Ministerstwo Zdrowia Aktualne kierunki prac Ministerstwa Zdrowia Marek Haber Podsekretarz Stanu
Prace rządu w roku 2008 Pakiet ustaw reformujący system ochrony zdrowia będący przedmiotem prac parlamentarnych w 2008: - ustawa o rzeczniku praw pacjenta - ustawa o konsultantach w ochronie zdrowia - ustawa o akredytacji - ustawa o zakładach opieki zdrowotnej - ustawa o pracownikach ochrony zdrowia - ustawa wprowadzająca
Przekształcenia SPZOZ Uchwała Rady Ministrów wspierająca samorządy w procesie reorganizacji zakładów opieki zdrowotnej obowiązuje od do Program kierowany do jednostek samorządu terytorialnego Dotacje dla samorządów, które przekształciły SPZOZ w ubiegłych latach
Przekształcenia SPZOZ Różnice pomiędzy zawetowaną ustawą a obowiązującą uchwałą Rady Ministrów Brak obligatoryjności przekształceń Pełna swoboda dysponowania akcjami i udziałami przez spółki samorządowe Rozszerzona wielkość pomocy i liczba instrumentów pomocy
Nowa ustawa wprowadzająca Wejście w życie Wprowadza w życie trzy ustawy: - o Rzeczniku Praw Pacjenta - o konsultantach w ochronie zdrowia - o akredytacji w ochronie zdrowia
Akredytacja w ochronie zdrowia Centrum Monitorowania Jakości funkcjonuje od 1994 Program akredytacji od 1998 Dotychczas uregulowanie kwestii akredytacji w ustawie o ZOZ Konieczność wprowadzenia rozwiązań na mocy odrębnej ustawy
Ustawa akredytacyjna ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o akredytacji w ochronie zdrowia określa: proces tworzenia standardów akredytacyjnych zasady i warunki dla procedury oceniającej (akredytacyjnej) instytucjonalizacja w drodze ustawy ośrodka akredytacyjnego kompetencje, zasady i tryb działania Rady Akredytacyjnej
Ustawa akredytacyjna Procedura oceniająca charakter fakultatywny na podstawie wniosku o udzielenie akredytacji kierowanego przez podmiot zainteresowany do Ministra Zdrowia ocena spełnienia standardów akredytacyjnych dokonywana przez ośrodek akredytacyjny w formie wizytacji raport z przeglądu przedstawiany Radzie przez ośrodek akredytacyjny
Ustawa akredytacyjna na podstawie raportu i wyników oceny Rada przedstawia Ministrowi Zdrowia rekomendacje w zakresie udzielenia lub odmowy udzielenia akredytacji certyfikat akredytacyjny wydawany na okres 3 lat w przypadku odmowy udzielenia akredytacji podmiot wnioskujący może wnieść sprzeciw w ciągu 14 dni
Ustawa o Rzeczniku Praw Pacjenta Dotychczas regulacje zawarte były w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej Uporządkowanie zapisów Wprowadzenie definicji pacjenta Ustanowienie Rzecznika Praw Pacjenta Odpowiedzialność Rzecznika przez Sejmem Możliwość występowania przed sądem jako oskarżyciel posiłkowy
Ustawa koszykowa Cel: wprowadzenie jasnych, przejrzystych reguł i procedur podejmowania decyzji dotyczących finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych. Możliwość określenia czy dane świadczenie będzie finansowane ze środków publicznych, w jakiej wysokości będzie poziom tego finansowania oraz jakie będą warunki realizacji tego świadczenia.
Ustawa koszykowa Zapewnienie dostępności do świadczeń zdrowotnych lub procedur medycznych najważniejszych z punktu widzenia zdrowotności społeczeństwa, o udowodnionej efektywności klinicznej. Umocnienie pozycji i odpowiedzialności AOTM Oczekiwany czas uchwalenia: koniec czerwca
Ustawa koszykowa Koszyk negatywny – już obowiązuje w ustawie o ubezpieczeniu zdrowotnym Brak koszyka pozytywnego zakwestionowane przez TK Rozporządzenia dla zakresów świadczeń wymienionych w ustawie o puz
Ustawa koszykowa Dla każdego świadczenia będzie określony: 1) poziom lub sposób finansowania świadczenia, przez co należy rozumieć w szczególności: a) wysokość udziału środków publicznych w jego finansowaniu (kwotowo albo procentowo - w przypadku świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych w całości ze środków publicznych udział tych środków będzie wynosił 100 %), b) okres, przez jaki świadczenie jest zakwalifikowane jako gwarantowane, c) odpłatność świadczeniobiorcy za koszty wyżywienia i zakwaterowania
Ustawa koszykowa 2) warunki realizacji świadczenia przez które należy rozumieć w szczególności: a) warunki udzielania świadczenia (ambulatoryjne, stacjonarne lub domowe), b) wymagania od świadczeniodawców (wyposażenie w sprzęt, personel medyczny), c) postępowanie diagnostyczno-lecznicze (wykaz leczonych jednostek chorobowych oraz procedur medycznych ), d) inne warunki charakterystyczne dla danego świadczenia i niezbędne do jego realizacji.
Reforma NFZ Decentralizacja płatnika była skoordynowana z pakietem ustaw Na etapie konsultacji projektu zgłoszono bardzo wiele uwag Trwają dalsze prace analityczne, w celu opracowania modelu konkurencji
Ubezpieczenia dodatkowe Ustawa ma na celu: poprawę dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej, wprowadzenie innych, obok Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), płatników świadczeń opieki zdrowotnej, a co za tym idzie stworzenie świadczeniodawcom alternatywnych źródeł finansowania tych świadczeń oraz zapewnienie im większych możliwości finansowania rzadkich kwalifikacji, zwiększenie poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, wprowadzenie mechanizmów ekonomicznych motywujących świadczeniodawców do podnoszenia poziomu jakości realizacji świadczeń opieki zdrowotnej.
Ubezpieczenia dodatkowe – projektowane zmiany Projekt będzie prezentowany kierownictwu Ministerstwa Zdrowia Komplementarność wobec ustawy o puz Dostępne dla wszystkich obywateli Świadczeniodawcy nie będą mogli ograniczać dostępności do świadczeń udzielanych w ramach puz
Możliwość odliczenia składki od podstawy opodatkowania Instytucjonalizacja podstawy do zawierania umów Uniknięcie podwójnego finansowania Ustawa będzie poddana szczegółowym konsultacjom społecznym Ubezpieczenia dodatkowe – projektowane zmiany
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia Marek Haber Dziękuję za uwagę