Projekt COMENIUS – Szkolna fabryka inicjatyw-równe obywatelstwo

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła z klasą wyjaśnia, zaciekawia, dba, aby wszyscy uczniowie osiągali coraz lepsze wyniki i rozwijali aspiracje życiowe Szkoła z klasą sprawiedliwie.
Advertisements

Małgorzata Pietroczuk
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
Zastosowanie Internetu
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Szkoła Podstawowa nr 4 w Tarnobrzegu
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Szkoła marzeń.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
to dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa, wykraczająca poza związki rodzinno – koleżeńsko – przyjacielskie.
P ROJEKT S ZKOŁA DEMOKRACJI – XVIII S ESJA S EJMU D ZIECI I M ŁODZIEŻY Projekt w Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim realizują Weronika.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Rok szkolny 2013/2014. Cel - promowanie i współtworzenie szkoły, która przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie i wychowuje młodych ludzi na aktywnych.
Zakupy, a ekorozwój, czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
W roku 2007/2008 nasza szkoła wzięła udział w programie Uczniowie z klasą w kategorii pomagam innym. W związku z tym powstały dwa projekty opracowane.
Katarzyna Lutkiewicz Zuzanna Kurska klasa II a
Pojęcie i rodzaje doktryn politycznych
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego realizuje Program Rozwoju Bibliotek, który ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp do komputerów,
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
To śmieszne...
Cele i założenia projektu Akademia Młodych Noblistów Paulina Kędzierska Koordynator projektu Akademia Młodych Noblistów.
Gospodarowanie Zużytymi Oponami Wyniki Ankiety. Opony są bardzo cennym surowcem wtórnym. Niestety dopiero niedawno została zainicjowana kampania informacyjna,
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Klasa Humanistyczno-Artystyczna
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Konferencja prasowa z okazji VIII Światowego Dnia FAS 8 września 2008 r. Świadomość zagrożeń wynikających ze spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży.
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Bezpieczny Internet
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Przyczyny, przejawy, skutki
Świat na główce od szpilki Odkrywcy mikroskopijnego świata.
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Projekt COMENIUS – Szkolna fabryka inicjatyw-równe obywatelstwo Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie

Najważniejsze cele Kampanii GENDER Uświadamianie potrzeby poszanowania idei równości płci. Rozpowszechnianie wiedzy o prawach człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem praw kobiet/dziewcząt w Polsce. Wzmacnianie krytycznego stosunku do presji stereotypów w zakresie ról płci w różnych obszarach życia oraz uwrażliwianie przeciwko przemocy i wszelkim formom dyskryminacji .

Strategie Kampanii GENDER Oferta uczestnictwa jest kierowana do wszystkich uczniów i uczennic zainteresowanych problematyką. Realizowana jest we współpracy z kilkoma organizacjami wspierającymi edukację na rzecz kształtowania postaw antydyskryminacyjnych- przykład nowoczesnego wzmacniania zasobów szkoły. Ma służyć zdobywaniu wiedzy na temat gender i rozwojowi umiejętności związanych z wykorzystywaniem tej perspektywy. Ma sprzyjać promowaniu liczniejszego udziału kobiet/dziewcząt w życiu społecznym, ekonomicznym i politycznym.

Zadania Kampanii Gender Przygotowanie gazetki szkolnej; Uczestnictwo w lekcjach uwzględniających problematykę gender (biologia i godziny wychowawcze); Akcja plakatowa ; Wywiady z działaczkami organizacji pozarządowych zajmującymi się pozaszkolną edukacją antydyskryminacyjną; Umieszczenie artykułów na szkolnej stronie internetowej i w lokalnej prasie; Badanie zainteresowania uczniów problematyką gender i stopnia zrozumienia wpływu tej perspektywy na życie w różnych obszarach; Uczestnictwo w wykładzie -Równość szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Prow. Pani Agnieszki Sznajder ; Uczestnictwo w warsztatach Płeć społeczno-kulturowa i jej wpływ na wybory życiowe. Prow. Agnieszka Sznajder .

Wywiady na temat roli gender w życiu społecznym Z Ewą Rutkowską - absolwentką filozofii (UW) i Szkoły Nauk Społecznych (PAN),współautorką m.in. poradnika dla nauczycieli i nauczycielek „Równa szkoła - edukacja wolna od dyskryminacji” oraz raportów przygotowanych dla Fundacji Feminoteka i Fundacji H. Boella dotyczących przemocy wobec kobiet oraz Gender Mainstreaming w polskiej edukacji. Z Agnieszką Sznajder – edukatorką Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej. Z Martą Siciarek- trenerką antydyskryminacyjną absolwentką Wilii Decjusza;

Cele i treści wykładu Agnieszki Sznajder Cel: Przybliżenie młodzieży zasady równości szans kobiet i mężczyzn . Treści wykładu: Mity i fakty odnoszące się do zasady równości szans. Stereotypy płciowe: stereotyp kobiecości i męskości. Zjawisko dyskryminacji na rynku pracy. Gender Mainstreaming i polityka Unii Europejskiej w zakresie realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn.

Warsztaty antydyskryminacyjne 30 października 2012 Cel: Refleksja na temat płci społeczno-kulturowej i jej wpływu na wybory zawodowe i edukacyjne młodzieży. Treści warsztatu: Płeć biologiczna a płeć społeczno – kulturowa. Płeć a rynek pracy. Reagowanie na dyskryminację wynikającą ze stereotypów płci.

Tak wyglądała praca na warsztatach

Praca w jednej z grup

MĘŻCZYŹNI – Przeszkody stworzone przez stereotypy w dziedzinie edukacji i pracy

KOBIETY – Przeszkody stworzone przez stereotypy w dziedzinie „dom i polityka”

„Idealny mężczyzna” Jak proces wychowania i inne czynniki kształtują stereotyp płci?

Jak zaplanować swoją przyszłość bez wpływu stereotypów? Kieruj się zainteresowaniami! Uwzględnij różne istotne wartości, na których Ci zależy ! Nie pozwól na zdominowanie swoich wyborów wpływem stereotypów dotyczących wyobrażeń zawodów wykonywanych wyłącznie przez mężczyzn lub kobiety!

„Idealna kobieta” JJ Jak proces wychowania i inne czynniki kształtują stereotyp kobiecości?

Ankieta Pytania oraz wyniki : Uczniowie biorący udział w warsztatach zostali poproszeni o wypełnienie ankiety Pytania oraz wyniki : 1. Czy stereotypy płci wywierają presję na wybór kierunku kształcenia, wybór zawodu? Podaj przykład i wyjaśnij krótko, dlaczego? Zarówno uczniowie jak i uczennice wymienili tutaj przykład kobiety jako kierowcy, która ma problem ze znalezieniem pracy lub nie jest kojarzona z profesjonalnością w tym zawodzie. Posłużyli się również przykładem mężczyzny realizującego się w zawodzie fryzjera, krawca lub osoby pracującej w przedszkolu. Wg opinii uczniów i uczennic społeczeństwo często przypisuje tym mężczyznom „łatkę” homoseksualności, nie akceptując możliwości wykonywania tych zawodów przez tzw.100% mężczyzn. Ankietowani potwierdzali częsty wpływ stereotypu płci na wybór kierunku kształcenia dokonywany przez dziewczęta i chłopców. Dawali przykłady potwierdzające, że kobiety wybierają częściej nauki humanistyczne, a mężczyźni dominują na kierunkach technicznych. 2. Czy uważasz, że wszystkie zawody mogą wykonywać zarówno kobiety jak i mężczyźni? Ankietowani zgodnie podali odpowiedź twierdzącą, pod warunkiem, że praca ta nie będzie przekraczać możliwości fizycznych kobiety. 3. Czy wybierając profil w liceum kierowałeś się stereotypami płci? Dominuje odpowiedź-Nie. Wszyscy kierowali się zainteresowaniami oraz ofertą nauki w klasie z programem gwarantującym lepsze przygotowanie na wymarzone studia.

Ankieta Pytania oraz wyniki : Uczniowie biorący udział w warsztatach zostali poproszeni o wypełnienie ankiety Pytania oraz wyniki : 4. Czy zajęcia pomogły Ci zrozumieć na czym polega Gender Mainstreaming ? Cała grupa zadeklarowała zrozumienie zjawiska oraz zgodziła się z potrzebę dostrzegania wpływu społecznej płci (gender) na położenie mężczyzn i kobiet w różnych ważnych kwestiach życia. 5. Sądzisz, że warto było wziąć w udział w zajęciach? Ankietowani stwierdzili , że wzięcie udziału w warsztatach było dobrą decyzją, jeśli ktoś chciał pogłębić swoją wiedzę na temat stereotypów oraz dyskryminacji. 6. Chciałbyś/Chciałabyś wziąć udział w podobnych warsztatach? Każdy głos ankietowanych brzmiał : TAK.

Wywiad z Ewą Rutkowską 26 października 2012 W rozmowie interesowały nas wyniki badań polskich szkół w różnych obszarach ich funkcjonowania w zakresie przestrzegania zasad równości płci. Pytaliśmy o to, jak rozpoznać mechanizmy dyskryminacji. Nasza rozmówczyni poruszyła kwestię roli podręczników w umacnianiu stereotypów płci i relacji nauczycielsko- uczniowskich oraz relacji między uczennicami i uczniami obciążonych ich wpływem. Wywiad zwrócił naszą uwagę na ciekawe zjawiska w obszarze tzw. języka płci oraz zachęcił do krytycznej obserwacji zbyt słabo widocznej obecności kobiet w życiu publicznym i społecznym i ekonomicznym. Z rozmowy wynikały istotne ustalenia dotyczące głównego tematu kampanii, np.: Gender Mainstreaming to towarzysząca podejmowaniu decyzji w różnych ważnych obszarach życia społecznego i politycznego świadomość negatywnego wpływu stereotypów płci na położenie kobiet i mężczyzn. Ważna, szczególnie, w takich sytuacjach, w których bezzasadnie ograniczają one wg przynależności do płci biologicznej troskę o zdrowie, czy wyobrażenie perspektyw życiowych, relacji i ról w rodzinie, poczucie powinności, aspiracji, itp.   Wywiad ten możesz znaleźć na stronie internetowej : www.lo.zyrardow.edu.pl

Wywiad z Agnieszką Sznajder 30 października 2012 Ta rozmówczyni zwróciła szczególna uwagę na ciągle zauważaną w polskiej edukacji presję stereotypów płci w kwestii wyborów przez dziewczęta i chłopców kierunków kształcenia. Gender wg niej może zniechęcać dziewczęta do inwestowania w karierę zawodową, może przesądzać o „nierówności” szans osiągnięcia sukcesu naukowego czy zawodowego przy podobnym nakładzie pracy. Uwzględnianie genderowej perspektywy w sposobie patrzenia na różne kwestie w życiu, pozwala świadomiej decydować o ważnych wyborach z nim związanych. Może także uczynić nas ludźmi otwartymi na autentyczne potrzeby innych ludzi i zachęcić nas do akceptowania ich odmiennych od tradycyjnych wyborów.  

Wywiad z Martą Siciarek 18 października 2012 Ta rozmówczyni zwróciła uwagę na nowe aspekty tematu, wyjaśniała przekonująco, że gender towarzyszy wychowaniu i wszelkim formom socjalizacji. Jego wpływ zaczyna się niemal od urodzenia dziecka. Rodzice opiekując się dzieckiem i wychowując je, najczęściej uwzględniają rezerwowane przez tradycję odmienne wzorce dla chłopców i dla dziewczynek. Taki sposób kształtowania człowieka to wtłaczanie indywidualności w dobrze znane sztywne role, które tzw. ogół społeczny zdecydowanie akceptuje. Wpływ genderu towarzyszy pobytowi dziecka już w przedszkolu i podczas całego procesu nauki- warto zrozumieć negatywne przejawy tego zjawiska i przeciwdziałać im skutecznie.

Ekspozycja na korytarzach naszej szkoły – O czym jest nowy Comenius? Głównym celem tej ekspozycji było zapoznanie uczniów z problemami dotyczącymi dyskryminacji oraz przedstawienie problematyki aktualnej edycji projektu Comenius, w tym- zagadnień Gender i Gender Mainstreaming. Wystawa eksponowała główne wątki naszego projektu.

Co to jest gender? Czym jest dyskryminacja?

Jakie grupy są dyskryminowane? Czy znamy mechanizm dyskryminacji? Jakie grupy są dyskryminowane?

Czym jest Wendo?

RASIZM – problem codzienny Warsztaty antydyskryminacyjne –jak można oduczyć się uprzedzeń?

Co wiemy na temat kultury romskiej?

Czy wiesz kim była OLIMPIA DE GOUGES?

Jakie są ważne umiejętności młodzieżowego lidera działań społecznych?

Poznajmy swoje prawa!

Przemoc wobec kobiet na świecie!

Kalendarium praw człowieka- eksponujemy prawa kobiet chroniące je przed dyskryminacją!

Ankieta Wśród uczniów klas 1 i 2 została przeprowadzona ankieta dotycząca zainteresowania gazetką na ekspozycji. WYNIKI: 180 uczniów nie zwróciło na nią uwagi 151 uczniów ZWRÓCIŁO na nią uwagę. Artykuły raczej nie przykuły uwagi 74 uczniów. Może to być niepokojące… Ale aż 46 uczniów potrafiło wymienić tytuły artykułów, które znalazły się na gazetce

Akcja plakatowa! Uczniowie klasy 2b mieli za zadanie wykonać pracę, która ma na celu popularyzację wiedzy na temat równości bądź jej braku, niepełnosprawności, ras oraz preferencji seksualnych. Powstało kilkanaście prac graficznych, które promują postawę równości, odrzucającą stereotypy. Plakaty obiektywnie przedstawiają uwarunkowania różnorodności, która jest naturą świata żywego i wynikiem jego ewolucji, nie może zaś być podstawą różnicowania praw lub uzasadnieniem odmiennego postrzegania i traktowania kogokolwiek.

Plakaty promujące równość Inny wygląd, prawa te same!

Równość płci

Homoseksualizm to kwestia biologii, nie wyboru!

RÓŻNI RÓWNI

Artykuł w gazecie lokalnej „Tydzień Żyrardowa” ( wydanie z 27. 11 Artykuł w gazecie lokalnej „Tydzień Żyrardowa” ( wydanie z 27.11.2012r) „ Temat trwającej w LO im. S. Żeromskiego edycji projektu „Comenius” jest ściśle związany z niezbyt zrozumiałym dla wielu z nas pojęciem gender. Uczniowie, którzy angażują się w to przedsięwzięcie, mają szanse na zapoznanie się z tym pojęciem poprzez udział w warsztatach, lekturę gazetki znajdującej się na korytarzu szkolnym oraz drogą rozmowy czy wykonywania wywiadów z osobami zajmującymi się tematyką równości szans na co dzień…”

w bardziej równościowy sposób Szczęśliwe w bardziej równościowy sposób niż nasze „babki i matki” ?