Plany zabezpieczenia opieki zdrowotnej dla Województwa Małopolskiego i ich wpływ na poprawę dostępności do świadczeń zdrowotnych Urszula Sanak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Advertisements

Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Nowe uregulowania prawne dotyczące dokumentacji medycznej
Organizacje pozarządowe
Regionalne Szpitale wielospecjalistyczne bez 105 ze 105.
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
Gmina Miejska Turek- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jako realizator prac społeczno – użytecznych ul. Konińska Turek Tel ,
System ochrony zdrowia
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Centrum Zdrowia Tuchów (CZT):
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Projekt „Zapobieganie zakażeniom HCV”
Elektroniczny Rekord Pacjenta = Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
Podstawy Medycyny Ratunkowej - zagadnienia prawne dla pielęgniarek
STACJONARNA OPIEKA DŁUGOTERMINOWA W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
r., godz – 15.00, – Ochrona danych medycznych
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Ubezpieczenie wypadkowe
Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ
1 Polsko-Niemieckie Forum Ochrony Zdrowia 2009 – Fakty; Doświadczenie; Praktyka Realizacja dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków ubezpieczenia.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rola położnych w upowszechnianiu programów profilaktycznych
ZINTEGROWANY INFORMATOR PACJENTA
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Warszawa, 25 stycznia 2011r.. Zmiany dla pacjentów: szersza oferta świadczeń zdrowotnych, krótszy czas oczekiwania na konsultacje specjalistyczne, możliwość.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
AOS Świadczenia w zakresie szybkiej diagnostyki onkologicznej
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
NARODOWY INSTYTUT ZDROWIA PUBLICZNEGO - PAŃSTWOWY ZAKŁAD HIGIENY CENTRUM DIAGNOSTYCZNE Andrzej Koronkiewicz.
LESZEK ZALEŚNY Zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty opublikowane po dniu 1 września 2015 r. Leszek.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Sprawozdawczość z realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w szkołach za rok szkolny 2013/2014.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
„ Miejsce lecznictwa uzdrowiskowego w turystyce ”.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Szpital Powiatowy w Sławnie
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Plany zabezpieczenia opieki zdrowotnej dla Województwa Małopolskiego i ich wpływ na poprawę dostępności do świadczeń zdrowotnych Urszula Sanak

Funkcjonujące plany zabezpieczenia opieki zdrowotnej Plan zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej art. 55a ustawy z dnia 6 lutego 1997r o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, (Dz. U. Nr 28, poz. 153 z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 października 2001 roku w sprawie zasad i warunków jakim powinien odpowiadać minimalny plan zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej – (Dz. U. Nr 121, poz. 1315) Plan zabezpieczenia ratunkowego województwa małopolskiego ustawa z dnia 25 lipca 2001 roku o państwowym ratownictwie medycznym (Dz.U. Nr 113, poz. 1207).

Wojewódzkie plany zdrowotne art.101 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2003r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, (Dz.U. Nr 45, poz. 359/)termin opracowywania planów do 15 kwietnia na rok następny/ Brak Rozporządzenia – /projekt - w sprawie warunków jakim powinien odpowiadać wojewódzki plan zdrowotny oraz zakresu danych niezbędnych do przygotowania wojewódzkiego planu zdrowotnego oraz w sprawie warunków jakim powinien odpowiadać plan zdrowotny dla służb mundurowych oraz zakresu danych niezbędnych do przygotowania wojewódzkiego planu zdrowotnego / Projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - termin obowiązywania planów od 2005 roku (art.1 pkt 5 projektu) medycznym (Dz.U. Nr 113, poz. 1207).

PLAN ZABEZPIECZENIA AMBULATORYJNEJ OPIEKI W 2002 ROKU CELEM OPRACOWANIA PLANU BYŁO ZAPEWNIENIE: DOSTĘPU (w tym całodobowego) do świadczeń lekarskich i pielęgniarskich oraz realizacji tych świadczeń w razie potrzeby w domu chorego CIĄGŁOŚCI leczenia ambulatoryjnego osobom przewlekle chorym oraz realizacji innych świadczeń w zakresie opieki zdrowotnej i opieki specjalistycznej, a w szczególności badań diagnostycznych, rehabilitacji leczniczej, profilaktyki w tym szczepień ochronnych, profilaktyki stomatologicznej, opieki medycznej nad matką i dzieckiem

Założenia w planie i ich realizacja ORGANIZACJA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH minimalna dostępność placówki POZ godz. 8.00 - 18.00 od poniedziałku do piątku, w soboty 8.00 - 12.00, w stanach ostrych pacjenci są przyjmowani w dniu zgłoszenia, rejestracja telefonicznie i osobiście. SPECJALISTYCZNA OPIEKA ZDROWOTNA rejestracja pacjentów telefonicznie na określoną godzinę ilość porad na godzinę (średnio 4) funkcjonowanie od poniedziałku do piątku (co najmniej 4 godziny) terminy wizyt po raz pierwszy (2 - 6 tygodni) informacje o funkcjonowaniu poradni zamieszczone są w widocznych miejscach

Zatrudnienie w podstawowej opiece zdrowotnej

Liczba osób objętych opieką zdrowotną

Liczba świadczeniodawców Liczba przychodni 442 (wzrost o 4,5%) w zakładach publicznych 142 w zakładach niepublicznych 300 Liczba ośrodków zdrowia 287 (spadek o 3%) w zakładach publicznych 209 w zakładach niepublicznych 78

Liczba świadczeń liczba udzielonych porad: OGÓŁEM 21 387 712 (wzrost w stosunku do ubiegłego roku o 2,6%) lekarskie 18 833 445 stomatologiczne 2 554 267 POZ 11 770 981 (55%) SPECJALISTYKA 9 616 731 (45%) lekarskie 7 062 464 stomatologiczne 2 554 267

Liczba świadczeń wykonanych w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej w latach 2001 – 2002

Liczba świadczeń wykonanych w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej w porównaniu z planem

Liczba świadczeń wykonanych w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej w porównaniu z planem

Nakłady na opiekę ambulatoryjną w tys. zł.

Postulat ubiegłorocznej konferencji Zrealizowanie w całości w 2002 roku planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej dla ludności naszego województwa.

Zakończenie i wnioski W podstawowej opiece następuje poprawa w zakresie dostępności do świadczeń i należy ją ocenić jako dobrą, spełniającą warunki planu. W specjalistycznej opiece ambulatoryjnej wystąpiły różnice w wykonaniu pomiędzy planem/ ograniczona dostępność/: mniej świadczeń wykonano w takich poradniach jak: alergologiczna, chirurgiczna, dermatologiczna, ginekologiczno - położnicza, neurologiczna, okulistyczna, reumatologiczna, urazowo - ortopedyczna; więcej: w diabetologii i kardiologii.

Zakończenie i wnioski c.d. Świadczenia wykonane w poszczególnych powiatach wymagają głębszej analizy co stanowi przedmiot aktualnych prac Należałoby się zastanowić i poddać wnikliwszej analizie czy minimalny plan był zawyżony?, czy oparto się wyłącznie na możliwościach finansowych Kasy? Brak instrumentów do monitorowania planu i możliwości egzekwowania jego wykonania Istnieje konieczność poddania ocenie innych sektorów opieki, kolejki oczekujących.

Zakończenie i wnioski c.d. Plany zdrowotne województwa mają stanowić wytyczne dla wojewódzkiego planu zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych. Ze względu na swoją zawartość mogą stanowić istotne narzędzie dla poprawy dostępności do świadczeń zdrowotnych. Należy wykorzystać dotychczasowe doświadczenia, opinie organów powiatów, samorządów zawodowych, konsultantów wojewódzkich.

Zakończenie i wnioski c.d. Samorząd województwa małopolskiego posiada doświadczenia w zakresie określania celów polityki zdrowotnej, realizuje MPOZ jest przygotowany do opracowania Planu. Wszyscy zaangażowani w jego opracowanie i realizację powinni mieć świadomość iż dostęp do usług medycznych jest jednym z mierników oszacowania jakości życia i zapewnia zaspokojenie podstawowych potrzeb ludności na danym terenie.

Zakończenie i wnioski c.d. Pomimo wielu ograniczeń tworzone wojewódzkie plany nie powinny mieć charakteru dokumentów na półkę. CZY ISTNIEJE ZATEM REALNA SZANSA, ŻEBY TAK NIE BYŁO ?