Pedagogika szkoły wyższej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Advertisements

Badania podaży i popytu turystycznego
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Projekt i opracowanie :
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
Temat: ETAPY ŻYCIA CZŁOWIEKA Spis treści: 1. WPROWADZENIE WPROWADZENIE 2. ZADANIE ZADANIE 3. PROCES - PREZENTACJA PROCES - PREZENTACJA PROCES - PREZENTACJA.
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
fotografie - Marcel Cohen
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Szkoła systemów społecznych. Istota, przedstawiciele, wyniki
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
Kryteria wyboru formy prawnej. Działalność gospodarcza: Może dotyczyć: działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej oraz poszukiwania, rozpoznawania.
PATRIOTYZM.
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów. Przepisy Art PRD Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Pojęcie i rodzaje kultury politycznej
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Wydarzenia charytatywne jako sposób komunikacji tożsamości przedsiębiorstwa. Opracowanie: Dagmara Lustyk Event marketing jako nowa forma procesów komunikacyjnych.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Nie jedź na kacu. Włącz myślenie. Podsumowanie efektów kampanii.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): NEOPSYCHOANALIZA
Nasz absolwent na wyższej uczelni
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Życiu TAK Śmierci NIE.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
ROZWÓJ CZŁOWIEKA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
KRWIODAWSTWO.
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Informacja nt. projektu Gdańsk, listopad 2009 r.
WoF PLATFORMA KOMUNIKACJI. WoF jest platformą komunikacji systemem wspomagającym obieg informacji oraz zarządzanie w firmie Zapewnia elektroniczny obieg.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Create Tworzenie Match Dopasowanie Design Projektowanie Unikalne narzędzie zwiększające skuteczność procesów rekrutacji i selekcji, budowanie ścieżek karier.
Zapis prezentacji:

Pedagogika szkoły wyższej

Edukacja ustawiczna Założenie, że edukacja człowieka dorosłego może przebiegać wyłącznie w instytucjach oświatowych. Pod koniec XX wieku dostrzega się przesunięcie akcentu z nauczania zachodzącego w instytucjach edukacyjnych na uczące się jednostki.

Całożyciowe uczenie się Uczenie się zachodzi nie tylko w instytucjach edukacyjnych / oświatowych. Na całokształt procesów wchodzących w zakres całożyciowego uczenia się składają się: formalne, nieformalne i pozaformalne procesy uczenia się.

Czynniki ograniczenia znaczenia kształcenia formalnego Egalitaryzm oświatowy Gwałtowny rozwój mediów i Internetu Edukacja jako integralna część konsumpcji, która wypełnia czas wolny człowieka Kryzys państwa opiekuńczego

Rozwój - długotrwały proces kierunkowych zmian, w którym można wyróżnić prawidłowo po sobie następujące etapy przemian (fazy rozwojowe) danego obiektu (układu), wykazujące obiektywnie stwierdzalne różnicowanie się tego obiektu (układu) pod określonym względem

Proces rozwoju odbywa się „w pewnym powtarzającym się cyklu, w którym fazy budowania nowych struktur przeplatają się z fazami rozpadu czy modyfikowania uprzednich.” (A. Brzezińska i P. Wiliński) Przebieg wcześniejszej fazy życia wpływa na przebieg faz następnych. (Z. Pietrasiński) Rozwój polega zatem na wzbogacaniu lub modyfikowaniu już posiadanego przez jednostkę repertuaru zdolności, talentów i wiedzy.

Periodyzacja rozwoju w dorosłości wczesna dorosłość – od 20. – 23. do 35. – 40. roku życia średnia dorosłość – od 35. – 40. do 55. – 60. roku życia późna dorosłość – od 55. – 60. roku życia i więcej (B. Harwas – Napierała, J. Trempała)

Rozwój w dorosłości Zaprzestanie fizycznego dojrzewania organizmu Przemiany wynikają głównie z aktywności jednostki Związek z pełnieniem ról społecznych Wykorzystanie nie tylko własnego potencjału, ale także możliwości tkwiących w otoczeniu Rozwój ukierunkowany jest na przystosowanie wewnętrzne, podmiotowe (samopoznanie)

Uczeń dorosły Uwaga: trwała, radzi sobie z roztargnieniem Postrzeganie: obiektywne, większa niezależność od uczuć powodujących subiektywizm Wyobraźnia: twórcza, podlega krytycznej ocenie, bliższa rzeczywistości niż u dziecka Pamięć: bardzo dobrze rozwinięta logika; szczytowa forma zapamiętywania – 25 lat Myślenie: abstrakcyjne, duży zasób wiadomości i doświadczeń, krytyczny stosunek Doświadczenie Aktywność Odpowiedzialność Refleksyjność

Specyfika ucznia dorosłego myślenie abstrakcyjne inteligencja skrystalizowana (wynik uczenia się i doświadczenia) szerszy zakres uwagi oraz jej stałość wewnętrzne powody podejmowania edukacji wzrost znaczenia wartości wykształcenia, dojrzalszy stosunek do kształcenia znaczenie czynnika woli odmienność pozycji społecznej (aktywny zawodowo, posiada rodzinę)

Uczenie się dorosłych UCZENIE SIĘ PRAKTYKA SPOŁECZNOŚĆ TOŻSAMOŚĆ Uczenie się jako działanie SPOŁECZNOŚĆ Uczenie się jako przynależność TOŻSAMOŚĆ Uczenie się jako stawanie się ZNACZENIA Uczenie się jako doświadczanie UCZENIE SIĘ

Edukacja dorosłych - czynne „modyfikowanie warunków rozwoju psychofizycznego jednostki młodocianej i dorosłej, wspomaganie tego rozwoju przez wyzwalanie jej własnych sił rozwojowych, ukazywanie nie zawsze przez nią uświadomionych jej własnych możliwości, rozwijanie w bezpośrednim środowisku warunków wielostronnej, korzystnej aktywności edukacyjnej.” (D. Jankowski)

Modele edukacji dorosłych Technologiczny Humanistyczny Krytyczny

Stawanie się studentem Teoria B. Cocklina Cel badań: wskazanie z codziennych doświadczeń edukacyjnych słuchaczy czynników konstytuujących stawanie się dorosłym studentem Dwa procesy stawania się studentem: Wprowadzanie w kulturę uczelni, przystosowanie do oficjalnie określonej roli studenta Budowanie odrębnej subkultury szkolnej

Stawanie się studentem Teoria B. Cocklina Czynniki wpływające na proces stawania się studentem: Pochodzenie społeczne, doświadczenie, sytuacja rodzinna, zawodowa, społeczna, finansowa, habitus pierwotny biograficzne Interakcje w grupie studenckiej i poza nią interakcyjne Polityka szkolna, praktyki edukacyjne, struktura organizacyjna, środowisko szkolne, habitus wtórny kontekstualne

Model Łańcucha Interakcji Teoria P. Cross Orientacja na istotne cele i subiektywne przeświadczenie, że kształcenie może prowadzić do ich osiągnięcia kształtuje się jako wypadkowa samooceny dokonywanej w relacji do zadań edukacyjnych i przyjmowanych wobec niej postaw.

Model Łańcucha Interakcji Teoria P. Cross Własna samoocena uczącego się Stosunek uczącego się do edukacji Motywacja do uczenia się Zmiany życiowe Możliwości i przeszkody Informacje o możliwościach w edukacji Decyzja o uczestnictwie

Model Łańcucha Interakcji Teoria P. Cross Motywacja dorosłego do podjęcia kształcenia zależy od: doświadczeń edukacyjnych jednostki ważności celów, jakie można osiągnąć poprzez edukację sytuacji życiowej i warunków zewnętrznych (niezależnych) zachodzących okresów przejściowych

Motywowanie Piramida A. Maslowa

Motywowanie Teoria Herzberga Dwie grupy czynników motywacji: zewnętrzne (zwane czynnikami higieny lub niezadowolenia) wewnętrzne (zwane motywatorami lub czynnikami zadowolenia)

Pragnienia ludzi według Lindemana Luzie pragną: inteligencji siły i władzy możliwości „wyżycia się” wypowiedzenia się wolności tworzenia uznania przyjemności przyjaźni rozrywek

Co ludzie pragną zyskać lub mieć? (według Lorge’a) 1. zdrowie 2. czas 3. pieniądze 4. popularność 5. lepszy wygląd 6. bezpieczeństwo na stare lata 7. pochwałę innych ludzi 8. wygody, komfort 9. wolny czas 10. osiągnięcia

Bibliografia Malewski M. (2001), Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, [w:] Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, red. E. Przybylska, Toruń. Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydaw. Uniw. Wrocławskiego, Wrocław. Okoń W. (1995), Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa. Pietrasiński Z. (1990), Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa. Przetacznik – Gierowska M. (2000), Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa.