Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Procedury zawierania umów w ramach POIiŚ oraz najczęściej popełniane.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROZLICZANIE PROJEKTÓW
Advertisements

Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
Zastosowanie Internetu
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Socjologia rynku pracy
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art..13 UPE/
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Wdrażanie osi II -VII Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – postęp, problemy, planowane nabory Solina, 4.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Kryteria wyboru formy prawnej. Działalność gospodarcza: Może dotyczyć: działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej oraz poszukiwania, rozpoznawania.
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
1 Założenia ustawy implementującej dyrektywę 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 31 marca 2008 r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Konferencja Elektroniczny Obieg Informacji w Firmie Łódź,
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
REGULAMIN NABORU WNIOSKÓW NA PRZEDSIĘWZIĘCIA ZWIĄZANE Z LIKWIDACJĄ NISKIEJ EMISJI WSPIERAJĄCEJ WZROST EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ Wojewódzki Fundusz Ochrony.
System gospodarki rynkowej
Władza lokalna w Polsce
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ ul
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Zasady.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Regulamin.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA PROCEDURY ZAWIERANIA UMÓW W RAMACH POIiŚ Piotr Makuch Wydział Kontroli Zamówień
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Sporządzanie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Regulamin.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Efektywna dystrybucja.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Stan wdrażania funduszy strukturalnych w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata w Podregionie Północnym województwa łódzkiego.
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Elektroniczna Legitymacja Studencka w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Paweł Wołczkiewicz.
Prawo o aktach stanu cywilnego
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Wałbrzych, 21 lutego 2006 r.
Seminarium końcowe INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flóra Fundusz Mikroprojektów w Euroregionie Glacensis Euroregion.
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 5: Elementy meta.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA PROPOZYCJA ZMIAN. Strefa PPP dziś
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport miesi ę czny, maj 2009.
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport miesi ę czny, czerwiec 2009.
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Procedury zawierania umów w ramach POIiŚ oraz najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień Wydział Kontroli Zamówień Publicznych NFOŚiGW Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZAKRES PREZENTACJI: I.AKTY PRAWNE REGULUJĄCE PROBLEMATYKĘ UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH. II.RODZAJE DZIAŁAŃ KONTROLNYCH W ZAKRESIE PROCEDUR ZAWIERANIA UMÓW PROWADZONYCH PRZEZ NFOŚIGW. III.ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ. IV.PRZYKŁADOWE NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA W PROCEDURZE ZAWIERANIA UMOWY. V.SKUTKI NARUSZENIA ZASAD ZAWIERANIA UMÓW. VI.KONTROLA POSTĘPOWAŃ WYSZCZEGÓLNIONYCH WE WNIOSKACH O PŁATNOŚĆ.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI AKTY PRAWNE REGULUJĄCE PROBLEMATYKĘ ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH 1)ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz z późniejszymi zmianami); 2)ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późniejszymi zmianami); 3)Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POIiŚ. 4)Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Wytyczne w zakresie kontroli realizacji POIiŚ 2007–2013.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI RODZAJE DZIAŁAŃ KONTROLNYCH W ZAKRESIE PROCEDUR ZAWIERANIA UMÓW PROWADZONYCH PRZEZ NFOŚIGW Kontrole przygotowania indywidualnych projektów kluczowych (przed złożeniem wniosku o dofinansowanie); Analiza procedur zawierania umów na etapie oceny wniosku o dofinansowanie; Kontrole projektów zaawansowanych finansowo lub zakończonych przed podpisaniem umowy o dofinansowanie; Kontrole procedur zawierania umów dla zadań objętych projektem, w tym: Kontrola zmian w umowach; Kontrola umów zawartych w trybie zamówienia z wolnej ręki; Weryfikacja wewnętrznych procedur zawierania umów/regulaminów Kontrole na miejscu realizacji projektu; Kontrole wniosków beneficjentów o płatność; Kontrole na zakończenie realizacji projektu.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI RODZAJE DZIAŁAŃ KONTROLNYCH W ZAKRESIE PROCEDUR ZAWIERANIA UMÓW PROWADZONYCH PRZEZ NFOŚIGW Tryb kontroli: Kontrola planowa – prowadzona na podstawie planów kontroli (po podpisaniu umowy o dofinansowanie); Kontrola doraźna – prowadzona poza planem kontroli, gdy konieczność jej przeprowadzenia wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć na etapie zatwierdzania planu kontroli; Kontrola ex-ante – prowadzona przed podpisaniem umowy z wybranym wykonawcą; Kontrola ex-post – prowadzona po podpisaniu umowy z wykonawcą.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI KONTROLA PRZYGOTOWANIA INDYWIDUALNYCH PROJEKTÓW KLUCZOWYCH Prowadzona w sytuacji, gdy w pre-umowie przewidziano taką możliwość; W przypadku występowania istotnego ryzyka mogącego skutkować nieprawidłowym lub nieterminowym przygotowaniem projektu do realizacji; Z inicjatywy IP lub IW – kontrola procedury zawierania umów, co do których istnieje prawdopodobieństwo, że zostaną wytypowane do kontroli na późniejszym etapie (kontrola doraźna ex-post); Na wniosek beneficjenta – w celu zminimalizowania ryzyka popełnienia błędu (kontrola doraźna ex-ante).

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ANALIZA PROCEDUR ZAWIERANIA UMÓW NA ETAPIE OCENY WNIOSKU O DOFINANSOWANIE Istotą analizy procedur zawierania umów jest sprawdzenie prawidłowości sposobu wyłonienia wykonawcy przez przyszłego beneficjenta POIiŚ; Do wniosku należy dołączyć: Oświadczenie beneficjenta, że do zawierania umów związanych z realizacją projektu stosuje bądź nie stosuje przepisy ustawy Pzp; Procedury zawierania umów: - opis trybu postępowania w formie pisemnej z zastosowaniem aukcji lub przetargu, o których mowa w art – 70 5 KC, z uwzględnieniem zasad wynikających z Wytycznych; - opis trybu postępowania w przypadku zawierania umów w trybie lub formie wymaganej przepisami szczególnymi; - opis trybu postępowania w przypadku zawierania m.in. Umów, których wartość obejmuje zamówienia poniżej 14 tys. euro. Zestawienie postępowań prowadzonych w ramach projektu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI KONTROLE PROJEKTÓW ZAAWANSOWANYCH FINANSOWO LUB ZAKOŃCZONYCH PRZED PODPISANIEM UMOWY O DOFINANSOWANIE Celem kontroli jest upewnienie się, że projekt przed podpisaniem umowy o dofinansowanie był realizowany zgodnie z zasadami i regułami obowiązującymi w ramach POIiŚ; Zaawansowanie finansowe projektu jest oceniane według stanu na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie; Kontrole prowadzone są w trybie doraźnym po podjęciu decyzji o przyznaniu projektowi dofinansowania, a w przypadku dużych projektów po przekazaniu przez IZ wniosku o dofinansowanie do KE; Podstawą przeprowadzenia kontroli jest oświadczenie beneficjenta o poddaniu się kontroli, załączanie do wniosku o dofinansowanie; Zakończenie kontroli jest warunkiem podpisania z beneficjentem umowy o dofinansowanie (w szczególnych przypadkach możliwe jest przeprowadzenie kontroli po podpisaniu umowy lecz nie później niż przed realizacją pierwszego wniosku o płatność); Wynik kontroli powinien zostać uwzględniony przy określaniu kwoty wydatków kwalifikowanych.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI KONTROLE PROJEKTÓW ZAAWANSOWANYCH FINANSOWO LUB ZAKOŃCZONYCH PRZED PODPISANIEM UMOWY O DOFINANSOWANIE Zasady doboru postępowań do kontroli: Dla umów objętych zakresem stosowania ustawy Pzp – co najmniej jedna umowa dla każdego projektu zawarta na najwyższą kwotę oraz wszystkie postępowania prowadzone w trybie innym niż podstawowy; Dla umów nie objętych zakresem stosowania ustawy Pzp – co najmniej jedna umowa zawarta na najwyższą kwotę. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości kontrola może zostać rozszerzona na pozostałe umowy w ramach projektu. Kontrola jest prowadzona w trybie ex-post.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI KONTROLE PROCEDUR ZAWIERANIA UMÓW DLA ZADAŃ OBJĘTYCH PROJEKTEM Celem kontroli jest sprawdzenie prawidłowości przeprowadzenia przez beneficjenta procedury, o której mowa w umowie o dofinansowanie projektu; Kontrola prowadzona jest na próbie umów - doboru próby dokonuje się poprzez wybranie do kontroli umowy o najwyższej wartości w ramach projektu z tych umów, które nie były kontrolowane i nie podlegają kontroli Prezesa UZP; W przypadku umów do których stosuje się Pzp, kontrola obejmuje wszystkie postępowania prowadzone w trybach inny niż podstawowy;

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI KONTROLE PROCEDUR ZAWIERANIA UMÓW DLA ZADAŃ OBJĘTYCH PROJEKTEM Minimalna wartość poddawanych w kontroli umów w ramach każdego projektu wynosi 20% z ogólnej planowanej przez beneficjenta szacunkowej wartości zamówień przedstawionej przez niego we wniosku o dofinansowanie (tabela D - Harmonogram realizacji projektu); Jeżeli wartość umów wybranych do kontroli w ramach projektu nie wyczerpuje 20% szacunkowej wartości zamówień przedstawionych we wniosku o dofinansowanie, pozostałe umowy do kontroli są wybierane losowo; Umowy podlegają kontroli ex-ante albo ex-post (w przypadku umów, do których stosuje się Pzp) oraz ex-post (w przypadku umów, do których nie stosuje się Pzp.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ. 1)Wymóg poniesienia i udokumentowania wydatków zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wspólnotowego oraz prawa krajowego (w tym również w zakresie zgodności z przepisami obowiązującymi w obszarze zamówień publicznych); 2)Dokonywanie wydatków w ramach projektu podlegających współfinansowaniu zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp), w przypadku gdy wymóg jej stosowania wynika z tej ustawy;

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) Pzp stosuje się do udzielania zamówień przez jednostki wymienione w art. 3 ust. 1 tej ustawy z wyłączeniem zamówień, wymienionych w art. 4. W szczególności Pzp stosuje się do zamówień udzielanych m.in. przez zamawiających sektorowych - w celu wykonywania jednego z rodzaju tzw. działalności sektorowej, o której mowa w art. 132 Pzp - w przypadku zamówień i konkursów, których wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartości kwoty: euro - dla dostaw lub usług; euro - dla robót budowlanych. Przeliczenie wartości zamówień winno nastąpić po kursie 3,839 zł.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) 3)Beneficjent zawierający z wykonawcami umowy, do których nie ma zastosowania Pzp, z wyjątkiem zamówień, wskazanych w pkt. 4), winien je zawierać w formie pisemnej w drodze aukcji lub przetargu, o których mowa w art – 70 5 Kodeksu cywilnego, z uwzględnieniem wymogów określonych w Komunikacie Komisji, w tym w szczególności wymogu: jawności, w szczególności rozumianej jako zamieszczenie ogłoszenia o przetargu (aukcji) w prasie lub Internecie, w zależności od wartości i rodzaju zamówienia – decyzję o zakresie upowszechnienia informacji o planowanym zawarciu umowy podejmuje beneficjent. Dodatkowo ogłoszenie winno być zamieszczone w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie beneficjenta; niedyskryminacyjnego opisu przedmiotu zamówienia - w szczególności rozumianej jako zakaz zawierania w opisie postanowień mogących preferować konkretnych wykonawców oraz, w przypadku konieczności wskazania konkretnych znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, obligatoryjne dopuszczenie rozwiązań równoważnych;

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) równego dostępu dla podmiotów gospodarczych ze wszystkich państw członkowskich - w szczególności rozumianej jako zakaz stawiania wymagań powodujących dyskryminację względem wykonawców z innych państw członkowskich; wzajemnego uznawania dyplomów, świadectw i innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, zgodnie z polskim prawem; odpowiednich terminów w szczególności rozumianej jako wyznaczenie na składanie ofert terminów umożliwiających wykonawcom zapoznanie się z przedmiotem zamówienia, przygotowanie i złożenie oferty; przejrzystego i obiektywnego podejścia w szczególności rozumianej jako obowiązek wyłączania się po stronie beneficjenta z prowadzenia przetargu przez osoby, w stosunku do których zachodzą przesłanki wskazane w art. 17 ust. 1 Pzp.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) Przywołane przepisy art – 70 5 KC zawierają ogólne uregulowania dotyczące trybu zawierania umowy. Dopuszczają one możliwość zawarcia umowy w drodze aukcji albo przetargu oraz wskazują na pewne elementy i zasady, które winny być przyjęte i stosowane w toku postępowania, albo dodatkowo uszczegółowione przez organizatora aukcji lub przetargu. Dotyczy to w szczególności: treści ogłoszenia aukcji albo przetargu (np. czas, miejsce, przedmiot, warunki aukcji lub przetargu, zastrzeżenie o odwołaniu aukcji lub przetargu, zobowiązanie organizatora do postępowania zgodnie z ogłoszeniem i warunkami aukcji lub przetargu); prowadzenia postępowania, w tym zasad: związania złożoną ofertą, powiadamiania uczestników przetargu lub aukcji o wyniku prowadzonego postępowania i zawierania umowy; określenia zasad składania, zatrzymywania i zwrotu wadium; unieważniania zawartej umowy.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) 4)Zamówienia (umowy) przy zawieraniu których beneficjent nie jest zobowiązany stosować zasad określonych w pkt. 3): a) umowy zawierane przez beneficjenta podmiotowo zobowiązanego do stosowania Pzp: których przedmiot obejmuje zamówienia wskazane w art. 4 pkt. 3 lit. e, g, h Pzp lub których wartość obejmuje zamówienia wskazane w art. 4 pkt. 8 Pzp; do których mają zastosowanie wyłączenia, o których mowa w art. 136 – 138a Pzp; których przedmiot obejmuje zamówienia sektorowe w rozumieniu art. 132 Pzp o wartości niższej od kwot określonych dla zamówień sektorowych w art. 11 ust. 8 Pzp i równocześnie zachodzą przesłanki analogiczne do przesłanek, o których mowa w art. 134 ust. 6.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) b) umowy zawierane przez beneficjenta nie zobowiązanego podmiotowo do stosowania Pzp: których przedmiot obejmuje zamówienia analogiczne do zamówień wskazanych w art. 4 pkt. 3 lit. e, g, h Pzp oraz których wartość obejmuje zamówienia analogiczne do zamówień wskazanych w art. 4 pkt. 8 Pzp; dotyczące usług analogicznych do usług wymienionych w art. 5 ust. 1 Pzp; których przedmiot obejmuje zamówienia analogiczne do zamówień sektorowych, do których mają zastosowanie wyłączenia, o których mowa w art. 136 – 138a Pzp; jeżeli zachodzi okoliczność analogiczna do jednej z okoliczności, o których mowa w art. 67 Pzp, a dla zamówień analogicznych do zamówień sektorowych jeżeli zachodzi okoliczność analogiczna do jednej z okoliczności, o których mowa w art. 134 ust. 6 Pzp.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) Umowy, o których mowa w pkt. 4), beneficjent zobowiązany jest zawierać w sposób efektywny, zachowując przy tym formę pisemną (chyba, że ogólnie przyjętą praktyką jest zawieranie danej umowy bez zachowania formy pisemnej). Zgodnie z Wytycznymi za kwalifikowany może zostać uznany jedynie wydatek efektywny, tj wydatek zapewniający osiągnięcie najlepszego efektu przy możliwie najniższych kosztach. Ciężar udowodnienia, że wydatek został poniesiony z zachowaniem osiągnięcia najlepszego efektu przy możliwie najniższych kosztach spoczywa na beneficjencie.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) W przypadku wydatków ponoszonych na podstawie umów zawartych z zastosowaniem Pzp istnieje domniemanie, że wymóg efektywności poniesienia wydatku jest zachowany. W przypadku zawierania umów, do których nie ma zastosowania Pzp, domniemywa się, że wydatek jest efektywny, jeśli umowa została zawarta zgodnie z procedurą przygotowaną przez beneficjenta i zweryfikowaną przez instytucję oceniająca wniosek przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Wszelkie istotne zmiany ww. procedur dokonane po podpisaniu umowy o dofinansowanie wymagają akceptacji ex-post) instytucji będącej stroną umowy o dofinansowanie.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) W przypadku wydatków poniesionych na podstawie umów, do których nie ma zastosowania Pzp oraz które nie zostały zawarte w drodze aukcji albo przetargu w rozumieniu przepisów K.c., beneficjent powinien posiadać, o ile to możliwe, dokumenty potwierdzające rozeznanie rynku, wskazujące, że dana usługa, robota budowlana i dostawa została wykonana po cenie nie wyższej od ceny rynkowej. Jeżeli w danym przypadku rozeznanie rynku nie jest możliwe, beneficjent winien wykazać okoliczności uzasadniające konieczność udzielenia danego zamówienia bez rozeznania rynku. Obowiązek rozeznania rynku powinien być odzwierciedlony w procedurach beneficjenta.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) Dokumenty potwierdzające rozeznanie rynku to w szczególności: skierowane do potencjalnych wykonawców zapytania ofertowe wraz z otrzymanymi ofertami, czy też wydruki ze stron internetowych przedstawiających oferty potencjalnych wykonawców. Dokumenty potwierdzające rozeznanie rynku mogą przyjąć w szczególności formę: pisma, wydruku listu elektronicznego, wydruku strony internetowej przedstawiającej oferty lub informacje handlowe (zawierającego datę wydruku), oferty lub informacji handlowej przesłanej przez wykonawców z własnej inicjatywy. Notatka potwierdzająca przeprowadzenie rozmów telefonicznych z potencjalnymi wykonawcami nie będzie uznawana za udokumentowanie rozeznania rynku.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) Określone w Wytycznych kategorie umów, których przedmiot obejmuje np: Zamówienia, o których mowa w art. 4 pkt. 3 lit. i (nabycie własności nieruchomości), pkt. 4 (umowy z zakresu prawa pracy), beneficjent zobowiązany jest zawierać w sposób efektywny zachowując przy tym formę pisemną, z wyłączeniem wymogu dokonania rozeznania rynku. Wymóg zawarcia umowy w formie pisemnej nie dotyczy umów, dla których ogólnie przyjętą praktyką jest zawieranie danej umowy bez zachowania formy pisemnej (np. zakup biletów): * do zł (bez VAT) – podnoszenie kwalifikacji * do zł (bez VAT) – pozostałe umowy

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) Pozostałe wymagania, jakie należy zachować przy zawieraniu umów nie objętych stosowaniem Pzp: dokumentowanie przestrzegania zasad zawierania umów (np. przechowywanie ogłoszenia i kopii ofert, dokumentów potwierdzających rozeznanie rynku, umów); ustalanie wartości umowy z należytą starannością – całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług; zakaz dzielenia zamówienia na części lub zaniżania jego wartości;

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ZASADY ZAWIERANIA UMÓW WYNIKAJĄCE Z WYTYCZNYCH W ZAKRESIE KWALIFIKOWANIA WYDATKÓW W RAMACH POIiŚ (c.d.) ograniczenie zawierania umów dodatkowych - zawarcie z dotychczasowym wykonawcą dodatkowych umów nieobjętych umową podstawową, a niezbędnych do jej prawidłowego wykonania, możliwe jest jedynie dla usług lub robót budowlanych, jeżeli tych dodatkowych usług lub robót budowlanych nie można było wcześniej przewidzieć; wdrożenie we własne procedury zasad zawierania umów, zamieszczenie ich na stronie internetowej beneficjenta, a w przypadku jej braku udostępnianie na żądanie wykonawcy. W ogłoszeniu należy wskazać sposób i miejsce udostępnienia ww. procedur.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI PRZYKŁADOWE NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIENIA (Pzp) zastosowanie niewłaściwego trybu postępowania; nieprawidłowe szacowanie wartości zamówienia (podział zamówienia na części); nieprawidłowy opis przedmiotu zamówienia poprzez podanie znaków towarowych i niedopuszczenie rozwiązań równoważnych; nieokreślenie w SIWZ wysokości wymaganych środków finansowych lub zdolności kredytowej (mimo żądania stosownego dokumentu) oraz wprowadzenie takiego warunku w drodze udzielania odpowiedzi na pytania wykonawców; nieadekwatne do przedmiotu zamówienia warunki udziału w postępowaniu (np. wielkość przychodów, zakres doświadczenia wykonawcy, zakres uprawnień personelu);

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI PRZYKŁADOWE NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIENIA (Pzp) – c.d. warunki co do zasady ograniczające konkurencję, np. żądanie doświadczenia wykonawcy w projektach unijnych, żądanie osiągnięcia zysku, zbyt krótki okres na wykazanie doświadczenia (np. 3 lata w robotach budowlanych zamiast 5 lat); żądanie dokumentów i oświadczeń, do których nie odnosi się żaden warunek, lub które nie są wymienione w odpowiednim rozporządzeniu; niezgodność treści SIWZ z treścią ogłoszenia; nieprzewidzenie możliwości dokonania zmian postanowień zawartej umowy; brak należytej staranności przy opisie przedmiotu zamówienia; niekompletny opis przedmiotu zamówienia; nieumyślne modyfikacje SIWZ w zakresie warunków udziału w postępowaniu, np. w ramach odpowiedzi na pytania wykonawców;

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI PRZYKŁADOWE NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIENIA (Pzp) – c.d. zbytni formalizm, nieuzasadnione wykluczanie wykonawców; niewezwanie wykonawcy do złożenia brakujących dokumentów lub oświadczeń albo dotyczących ich wyjaśnień; wybór wykonawcy nie spełniającego warunków udziału w postępowaniu; zmiana umowy niezgodna z art. 144 ust. 1 (np. korygowanie błędów popełnionych w SIWZ, nieuzasadnione podwyższanie wynagrodzenia wykonawcy lub przedłużanie terminu wykonania); zawarcie umowy w trybie z wolnej ręki bez spełnienia przesłanek art. 67 ust. 1; nieprawidłowe udzielenie zamówienia dodatkowego – niewypełnienie przesłanek z art. 67 ust. 1 pkt. 5.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI PRZYKŁADOWE NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA W PROCEDURZE ZAWIERANIA UMÓW (KC) brak ogłoszenia o przetargu; brak zamieszczenia ogłoszenia w wymaganych publikatorach (wartość, rodzaj zamówienia); zmiana ogłoszenia, warunków przetargu bez zastrzeżenia możliwości modyfikacji w ich treści; brak pisemności; za krótkie terminy składania ofert; prowadzenie przez organizatora negocjacji z wybranymi wykonawcami; zmiana kryteriów wyboru; brak procedur zawierania umów; niejasne, mało precyzyjne warunki udziału; niedochowanie należytej staranności przy opisie przedmiotu zamówienia (umowy); niedokonane rozeznania rynku.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI SKUTKI NARUSZENIA ZASAD ZAWIERANIA UMÓW 1)Wynikające z przepisów Pzp: konieczność unieważnienia postępowania obarczonego niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy (art. 93 ust. 1 pkt 7); podleganie unieważnieniu umowy (art. 146 ust. 1 ustawy); podleganie unieważnieniu umowy w części wykraczającej poza określenie przedmiotu zamówienia w SIWZ (art. 140 ust. 3); podleganie unieważnieniu zmiany umowy dokonanej z naruszeniem art.144; odpowiedzialność za naruszenie przepisów Pzp wynikająca z przepisów art (kara pieniężna dla podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3, 3a, 4 i 7); odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych;

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI SKUTKI NARUSZENIA ZASAD ZAWIERANIA UMÓW (c.d.) 2) Wynikające z dokumentu: Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POIiŚ: wydatki poniesione na podstawie umowy, która została zawarta z naruszeniem prawa lub zostały poniesione z naruszeniem prawa mogą zostać uznane za niekwalifikowane w całości lub w części, w zależności od wagi tego naruszenia; możliwość dokonania korekty finansowej w celu odzyskania nieprawidłowo wydatkowanych środków finansowych - zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 10 do Wytycznych w zakresie kontroli realizacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (wydanych r.) dla umów wg Pzp i Taryfikatorze do wymierzania korekt finansowych za naruszenia zasad zawierania umów, do których nie stosuje się ustawy Pzp.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI NALICZANIE KOREKT FINANSOWYCH wskazane wielkości korekt zostały przyjęte zgodnie z treścią uzgadnianego z KE Planu Działań dla Polski na lata ; wysokość korekty finansowej winna co do zasady odpowiadać wysokości szkody; dwie metody ustalania wysokości korekty: dyferencyjna i wskaźnikowa (Wk = W% x Wkw x Wś); w przypadku wystąpienia kilku nieprawidłowości stosuje się korektę o największej wartości procentowej.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI KONTROLA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Istotą kontroli jest weryfikacja prawidłowości przygotowania wniosku. Przeprowadzana jest w oparciu o dokumenty dołączone do wniosku o płatność oraz inne informacje zgromadzone przez IW-IP. Kontroli podlegają wszystkie wniosku o płatność przedłożone przez beneficjenta. Minimalny zakres, który jest kontrolowany przez WKZ przed zaakceptowaniem wniosku o płatność obejmuje: Upewnienie się czy wydatki zostały poniesione na podstawie umów zawartych zgodnie z odpowiednimi procedurami; W przypadku postępowań wszczętych przed dn r. analiza pod kątem ewentualnych uchybień stwierdzonych przez audytorów KE

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Dziękuję za uwagę Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ul. Konstruktorska 3a Warszawa