Sesja panelowa - Panel 3 i 4 Sesja panelowa - Panel 3 i 4 Problemy… Konferencja System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Advertisements

SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Młodzieżowe Biuro Pracy. Młodzieżowe Biura Pracy zostały powołane do życia już 10 lat temu. Nasze do dziś funkcjonuje u boku Powiatowego Urzędu Pracy,
Socjologia rynku pracy
Komunikacja interpersonalna
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
Centrum Doradztwa Strategicznego Model współpracy szkół z przedsiębiorcami Uwagi o szkolnictwie zawodowym na podstawie prowadzonych przez.
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Szkoła w chmurze.
Zarządzanie międzynarodowe
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
1 Kartuzy, 22 października 2010 r. Założenia do zmian w ustroju szkolnym w Polsce.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
DIE INITIATIVE SCHULEN: PARTNER DER ZUKUNFT INICJATYWA SZKOŁY: PARTNERZY RZYSZŁOŚCI.
Projekt zmian w ustawie o systemie oświaty (marzec 2011 r.)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Konferencja Elektroniczny Obieg Informacji w Firmie Łódź,
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Projekt - System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego Projekt - System wsparcia szkół i placówek.
STAN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM Śląski Kurator Oświaty Stanisław Faber Konferencja wojewódzka System wsparcia szkół i placówek oświatowych.
Teresa Kazimierska - KOWEZiU
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
Cele i założenia projektu Akademia Młodych Noblistów Paulina Kędzierska Koordynator projektu Akademia Młodych Noblistów.
Konferencja podsumowująca projekt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bohdan Rożnowski Konrad Konefał
Postawy pracowników i pracodawców wobec rynku pracy Prezentacja wyników badań ankietowych Bohdan Rożnowski Konrad Konefał Projekt realizowany w ramach.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Sąsiedztwa Polska – Białoruś – Ukraina Interreg III A/TACIS.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Prezentacja założeń regionalnej polityki edukacyjnej w odniesieniu do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Możliwości finansowania działalności placówek.
Wsparcie szkoleniowo- doradcze realizowane w ramach projektu Razem dla Północnego Mazowsza.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
CENTRUM KSZTA Ł CENIA USTAWICZNEGO w CIECHANOWIE ul. Kopernika 7 tel , fax
Projekt - System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego Projekt - System wsparcia szkół i placówek.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Instytut Logistyki i Magazynowania
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Walidacja produktu finalnego projektu innowacyjnego „Myśleć, pracować, współpracować. Kompetencje społeczne na rynku pracy” Warszawa, 10 lutego 2012.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
System informacji turystycznej Projekt Konferencja, Ostrava, Zarys działań projektowych i przedsięwzięć synergicznych.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Sesja panelowa - Panel 3 i 4 Sesja panelowa - Panel 3 i 4 Problemy… Konferencja System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego Warszawa, Działanie 3.3 – Poprawa jakości kształcenia Podziałanie – Modernizacja treści i metod kształcenia Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Maria Michalak – ŁCDN i KP Elżbieta Hejłasz - KOWEZiU

Problemy pojawiające się w trakcie wdrażania modułowych programów kształcenia zawodowego oraz sposoby ich rozwiązywania Temat wiodący

Sytuacja w obszarze kształcenia zawodowego Tradycyjne kształcenie zawodowe na poziomie ponadgimnazjalnym nie jest dostosowane do wymogów gospodarki opartej na wiedzy Oferta edukacyjna szkół zawodowych, CKP oraz CKU wymaga uatrakcyjnienia, uelastycznienia oraz skorelowania z potrzebami rynku pracy

Sytuacja w obszarze kształcenia zawodowego Absolwenci szkół zawodowych mają trudności z poruszaniem się po rynku pracy Wielu uczniów i słuchaczy ma niedostatecznie ukształtowane umiejętności samodzielnego uczenia się i ustawicznego kształcenia i doskonalenia zawodowego

Istniejące regulacje prawne stwarzają podstawy do wdrażania modułowych programów nauczania dla zawodów W Polsce nie udało się powszechnie wprowadzić do praktyki szkolnej modułowych programów kształcenia zawodowego Sytuacja w obszarze kształcenia zawodowego

Działania związane z wdrażaniem programów modułowych do praktyki szkolnej mają charakter przedsięwzięć podejmowanych przez najbardziej aktywnych i poszukujących innowacyjnych rozwiązań dyrektorów Sytuacja w obszarze kształcenia zawodowego

Sylwetka absolwenta Absolwent współczesnej szkoły zawodowej powinien: legitymować się wysokim poziomem umiejętności ponadzawodowych, ogólnozawodowych i zawodowych oraz charakteryzować się: aktywnością zawodową mobilnością otwartością na kształcenie ustawiczne

Nowe wyzwania - działania Podnieść rangę kształcenia zawodowego Spopularyzować w środowisku edukacyjnym oraz wśród samorządowców model kształcenia zawodowego bardziej efektywny niż tradycyjny

Nowe wyzwania - działania Inspirować i aktywizować szkoły i placówki do wdrożenia programów modułowych Zapewnić wsparcie umożliwiające szkołom i placówkom oświatowym sprawne przygotowanie do wdrażania programów o strukturze modułowej

Nowe wyzwania - działania Przygotować atrakcyjną ofertę edukacyjną skorelowaną z potrzebami rynku pracy Przygotować absolwentów do efektywnego wykonywania zadań zawodowych

Zadanie do wykonania Zidentyfikowanie problemów i trudności, na jakie Państwo natrafili wdrażając innowacyjne programy kształcenia zawodowego Wskazanie sposobów ich rozwiązywania

Kształcenie modułowe - ograniczenia Bariery prawne Trudności organizacyjne Warunki zatrudniania nauczycieli, specjalistów Wyposażenie szkół/placówek w nowoczesny sprzęt/środki dydaktyczne

Planowanie kształcenia modułowego ProblemSposoby rozwiązywania Konieczność przekonania np. organu prowadzącego o zaletach (konieczności) wdrożenia programów modułowych Opiniowanie nowych form kształcenia przez organizacje pracodawców, urzędy pracy, podjęcie współpracy pomiędzy CKU i CKP Uzyskanie wiarygodnych informacji o zapotrzebowaniu lokalnego rynku pracy Z tej samej miejscowości lub regionu Diagnoza rynku pracy – współpraca z WYP, PUP, organizacjami pracodawców Skąd pozyskać środki na utworzenie nowych pracowni Współpraca z zakładami pracy Współpraca z CKP Lobbowanie – przekonywanie lokalnych decydentów Systemowe utworzenie doradztwa zawodowego w gimnazjach Stworzenie jednolitego systemu obejmującego doradztwo dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych – jedna osoba dla jednej szkoły Konieczność powołania (zatrudnienia) koordynatora ds. nowych karier kształcenia (szkolenia) Przekonanie o racjach dyrekcji szkół, ewentualnie organu prowadzącego

Organizacja kształcenia modułowego ProblemSposoby rozwiązywania Znalezienie pracodawców oferujących zakres robót zgodnie z realizowanym programem (budownictwo) Zmienianie pracodawców Ćwiczenia na warsztatach szkolnych Sponsorowanie materiału do ćwiczeń W budownictwie materiały jednorazowego użytku Sponsorzy Miejsca pracy u pracodawców Brak środków finansowych na materiały do ćwiczeń W szkołach zaocznych brak możliwości sprawdzenia przez nauczyciela samodzielności pracy Wprowadzenie konsultacji zaliczeniowych bądź innej formy np. obrona pracy zaliczeniowej przez słuchaczy

Baza dydaktyczna ProblemSposoby rozwiązywania Ujednolicenie programów komputerowych w szkołach dotyczy także sprzętu Ujednolicenie programów komputera ze ośrodkami egzaminacyjnymi OKE Brak finansowania ze strony organu prowadzącego - zakup sprzętu Więcej programów MEN-u na doposażenie pracowni Nieprzystosowanie infrastruktury szkołySzukanie środków finansowych w projektach Unijnych u pracodawców

Dokumentacja szkoły/placówki ProblemSposoby rozwiązywania Brak odpowiednich dzienników lekcyjnychZmiany w odpowiednich rozporządzeniach o dziennikach, świadectwach i arkuszach ocen Brak opracowanych arkuszy ocenZmiany w odpowiednich rozporządzeniach o dziennikach, świadectwach i arkuszach ocen Brak miejsca na świadectwie szkołyZmiany w odpowiednich rozporządzeniach o dziennikach, świadectwach i arkuszach ocen Ilość godzin dla ucznia w tygodniowym planie lekcji Płynna ilość określająca ramy np. od dla ucznia w różnych okresach roku szkolnego Nazewnictwo jednostek modułowych i modułów – zbyt dzisiejsze i nie mieszczących się w arkuszach Zmiana w programach nauczania Rozliczanie nauczycieli prowadzących różne jednostki modułowe Możliwości płacenia za np. 1,77 godziny średniorocznie/ tygodniowe

Kadra pedagogiczna ProblemSposoby rozwiązywania Brak wykwalifikowanych specjalistów- budownictwo Większość kobiet prowadzących przedmioty zawodowe Możliwość zatrudniania specjalistów – stawki godzinowe Umowy o dzieło (osoby bez przygotowania pedagogicznego na stawkach minimum nauczyciela mianowanego)

Współpraca z organem prowadzącym ProblemSposoby rozwiązywania Brak przekonania do konieczności przekazania większych środków - finansowych na kształcenie modułowe Konieczność finansowania docelowego szkół prowadzących kształcenie modułowe

Współpraca z organem nadzorującym ProblemSposoby rozwiązywania Nieodpowiednia struktura kuratoriów – brak wydziałów do spraw kształcenia zawodowego Jednolita struktura w kraju organów nadzorujących Konieczność zatrudniania osoby do pisania projektów w szkołach nauczających w modułach Określenie w przepisach prawa do jednostek szkół Brak finansowania narzędzi materiałów do ćwiczeń Różne prawa rządzące naborem dla szkół publicznych i niepublicznych Zatwierdzenie arkusza organizacyjnego

Inne ProblemSposoby rozwiązywania Brak pakietów edukacyjnychOpracowanie własne (ćwiczeni) Brak studiów podyplomowych lub kursów doskonalących dla nauczycieli Udział w projektach finansujących dokształcanie nauczycieli Zbyt mała ilość miejsc do odbywania praktykPraktyki w firmie symulacyjnej Ustawowe wskazanie liczebności grupy modułowej (max. 10 osób) Zbyt wygórowane wymagania od uczniów szkół średnich np. program dla mechatronika wymaga całek funkcji trygonometrycznych itp.. Tworzenie programów modułowych musza opierać się na aktualnych podstawach programowych np. z matematyki, fizyki itp.. Brak finansów na bazę dydaktycznąCzęściowe pozyskiwanie pieniędzy z Funduszy UE

Współpraca z pracodawcami ProblemSposoby rozwiązywania Brak pracodawców chętnych do współpracyPromocja pracodawców współpracujących ze szkołami Brak pracodawców w regionieRozwiązania systemowe Problemy organizacyjne dla osób uzupełniających wykształcenie w formach zaocznych Sposób organizacji zajęć Wykorzystywanie młodocianych pracowników jako taniej siły roboczej – nagminne łamanie przepisów bhp Szkolenie i uświadamianie opiekunów praktyk, stażów edukowanie pracodawców, zatrudnianie kompetentnych koordynatorów praktyk, zajęć

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego