Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak
Warto przeczytać: 1. T. Pluta, Profilaktyczno-wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków A. Rejzner, Agresja w szkole: spojrzenie wieloaspektowe, Warszawa J. Danielewska, Agresja u dzieci, Warszawa red. Romualda Niemczal, Emocje na wodzy. Scenariusze zajęć w klasach I – III z elementami kształcenia emocjonalnego, Poznań M. Gruszka, I. Janiak, J. Prarat, Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej, Gdańsk R. Knez, W. Słonina, Saper czyli jak rozminować agresję. Program profilaktyczno-wychowawczy dla klas 1-3 gimnazjum oraz klas 1 szkoły ponadgimnazjalnej, Wrocław 2002
Poznaj drugiego człowieka… Istotą poznania emocji innej osoby jest zdolność odczytywania sygnałów niewerbalnych, takich jak: ton głosu, gest, wyraz twarzy – jej mimika, itp.
Znajomość własnych uczuć i emocji pozwala, na trafne rozpoznanie uczuć innych osób. EMPATIA - umiejętność uczuciowego utożsamiania się z innymi osobami.
Osoby stosujące przemoc nie znają empatii. Ich niezdolność do odczuwania tego, co czują inni, jest znacznie osłabiona lub… brak jej w ogóle.
Jak przeciwdziałać agresji Wzmocnić poczucie własnej wartości, to: - stosowanie częstych pochwał, - poszukiwanie własnych zalet, - odkrywanie mocnych stron, - dbałość o atmosferę wzajemnej życzliwości.
- kontroluj odbiór programów telewizyjnych i kaset video oraz tematykę gier komputerowych, - kontroluj korzystanie z Internetu, -zainteresuj książkami, filmami wskazującymi pozytywne modele postępowania, -sam bądź pozytywnym modelem, - Ucz dzieci rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.