Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker – ubezpieczyciel sposoby budowania relacji w obszarze ubezpieczający – broker – ubezpieczyciel metody zwiększania sprzedaży usług brokerskich podsumowanie literatura
Reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający– broker – ubezpieczyciel tworzenie partnerstwa bardziej skuteczną i efektywną formą kontaktów niż podejście transakcyjne wdrażanie zasad ekwiwalentnej wymiany podstawą partnerstwa między podmiotami badania i kształtowanie potrzeb w relacjach ubezpieczający– broker – ubezpieczyciel warunkiem zacieśniania współpracy oraz zwiększania satysfakcji wszystkich podmiotów
kierowanie się zasadami dobrej praktyki wzmacnia procesy budowania partnerstwa ustalenie i zaakceptowanie kryteriów oceny jakości usług brokerskich oraz ekwiwalentności wymiany podstawą długofalowego rozwoju rynku usług brokerskich rośnie znaczenie transparentności w sferze relacji społeczno - ekonomicznych
Sposoby budowania relacji w obszarze ubezpieczający – broker – ubezpieczyciel niematerialność usług brokerskich wymaga doskonalenia metod badania oczekiwań i satysfakcji wszystkich podmiotów partnerstwo tworzy się między ludźmi a nie między firmami – wyznacza to nowe ramy budowania związków międzyludzkich współpraca podmiotów w zakresie rozwijania rynku (budowania rynku) umożliwia jego wzrost (nowe rynki, nowe formy świadczenia usług, penetracja rynku) rozwijanie nowych produktów ubezpieczeniowych współpraca w procesie likwidacji szkód narzędziem umacniania partnerstwa
Metody zwiększania sprzedaży usług brokerskich efekt przeciekającego wiadra – poszukiwanie nowych klientów a utrzymanie dotychczasowych pracownicy – ich kwalifikacje i zaangażowanie jako kluczowy element budowania partnerstwa tożsamość i wizerunek brokera – obszary zgodności i różnic wiedza fachowa wymaga wsparcia poprawnością w komunikacji werbalnej i niewerbalnej, znajomością psychologii oraz reguł wywierania wpływu znajomość technik sprzedaży w służbie rozwoju wszystkich partnerów rosnąca zmienność otoczenia wymaga doskonalenia sposobów budowania relacji między podmiotami
Podsumowanie globalizacja przynosi zmianę zasad funkcjonowania rynków lokalnych edukacja uczestników rynku wpływa na wzrost wymagań Partnerów dojrzałość rynków zmniejsza tempo ich rozwoju i zaostrza konkurencję kwalifikacje pracowników staja się podstawa budowania relacji, budowania pozycji rynkowej firmy oraz jej rozwoju
Literatura Beckwith H., Sprzedać niewidzialne, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000 Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk Komunikowanie się w marketingu, praca zbiorowa pod red. H.Mruka, Wydawnictwo AE, Poznań 2005 Mitnick K., Sztuka podstępu, Helion, Gliwice 2003 Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998 Zaltman G., Jak myślą klienci. Podróż w głąb umysłu rynku, Forum, Poznań 2003