elektroniczna DEMOKRACJA LOKALNA IN STATU NASCENDI Krzysztof Ciupis

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Zastosowanie Internetu
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Komunikacja interpersonalna
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Wpływ zmian demograficznych na polską gospodarkę.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Prezentacja oferty FORMUS Polska
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
MŁODZI AKTYWIŚCI PREZYDENCJI
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Szkoła w chmurze.
Jest to ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Podyplomowe Studium Programowania i Zastosowań Komputerów Autor: Marcin.
Opinie warszawiaków na temat organizacji UEFA EURO 2012 Warszawa, sierpień 2011 Opracowanie: Urząd m.st. Warszawy Centrum Komunikacji Społecznej.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
W roku 2007/2008 nasza szkoła wzięła udział w programie Uczniowie z klasą w kategorii pomagam innym. W związku z tym powstały dwa projekty opracowane.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
Władza lokalna w Polsce
Strategia kształtowania jakości oferty turystyki wiejskiej
Regionalny Program Operacyjny (RPO) województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Prawo lokalne w Internecie Jakub Kasprzycki
J AK ZACZĄĆ PRACĘ Z ?. przed rejestracją Upewnij się, że posiadasz: aktywne konto zainstalowaną przeglądarkę Internet Explorer indywidualny studencki.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
Instytucje otoczenia biznesu w powiecie gostyńskim. Opracował: Krzysztof Marzec ul.1 Maja Gostyń Tel
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
Sieci komputerowe. Nowe technologie komputerowe
Cele i założenia projektu Akademia Młodych Noblistów Paulina Kędzierska Koordynator projektu Akademia Młodych Noblistów.
Technologia Informacyjna w SP 1 w Choszcznie
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Wpływ warunków.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji Czym jest samorząd informacyjny i jaki powinien być?
Komercjalizacja wiedzy i technologii. Bariery i ograniczenia w kontekście branży IT Grzegorz Steinmetz.
Uczy samodzielności. Jest otwarta na współpracę z innymi. Daje możliwość rozwoju. Przygotowuje do dorosłego życia. Kształtuje postawy przedsiębiorcze.
Prezentacja założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście ogłaszanych przez WUP konkursów Kazimierz Tęczar Kazimierz Tęczar Wicedyrektor Wojewódzkiego.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Procedura wydania opinii o zasadności realizacji projektów z zakresu budowy sieci szerokopasmowych finansowanych z funduszy strukturalnych Warszawa.
ZIELONY CERTYFIKAT. - wyróżnione placówki ZIELONY CERTYFIKAT - zasięg programu.
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Bezpieczny Internet
Propagowanie rozwoju Planu Działań na rzecz Zrównoważonego Wykorzystania Energii w Wielkopolsce, Poznań, października 2012r. Dlaczego warto wdrażać
Grupy użytkowników1 Administracja Sieciami komputerowymi Grupy użytkowników.
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Serwis informacyjny skupiający się na problematyce Unii Europejskiej, państw europejskich oraz kwestii dotyczących obywateli, interesariuszy i naukowców.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Instytut Logistyki i Magazynowania
Projekt Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do roku 2020
Seminar AGENT ZARZĄDZANIA WIEDZĄ I INNOWACJAMI REF: ES1-LE Szczecin, dnia Kraje partnerskie: Polska, Francja, Grecja i Hiszpania.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Informacja nt. projektu Gdańsk, listopad 2009 r.
WoF PLATFORMA KOMUNIKACJI. WoF jest platformą komunikacji systemem wspomagającym obieg informacji oraz zarządzanie w firmie Zapewnia elektroniczny obieg.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Język angielski szansą na rynku pracy. Realizacja projektu Rok szkolny 2011/2012 Zajęcia dwa razy w tygodniu po 45 minut – w sumie 37 godzin lekcyjnych.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

elektroniczna DEMOKRACJA LOKALNA IN STATU NASCENDI Krzysztof Ciupis Projekt e-DLISN będzie realizowany przez Samodzielny Zespół Badawczo - Rozwojowy, przy współudziale Urzędu Miasta Częstochowy. W skład zespołu, nad którym patronat naukowy sprawuje Dyrektor Instytutu Socjologii Uniwersytetu Śląskiego prof. dr hab. Marek S. Szczepański, wchodzą m.in.: dr Robert Geisler - pracownik naukowy Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie i Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach mgr Krzysztof Ciupis - doktorant Wydziału Nauk Społecznych UŚ - koordynator projektu Krzysztof Ciupis koordynator projektu e-mail: kciupis@go2.pl tel: 0 600 365 221

Demokracja wymaga wymiany informacji Krzysztof Ciupis © 2001 Z demokracją jest tak jak z wieloma ideami czy wartościami, które zewsząd nas otaczają: miłością, sprawiedliwością, równością czy wolnością. Mamy jakieś wyobrażenie na ten temat, towarzyszy dziejom ludzkości prawie od początku, jest przedmiotem analiz naukowych oraz wdzięcznym tematem dla poetów, jednakże ze względu na wieloaspektowość trudno nam zdefiniować jednoznacznie to pojęcie. Niemniej jednak możemy pozwolić sobie na sformułowanie pewnych kryteriów, które musi spełniać proces rządzenia mniejszymi bądź też większymi stowarzyszeniami. Demokracja należy do sfery kolektywnego podejmowania decyzji. Ucieleśnia ona ideał, iż decyzje - dotyczące stowarzyszenia jako całości - winny być być podejmowane przez wszystkich jego członków, oraz że każdy powinien mieć równe prawa uczestnictwa w takich decyzjach. Innymi słowy, demokracja obejmuje zasady powszechnej kontroli nad kolektywnym podejmowaniem decyzji oraz równości praw w wykonywaniu takiej kontroli. Krzysztof Ciupis © 2001

Proces polityczny w demokracjach przedstawicielskich Dyskursywna sfera publiczna Sfera decyzyjna - selekcja wyartykułowanych potrzeb i pragnień - otrzymywanie informacji - formułowanie ich w politykę - wyrażanie opinii - ogólne uczestniczenie w debacie - zatwierdzanie - wykonywanie Krzysztof Ciupis © 2001

Proces polityczny w demokracjach przedstawicielskich Dyskursywna sfera publiczna Sfera decyzyjna Analizując, proces polityczny w demokracjach przedstawicielskich widzimy dwie blisko ze sobą związane dziedziny: sfera dyskursywna i sfera decyzyjna. Dyskursywna publiczna sfera, umożliwia wszystkim otrzymywanie informacji, wyrażanie opinii i ogólne uczestnictwo w debacie.W sferze podejmowania decyzji potrzeby i pragnienia artykułowane w sferze publicznej są wybierane (lub nie), formułowane w politykę, zatwierdzane i wykonywane. Jakość procesu politycznego zależy w dużej mierze od relacji między tymi dwoma sferami Krzysztof Ciupis © 2001

Główna teza elektronicznej demokracji: Różnice pomiędzy sferą dyskursywną i sferą decyzyjną, oraz właściwa hierarchia zanikają Krzysztof Ciupis © 2001 Krzysztof Ciupis © 2001

Czy możliwa jest realizacja „elektronicznych Aten”? Czy można poprawić obecny stan sfery publicznej? TAK! To nowoczesne technologie komunikacyjne i informacyjne mogą dostarczyć środków do zasadniczej edukacji i oświecenia obywateli, do zainteresowania ich dyskusjami dotyczącymi dobra publicznego i środkami jego zachowania, oraz umożliwić im poszukiwanie własnego samookreślenia. Związany z demokracją, charakterystyczny dla nowych technik jest ich potencjał do bardziej trafnego wybierania informacji i przez to ułatwienie dotarcia do wąskich grup społeczeństwa. Krzysztof Ciupis © 2001

Nowoczesne techniki komunikacyjne tworzą warunki dla pełnej politycznej partycypacji rozwiązując problemy: komunikacja i partycypacja stają się natychmiastowe czasu fizyczna przestrzeń jest nieistotna odległości wszelka informacja jest szeroko dostępna przez sieci wiedzy sieci rozwiązują również problem dostępu dostępu Krzysztof Ciupis © 2001

Niektóre niebezpieczeństwa związane z wprowadzeniem e-demokracji Przy wielkich grupach elektoratu rola każdego z uczestników zredukowana jest praktycznie do zera System dosłownych rządów większości wyklucza uprawnienia mniejszości Demokracja przez referendum mogłaby rozbić się o bariery niekompetencji poznawczej Intensywność kwestii znajduje na ogół swój odpowiednik w ekstremizmie, niedostrzeganiu złożoności i wielostronności problemów e-mail: kciupis@go2.pl Krzysztof Ciupis © 2001

Jak rozwiązać te dylematy? demokracja na pół bezpośrednia doniosłość działań na poziomie lokalnym rozwój sfery dyskursywnej sieci obywatelskiego zaangażowania Krzysztof Ciupis © 2001

Interaktywne konsultacje miejskie Elektroniczny lokal wyborczy 2001 e-DLISN Interaktywne konsultacje miejskie Elektroniczny lokal wyborczy 2001 Nasze cyfrowe miasto Krzysztof Ciupis © 2001

Interaktywne konsultacje miejskie Mieszkańcy Częstochowy Władze lokalne e-mail, strony www, „klasyczne” media Opiniowanie, ocena, propozycje Projekty, decyzje, informacje e-mail, strony www, telefon Interaktywne konsultacje miejskie - to próba zebrania audytorium, które mogłoby brać udział w opiniowaniu i ocenie projektów wysuwanych przez lokalne władze samorządowe. Grupa ta mogłaby przedstawiać własne tematy i problemy, którymi zajmowaliby się odpowiedni decydenci, a ich proponowane rozwiązania mogłyby być poddawane pod głosowanie. Cała grupa zostałaby dobrana z mieszkańców Częstochowy, którzy maja własny komputer z modemem, lub możliwość korzystania z dostępu do Internetu. Wymagane byłoby tu posiadanie własnego adresu e-mail, na który byłyby wysyłane odpowiednie materiały. Dobór grupy byłby poprzedzony akcją informacyjną na szeroką skalę, między innymi prowadzoną w lokalnych mediach, za pomocą dołączanych przy różnych okazjach materiałów reklamowych, oraz spotkań z mieszkańcami. Istnieje również możliwość wykorzystania posiadanych przez mieszkańców telefonów komórkowych (czy też tradycyjnych) do zorganizowania alternatywnego audytorium. Poszczególni respondenci byliby po wyrażeniu swojej zgody rejestrowani w bazie danych, ich dane wykorzystywane wyłącznie do celów naukowych i publikowane tylko w postaci zestawień zbiorczych. Mieszkańcy Częstochowy Krzysztof Ciupis © 2001

Elektroniczny lokal wyborczy 2001 Mieszkańcy Częstochowy polityk polityk polityk Strony www, media „klasyczne”, inne E-mail, strony www, telefon Elektroniczny lokal wyborczy 2001 - próba budowy wspólnej płaszczyzny między politykami a obywatelami, demokratyzacji sfery publicznej. Składałby się z serii organizowanych interaktywnych spotkań polityków kandydujących do parlamentu ze swoimi potencjalnymi wyborcami, prezentacji programów oraz debatach między politykami, oraz politykami a wyborcami odbywających się głównie w Internecie (choć nie tylko). Głównym założeniem tej części projektu jest jak najszersze zaangażowanie lokalnego społeczeństwa, stąd konieczność przeprowadzenia szerokiej kampanii informacyjnej wykorzystującej zarówno prasę, radio i telewizję lokalną, jak i inne sposoby dotarcia do większej grupy obywateli. Ukoronowaniem przedsięwzięcia byłyby Internetowe i telefoniczne głosowania poprzedzające właściwe wybory Mieszkańcy Częstochowy Krzysztof Ciupis © 2001

Internet Nasze cyfrowe miasto Business Grupy dyskusyjne Administracja Strony domowe mieszkańców Internet Instytucje Instytucje kulturalne A jak może wyglądać nasze wirtualne miasto? .Nasze cyfrowe miasto - to próba budowania wirtualnego miasta w oparciu o inicjatywy oddolne; przeniesienie do Internetu spraw lokalnych przez samych mieszkańców. Jest to raczej uzupełnienie, niż alternatywa dla wizji 'cyfrowego miasta' realizowanej przez Urząd Miejski w Częstochowie. Podstawą byłoby tu wykorzystanie wybranych "animatorów", tworzących osnowę, na której następowałby rozwój wirtualnej infrastruktury. Docelowo, nie jedna miejska strona Internetowa, lecz raczej portal obejmujący wszystkie sfery życia lokalnej społeczności, dający możliwość wymiany myśli, udziału w grupach dyskusyjnych i rozmowach w sieci. Umożliwiłoby to dalsze stopniowe koncentrowanie dostępu do stron domowych mieszkańców, instytucji i wszelkich stowarzyszeń, a także zainteresowanie przedsięwzięciem lokalnego businessu. Co różni ten projekt od innych? Po pierwsze większa interaktywność, po drugie dywersyfikacja kanałów informacyjnych i wreszcie po trzecie obniżenie kosztów tworzenia portalu. Należałoby zaznaczyć, że przedsięwzięci o takim charakterze jest czymś wyjątkowym w skali kraju i niewiele podobnych projektów jest realizowanych obecnie w Europie i na Świecie. Business Miejsce na inicjatywy mieszkańców Informacje lokalne Krzysztof Ciupis © 2001

Wsparcie projektu i idei e-DL Elektroniczna Demokracja Lokalna Stowarzyszenie Elektroniczna Demokracja Lokalna Instytucje NGO’s Politycy Media Lokalne władze ? Krzysztof Ciupis © 2001 Krzysztof Ciupis © 2001

Jakie korzyści może przynieść realizacja projektu? Unowocześnienie zarządzania miastem Podniesienie poziomu życia mieszkańców i konkurencyjności miasta pośród ośrodków podobnej wielkości Stworzenie warunków do edukacji i pracy na odległość dla wszystkich generacji mieszkańców Projekt może przynieść korzyści w wielu sferach, i praktycznie każdemu, kto się w niego zaangażuje. A oto niektóre z nich: Unowocześnienie zarządzania miastem Podniesienie poziomu życia mieszkańców i konkurencyjności miasta pośród ośrodków podobnej wielkości Stworzenie warunków do edukacji i pracy na odległość dla wszystkich generacji mieszkańców Krzysztof Ciupis © 2001 Krzysztof Ciupis © 2001

Jakie korzyści może przynieść realizacja projektu? Poprawa jakości usług opieki zdrowotnej Łatwiejszy dostęp do serwisów informacyjnych i usług Poprawa jakości procesu politycznego na poziomie lokalnym Poprawa jakości usług opieki zdrowotnej Powszechny dostęp do serwisów informacyjnych i usług Poprawa jakości procesu politycznego na poziomie lokalnym Rewitalizacja sfery kultury w Internecie Rewitalizacja sfery kultury w Internecie Krzysztof Ciupis © 2001 Krzysztof Ciupis © 2001

www.szkoly.edu.pl/~kciupis Krzysztof Ciupis © 2001 Kiedy mogłyby być realizowane poszczególne etapy przedsięwzięcia? Część I: wiosna - lato 2001 Część II: jesień 2001 Część II: wiosna 2001- www.szkoly.edu.pl/~kciupis Krzysztof Ciupis © 2001

e-mail: kciupis@go2.pl www.szkoly.edu.pl/~kciupis elektroniczna DEMOKRACJA LOKALNA IN STATU NASCENDI Dziękuję! Serdecznie Państwu dziękuję za uwagę Krzysztof Ciupis koordynator projektu e-mail: kciupis@go2.pl www.szkoly.edu.pl/~kciupis