Historia ponad granicami – Historie hranicí nekončí Czeski Cieszyn, 5.11.2012 dr Barbara Grabowska Uniwersytet Śląski w Katowicach Wydział Etnologii i.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Szkoła z klasą wyjaśnia, zaciekawia, dba, aby wszyscy uczniowie osiągali coraz lepsze wyniki i rozwijali aspiracje życiowe Szkoła z klasą sprawiedliwie.
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
FUNKCJA L I N I O W A Autorzy: Jolanta Kaczka Magdalena Wierdak
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Socjologia rynku pracy
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Turystyka krajoznawcza
Operacjonalizacja problematyki badawczej
Turystyka zdrowotna.
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje II – własności podstawowe
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Niepubliczne gimnazjum w mielcu
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Człowiek jest wielki nie przez to, co ma nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi Jan Paweł II Człowiek jest wielki nie przez to,
Regularnie, co najmniej raz w semestrze, odwiedzamy DPS w Jaworze, a także Dom Małego Dziecka w Jaworze. Wyjazdy te są w programie Szkolnego Klubu Wolontariatu.
Gimnazjum nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Rawiczu Burmistrzem się bywa, lecz człowiekiem się jest- wspomnienia sprzed 20 lat. Gmina Rawicz.
Antropologii Kultury Koło naukoweAntropologii Kultury Zakładu Europeistyki WSIiZ.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Ach te baby... Ach te baby....
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
PATRIOTYZM.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
Wykonała Sylwia Kozber
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Antonie de Saint-Exupery
Jeżdżę z głową.
xHTML jako rozszerzenie HTML
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Jan Paweł II orędownik prawdy
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Formować się i pracować razem staje się dziś nową sposobnością, aby ożywić środowiska wychowawcze i czynić je coraz bardziej otwartymi na przyjęcie wyzwań,
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
To śmieszne...
Gospodarowanie Zużytymi Oponami Wyniki Ankiety. Opony są bardzo cennym surowcem wtórnym. Niestety dopiero niedawno została zainicjowana kampania informacyjna,
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
Próbna matura z matematyki Piotr Ludwikowski. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Prawo o aktach stanu cywilnego
Klasa Humanistyczno-Artystyczna
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
Nasza szkoła. Środowisko szkoły Środowisko szkoły społeczno - wychowawcze Środowisko szkoły społeczno - instytucjonalne.
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Przyczyny, przejawy, skutki
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
Świat na główce od szpilki Odkrywcy mikroskopijnego świata.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Historia ponad granicami – Historie hranicí nekončí Czeski Cieszyn, dr Barbara Grabowska Uniwersytet Śląski w Katowicach Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Pedagogiczne aspekty kształtowania świadomości historycznej

Droga do zgodnego współżycia społeczeństwa wielokulturowego wiedzie przez realizację projektów umożliwiających realizację działań uwzględniających problematykę zróżnicowania kulturowego.

Zadania szkoły w środowisku wielokulturowym: poznawanie i odwoływanie się do własnego dziedzictwa narodowego; dostrzeganie inności kulturowej i uwrażliwianie na nią; kształtowanie świadomości równorzędności wszystkich kultur; uznanie tolerancji jako szczególnej wartości

Nauczyciel prowadzący zajęcia w środowisku wielokulturowym powinien: przyjąć założenie, że wszystkie kultury są równe, wszystkie są w równym stopniu wartościowe (nie oceniać, nie osądzać); uczyć szacunku dla odmienności; uświadomić sobie, że kultura jest złożoną i różnorodną całością; pamiętać, że wszystkim ludziom przysługują równe prawa; prezentować różna zjawiska, poglądy (nie ten jedynie słuszny); zaplanować na zajęciach czas na refleksję i swobodną dyskusję, w której każdy może wyrazić własny punkt widzenia; stwarzać częste okazje do osobistych kontaktów uczniów z przedstawicielami innych kultur.

Historia stanowi swoiste memento i podstawę edukacji międzykulturowej Nauczanie historii na terenach wielokulturowych, zamieszkałych przez mniejszości o charakterze autochtonicznym powinno być nacechowane pluralizmem i tolerancją.

Drażliwe tematy w historii pogranicza powinny być rozpatrywane z różnych punktów widzenia. Spory nie dotyczą faktów lecz najczęściej stosunku do nich i wartości jaką im nadajemy. Lekcje historii nie tylko dostarczają uczniom wiedzy historycznej, ale także – a może przede wszystkim – kształtują wartości, wyobrażenia, opinie, poglądy (w tym mity i stereotypy).

Można wyróżnić historyczny i praktyczny stosunek do przeszłości: historyczny stosunek oznacza zainteresowanie przeszłością bez odnoszenia jej do teraźniejszości; praktyczny stosunek do przeszłości polega na tym, że rozumiemy przeszłe wydarzenia jedynie w relacji do nas samych i naszej bieżącej działalności. Człowiek, który ma taki stosunek do przeszłości czyta przeszłość wstecz. Interesuje się tylko tymi przeszłymi wydarzeniami i tylko te uznaje, które może odnieść do teraźniejszości. Zwraca się do przeszłości w celu wyjaśnienia obecnego świata, usprawiedliwienia go lub uczynienia miejscem lepiej nadającym się do zamieszkania i mniej tajemniczym. (B. Szacka: Miejsce historii w świadomości współczesnego człowieka. Kwartalnik historyczny 1973, nr 2).

Nauczanie o trudnych wydarzeniach z przeszłości nie może ograniczać się tylko do historii, ma pełnić funkcję prewencyjną. Powinno się to odbywać poprzez wprowadzenie elementów edukacji międzykulturowej - kształtowania postaw tolerancyjnych, otwartych, uczenia szacunku dla Innego.

Poznając jedną interpretację wydarzenia zamykamy się na historię drugiego narodu, w tym na losy mniejszości narodowej. Projekt Historia ponad granicami stwarza niespotykaną dotychczas możliwość spojrzenia na wydarzenia z historii regiony z dwóch punktów widzenia: polskiego i czeskiego. Uczniowie będą mieli okazję poznać różne punkty widzenia, stanowisko czeskich i polskich historyków. Takie działania dadzą możliwość przeciwdziałania dyskryminacji, rasizmowi, ksenofobii, a zarazem stworzą warunki do kształtowania wrażliwości, a zarazem świadomości historycznej.

Uczeń w Kartach pracy otrzyma dwa opisy każdego wydarzenia/faktu, dwa stanowiska historyków polskich i czeskich. Rolą ucznia będzie zbudowanie samodzielnego sądu. Zachęci to uczniów do samodzielnych poszukiwań, rozwijania zainteresowań historycznych, kształtowania myślenia historycznego. Tak prowadzona edukacja będzie zgodna z krytyczno-kreatywną doktryną edukacji, w której uczeń jest traktowany podmiotowo.

Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem Kart pracy pozwolą kształtować świadomość historyczną, którą rozumiemy jako funkcjonujący w toku działania (indywidualnego i społecznego zasób wiedzy, systemu ocen dotyczących przeszłości społeczeństwa (narodów, regionu). Pozwolą również uświadomić uczniom rolę wiedzy o przeszłości w działaniu, systemie wartości, dokonywanych ocenach, postawach wobec Innych.

Nauczyciele mając opisy wydarzeń historycznych z punktu widzenia historyka polskiego i czeskiego będą mogli wykorzystać: uczenie się w grupie; uczenie się oparte na współpracy, a to ma prowadzić do uczenia się, aby żyć zgodnie.

Uczniowie powinni poznawać także: wkład mniejszości w historię, kulturę kraju zamieszkania; losy mniejszości na przestrzeni dziejów; prawa mniejszości narodowych we współczesnej Europie i w Polsce/Czechach; Nauka historii powinna być prowadzona równolegle z edukacją narodową, obywatelską, europejską.

Realizacja zajęć z historii z wykorzystaniem Kart pracy da możliwość budowania świadomości wspólnej przeszłości, co stanowi istotny element więzi społecznej między mieszkańcami pogranicza bez względu na ich pochodzenie narodowe. Dziedzictwo kulturowe Śląska Cieszyńskiego po obu stronach Olzy tworzy wspólna (trudna) historia, tradycja, gwara, system wartości.

Dziękuję