Metody, formy, zasady-teoria i praktyka Mariola Pacek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

Informacje o projekcie
MŁODY REPORTER WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
Autor pakietu Alicja Kwaśny Szkoła Podstawowa w Okonku 2006 rok
Tematyka kursu z informatyki dzień 3
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Zanim wybierzesz program nauczania
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
KURS Z INFORMATYKI prowadzący: mgr Przemysław Głowacki.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Wady i zalety Microsoft Word –a
Kodeks 2.0 Zasady korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej w Szkole Podstawowej nr 79 w Gdańsku.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 2008 WIRTUALNY ŚWIAT TWORZYSZ TAKŻE TY
Biblioteka przy Gimnazjum w Okonku 2007 Biblioteka.
Informatyczny system edukacyjny do przedmiotu „Multimedia”
Jak to działa? aplikacje desktopowe usługi online urządzenia
Jak obrabiać zdjęcia na komputerze w programie Picasa
Piotr Karpiński 0,5 min. “Dzień dobry, nazywam się Piotr Karpiński
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Szkoła Podstawowa nr 11 im. Wł. Broniewskiego.
Temat 2: Edytory HTML.
Na lekcjach informatyki w gimnazjum
Stacje uczenia się WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
Program kursu zakłada:
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
PROJEKT EDUKACYJNY JAKO METODA PRACY Z DZIEĆMI
LICEUM PROFILOWANE O PROFILU ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Przegląd Projektu Zakres nauczania Przedział wiekowy Cele
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Zapraszamy na nowy kierunek
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Zespół Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych rok szkolny 2013/2014.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Informatyka – zestawienie ćwiczeń Żanety Majorek
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Związek Harcerstwa Polskiego rozpoczyna wdrażanie usługi Microsoft Office 365, z którego korzystać będą mogli bezpłatnie wszyscy członkowie organizacji.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Lekcje z komputerem, 2006.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU
ALEKSANDER KŁODNICKI Koło TIK W zajęciach uczestniczy 15 uczniów, rozwijających swoje zainteresowania w obszarze nowoczesnych technologii.
TIK w szkole CYFROWA SZKOŁA.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
,,Szkoła powinna dążyć do tego, by młody człowiek opuszczał ją jako harmonijna osobowość, a nie jako specjalista.” Albert Einstein.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Konkursy i seminaria metodyczne dla nauczycieli informatyki.
Przykłady dobrych praktyk WEBQUEST Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk.
Społeczne Językowe Gimnazjum
Systemy operacyjne. Pliki i foldery.
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Szkolny Kodeks 2.0  .
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Zespołu Szkół im
Zapis prezentacji:

Metody, formy, zasady-teoria i praktyka Mariola Pacek Konferencja szkoleniowa Zespół Szkół w Potoku 26 stycznia 2010 r.

Plan wystąpienia Wprowadzenie. Metody, formy, zasady w teorii szkolnej. Metody, formy, zasady w praktyce szkolnej. Najbardziej efektywne przedsięwzięcia w mojej pracy zawodowej. Podsumowanie.

Zamiast wprowadzenia cytaty sławnych tego świata Co dzień przestrzegam, jak młódź cierpi na tem, Że nie ma szkół uczących żyć z ludźmi i światem. Autor: Adam Mickiewicz Kto chce się uczyć, nauczy się i u nauczyciela niezbyt mądrego, kto zaś nie chce - nie nauczy się u najlepszego. Autor: Mikołaj Gogol

Geniusz wszech czasów o szkole Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek. Autor: Albert Einstein Szkoła powinna dążyć do tego, by młody człowiek opuszczał ją jako harmonijna osobowość, a nie jako specjalista. Autor: Albert Einstein

Metody, formy i zasady -definicje Od metody nauczania do metody kształcenia Metoda kształcenia jest to wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczycieli i uczniów , realizowanych świadomie w celu spowodowania złożonych zmian w osobowości uczniów. Wincenty Okoń. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987, s.296.

Formy nauczania Zajęcia szkolne uczniów, zarówno lekcyjne jak i pozalekcyjne, wymagają zastosowania zróżnicowanych form organizacyjnych, ponieważ mają przygotować uczniów do pracy w różnych sytuacjach i układach społecznych. Ważnym zadaniem szkoły jest wyrobienie u uczniów umiejętności pracy indywidualnej (jednostkowej) oraz zbiorowej.

Podział form nauczania

Zasady nauczania Zasady nauczania to „najogólniejsze prawidła, których nauczyciel powinien przestrzegać we wszystkich swoich zabiegach dydaktycznych”. Zostały one odkryte i opisane w toku wielowiekowej ewolucji teorii i praktyki dydaktycznej.

Metody, formy, zasady w praktyce szkolnej- część I We współczesnym piśmiennictwie z zakresu dydaktyki dominuje przekonanie , że nie ma uniwersalnych metod nauczania, że próby ich dzielenia na gorsze czy lepsze, typowania jako najbardziej przydatne w tej czy innej szkole, jako najlepiej odpowiadające realizacji takiego czy innego tematu są w dobie obecnej anachronizmem.

Metody, formy, zasady w praktyce szkolnej-część II Nie ma bowiem metody, której stosowanie dawałoby jednoznacznie lepsze czy gorsze rezultaty. Nie ma jeszcze jasno wytyczonej, szerokiej drogi prowadzącej do sukcesów w nauczaniu przedmiotów szkolnych.

Metody, formy, zasady w praktyce szkolnej-część III Istnieją natomiast wąskie i niekiedy ukryte alejki, powiązane ze sobą wewnętrznie w bardzo skomplikowany sposób, a każda z nich może przynieść sukces lub niepowodzenie.

Szkolne i Pozaszkolne Konkursy Historyczne „Alejki” do sukcesów uczniów Zespołu Szkół w Potoku, czyli najbardziej efektywne przedsięwzięcia w mojej pracy zawodowej-część I Szkolne i Pozaszkolne Konkursy Historyczne Tematyka pierwszego konkursu historycznego: WIELKIE ODKRYCIA GEOGRAFICZNE XV I XVI W.

i rekreacyjno-edukacyjne „Alejki” do sukcesów uczniów Zespołu Szkół w Potoku, czyli najbardziej efektywne przedsięwzięcia w mojej pracy zawodowej-część I Wycieczki edukacyjne i rekreacyjno-edukacyjne Na zdjęciu uczniowie Gimnazjum w Potoku podczas Regionalnej Prezentacji Projektów w Rzeszowie – czerwiec 2008 r.

„Alejki” do sukcesów uczniów Zespołu Szkół w Potoku, czyli najbardziej efektywne przedsięwzięcia w mojej pracy zawodowej-część II Praca metodą projektu Tematyka projektów: Losy mojej rodziny w XX wieku Ludzie średniowiecza Lokalna taśma czasu Państwa Unii Europejskiej Młody historyk Królewskie Miasto Krosno – dzieje grodu na wzgórzu

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o metodzie projektu wejdź na stronę internetową www.ezi.edu.pl

„Tyle jest metod, ilu jest nauczycieli”, czyli metody konwencjonalne w nauczaniu polimetodycznym

UDZIAŁ ZMYSŁÓW W POZYSKIWANIU INFORMACJI Z OTOCZENIA wzrok słuch węch dotyk smak 87% 7% 3,5% 1,5% 1%

Narzędzia komputerowe i internetowe w nauczaniu szkolnym Oto lista polecanych programów i narzędzi komputerowych: część I Microsoft PowerPoint - tworzenie prezentacji Microsoft Word - edytor tekstu Microsoft Excel - arkusz kalkulacyjny Open Office - pakiet programów biurowych Microsoft Access - tworzenie baz danych Web Hosting - udostępnianie serwerów Netscape - przeglądarka internetowa HTML - język programowania statycznych stron internetowych

Część II PHP - język programowania dynamicznych stron internetowych Pajączek NxG - edytor HTML SWisHmax - tworzenie stron internetowych w formacie Adobe Flash Irfanview - przeglądarka plików multimedialnych Picasa - zarządzanie i edycja plików graficznych Gimp - zaawansowany edytor plików graficznych Windows Movie Maker - edytor plików video Audacity - edytor plików audio WinRAR - archiwizer Google Earth - interaktywna mapa świata

Oto lista propozycji narzędzi i programów bardziej zaawansowanych: Edycja i współdziałanie dokumentów w oparciu o Dokumenty Google Tworzenie własnych stron internetowych w oparciu o darmowe kreatory www. Tworzenie własnego bloga w oparciu o technologię Wordpress. Tworzenie i publikacja online interaktywnych map w oparciu o Google Maps Tworzenie i publikacja online galerii zdjęć w oparciu o Picasa Web Album Tworzenie prezentacji online w oparciu o serwis 280slides. Publikacja filmów z serwisu YouTube na własnej stronie www Tworzenie interaktywnych zadań typu Webquest

www.softmania.pl Strony internetowe, na których możesz pobierać darmowe programy oraz znaleźć rady dotyczące ich wykorzystania to na przykład: www.pobieralnia.pl www.dobreprogramy.pl www.darmoweprogramy.org www.softmania.pl

opinia profesora Czesława Majorka: Podsumowanie A w podsumowaniu opinia profesora Czesława Majorka: Należy przychylić się do zdania tych, którzy odrzucają jednolitość i dogmatyzm metodyczny, a zalecają różnorodność, pomysłowość i innowacyjność w zachowaniu profesjonalnych nauczycieli.

Bardzo dziękuję za uwagę : )