Egzamin w gimnazjum składał się z 3 części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. Podczas egzaminu kończącego gimnazjum można było zdobyć po 50 punktów w każdej części.
Część humanistyczna dotyczyła obszarów standardów: - czytania i odbioru tekstów kultury - tworzenia własnego tekstu.
Część matematyczno-przyrodnicza obejmowała obszary standardów: - umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu, - wyszukiwanie i stosowanie informacji, - wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych przestrzennychiczasowych, - stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.
Część z języka obcego nowożytnego, przeprowadzana po raz pierwszy w roku szkolnym 2008/2009 odnosiła się do obszarów standardów: - odbioru tekstu słuchanego, - odbioru tekstu czytanego, - reagowania językowego.