Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś
Wybór kierunku kształcenia i typu szkoły Szkoła podstawowa, gimnazjum Gmina ustala obwód Ograniczony wybór
Wybór kierunku kształcenia i typu szkoły Szkoły ponadgimnazjalne Możliwość wyboru Czym się kierować ?
Wybór kierunku kształcenia i typu szkoły Czynniki wpływające na uczniowskie wybory: Indywidualne zamierzenia Presja rodziny Opinia środowiska Wybory grupy rówieśniczej Czynniki ekonomiczne
Wybór kierunku kształcenia i typu szkoły Jaką szkołę wybrać? rodzina doradca zawodowy wychowawca psycholog pedagog pomoc
Funkcje szkoły ponadgimnazjalnej w systemie edukacji umożliwiają zdobycie zawodu przygotowują do egzaminu maturalnego
Oferta kształcenia zawodowego Sytuacja na lokalnym rynku pracy Prognozy dotyczące zatrudnienia Tradycje lokalne Dostępność kadry pedagogicznej Baza dydaktyczna Tradycja szkoły
Mapa szkolnictwa zawodowego Współpraca: z urzędem pracy z pracodawcami ze środowiskiem lokalnym Konieczność: modernizacji bazy dydaktycznej (organ prowadzący, dyrektor szkoły) pozyskania kadry pedagogicznej (dyrektor szkoły)
Szkoły ogólnokształcące Wybór przedmiotów rozszerzonych na etapie rekrutacji do szkoły 3 lata na podjęcie decyzji (?) Wybór przedmiotów rozszerzonych na egzaminie maturalnym Ograniczony wybór kierunków na wyższych uczelniach
Placówka w otoczeniu lokalnym Placówka oświatowa a środowisko lokalne 2017-03-28 Placówka w otoczeniu lokalnym Placówka oświatowa połączona jest siecią relacji i zależności z otoczeniem. uczniowie rodzice środowisko placówka pedagodzy Placówki oświatowe: przedszkole, szkoła, PPP, placówka pracy pozaszkolnej powiązane jest siecią relacji i zależności z otoczeniem. pracownicy samorząd Jerzy Fraś
Placówka oświatowa a środowisko lokalne 2017-03-28 Wzajemne oczekiwania skończę szkołę czegoś się nauczy pomogą skończy szkołę czegoś się nauczy Wzajemne oddziaływania poszczególnych grup społecznych i ich oczekiwania wobec szkoły/ placówki oświatowej. 1 – rodziców, 2 – pedagogów, 3 – pracowników, 4 – samorządu lokalnego, 5 - uczniów Przykład oczekiwań ucznia jest punktem wyjścia do ćwiczenia w opracowaniu wzajemnych oczekiwań pozostałych. pomogą Jerzy Fraś
Polityka oświatowa JST Powinna być nakierowana na: tworzenie optymalnych warunków funkcjonowania szkół, tworzenie pozytywnego klimatu wokół oświaty, współpracę ze środowiskiem lokalnym, szukanie sojuszników do realizacji zadań oświatowych.