Jak organizować spotkania z rodzicami?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Program skierowany został do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą kształtować
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
Zastosowanie Internetu
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
OBSZAR III: FUNKCJONOWANIE SZKOŁY LUB PLACÓWKI W ŚRODOWISKU LOKALNYM
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Moduł analiz systemu Uczniowie Optivum NET (UONET) Przykłady zastosowań
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Szkoła w chmurze.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Oto my- samorząd uczniowski. -JESTEŚMY JEDYNYMI REPREZENTANTAMI UCZNIÓW W SZKOLE -MAMY PRAWO DO ORGANIZACJI ŻYCIA SZKOLNEGO, UMOŻLIWIAJĄCEGO ZACHOWANIE.
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
ALGORYTM.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Jeżdżę z głową.
Przykłady dobrych praktyk Projekt realizowany w województwie zachodniopomorskim.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
ANDRZEJKOWE ZABAWY 2012 w ramach konkursu BEZPIECZNA SZKOŁA-BEZPIECZNY UCZEŃ w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Połańcu Opracowała:
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Uczy samodzielności. Jest otwarta na współpracę z innymi. Daje możliwość rozwoju. Przygotowuje do dorosłego życia. Kształtuje postawy przedsiębiorcze.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida Czerwiec 2011.
1 Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki Katolickie Liceum Ogólnokształcące Czerwiec 2010.
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
Bezpieczny Internet
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Bezpieczeństwo uczniów w Zespole Szkół w Ostaszewie.
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Biblioteka Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Stopnicy Działalność Cele biblioteki Regulamin Dokumenty audiowizualne Regulamin Internetowego Centrum Informacji.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Jak organizować spotkania z rodzicami? Zasady prowadzenia spotkań i innowacje praktyczne. Autorzy: Elżbieta Domin– nauczyciel i wychowawca Elżbieta Byczkowska - nauczyciel i wychowawca Agnieszka Kozłowska – pedagog szkolny  

Trójstronny układ współdziałania rodzice dziecko szkoła

Dlaczego szkoła potrzebuje rodziców? Mamy wspólny cel: rozwój dziecka, a rodzice są ważnym źródłem informacji o dziecku. Rodzice ponoszą odpowiedzialność za opiekę i wychowanie dziecka, a szkoła dopełnia tylko działanie domu, dlatego konieczne jest ustalenie jednolitych zasad postępowania w sprawach wychowawczych. Bez współdziałania z rodzicami szkoła nie poradzi sobie z takimi problemami jak np. agresja, przemoc, uzależnienia i inne patologie .

Dlaczego szkoła potrzebuje rodziców? Rodzice, obok uczniów są głównymi klientami szkoły. Ich oczekiwania to ważna informacja dla szkoły planującej swoje zadania. Wśród rodziców jest też wielu fachowców, z których wiedzy i umiejętności szkoła może korzystać. Opinia rodziców o szkole może służyć poprawie jakości pracy szkoły oraz kształtowaniu pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku.

Niechęć rodziców do wywiadówek może wynikać z: Odmiennego stylu wychowawczego, niż ten lansowany przez szkołę, Obrony przed sytuacją trudną – rodzice obawiają się wieści o niepowodzeniach szkolnych swoich dzieci, Poczucia winy, że być może nie robią wszystkiego, co powinni, Obawy przed publiczną krytyką, Postaw takich jak bierność i brak zainteresowania dzieckiem, Obawy przed dodatkowymi obowiązkami związanymi z pełnieniem funkcji w trójce klasowej,

Niechęć rodziców do wywiadówek może wynikać z: Braku czasu lub niedostosowania czasu zebrań do aktywności zawodowej rodziców - zbyt wczesna godzina spotkań, Małych umiejętności interpersonalnych i organizacyjnych niektórych nauczycieli – komunikacja jest jednostronna, a zebrania są chaotyczne, Obawy przed nudą – gdy powielany jest ten sam schemat zebrań, Przygnębiającej atmosfera zebrań klasowych, Prowadzenia spotkań równolegle w kilku klasach danej szkoły.

Przeszkody utrudniające współpracę rodziców ze szkołą : dominacja nauczycieli nad rodzicami, ignorowanie rodziców oraz brak wyrozumiałości i zainteresowania sytuacją rodzinną uczniów, tematyczna jałowość spotkań z rodzicami, brak współdziałania nauczycieli w tworzeniu klimatu współpracy, ograniczenie się nauczycieli jedynie do realizacji celów dydaktycznych, młody wiek kadry nauczycielskiej, sprowadzanie współpracy z rodzicami do wypełnienia nakazów pedagogicznych, świadczeń finansowych i usługowych,

Oczekiwania rodziców wywodzą się z konkretnych potrzeb, a przede wszystkim z potrzeby: porozumiewania się, kształcenia, wsparcia.

Zasady współpracy szkoły z rodzicami: Zasada pozytywnej motywacji – czyli dobrowolny i chętny udział. Dobrym przykładem budowania takiej pozytywnej motywacji może być prezentowanie przez uczniów swoich osiągnięć przed rodzicami. Taka prezentacja może przyjmować różne formy: wystawy, konkursy, pokazy multimedialne, inscenizacje, happeningi.

Zasady współpracy szkoły z rodzicami: Zasada partnerstwa – postulująca równorzędne prawa i obowiązki rodziców i wychowawców. Jako przykład realizacji zasady partnerstwa można podać udział rodziców w prowadzeniu lekcji zawodoznawczych i kółek pozalekcyjnych, wygłaszanie wykładów na tematy związane z programem szkolnym, udział w wycieczkach dydaktycznych i zajęciach w terenie.

Zasady współpracy szkoły z rodzicami: Zasada bieżącego przepływu rzetelnych informacji – zakładająca konieczność uruchomienia różnych form porozumiewania się między nauczycielem a rodzicem. Rzetelny przepływ informacji może być zapewniony w różny sposób. Ciekawym przykładem jest tworzenie przez każdego ucznia „Portfolio”, w którym gromadzi on wszelkie informacje na temat swoich postępów w nauce: ankiety, referaty, testy i sprawdziany, wyniki próbnych egzaminów, własną działalność twórczą, dyplomy z konkursów i olimpiad.

Zasady współpracy szkoły z rodzicami: Inny przykład to organizowany raz w miesiącu tzw. dzień otwarty dla rodziców. Wszyscy nauczyciele przyjmują wówczas rodziców osobiście w określonych godzinach. Taki osobisty kontakt może też być realizowany w formie konsultacji nauczycielskich, przy czym harmonogram takich konsultacji musi być podany do wiadomości rodziców.

Zasady współpracy szkoły z rodzicami: Dziennik elektroniczny również jest narzędziem umożliwiającym przepływ informacji, o ile wpisy będą w nim dokonywane na bieżąco, a informacje nie ograniczą się wyłącznie do stopni. Skutecznym sposobem zapewnienia przepływu informacji jest też prowadzenie szkolnej strony internetowej, na której pojawiają się informacje dotyczące życia szkoły, dokumenty szkolne, komunikaty o planowanych spotkaniach i wywiadówkach, zaproszenia na szkolenia, warsztaty czy dni otwarte.

Zasady współpracy szkoły z rodzicami: Zasada jedności oddziaływań – przypominająca o konieczności realizowania przez szkołę i rodzinę zgodnych ze sobą celów, szczególnie w obszarze wychowania. Ujednolicanie zasad postępowania w sprawach wychowawczych może odbywać się poprzez organizowanie zajęć psychoedukacyjnych, w których uczestniczą rodzice uczniów danej klasy i wszyscy uczący w niej nauczyciele. Dobrym pomysłem może być też umożliwienie rodzicom korzystania z zasobów biblioteki szkolnej lub stworzenie biblioteki dla rodziców.

Zasady współpracy szkoły z rodzicami: Zasada aktywnej i systematycznej współpracy – uwydatniająca potrzebę czynnego i stałego zaangażowania wychowawcy klasy i rodziców w wykonywanie poszczególnych działań, Przykładem dobrej praktyki w tym zakresie mogłoby być stworzenie Programu Współpracy z Rodzicami. Dokument ten wprowadzałby jednolity system współpracy z rodzicami we wszystkich klasach, nadawałby właściwą rangę tej współpracy i ułatwiałby pracę wszystkim wychowawcom. Dobrym pomysłem wspierającym współpracę może być zorganizowanie w szkole pomieszczenia z przeznaczeniem na tzw. Pokój Rodzicielski, w którym na zasadzie wolontariatu rodzice pomagają uczniom w nauce, a nauczycielom np. w przygotowywaniu i organizowaniu imprez klasowych i szkolnych.

Formy współpracy szkoły z rodzicami: formy indywidualne konsultacje pedagogiczne, rozmowy telefoniczne, zebrania trójstronne, karki z ocenami, dzienniczek ucznia, listy do rodziców.

Formy współpracy szkoły z rodzicami: formy zbiorowe: zebrania ogólne, zebrania w klasach , czyli wywiadówki, zebrania okolicznościowe, zajęcia otwarte, „dni otwarte” szkoły, zajęcia warsztatowe,

Warunki, które należy spełnić, aby spotkanie z rodzicami było udane Przygotowanie merytoryczne Organizacja spotkania Pozytywne nastawienie

Jak zaplanować zebranie z rodzicami? Określ temat spotkania. Sprecyzuj cele zebrania. Zaplanuj zadania jakie muszą być podczas zebrania podjęte, aby cele zostały zrealizowane. Przygotuj materiały potrzebne do realizacji zadań. Określ czas trwania całego spotkania, jak również realizacji poszczególnych zadań. Przygotuj i wyślij zaproszenia do rodziców.

Sprawy organizacyjne : Ustaw ławki tak, aby tworzyły duży stół lub podkowę. Zejdź z „katedry”. Nie sprawdzaj obecności za pomocą dziennika. Nawiąż kontakt wzrokowy z rodzicami. Zadbaj o odpowiedni wygląd, mimikę i nastawienie. Mów językiem zrozumiałym dla wszystkich rodziców.

Spotkanie z grupą rodziców: Zebranie rozpoczynamy punktualnie. Na zebraniach klasowych omawiamy tylko te problemy wychowawcze, które dotyczą całej klasy lub większości dzieci (sprawy dotyczące wybranych uczniów omawiamy wyłącznie z osobami zainteresowanymi) Podczas wywiadówki unikamy wykładów oraz długich monologów, uważnie słuchamy tego, co mówią rodzice. Unikamy osądzania i decydowania za innych oraz krytyki i negatywnych uwag o dzieciach.

Spotkanie z grupą rodziców: Kartki z ocenami uczniów wzbogacamy informacjami np. o jego największych osiągnięciach lub nad czym powinien jeszcze popracować. Przedstawiamy prezentację osiągnięć wszystkich uczniów z klasy np. wystawa prac plastycznych, prace z zajęć dodatkowych. Część zebrań klasowych lub ich fragmenty poświęcamy pedagogizacji rodziców.

Proponowane tematy pedagogizacji: rozporządzenia ministra, wybrane akty prawne, podstawowe prawidłowości rozwojowe dzieci w określonym wieku, przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów i sposoby radzenia sobie z nimi, konstruktywne porozumiewanie się z dzieckiem, kierowanie procesem uczenia się i organizowanie czasu dziecka, radzenie sobie z konfliktami i rozwiązywanie problemów w twórczy sposób.

Spotkanie z grupą rodziców: Na koniec zebrania rezerwujemy czas na rozmowy indywidualne i dodatkowe wyjaśnienia (rozmowę zawsze zaczynamy od mocnych stron ucznia). Po każdym zebraniu przeprowadzamy ewaluację (nauczyciel powinien wiedzieć jak odbierana jest przez rodziców jego praca, z czego są zadowoleni a co ich niepokoi lub co chcą zmienić). Spotkanie warto zakończyć jakimś pozytywnym stwierdzeniem i podziękowaniem za przybycie.

Pierwsze spotkanie z rodzicami: Powitanie rodziców przez wychowawcę. Przedstawienie krótkiej informacji o sobie. Indywidualne przedstawianie się rodziców. Przedstawienie nazwisk nauczycieli uczących w danej klasie. Określenie procedur kontaktowania się rodziców z nauczycielami, wychowawcą i dyrekcją. Zapoznanie z dokumentacją szkolną.

Pierwsze spotkanie z rodzicami: Rozpoznanie oczekiwań rodziców względem poczynań dydaktyczno-wychowawczych. Przedstawienie koncepcji planu wychowawczego. Zebranie istotnych informacji o wychowankach. Wybór Rady Rodziców. Zachęcanie rodziców do współpracy.

Podstawowe obszary współpracy szkoły i domu: Informowanie o rozwoju dziecka i jego postępach w edukacji. Planowanie i organizacja imprez klasowych/szkolnych. Edukacja rodziców i nauczycieli w zakresie nabywania i poszerzania umiejętności wychowawczych. Wspólne działania rodziców i nauczycieli dążące do rozwiązywania problemów ucznia. Wyrażanie opinii o pracy szkoły i podejmowanie decyzji.

Nauczyciel bez współpracy z rodzicami nie będzie miał wpływu na rozwój osobowości i psychiki ucznia DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ