Pedagogika ogólna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak żyć długo i szczęśliwie ?
Advertisements

Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Operacjonalizacja problematyki badawczej
Turystyka zdrowotna.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Prąd Elektryczny.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Wolontariat w BACZYŃSKIM.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Szkoła w chmurze.
Takie liczby to: {... -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5,... }
Jestem częścią społeczeństwa
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
Ach te baby... Ach te baby....
ALGORYTMY.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
PATRIOTYZM.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
Wykonała Sylwia Kozber
W roku 2007/2008 nasza szkoła wzięła udział w programie Uczniowie z klasą w kategorii pomagam innym. W związku z tym powstały dwa projekty opracowane.
System gospodarki rynkowej
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Władza lokalna w Polsce
FORMY UCZESTNICTWA OBYWATELI W ŻYCIU PUBLICZNYM
Jan Paweł II orędownik prawdy
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
T58 Zasady dynamiki 2x45 wykład 2x45 ćwiczenia. I zasada dynamiki I zasada dynamiki może być (jest) formułowana na kilka sposobów. Najczęściej ma ona.
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
Formować się i pracować razem staje się dziś nową sposobnością, aby ożywić środowiska wychowawcze i czynić je coraz bardziej otwartymi na przyjęcie wyzwań,
Doświadczenie uprzedzającej miłości Boga i obecności Maryi, prowadzą nas do odnalezienia wyrazistości naszej tożsamości powołaniowej i uczynienia jej.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Wydarzenia charytatywne jako sposób komunikacji tożsamości przedsiębiorstwa. Opracowanie: Dagmara Lustyk Event marketing jako nowa forma procesów komunikacyjnych.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Prawo o aktach stanu cywilnego
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Wprowadzenie do renesansu
Nasza szkoła. Środowisko szkoły Środowisko szkoły społeczno - wychowawcze Środowisko szkoły społeczno - instytucjonalne.
sprawca przemocy w rodzinie strategie pracy psychologicznej
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Najczęściej popełniane błędy w systemie informatycznym.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Budowanie świadomości marki
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
Program Wychowawczy Zespołu Szkół Ogólnokształcacych im. Marii Skłodowskiej – Curie w Skawinie.
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 1: Umieszczanie skryptów w dokumencie
PUNKT PRZEDSZKOLNY W DĄBROWICY
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
Bł. ks. M. Sopoćko jako spowiednik św. s. Faustyny
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
Ile słoń ma nóg? 1.
Biblioteka Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Stopnicy Działalność Cele biblioteki Regulamin Dokumenty audiowizualne Regulamin Internetowego Centrum Informacji.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
SYSTEM WZMOCNIEŃ POZYTYWNYCH ZACHOWAŃ
Lui : Elle : KOBIETY MAJA ZAWSZE OSTATNIE SLOWO….
Zapis prezentacji:

Pedagogika ogólna

Istota wychowania Istotą wychowania jest relacja pomiędzy wychowawcą a wychowankiem, wyrażająca się w przekraczaniu przestrzeni międzypodmiotowej za pomocą wybranej formy kontaktu.

Ideał wychowania homo ludens homo kreator homo faber człowiek wypoczynku homo ludens twórca homo kreator człowiek pracy homo faber ekonomista homo economicus

Pseudowychowanie Wychowanie nieadekwatne Wychowanie fikcyjne Wychowanie wyobcowane Wychowanie zawładające

Idea podmiotowości a wychowanie intencjonalne Przyczynowość osobista – siła motywacji inspirująca jednostkę do działania, której źródło tkwi w samej jednostce Poczucie sprawstwa – wychowanek winien sam decydować o sposobach zachowania się czy reagowania w określonych sytuacjach (samodzielność w decydowaniu i odpowiedzialność)

Podmiotowość w wychowaniu Wychowanie podmiotowe sytuacja wychowawcza jako sytuacja dwupodmiotowa równowaga aktywności wychowawcy i wychowanka wychowawca godzi się na ograniczenie swej podmiotowości Cel wychowania działania wychowawcze zmierzają do ukształtowania cech, dzięki którym wychowanek ma poczucie podmiotowości, co warunkuje tworzenie się tożsamości autonomicznej

Wychowanie podmiotowe Wychowawca jako podmiot działający Wychowanek jako podmiot doznający Podmiot w wychowaniu: pełni rolę społeczną, kieruje swoimi stanami psychicznymi i aktywnością, ma wpływ na zdarzenia, rozszerza zakres swej podmiotowości, ułatwia realizację celów drugiemu człowiekowi

Cel wychowania Generatywność Optymizm Zaufanie do siebie Selektywność Poszukiwanie przyczynowości

Błędy wychowawcze Błędy wychowawcze to takie zaburzające przebieg interakcji wychowawczej zachowania wychowawcy, które mają niekorzystny wpływ na doraźne funkcjonowanie i (lub) rozwój wychowanka bądź też mimo pozornie niezaburzonej interakcji mają niekorzystny wpływ na dalszy rozwój dziecka.

CIEPŁO - CHŁÓD EMOCJONALNY WYKONYWANE PRZEZ DZIECKO ZADANIE RODZAJ BŁĘDU CIEPŁO - CHŁÓD EMOCJONALNY WYKONYWANE PRZEZ DZIECKO ZADANIE Rygoryzm chłód przecenianie Agresja Hamowanie aktywności niedocenianie Obojętność Eksponowanie siebie - Uleganie - bezradność ciepło Zastępowanie - wyręczanie Idealizacja Niekonsekwencja przemienność

KONSEKWENCJE U WYCHOWANKA RODZAJ BŁĘDU DZIAŁANIE WYCHOWAWCY KONSEKWENCJE U WYCHOWANKA Rygoryzm bezwzględne egzekwowanie poleceń, brak swobody, kontrola bierność, niesamodzielność, niska samoocena, podporządkowanie Agresja atak słowny, fizyczny lękliwość, poczucie wstydu, nieśmiałość Hamowanie aktywności Przerywanie bądź zakazywanie aktywności utrata zainteresowań, ograniczona samodzielność i motywacja Obojętność Dystans, brak zainteresowania obniżona samoocena

KONSEKWENCJE U WYCHOWANKA RODZAJ BŁĘDU DZIAŁANIE WYCHOWAWCY KONSEKWENCJE U WYCHOWANKA Eksponowanie siebie koncentracja na walorach wychowawcy, chęć imponowania, wyróżniania się brak autentyczności Uleganie - bezradność rezygnowanie z wymagań, spełnianie zachcianek niesamodzielność, poczucie, że wszystko mi się należy Zastępowanie - wyręczanie przejmowanie zadań bez oczekiwania na wyniki brak samodzielności, niezaradność, oczekiwanie pomocy Idealizacja ciągłe zajmowanie się wychowankiem, ochrona przed niebezpieczeństwem bezkrytycyzm, przekonanie o własnej doskonałości Niekonsekwencja przemienność zachowań błędnych z różnych kategorii, zmienność wymagań zniechęcenie, niska motywacja, poczucie zagubienia

Bibliografia Gurycka A. (1990), Błąd w wychowaniu, PWN, Warszawa. Hejnicka – Bezwińska T. (2008), Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Konarzewski K. (1991), Sztuka nauczania – Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa.