustawicznego w związku z dostosowaniem oferty kształcenia do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy oraz kierunków rozwoju wyznaczonych w lokalnych i regionalnych dokumentach strategicznych z uwzględnieniem branż kluczowych dla rozwoju regionu.
Notka metodologiczna OKEGUS SIO Dokumenty programowe DIAGNOZA PLACÓWEK Badanie CATI Analiza desk research Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego Dyrektorzy/ wicedyrektorzy szkół prowadzących kształcenie zawodowe Dyrektorzy/ wicedyrektorzy placówek kształcenia ustawicznego
Perspektywy rozwoju Pomorza zawody o dużym zapotrzebowaniu i dużej deficytowości pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej (opiekunowie osób starszych i opiekunowie w domu pomocy społecznej), sprzedawcy i ekspedienci, elektrycy budowlani zawody o dużym zapotrzebowaniu, ale bez trudności w zaspokojeniu deficytu pracownicy ochrony osób i mienia zawody o dużej deficytowości i umiarkowanym zapotrzebowaniu hydraulicy i monterzy instalacji sanitarnych ZAWODY DEFICYTOWE*: Podniesienie poziomu edukacji ponadgimnazjalnej, a szczególnie zawodowej i dopasowania kształcenia do potrzeb biznesu w regionie. Wspieranie aktywności zawodowej poprzez tworzenie sieci placówek oświaty, systemu kursów dopasowanych do potrzeb rynkowych oraz szerokiej oferty poradnictwa zawodowego. Wzbogacenie dotychczasowej oferty edukacyjnej dla dorosłych. Rozbudowa oferty edukacyjnej o nowe kierunki szkolnictwa zawodowego połączonej z doradztwem zawodowym. Główne cele i działania związane z edukacją – analiza dokumentów strategicznych powiatów województwa pomorskiego *źródło danych: „Pomorski barometr zawodowy” 2013 r.
Inwentaryzacja bazy szkół zawodowych Liczba placówek kształcenia zawodowego w województwie pomorskim w 2013 roku Liczba uczniów kształcących się w szkołach zawodowych w roku szkolnym 2013/2014 Podział nauczycieli wg. stopni awansu zawodowego Podział nauczycieli wg. grup wiekowych Podział nauczycieli wg. stażu pracy
Inwentaryzacja bazy placówek kształcenia ustawicznego Podział nauczycieli wg. stopni awansu zawodowego Podział nauczycieli wg. grup wiekowych Podział nauczycieli wg. stażu pracy Liczba placówek kształcenia ustawicznego w województwie pomorskim w 2013 roku
Potencjał dydaktyczny województwa pomorskiego Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Szkoły zawodowe 93% współpracuje z pracodawcami 70% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 96% współpracuje z pracodawcami 68% współpracuje ze szkołami wyższymi Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Lata Szkoły zawodowe Liczba uczestnikówZdawalność % % % % Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół)
Potencjał dydaktyczny powiatu bytowskiego Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Szkoły zawodowe 67% współpracuje z pracodawcami 67% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 25% współpracuje ze szkołami wyższymi Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,9%00,0% ,2%00,0% ,8%00,0% ,6%00,0%
Potencjał dydaktyczny powiatu chojnickiego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Szkoły zawodowe 77% współpracuje z pracodawcami 38% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 75% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,5%17815,0% ,1%17363,6% ,7%16182,0% ,8%7459,5%
Potencjał dydaktyczny powiatu człuchowskiego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 86% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,1%5725,0% ,9%3767,6% ,5%6543,1% ,4%6261,3% Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe
Potencjał dydaktyczny powiatu gdańskiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 80% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,9%00,0% ,9%00,0% ,0%00,0% ,8%00,0%
Potencjał dydaktyczny powiatu kartuskiego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Szkoły zawodowe 50% współpracuje z pracodawcami 86% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,3%2065,5% ,3%2330,4% ,3%812,5% ,4%00,0%
Potencjał dydaktyczny powiatu kościerskiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Szkoły zawodowe 56% współpracuje z pracodawcami 89% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 33% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,8%1669,5% ,1%00,0% ,0%4459,1% ,4%2259,1%
Potencjał dydaktyczny powiatu kwidzyńskiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Szkoły zawodowe 92% współpracuje z pracodawcami 83% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,5%6171,9% ,4%3984,6% ,9%4985,7% ,6%6728,4%
Potencjał dydaktyczny powiatu lęborskiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 88% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 50% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,1%2954,4% ,3%1154,5% ,2%00,0% ,2%00,0%
Potencjał dydaktyczny miasta Gdańsk Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 88% współpracuje z pracodawcami 63% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,0%58363,6% ,7%65166,2% ,5%66962,0% ,7%67967,3%
Potencjał dydaktyczny miasta Gdynia Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 90% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,3%35942,9% ,6%38672,5% ,2%39667,2% ,5%41169,3%
Potencjał dydaktyczny miasta Słupsk Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 83% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 57% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,7%25947,5% ,6%23257,3% ,2%23956,1% ,4%22152,0%
Potencjał dydaktyczny miasta Sopot Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Szkoły zawodowe 75% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 50% współpracuje z pracodawcami 0% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,9%1320,0% ,3%6553,8% ,0%7561,3% ,0%5362,3%
Potencjał dydaktyczny powiatu malborskiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 80% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,0%70,0% ,5%00,0% ,0%00,0% ,0%00,0%
Potencjał dydaktyczny powiatu nowodworskiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 33% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,4%00,0% ,0%00,0% ,9%00,0% ,6%00,0%
Potencjał dydaktyczny powiatu puckiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 75% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,5%00,0% ,1%00,0% ,1%00,0% ,2%00,0%
Potencjał dydaktyczny powiatu słupskiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 50% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 0% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,0%00,0% ,5%00,0% ,4%00,0% ,7%00,0%
Potencjał dydaktyczny powiatu starogardzkiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 82% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 60% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,4%12052,8% ,9%22162,0% ,6%20964,6% ,6%18563,2%
Potencjał dydaktyczny powiatu sztumskiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Szkoły zawodowe 86% współpracuje z pracodawcami 43% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,7%820,0% ,2%7088,6% ,1%7588,0% ,0%7569,3%
Potencjał dydaktyczny powiatu tczewskiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Szkoły zawodowe 100% współpracuje z pracodawcami 0% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 80% współpracuje z pracodawcami 100% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,5%00,0% ,3%00,0% ,7%00,0% ,9%00,0%
Potencjał dydaktyczny powiatu wejherowskiego Zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Współpraca z podmiotami zewnętrznymi Szkoły zawodowe 93% współpracuje z pracodawcami 64% współpracuje ze szkołami wyższymi Placówki kształcenia ustawicznego 100% współpracuje z pracodawcami 50% współpracuje ze szkołami wyższymi Najpotrzebniejsze elementy w celu dostosowania oferty edukacyjnej do warunków i potrzeb lokalnego rynku pracy Liczba szkół zawodowych i placówek kształcenia ustawicznego Ocena bazy dydaktycznej i infrastruktury (zespoły szkół) Lata Szkoły zawodowe Placówki kształcenia ustawicznego Liczba uczestników Zdawalność Liczba uczestników Zdawalność ,8%890,0% ,3%3372,7% ,1%4858,3% ,0%4652,2%
Potencjał dydaktycznego województwa pomorskiego - wnioski Prowadzenie zajęć w oparciu o przedmiotowy program nauczania Brak oferty kształcenia ustawicznego w szkołach zawodowych Brak oferty kształcenia dla osób niepełnosprawnych Baza dydaktyczna i infrastruktura niedostosowana do potrzeb kształcenia (narzędzia i urządzenia znajdujące się w placówkach nie odpowiadają tym używanym przez przedsiębiorstwa, wiedza nauczycieli nie przekłada się na zdawalność egzaminów) Deklarowane zmiany rozwojowe nieadekwatne do potrzeb lokalnego rynku pracy Współpraca z lokalnymi przedsiębiorstwami oraz badanie losów absolwentów nie przynosi efektów w dostosowaniu oferty edukacyjnej Działalność szkół zawodowych nie uwzględnia potrzeb, oczekiwań i kierunków lokalnego rynku pracy Zmiany deklarowane przez dyrektorów/wicedyrektorów nie wpływają na zmiany w wyborze ścieżek zawodowych przez uczniów
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych sp. z o.o. - sp. k. ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 17 90–248 Łódź tel