Seminarium Wiedza o dialogu społecznym Gdańsk - 5 grudnia 2008 r., Katowice - 22 stycznia 2009 r. Dialog społeczny w Polsce na poziomie narodowym, regionalnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Organizacje pozarządowe
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Pomorskiego (PKM PO KL WP) PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Administracja publiczna
Biblioteka zasobów informacyjnych Kraków, 5 grudnia 2007 r.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
WPROWADZENIE DO SYSTEMU TACHOGRAFÓW CYFROWYCH
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
NARODOWY PROGRAM FORESIGHT Idea * Metodologia * Działania MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Iwona Nowicka Katowice, 24 października 2006 r. Iwona.
Funkcjonowanie Wojewódzkich Komisji Dialogu Społecznego reguluje: – ustawa z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.
Seminarium Wiedza o dialogu społecznym Gdańsk - 5 grudnia 2008 r., Katowice - 22 stycznia 2009 r. WKDS – bliżej dialogu czy niedopasowania? realizowane.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Organy parytetowe w sektorze budowlanym Seminarium w Brukseli września
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Instytut Spraw Publicznych
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Seminarium Przyszłość europejskiego dialogu społecznego Łódź – 18 lutego 2009 r., Krynica Morska – 13 marca 2009 r. Dialog Społeczny w Unii Europejskiej.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Perspektywy rozwoju ekonomii społecznej
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Regionalny Program Operacyjny
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Spraw Publicznych (Instytut Spraw Publicznych UJ został.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
(Narodowej Strategii Spójności)
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
DIALOG SPOŁECZNY w EFFAT i EMCEF Przegląd aktualnego programu dialogu społecznego w sektorze spożywczym w Polsce, główne problemy i wyzwania Turyn
„POLSKA – PAŃSTWA NORDYCKIE. SAMORZĄDOWY WYMIAR WSPÓŁPRACY MIĘDZYNARODOWEJ” Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach konkursu.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Konsultacje społeczne projektu
Polityka zdrowotna i organizacja systemu ochrony zdrowia w województwie pomorskim Jerzy Karpiński.
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Magda Szwedowska Departament Programów Regionalnych
Zapis prezentacji:

Seminarium Wiedza o dialogu społecznym Gdańsk - 5 grudnia 2008 r., Katowice - 22 stycznia 2009 r. Dialog społeczny w Polsce na poziomie narodowym, regionalnym i branżowym realizowane w ramach projektu KOMPETENTNY UCZESTNIK DIALOGU SPOŁECZNEGO Prowadzący: dr hab. Jacek Sroka

Dialog społeczny na poziomie narodowym z udziałem przedstawicieli rządu i partnerów społecznych 1. Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych (TK): pierwsza TK – działająca na podstawie uchwały rządu z 15 lutego 1994 roku stanowiącej realizację postanowień zawartych w Pakcie o przedsiębiorstwie państwowym w trakcie przekształcania podpisanym 22 lutego 1993 roku druga TK – powołana mocą ustawy o Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego z 6 lipca 2001 oraz rozporządzenia rządu w sprawie regulaminu TK z 15 listopada 2001 roku

Liczba trójstronnych instytucji dialogu społecznego działających w ministerstwach i centralnych urzędach państwowych 14 w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej (nie licząc TK), 10 spośród nich to Trójstronne Zespoły Branżowe (TZB) 17 w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego – przede wszystkim Komitety Monitorujące i Sterujące (nie licząc podkomitetów) powoływane w kontekście wykorzystywania funduszy UE 9 w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – jw. 5 w Ministerstwie Infrastruktury (4 z nich budową i działaniem de facto tożsame z TZB ulokowanymi w Ministerstwie Pracy, lecz nie dublują się) 4 w Ministerstwie Zdrowia (w tym 1 budową i działaniem tożsamy z TZB) 1 w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2 w Ministerstwie Edukacji Narodowej – aktywność obydwu związana jest z wykorzystywaniem funduszy UE 1 w Ministerstwie Obrony Narodowej 1 w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego 1 w Urzędzie Zamówień Publicznych 1 w Wyższym Urzędzie Górniczym 1 w Głównym Urzędzie Statystycznym 1 w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego RAZEM: 58 CENTRALNYCH INSTYTUCJI DIALOGU SPOŁECZNEGO (wraz z 14 TZB, wraz z 1 podzespołem)

Oprócz wymienionych na szczeblu centralnym funkcjonują instytucje dialogu wielostronnego, obywatelskiego i korporacyjnego w obszarach: Rolnictwa – gospodarka żywnościowa, biokomponenty, weterynaria, rybołówstwo Kultury i edukacji –stypendiów, minimów programowych, stopni naukowych Sportu – imprez masowych, sportu niepełnosprawnych, kształcenia w sporcie Spraw zagranicznych – współpracy z organizacjami pozarządowymi, gosp. zagr. Środowiska – ochrona przyrody, geologia, leśnictwo, gosp. wodna, GMO Finansów – rachunkowości, ceł i akcyzy, ubezpieczeń społecznych, rynku finansów Spraw wewnętrznych i administracji – mniejszości narodowych, samorządu Sprawiedliwości – readaptacjiai pomocy skazanym Policji – bezpieczeństwo w obszarach kolejowych Archiwów państwowych – dziedzictwa archiwalnego Kombatantów i represjonowanych – opieki socjalnej i zdrowotnej Statystyki państwowej – spisów ludności Ochrony Konkurencji i Konsumentów – dobrych praktyk gospodarczych Atomistyki – energii atomowej RAZEM: OK. 80 INSTYTUCJI DIALOGU WIELOSTRONNEGO, OBYWATELSKIEGO I KORPORACYJNEGO NA SZCZEBLU CENTRALNYM

Dialog branżowy w Polsce W Polsce istotę dialogu branżowego stanowią Trójstronne Zespoły Branżowe, które jednak – z uwagi na ich scentralizowany chartekter – nie mieszczą się w kategoryzacjach stosowanych w odniesieniu do dialogu branżowego w większości krajów członkowskich UE Instytucjonalny dialog społeczny na poziomie branżowym funkcjonuje w Polsce od wczesnych lat 90. Odegrał on istotną rolę w procesie przygotowania i realizacji programów restrukturyzacji kluczowych sektorów gospodarki i amortyzowania napięć społecznych Proces kształtowania branżowego dialogu społecznego miał charakter żywiołowy Próbą skoordynowania dialogu branżowego był projekt przekształcenia TZB w Zespoły Problemowe działające przy TK, nie został on jednak zrealizowany Obserwacja funkcjonowania tej formy dialogu społecznego może prowadzić do wniosku, że branżowi partnerzy społeczni wolą rozmawiać o swoich problemach w obecności rządu, a nawet za pośrednictwem przedstawicieli rządu. Pewien wyjątek stanowi dialog w branży metalowej, gdzie oprócz Zespołu Trójstronnego ds. Społecznych Warunków Restrukturyzacji Hutnictwa pojawiła się również namiastka dwustronnego dialogu autonomicznego - Zespół ds. Pracowników Przemysłu Metalowego

Przykład: specyfika dialogu w branży metalowej Jego rozwój koresponduje z zaleceniami rezolucji Parlamentu Europejskiego z 2003 roku, gdzie wskazuje się m.in. na potrzebę promocji oraz wzmacniania dialogu w sektorze metalowym O dynamice dialogu w branży decydowały procesy przekształceń sektora, w wyniku których negocjowano programy restrukturyzacji sektora oraz tzw. pakiety socjalne w prywatyzowanych przedsiębiorstwach Cechą charakterystyczną branży metalowej jest wysoki poziom uzwiązkowienia Utrudnieniem jest dekompozycja związków zawodowych, którą tylko częściowo redukuje rozwój dialogu na poziomie branżowym Siłę strony pracowniczej wzmacnia możliwość wyboru przedstawicieli do Rad Nadzorczych Istotną rolę odgrywają układowe zbiorowe stosunki pracy

Dialog społeczny na poziomie regionalnym Wojewódzkie Komisje Dialogu Społecznego mają w obszarze UE charakter bezprecedensowy. Postały we wszystkich 16 województwach na podstawie ustawy z 6 lipca 2001 o TK i WKDS: W ich skład wchodzą przedstawiciele rządu (wojewoda), samorządu regionalnego (marszałek), reprezentatywnych partnerów społecznych (4 organizacji pracodawców, 3 związków zawodowych) Ich działalność miała, jak dotąd, 2 podstawowe wymiary – dydaktyczny (partnerzy uczyli się siebie nawzajem) oraz ratunkowy (WKDS uczestniczyły w gaszeniu pożarów, które pojawiały się w regionach w wyniku konfliktów pracodawców z pracownikami) Zaznacza się potrzeba ich reformy, m.in. z uwagi na utrzymującą się bierność strony samorządowej przy jednoczesnym stopniowym przenoszeniu zadań z rządowego centrum na samorząd terytorialny

Regulacje normujące różne formy instytucjonalne dialogu władz publicznych z reprezentacjami społecznymi oraz debaty w sprawach publicznych nie były tworzone w Polsce według przemyślanego planu, stanowią wypadkową: aktywności różnych środowisk (branżowych, regionalnych, organizacyjnych etc.), różnych koncepcji politycznych, rozmaitych wzorców zagranicznych (np. pluralizm vs (neo)korporatyzm), zaleceń płynących z UE (m.in. twinning), nacisków mniejszych lub większych grup interesu

Dla dialogu społecznego nie ma alternatywy, jest to droga jednokierunkowa, z której w demokracjach się nie zawraca. Pożądany jest jednak namysł nad celami, do których droga ta wieść powinna W Polsce brakuje nowoczesnego paktu społecznego, w którym powinny zostać określone priorytety Zaznacza się potrzeba konsolidacji, instytucjonalnego pospinania poszczególnych platform dialogu społecznego w Polsce Wzmocnieniu powinien ulec dialog dwustronny, autonomiczny Niepokoi niedorozwój zbiorowych stosunków pracy Nadzieję budzi rozwój rad pracowników (ustawa z 7 kwietnia 2006) oraz Europejskich Rad Zakładowych

Dziękuję za uwagę.

Strona internetowa projektu: Biuro projektu: Aleje Jerozolimskie 91, piętro VI Warszawa tel fax: