Odkryjmy Montessori raz jeszcze...

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Wychowanie i pseudowychowanie
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
PRAWA CZŁOWIEKA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
PUNKT PRZEDSZKOLNY DOLINA MUMINKÓW ZAPISY DZIECI OD 3-5 LAT CZESNE ZA MIESIĄC: 70 ZŁ.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Czym jest Integracja?.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Innowacja pedagogiczna
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
" Pomóż mi zrobić to samodzielnie "
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Moje pomysły na przyszłość
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Przedszkola Miejskiego nr 4
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
INDYWIDUALIZACJA NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DOBRY START PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W JORDANOWIE ŚLĄSKIM.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Odkryjmy Montessori raz jeszcze... Program wychowania przedszkolnego opracowany na podstawie założeń pedagogiki Marii Montessori w Przedszkolu Miejskim Nr 106 w Łodzi

Program, oparty na głównych założenia pedagogiki M. Montessori osoba dziecka nauczyciel odpowiednio przygotowane otoczenie

Osoba dziecka „… Prawdziwej 1. Grupy zróżnicowane wiekowo: - współdziałanie - możliwość wzajemnego uczenia się od siebie - rozwijanie niezależności od dorosłych - samodzielność - empatia 2. Swoboda wyboru: - pomocy montessoriańskich - miejsca, czasu i tempa pracy „… Prawdziwej i wewnętrznej swobody nie można komuś dać; nie można jej nawet zdobyć; każdy może ją sam rozwijać jako część swojej osobowości…” Maria Montessori

atmosferę bezpieczeństwa Nauczyciel Podąża za dzieckiem Mądrze przebywa przy dziecku Wspiera rozwój dziecka Współdziała z dzieckiem Tworzy wokół dziecka atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji „ Dziecku trzeba pomóc tam, gdzie zaistnieje taka potrzeba. Nadmiar pomocy przeszkadza dziecku” „ Nauczyciel nie kształci i nie poucza dziecka, lecz jest jego pomocnikiem” U. Steenberg, pedagogika Marii Montessori w przedszkolu

Otoczenie Wszystko w zasięgu ręki dziecka Otoczenie powinno być: uporządkowane i estetyczne logicznie zorganizowane bogate w materiał rozwojowy Aby umożliwić dziecku: czynności poszukiwania i odnajdowania przeżywanie polaryzacji uwagi „ To co nieuporządkowane, niejasne i rozproszone, w czasie polaryzacji uwagi organizuje się w wewnętrzny, nowy wytwór o nowych jakościowo właściwościach. Zjawisko to zaprzeczało dotychczasowym przekonaniom Montessori o niestałości uwagi u małego dziecka, które wyniosła ze swoich pozytywistycznych studiów” M. Miksza, Zrozumieć Montessori

Materiał rozwojowy podstawowy i rozszerzający Zawiera cztery elementy: antropologiczny, psychologiczny wychowawczy dydaktyczny Spełnia kryteria: prostota, funkcjonalność estetyka ograniczenie do jednej trudności umożliwienie samodzielnej kontroli błędu Różowa wieża

Integracja treści programowych

Bezpieczeństwo, adaptacja, integracja ... „Droga wychowania jest długą drogą...” Maria Montessori

Bezpieczeństwo, adaptacja, integracja … Bezpieczeństwo w sensie fizycznym i psychicznym Łagodna adaptacja: - odwiedziny w przedszkolu zanim dziecko rozpocznie edukację - zgoda na obecność osoby bliskiej Integracja: - wytworzenie poczucia wspólnoty

Postawy prospołeczne Umiejętność współpracy i współdziałania w zespole Prawidłowa komunikacja interpersonalna Przyjmowanie ról Wypełnianie obowiązków Właściwe relacje z rówieśnikami i dorosłymi POZYTYWNY OBRAZ WŁASNEJ OSOBY

Ćwiczenia praktycznego dnia „Dla Dziecka porządek jest tym, czym dla nas jest ziemia pod nogami, na której stoimy, czym dla ryby jest woda, w której pływa. We wczesnym dzieciństwie umysł człowieka czerpie ze swojego otoczenia elementy orientacji, których potrzebuje do swoich późniejszych zdobyczy.” Maria Montessori

Wspieranie dziecka w zdobywaniu samodzielności i niezależności „ Pomóż mi zrobić to samemu …” Ćwiczenia z zakresu higieny i samoobsługi Samodzielne przygotowanie i uporządkowanie stanowiska działań Wypełnianie dyżurów Rozwój koncentracji uwagi i koordynacji ruchowej Sprawność fizyczna

Ćwiczenia ciszy „Mówi się na przykład: Spokój ! I już mamy komendę ! A zwłaszcza, żeby osiągnąć spokój i ciszę, często jeszcze w coś uderzamy. To jest prawdziwa sprzeczność. To zupełnie nielogiczne ! Jeśli chcemy milczenia, musimy go nauczyć.” Maria Montessori

Kształcenie zmysłów „W umyśle nie ma niczego, co wcześniej nie znalazło się w zmysłach. ” John Lock

Polisensoryczne poznanie otoczenia Ćwiczenia zmysłów: wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu Kształtowanie pojęć- wymiary, kształty

Edukacja matematyczna „W każdym z nas istnieje matematyczny duch. Umiejętność logicznego myślenia prowadzi do moralnego życia.” (Maria Montessori)

Edukacja matematyczna Integracja treści Kształtowanie pojęcia liczby od 0 do 10 Wprowadzenie w świat liczb od 11 do 99 Wprowadzenie w układ dziesiętny Operacje na liczbach

Pomoce do matematyki

Rozwój mowy „W ciemności zostaje utrwalone, a potem obraz ten można nareszcie obejrzeć w świetle dziennym i pozostaje niezmieniony. To samo dzieje się z fizycznym mechanizmem mowy Dziecka. Zaczyna się on w ciemności, tam rozwija się, utrwala, a potem objawia się.” Maria Montessori

Edukacja językowa Wprowadzenie dziecka w świat pisma Stwarzanie warunków do czytania Zainteresowanie dziecka światem gramatyki Rozwój mowy i języka w codziennych sytuacjach

Wychowanie religijne „Język i religia to dwie charakterystyczne cechy każdej grupy ludzi. Religia jest czymś, co tkwi we wnętrzu każdej duszy. Można stracić rozum, ale nie można stracić tego, co ukryte jest w naszym sercu.” (Maria Montessori)

Kącik religijny - atrium - miejsce skupienia i modlitwy Wzrost duchowy dziecka poprzez: katechezy materiał rozwojowy przeżywanie świąt i uroczystości zgodnie z kalendarzem liturgicznym

Pomoce do wychowania religijnego

Wychowanie dla kultury życia „ „Wychowanie dla kultury życia jest drogą wychowania w szacunku dla całości stworzenia. Z pomocą dorosłych Dzieci znajdą istniejący w nim porządek. Na początku jest to mały porządek, który jednak rzuca światło na duży porządek we Wszechświecie.” Hans Elsner

Wychowanie dla kultury życia Odkrywanie bogactwa życia w świecie natury i kultury, w różnych formach, związkach i porządku Wartości kultury rodzimej i regionalnej Wzmacnianie poczucia przynależności i tożsamości narodowej

Dział do wychowania dla kultury życia

Wychowanie przez sztukę „Twórczość polega na stwarzaniu czegoś, czego jeszcze nie było, co się samemu wymyśliło. Czasem skromniutko, niekiedy bez olśniewających rezultatów, lecz mimo wszystko własną wyobraźnią, osobistą fantazją, prywatną imaginacją tworzącego..” Szymon Kobyliński

Edukacja przez sztukę Aranżowanie otoczenia wokół dziecka, stwarzanie warunków do wzbogacania jego przeżyć i wyobraźni oraz uwrażliwianie na wartości estetyczne poprzez działania: - plastyczno-konstrukcyjne - umuzykalniające - teatralne Stosowanie technik twórczego myślenia

Wystawy prac dziecięcych

Dziękujemy za uwagę