Rozumienie czytanego tekstu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Jak pisać pracę dyplomową?
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konstruktywizm w dydaktyce
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Pedagogika ogólna.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Czytanie ze zrozumieniem
Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.
Czytanie ze zrozumieniem
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
Czytanie ze zrozumieniem
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Cele kształcenia.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Automatyczna interpretacja pytań i udzielanie odpowiedzi (Question & Answering)
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wyniki projektu naukowego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Informacje ogólne o egzaminie
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Rozumienie czytanego tekstu Par Jocelyne GIASSON Roz. 1 : Model rozumienia czytanego tekstu Rozumienie czytanego tekstu. I. Model rozumienia czytanego tekstu.

Ewolucja koncepcji rozumienia tekstu czytanego : model Koncepcja tradycyjna : 1.czynność czytania to zbiór kolejnych sprawności, których uczymy się w sposób hierarchiczny (drabinkowy)‏ nabycie każdej z tych sprawności oddzielnie = nabycie umiejętności czytania Czytanie = mozaika izolowanych (oddzielnych) sprawności. Koncepcja bardziej współczesna 1.Model bardziej globalny ukierunkowany jest na integrację każdej ze sprawności, które muszą pojawić się przy czytaniu : Czytanie = proces holistyczny i całościowy ; sugeruje interakcję między poszczególnymi sprawnościami (umiejętność czytania oddzielona od swego kontekstu, traci część swego znaczenia)‏ Metafora (str.5) - rower - orkiestra symfoniczna Ewolucja koncepcji rozumienia tekstu czytanego:model *koncepcja tradycyjna 1.czynność czytania to zbiór kolejnych sprawnościi, których uczymy się w sposób hierarchiczny (drabinkowy)‏ ->nabycie każdej z tych sprawności oddzielnie = nabycie umiejętności czytania Czytanie = mozaika izolowanych (oddzielnych)sprawności. *Koncepcja bardziej współczesna 1.Model bardziej globalny ukierunkowany jest na integrację każdej ze sprawności, ktore muszą pojawić sie przy czytaniu: ->Czytanie = proces holistyczny i całościowy; sugeruje interakcję między poszczególnymi sprawnościami (umiejętność czytania oddzielona od swego kontekstu traci część swego znaczenia)‏ Metafora (str.5)‏ -rower -orkiestra symfoniczna

Ewolucja koncepcji czytania ze zrozumieniem : rola czytajacego Koncepcja tradycyjna : - sens jest w tekście  rola czytającego = wyłonienie tego sensu i przetransponowanie go do swej pamięci.  czytanie = rozumienie tego, co autor napisał i brak przy tym jakiejkolwiek swobody interpretacji Koncepcja bardziej współczesna: - tworzenie tekstu przez czytelnika, który posługuje się: - tekstem - swoimi wiadomościami - swoją intencją w czytaniu. tworzenie sensu ≠ nie oznacza „byle czego”. Ciąg dalszy metafory orkiestry symfonicznej (str.6). Ewolucja koncepcji czytania ze zrozumieniem: rola czytającego *Koncepcja tradycyjna: -sens jest w tekście->rola czytającego = wyłonienie tego sensu i przetransponowanie go do swej pamięci. ->czytanie = rozumienie tego, co autor napisał i brak przy tym jakiejkolwiek swobody interpretacji (graf: czytający - tekst)‏ Koncepcja bardziej współczesna: -tworzenie sensu przez czytelnika, który posługuje się: -tekstem -swoimi wiadomościami -swoją intencją w czytaniu ! Tworzenie sensu nie oznacza rozumienia “byle czego” Ciąg dalszy metafory orkiestry symfonicznej (str.6). czytający Tekst

Model rozumienia polegającego na konsensusie. Komponenty: tekst, czytelnik, kontekst. Intencja autora Forma Funkcja lektury Struktury Procesy CZYTAJĄCY TEKST Model rozumienia polegającego na konsensusie Komponenty: tekst, czytelnik, kontekst. Struktury Intencja autora Procesy Forma CZYTAJĄCY TEKST Funkcja lektury KONTEKST Psychologiczny Społeczny Fizyczny KONTEKST Psychologiczny Społeczny Fizyczny

Model rozumienia polegający na konsensusie. Istotna jest relacja między tymi komponentami (zmiennymi)‏ C T K Im większa jest ta relacja, tym lepsze będzie zrozumienie Oto sytuacje, które utrudniają czytanie ze zrozumieniem (str.8) : Model rozumienia polegający na konsensusie Istotna jest relacja między tymi komponentami (zmiennymi)‏ L(Czytający) T (Tekst)‏ C (Kontekst)‏ Im lepsza, większa jest ta relacja, tym lepsze będzie zrozumienie Oto sytuacje, ktore ustrudniają czytanie ze zrozumieniem (str.8): (patrz na grafy na slajdzie)‏ T T C T C C K K K Sytuacja 1 Sytuacja 2 Sytuacja 3

Zmienna: CZYTAJĄCY To, co robi ! To, kim jest ! Czytelnik Procesy Struktury 1 2 3 Struktury kognitywne Struktury afektywne Mikroprocesy Proces integracji Makro- proces Zmienna "CZYTAJĄCY" To, kim jest? CZYTELNIK To, co robi? Struktury Procesy (c.d. niżej)‏ Struktury kognitywne Struktury afektywne (Wiedza o języku)‏ (Wiedza o świecie)‏ ------------------------------------- c.d. Procesy 1. mikroprocesy 2.proces integracji 3.makroprocesy 4.proces opracowania 5.proces metakognitywny 4 5 Wiedza o języku Wiedza o świecie Proces opracowania Proces metakognitywny

Zmienna: CZYTAJĄCY Struktury = to cechy czytającego (to, kim czytelnik jest) niezależnie od sytuacji czytania kognitywne afektywne (p.15)‏ Odnośnie języka (str.10) : -postawa wobec czytania wiedza fonologiczna wiedza syntaktyczna wiedza semantyczna wiedza pragmatyczna -Zainteresowania +odnośnie innych Zmienna "CZYTAJĄCY" Struktury to cechy czytającego (to, kim czytelnik jest) niezależnie od sytacji czytania Struktury kognitywne Struktury afektywne (str.15)‏ ->odnośnie języka (str.10): -postawa wobec -wiedza fonologicza czytania -wiedza syntaktyczna -zainteresowania -wiedza semantyczna szczególne itp. -wiedza pragmatyczna ->odnośnie świata: Większa wiedza = lepsze zrozumienie = nabywanie nowej wiedzy (patrz na strzałki na slajdzie) Na temat świata : Większa znajomość = lepsze rozumienie =nabycie nowych form poznania

Zmienna CZYTAJĄCY Proces = to, co czytający robi podczas czytania (umiejętności wykonania)‏ Są one jednoczesne ( nie następują po sobie)‏ ukierunkowane są na rozumienie informacji zawartej w zdaniu. Mikroprocesy ukierunkowane są na poszukiwanie związku (spójności) między zdaniami ->dokonanie powiązań między propozycjami a zdaniami. Zmienna "CZYTAJĄCY" Proces = to, co czytający robi podczas czytania (umiejętności / wykonania)‏ są one jednoczesne ( nie następują po sobie)‏ Mikroprocesy- ukierunkowane są na rozumienie informacji zawartej w zdaniu. Procesy integracyjne - ukierunkowane są na poszukiwanie związku (spójności) między zdaniami ->dokonanie powiązań między propozycjami a zdaniami. Makroprocesy- ukierunkowane na rozumienie globalne tekstu, na powiązania, które pozwalają uczynić z tekstu spójną całość. Procesy integracyjne ukierunkowane na rozumienie globalne tekstu, na powiązania, które pozwalają uczynić z tekstu spójną całość. Makroprocesy

Procesy metakognitywne Zmienna CZYTAJĄCY Procesy opracowania pozwalają na postawienie hipotez, na zintegrowanie tekstu z wcześniejszymi informacjami->pozwalają na wyjście ponad tekst i na wyciągnięcie wniosków nieprzewidzianych przez autora. Zmienna "CZYTAJĄCY" Procesy opracowania / pozwalają na postawienie hipotez, na zintegrowanie tekstu z wcześniejszymi informacjami ->pozwalają na wyjście ponad tekst i na wyciągnięcie wniosków nieprzewidzianych przez autora. Procesy metakognitywne zarządzaja rozumieniem, pozwalają czytającemu na dostosowanie się do tekstu i sytuacji (ustalenie stopnia braku rozumienia, ...) Procesy metakognitywne zarządzaja rozumieniem, pozwalają czytającemu na dostosowanie się do tekstu i sytuacji (ustalenie stopnia braku rozumienia, ...)

Zmienna CZYTAJĄC Oto, przedstawione “w skrócie”, poszczególne aktywności kognitywne czytającego: -zdolność odtworzenia fragmentu tekstu poprzez użycie tej samej lub prawie tej samej struktury syntaktycznej i semnatycznej, którą posługiwał się autor =mikroprocesy -zdolność wytworzenia powiązań=procesy integracyjne -zdolność dokonania uogólnień=makroprocesy -zdolność wyjścia ponad tekst=procesy opracowania -zdolność zastanowienia się nad własnym sposobem rozumienia tekstu=procesy metakognitywne Zmienna "CZYTAJĄCY" Oto, przedstawione “w skrócie”, poszczególne aktywności kognitywne czytającego: -zdolność odtworzenia fragmentu tekstu poprzez użycie tej samej lub prawie tej samej struktury syntaktycznej i semnatycznej, którą posługiwał się autor =mikroprocesy -zdolność wytworzenia powiązań=procesy integracyjne -zdolność dokonania uogólnień=makroprocesy -zdolność wyjścia ponad tekst=procesy opracowania -zdolność zastanowienia się nad własnym sposobem rozumienia tekstu=procesy metakognitywne

Model rozumienia polegającego na konsensusie. Komponenty: tekst, czytelnik, kontekst. Intencja autora Forma Funkcja lektury Struktury Procesy CZYTAJĄCY TEKST Patrz tłumaczenie przy slajdzie 4 KONTEKST Psychologiczny Społeczny Fizyczny

Zmienna TEKST Różne zachowania czytającego, zależnie od rodzaju tekstówpotrzeba ich sklasyfikowania. Według gatunków literackich: albumy, bajki, legendy, powieści,gat.dokum entalne,komiksy, poezja,teksty humorystyczne Według funkcji czytania : - funkcje użyteczne - funkcje estetyczne Zmienna "TEKST" Różne zachowania czytającego, zależnie od rodzaju tekstów->potrzeba ich sklasyfikowania. / / / Według funkcji JAK? Według gatunków czytania: / literackich: -funkcja użyteczne / Albumy, bajki, -funkcje estetyczne / legendy,powieści, / gat.dokumentalne, / komiksy, poezja, / teksty humorystyczne Według intencji autora: -oddziaływanie na emocje czytającego: poezja,bajki,opowiadania,... -oddziaływanie na zachowania czytającego: schematy działań, polecenia, sposoby użycia, porady i ostrzeżenia, .... -oddziaływanie na wiedzę czytającego: streszczenia, artykuły, monografie, .... JAK? Według intencji autora: -oddziaływanie na emocje czytającego: poezja,bajki,opowiadania,... -oddziaływanie na zachowania czytającego: schematy działań, polecenia, sposoby użycia, porady i ostrzeżenia, .... -oddziaływanie na wiedzę czytającego: streszczenia, artykuły, monografie, ....

Model rozumienia polegającego na konsensusie. Komponenty: tekst, czytelnik, kontekst. Intencja autora Forma Funkcja lektury Struktury Procesy CZYTAJĄCY TEKST Patrz tłumaczenie przy slajdzie 4 KONTEKST Psychologiczny Społeczny Fizyczny

= opracowanie projektu! Zmienna KONTEKST Zmienna ta oznacza wszystkie warunki, w których znajduje się czytający (z jego strukturami i procesami) w momencie wchodzenia w kontakt z tekstem; wśród tych warunków są takie, na których koncentruje się czytający i takie, które określają środowisko czytającego. Kontekst psychologiczny: 1. intencja autora=najważniejsze (np. lektura opisu domu z punktu widzenia złodzieja lub kupca, str.22)‏ 2.motywacja do czytania 3.zainteresowanie prezentowanym tekstem Zmienna "KONTEKST" Zmienna ta oznacza wszystkie warunki, w których znajduje się czytający (z jego strukturami i procesami) w momencie wchodzenia w kontakt z tekstem; wśród tych warunków sa takie, na których koncentruje się czytający i takie, które określają środowisko czytającego. Kontekst psychologiczny: 1. intencja autora=najważniejsze (np. lektura opisu domu z punktu widzenia złodzieja lub kupca, str.22)‏ 2.motywacja do czytania 3.zainteresowanie prezentowanym tekstem = opracowanie projektu!

Zmienna KONTEKST Kontekst społeczny = wszystkie rodzaje interakcji, mające miejsce podczas czytania, zachodzące między czytającym, nauczającym lub innymi formami czytania (czytanie indywidualne, czytanie przed grupą osób, czytanie z przewodnikiem lub bez niego, ...)‏ Zmienna "KONTEKST" Kontekst społeczny=wszystkie rodzaje interakcji, mające miejsce podczas czytania, zachodzące między czytającym, nauczającym lub innymi formami czytania (czytanie indywidualne, czytanie przed grupą osób, czytanie z przewodnikiem lub bez niego, ...)‏ Kontekst fizyczny=oznacza wszystkie warunki materialne, w których ma miejsce czytanie (hałas z zewnątrz, jakość reprodukcji tekstu, temperatua otoczenia,...)‏ Kontekst fizyczny = oznacza wszystkie warunki materialne, w których ma miejsce czytanie (hałas z zewnątrz, jakość reprodukcji tekstu, temperatua otoczenia,...)‏

Konkretnie Aby kształtować rozumienie u uczniów, trzeba najpierw upewnić się, czy wszystkie trzy zmienne są adekwatne: Czy tekst jest na poziomie odpowiadającym umiejętnościom czytającego? Czy czytający posiada wiedzę potrzebną do rozumienia tekstu? Czy kontekst psychologoczny, społeczny i fizyczny wspomaga rozumienie? Aby kształtować rozumienie u uczniów, trzeba najpierw upewnić się, czy wszystkie trzy zmienne są adekwatne: Czy czytający posiada wiedzę potrzebną do rozumienia tekstu? Czy tekst jest na poziomie odpowiadającym umiejętnościom czytającego? Czy kontekst psychologoczny, społeczny i fizyczny wspomaga rozumienie? Pozytywna odpowiedź na te 3 pytania=nadrzędny warunek do nauczania czytania za zrozumieniem. Pozytywna odpowiedź na te 3 pytania=nadrzędny warunek do nauczania czytania za zrozumieniem.