Innowacja pedagogiczna poszerzająca wiedzę o kulturze pod tytułem W ŚWIECIE KULTURY realizowana w Gimnazjum nr 6 w Chełmie poszerzająca wiedzę o kulturze pod tytułem W ŚWIECIE KULTURY realizowana w Gimnazjum nr 6 w Chełmie Marta Skroś – nauczyciel j.polskiego Monika Basaj – nauczyciel plastyki Marta Skroś – nauczyciel j.polskiego Monika Basaj – nauczyciel plastyki
„ Najpiękniejszą rzeczą, jakiej możemy doświadczyć, jest oczarowanie tajemnicą. Jest to uczucie, które stoi u kolebki prawdziwej sztuki. Ten, kto go nie zna i nie potrafi się dziwić, nie potrafi doznawać zachwytu, jest martwy, niczym zdmuchnięta świeczka …” „ Najpiękniejszą rzeczą, jakiej możemy doświadczyć, jest oczarowanie tajemnicą. Jest to uczucie, które stoi u kolebki prawdziwej sztuki. Ten, kto go nie zna i nie potrafi się dziwić, nie potrafi doznawać zachwytu, jest martwy, niczym zdmuchnięta świeczka …” Zdjęcie z muzeum – same twarze – jako element dekoracyjny tła – coś wymyślić Albert Einstein Albert Einstein
Zanim powstała innowacja, czyli o tym, jak wdrażaliśmy się do programu… Film zamienić jak w starym stylu – albo sepia, albo kolor – lekko podniszczony, jakby był bardzo stary, jakieś elementy taśmy filmowej na której wyświetlany jest ten film, ewentualanie TV 3-4 min.
Szukamy właściwego kierunku… Szukamy właściwego kierunku… Film zamienić jak w starym stylu – albo sepia, albo kolor – lekko podniszczony, jakby był bardzo stary, jakieś elementy taśmy filmowej na której wyświetlany jest ten film, ewentualanie TV 3-4 min.
Wdrażając w klasach 1-3 gimnazjum program innowacyjny w „Świecie kultury”, myślimy o modelu absolwenta – człowieku wrażliwym, samodzielnie myślącym, umiejącym komunikować się z innymi ludźmi, silnie zakorzenionym w tradycji kultury. Myślimy o absolwencie humaniście, który zechce uczestniczyć w życiu kulturalnym swojej społeczności. Jakiś człowieczek, który wciąga tytuły, tekst, animacja
Tytułem wprowadzenia… Tytułem wprowadzenia…
Zamierzonym efektem innowacji powinny stać się: Program innowacyjny realizowany jest w trzyletnim cyklu kształcenia gimnazjalnego w klasie pierwszej. Spośród przedmiotów nauczania naczelne miejsce w programie zajmują: język polski (z elementami wiedzy o kulturze), plastyka. Zamierzonym efektem innowacji powinny stać się: uczniowska konkretyzacja dzieł literatury (sceniczna, plastyczna) umiejętność wartościowania dostępnych tekstów kultury wyzwolenie przeżycia w kontakcie z dziełem sztuki. Stara księga i pióro, kałamarz
Pytania o sens, czyli cele ogólne …
Rozbudzanie zainteresowania sztuką. Kształtowanie osobowości uczniów dzięki zaangażowaniu w życie kulturalne. Rozwijanie zdolności artystycznych młodzieży, jej kreatywności. Kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole oraz odpowiedzialności za własną pracę.
czyli cele szczegółowe … czyli cele szczegółowe … Precyzja działania, czyli cele szczegółowe … Precyzja działania, czyli cele szczegółowe …
Kształtowanie szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń. Rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową. Kształtowanie szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń. Wzbudzanie poczucia własnej wartości i godności dzięki wpajaniu szacunku dla tradycji. Rozwijanie postaw otwartych na inne społeczności i ich kulturę. Umożliwienie odkrywania i rozumienia wartości uniwersalnych w literaturze i sztuce. Rozwijanie wyobraźni oraz ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach i dyscyplinach kultury (teatr, plastyka, muzyka).