Zakład Zarządzania Środowiskiem i Gospodarką Publiczną

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

TEORIE LOKALIZACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
dr Krzysztof B. Matusiak
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską i budżet Państwa
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
III Regionalna Konferencja Ewaluacyjna – Rzeszów 2010 Koncepcja systemu monitoringu i ewaluacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Podkarpackiego.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Miasta w polityce Unii Europejskiej. Współpraca dla rozwoju.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
1.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Warsztaty organizowane są w ramach projektu: Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Centrum Inwestora i Eksportera
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Jak promujemy Łódzkie z Influencerami
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Zakład Zarządzania Środowiskiem i Gospodarką Publiczną Projekt: „Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach województwa lubuskiego” Zielona Góra, 2007 - 2008

Zakład Zarządzania Środowiskiem i Gospodarką Publiczną Sieć współpracy innowacyjnej podmiotów. Blaski i cienie, czyli teoretyczne i praktyczne aspekty współpracy organizacji – wstępne wyniki badań. Dr Brygida Cupiał Zakład Zarządzania Środowiskiem i Gospodarką Publiczną

Innowacja to proces kreacji zasobów, którego produktem jest technologia i w który zaangażowane jest przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Ma charakter kumulatywny i odbywa się w drodze prób i błędów prowadząc do małych lub dużych modyfikacji produktowych albo procesowych.

Wymiar organizacyjny Sieci innowacyjne Pozwala na uzyskanie zbiorowej umiejętności wyższej od umiejętności indywidualnych Nieokazjonalne relacje współpracy między więcej niż dwoma partnerami opartych na wzajemnym ZAUFANIU i mających na celu innowacje KONWENCJA

Dystrykt Przemysłowy Terytorialna forma organizacji przemysłowej, tworząca system złożony z bardzo dużej liczby małych przedsiębiorstw współpracujących ze sobą i działających w sprzyjającym lokalnym środowisku, w ramach którego relacje międzyludzkie składają się na nierozerwalną całość

Dystrykt Przemysłowy Cechy charakterystyczne: Każde przedsiębiorstwo specjalizuje się w jednej lub kilku fazach procesu produkcyjnego, specyficznego dla danego dystryktu; Występuje względnie jednolity system wartości i myślenia, stosownie do którego rozwijają się reguły i instytucje; Występuje szeroka gama produktów pewnej dominującej dziedzinie wytwórczości, mająca na celu zaspokojenie zróżnicowanych potrzeb rynku; Duża elastyczność stosowanych technologii.

Dystrykt Technologiczny Koncentracja działalności innowacyjnych wzajemnie zintegrowanych, pozwalająca na uzyskanie efektów zewnętrznych przyspieszających zmiany technologiczne. Interakcje zachodzące między współpracującymi ze sobą konkurentami Współpraca klientów i producentów Przyspieszona dyfuzja innowacji procesowych Efekty zewnętrzne Mobilność personelu naukowego Zmniejszenie kosztów transakcji Szybki obieg informacji

Lokalne systemy produkcyjne – Pochodna dystryktu przemysłowego Specyficzny system regulacji lokalnej determinowany zwyczajami kulturowymi i uwarunkowaniami instytucjonalnymi. Bazują na więziach nieformalnych opierając na wzajemności i zaufaniu Konfiguracja przedsiębiorstw zgrupowanych w bliskiej przestrzeni wokół jednego lub kilku rodzajów produkcji

Środowisko Innowacyjne Milieu Innovateur Uterytorialniona całość, w której interakcje między podmiotami gospodarczymi rozwijane są przez uczenie się w trakcie wielostronnych transakcji generujących efekty zewnętrzne specyficzne dla innowacji

Środowisko Innowacyjne Milieu Innovateur W analizie środowiska innowacyjnego akcent zostaje położony na jego organizację i różnorodne więzi współpracy między przedsiębiorstwami, klientami, dostawcami ośrodkami badawczymi itd. Oraz na zachodzące między nimi relacje, poprzez które rozwijane są specyficzne kompetencje i normy zachowań.

Środowisko Innowacyjne Milieu Innovateur Innowacja jest kreowana przez środowisko lokalne, w którym tworzone są sieci innowacyjne, gdyż jedno przedsiębiorstwo nie jest w stanie objąć całości procesu innowacyjnego i musi korzystać w tym celu z kompetencji zewnętrznych – rozwijając powiązania z otaczających je środowiskiem.

Wykazujący aktywność na rzecz rozwoju danej społeczności, w sferach: Aktorzy lokalni To podmioty Podejmujące decyzje Wykazujący aktywność na rzecz rozwoju danej społeczności, w sferach: Dysponujące wiedzą Politycznej Kulturalnej Gospodarczej Społecznej

Innowacyjność terytorialna Definicja ONZ 2001 Działania lokalne nabierają coraz większego znaczenia międzynarodowego Różne miejscowości zmuszone są do uczestniczenia w nowej rzeczywistości; wiele reaguje podkreśleniem znaczenia swej własnej tożsamości, własnych korzeni oraz kultury i wartości, a także własnego otoczenia, osiedla czy miasta

Ułatwiających dostęp MŚP do rynku międzynarodowego Środowisko umiędzynarodawiające Milieu Internationalisant To zbiór aktorów, czynników, procesów Terytorium uczące się Ułatwiających dostęp MŚP do rynku międzynarodowego

POLITYKA Decentralizacja Aby w skuteczny sposób kierować pozytywnymi i negatywnymi wpływami procesu globalizacji na poziom lokalny Wzmocnienie lokalnych sieci społecznych Uwypuklenie rozbieżności lokalnych Zawłaszczanie Nowy sposób traktowania Terytorium i przestrzeni Podporządkowanie (by odpowiadał potrzebom) Produkt i zasób

Terytorializacja Produkcji Globalizacja Gospodarki Wzrost znaczenia (terytorium) poziomu lokalnego w aspektach: Dziedzinie zastosowania integralnych polityk (środowisko promocja gospodarcza, integracja społeczna). W ramach wspólnego działania administracji publicznej i aktorów prywatnych. Koordynatora – promotora władz lokalnych. Zadanie – prowadzenie polityki lokalnej uwzględniającej określoną liczbę wskaźników globalnych Cel – Trwały i zrównoważony rozwój = rozwój gospodarczy jest nierozerwalnie związany z rozwojem społecznym i środowiskowym i ani jeden z tych rozwojów nie może występować już bez dwu pozostałych

Konkurencyjność = Pozyskiwanie wiedzy Region konkurencyjny Cechy: Innowacyjność Wiedza Uczenie się Przedsiębiorczość Przyciąganie a następnie organizowanie zasobów; Pozyskiwanie kreatywnych i twórczych aktorów Region uczący się Podporządkowanie zasadzie wytwarzania i ciągłego zdobywania wiedzy

Region konkurencyjny Poziom wiedzy Zdolność do wyprzedzania potrzeb i odkrywania nowej kombinacji zastosowania istniejących lub nowych zasobów Pozwala na wytworzenie strukturalnej przewagi

Pośrednik – Uniwersytet, ośrodki badawcze Zadania samorządu Poszukiwanie jak najbogatszych sieci oraz przyłączania węzła tej sieci do swego terytorium Potrzebny (dostępny, lokalny) aktor, będący narzędziem pomocy i wsparcia Pośrednik – Uniwersytet, ośrodki badawcze Regiony stają się miejscem w którym skupia się wytwarzanie i pozyskiwanie wiedzy i umiejętności w nowej gospodarce światowej

Sieć współpracy aktorów lokalnych Ośrodki badań uniwersyteckich Instytucje publiczne MŚP Systemy bankowe Instytucje wspierające biznes Samorządy terytorialne Duże przedsiębiorstwa

Sieć powiązań JST woj. lubuskiego z aktorami lokalnymi Uczelnie wyższe Agencje rozwoju regionalnego Organizacje pozarządowe JST Przedsiębiorcy Partnerzy zagraniczni Instytucje otoczenia biznesu

Rys. Rodzaje działalności o największym znaczeniu dla gospodarki gminy

Rys. Podmioty gospodarcze z udziałem kapitału zagranicznego zlokalizowane na terenie gminy

Rys. Grupy przedsiębiorstw o tym samym lub zbliżonym profilu produkcji, współpracujące ze sobą, nadające gospodarce gminy przewagę nad jednostkami sąsiednimi

Rys. Instytucje na terenie gminy mające największy wpływ na rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności

Rys. Formy wspierania lokalnej przedsiębiorczości

Mapa potencjału aktywności terytorialnej. Wstępne podsumowanie wyników badania ankietowego organizacji województwa lubuskiego. Mapy potencjału aktywności terytorialnej

Mapa potencjału aktywności terytorialnej. PZPWL – teoretyczna koncepcja duopolu. Założenia stanu zagospodarowania przestrzennego na rok 2020

Mapa potencjału aktywności terytorialnej. Koncepcja obszarów z uwzględnieniem wektorów potencjalnego rozwoju innowacyjności terytorialnej

Dziękuję za uwagę