Seminarium Wiedza o dialogu społecznym Gdańsk - 5 grudnia 2008 r., Katowice - 22 stycznia 2009 r. Dialog społeczny w Polsce na tle tendencji rozwojowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Odrzucenie koncepcji oświeceniowych (np.. O dobroci natury ludzkiej) Człowiek jest skłonny czynić zło - państwo ma utrzymać spokój. Władza pochodzi od.
Advertisements

Strona tytułowa „ POLSKIE ROLNICTWO W UNII EUROPEJSKIEJ”
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Międzynarodowa Federacja Kampingu i Karawaningu
Polityka turystyczna pańswa
CZAS W PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI Problem czasu wolnego w kontekście czasu wolnego Socjologia czasu wolnego WYKŁAD II.
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
TURYSTYKA W INTERESACH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Waluta Unii Europejskiej - euro
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Zarządzanie międzynarodowe
Grupa tematyczna - PANEL EKSPERTÓW Technologie dla ochrony środowiska Zabrze, 26 październik 2006 Kierownik grupy Jan BONDARUK GŁÓWNY INSTYTUT GÓRNICTWA.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO Powiązania sektora handlu i usług elektronicznych z rynkiem pracy.
Projekt Edukacja na rzecz ochrony środowiska jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu PL2003/ Phare 2003 Organizacje.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
Władza lokalna w Polsce
FORMY UCZESTNICTWA OBYWATELI W ŻYCIU PUBLICZNYM
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
WSPÓŁCZESNE RUCHY SPOŁECZNE. Ruchy społeczne WSPÓŁCZESNE RUCHY SPOŁECZNE AnarchizmPacyfizmEkologizmFeminizm.
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
elektroniczna DEMOKRACJA LOKALNA IN STATU NASCENDI Krzysztof Ciupis
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Planowanie strategiczne w ośrodkach innowacji i przedsiębiorczości Marzena Mażewska SOOIPP.
ROLA DIALOGU OBYWATELSKIEGO Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CHOJNICE 2008.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji Czym jest samorząd informacyjny i jaki powinien być?
DIALOG SPOŁECZNY W HOLANDII Prezentacja Ministerstwa Spraw Społecznych i Zatrudnienia w Holandii Federacja Związków Zawodowych Pracowników Gospodarki Komunalnej.
Seminarium Wiedza o dialogu społecznym Gdańsk - 5 grudnia 2008 r., Katowice - 22 stycznia 2009 r. Typy dialogu społecznego w powojennych demokracjach europejskich.
Podstawowe Zasady Działamy bez przemocy Pracujemy ponad granicami Jesteśmy niezależni.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Wsparcie szkoleniowo- doradcze realizowane w ramach projektu Razem dla Północnego Mazowsza.
Program szkoleń dla wyższych urzędników z instytucji Unii Europejskiej oraz wyższych urzędników ministerialnych z nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Program szkoleń dla wyższych urzędników z instytucji Unii Europejskiej oraz wyższych urzędników ministerialnych z nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Wałbrzych, 21 lutego 2006 r.
Podsumowanie Programu IW INTERREG III A Czechy –Polska w Województwie Śląskim Ocena wpływu transgranicznego Konferencja Podsumowująca Interreg III A Czechy.
PUBLIC RELATIONS.
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
Serwis informacyjny skupiający się na problematyce Unii Europejskiej, państw europejskich oraz kwestii dotyczących obywateli, interesariuszy i naukowców.
Instytut Logistyki i Magazynowania
Seminar AGENT ZARZĄDZANIA WIEDZĄ I INNOWACJAMI REF: ES1-LE Szczecin, dnia Kraje partnerskie: Polska, Francja, Grecja i Hiszpania.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Informacja nt. projektu Gdańsk, listopad 2009 r.
USPOŁECZNIENIE PROCESU PLANOWANIA STRATEGICZNEGO W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO-MAZURSKIM OLSZTYN, 16 LUTY 2012.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Rola ekonomii społecznej w aktywnej integrac j i Prowadzi: Krzysztof M argol Zajęcia prowadzone w ramach projektu POKL /12 Przez projekt.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Seminarium Wiedza o dialogu społecznym Gdańsk - 5 grudnia 2008 r., Katowice - 22 stycznia 2009 r. Dialog społeczny w Polsce na tle tendencji rozwojowych w obszarze UE realizowane w ramach projektu KOMPETENTNY UCZESTNIK DIALOGU SPOŁECZNEGO Prowadzący: dr hab. Jacek Sroka

1. Po co budować partnerstwo we współczesnych demokracjach europejskich? -przyczyny polityczne Legitymizacja reprezentacyjna staje się niewystarczająca w obliczu : Permanentnie niskiej frekwencji wyborczej Niskiego poziomu zaufania społecznego (23% w 2007) Pogłębiającego się deficytu demokracji (poziom UE, państw narodowych, samorządów) Kartelizacji polityk sektorowych państwa oraz polityki samorządowej Kurczenia się sfery publicznej (zob. J. Habermas)

2. Po co budować partnerstwo we współczesnych demokracjach europejskich? -przyczyny społeczne i ekonomiczne Ułatwia osiąganie pokoju społecznego (w przykłady do czego prowadzić może eskalacja niepokojów społecznych obfitował XX wiek) Pozwala na wypracowanie lepiej dopasowanych form zarządzania kryzysowego (choć bywa to niełatwe – fair weather fenomenon) Podczas dialogu mogą się ujawnić alternatywy dla przyszłych działań, których dostrzeżenie bywa zgoła niemożliwe w zwykłych okolicznościach decyzyjnych (m.in. z uwagi na niedocenianie wpływu czynników zewnętrznych – np. bessa na rynkach finansowych)

3. Dlaczego partnerstwo, skąd wziął się ten termin? Do źródeł zalicza się przede wszystkim: Praktykę paktów społecznych zapoczątkowaną w XIX w., w Skandynawii Powojenną tradycję partnerstwa społecznego (Sozialpartnershaft) w Austrii Rozwijające się od lat 30. ubiegłego wieku, początkowo w USA, partnerstwo obywatelskie Nowe formy konsultacji, łączące ww. warianty w ramach praktyk tzw. rządzenia wielopasmowego (governance) Praktyki te występują w różnych proporcjach zarówno w negocjacyjnym, jak i nienegocjacyjnym wariancie demokracji (por. A. Lijphart)

4. Czy partnerstwo jest opłacalne? Jest, już choćby dlatego, że oswaja grupy interesu: Udział w zinstytucjonalizowanych formach kooperacji – partnerstwo społeczne (obniża koszty uczestnictwa grup interesu w procesach decyzyjnych, zwiększa ich odpowiedzialność, podwyższa skuteczność wpływu, zawęża możliwości ich manewru) Udział w zrutynizowanych procedurach konsultacji – dialog społeczny (stosunkowo niskie koszty uczestnictwa grup interesu w procesach decyzyjnych, zwiększa ich odpowiedzialność, zapewnia im umiarkowaną skuteczność wpływu, ogranicza im możliwości manewru) Lobbing – rzecznictwo interesów (umiarkowane koszty uczestnictwa w procesie decyzyjnym, niska odpowiedzialność, zróżnicowana skuteczność wpływu, szerokie możliwości manewru) Reprezentacja na forum parlamentu – koalicja dystrybucyjna (wysokie koszty kampanii wyborczej, wysokie koszty udziału w tworzeniu rządów odpowiedzialnych, skuteczność wpływu uzależniona od charakteru układu parakoalicyjnego, politycznego profilu rządu oraz rozkładu kontroli nad poszczególnymi pionami administracji centralnej, czasowo ograniczone możliwości manewru) Nacisk / presja – konfrontacja (stosunkowo niskie koszty podjęcia akcji, którym towarzyszy wysokie zagrożenie pojawienia się negatywnych zmian w społecznym wizerunku, odpowiedzialność zależna od aktualnego stanu gry politycznej, zróżnicowana skuteczność wpływu – zależna od charakteru podziałów socjopolitycznych, skali konfliktu oraz poziomu lęku, wąskie możliwości manewru, silne zagrożenie utraty kontroli nad rozwojem sytuacji)

5. Jakie są wzorce relacji pomiędzy władzą publiczną a partnerami społecznymi (grupami interesu) w demokracjach? Można wyodrębnić dwa najczęściej występujące wzorce powojennych relacji między państwem a organizacjami partnerów społecznych w demokracjach europejskich: pluralistyczny (neo)korporatystyczny …oraz dwa kolejne warianty: etatystyczny neoliberalny Współcześnie zarysowują się dwie praktyki zmodyfikowane: odchudzony korporatyzm (lean corporatism), polityka paktów społecznych

Schemat relacji pomiędzy władzą publiczną (rządem) a partnerami społecznymi w obszarze UE Ramy programowo polityczne rządu Pluralizm (woluntaryzm): dominacja wolnego przetargu interesów, rząd sporadycznie inicjuje konsultacje z partnerami społecznymi (Neo)korporatyzm: istnienie instytucjonalnych, skoncentrowanych form konsultacji i współdecydowania Neoliberalizm (leseferyzm): dominacja formuły Human Resource Management (HRM), państwo unika zaangażowania w stosunki przemysłowe Etatyzm: znaczne poszerzenie uprawnień interwencyjnych państwa w gospodarce oraz w stosunkach przemysłowych Lean corporatism Polityka paktów społecznych

CechaKlasyczny (neo)korporatyzm Rządzenie wielopoziomowe (lean corporatism) Dominujący paradygmat ekonomiczny keynesizmformuła neoklasyczna Polityka pieniężnapaństwowa, względnie autonomiczna poddana reżimowi wspólnej polityki pieniężnej Polityka płac koordynacja i koncentracja na poziomie centralnym lub sektorowym koordynacja dostosowana do bieżących uwarunkowań Zaangażowanie aktorów niepublicznych w procesy koordynacji ekskluzywne kluby konsultacyjno- decyzyjne złożone z przedstawicieli władzy oraz reprezentatywnych partnerów społecznych zróżnicowane – aż do osiągnięcia poziomu masy krytycznej umożliwiającego sprawny przepływ zasobów w obrębie sieci Dominujący poziom przetargu interesów centralny decentralizacja z przewagą przetargów sektorowych Możliwości koordynacyjneznaczneutrudnione Różnice między klasyczną (hierarchiczną) formą (neo)korporatyzmu a rządzeniem wielopoziomowym

Dialog społeczny w Polsce i pozostałych postkomunistycznych krajach członkowskich UE Dominujący układ relacjiKraj nieskonsolidowany korporatyzm z elementami polityki paktów społecznych Słowenia etatyzm/chwiejny korporatyzmBułgaria, Litwa, Polska, Słowacja etatyzm/fasadowy korporatyzmRumunia słaby etatyzm/słaby korporatyzmCzechy, Łotwa, Węgry nieskonsolidowany pluralizm z elementami polityki paktów społecznych Estonia

Industrial relations KrajGłówna instytucja, rok powstaniaObszar działań BułgariaNarodowa Rada Trójstronnego Partnerstwa (Национален съвет за тристранно сътрудничество), established in 1992 Konsultacje ws.: projektu ustawy budżetowej, zmian w kodeksie pracy, polityki ;podatkowej, płacy minimalnej, ubezpieczeń społecznych CzechyRada Porozumienia Społecznego (Rada sociální dohody České republiky), 1992 Konsultacje – zagadnienia dot. pracy, polityka zatrudnienia, polityka płac EstoniaRada Społeczna i Ekonomiczna (Sotsjaalmajandusnöukogu), 1999 Konsultacje – zagadnienia dot. pracy, polityka zatrudnienia, płaca minimalna, ubezpieczenia społeczne ŁotwaNarodowa Rada Trójstronna (Nacionālās trīspusējās sadarbības padome), 1998 Konsultacje ws.: projektu ustawy budżetowej, polityki zatrudnienia, wiodących zagadnień rozwoju ekonomicznego

interest groups KrajGłówna instytucja, rok powstaniaObszar działań LitwaNarodowa Rada Trójstronna (Lietuvos Respublikos Trišalė taryba), 1995 Koordynacja czterech sektorowych instytucji trójstronnych (ubezpieczenia społeczne, rada ekspertów ds. kształcenia ustawicznego, dwie rady ds. pracy i zatrudnienia), konsultacje w sprawach pracy, zatrudnienia, polityki płac PolskaTrójstronna Komisja do spraw Społecznych i Gospodarczych, 2001 Konsultacja założeń ustawy budżetowej, wynagrodzeń, świadczeń społecznych i innych sprawach społecznych i gospodarczych w celu zapewnienia pokoju społecznego, płaca minimalna RumuniaRada Ekonomiczna i Społeczna (Concisilul Economic si Social), 1997 Konsultacja założeń ustawy budżetowej, polityki zatrudnienia, kluczowych zagadnień rozwoju ekonomicznego RosjaRosyjska Trójstronna Komisja ds. Regulacji Spraw Socjalnych i Zatrudnienia (Российская трехсторонняя комиссия по регулированию социально-трудовых отношений), 1994 Przygotowywanie corocznych porozumień generalnych pomiędzy rządem a federalnymi centralami związków zawodowych i organizacjami pracodawców, konsultacje w sprawach pracy, zatrudnienia, polityki płac

interest groups KrajGłówna instytucja, rok powstaniaObszar działań Słowacja Rada ds. Umowy Ekonomicznej i Społecznej (Rada hospodářskej a sociálnej dohody ), 1999 Formułowanie opinii w sprawach: rozwoju społecznego i ekonomicznego, ustawy budżetowej oraz corocznego porozumienia generalnego dla sektora publicznego SłoweniaEkonomiczno Społeczna Rada Słowenii (Ekonomsko socialni svet Slovenije), 1994 Formułowanie opinii w sprawach: projektów regulacji socjalnych, budżetowych oraz projektów porozumień generalnych, konsultacje dot. płacy minimalnej oraz poziomu wynagrodzenia wolnego od odpakowania WęgryNarodowa Rada ds. Porozumienia Narodowego (Országos Érdekegyeztetó Tanács - OÉT), 2002 Formułowanie opinii w sprawach: płacy minimalnej, warunków pracy, polityki zatrudnienia, rynku pracy, kluczowych uwarunkowań polityki ekonomicznej

Dziękuję za uwagę.

Strona internetowa projektu: Biuro projektu: Aleje Jerozolimskie 91, piętro VI Warszawa tel fax: