Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej Marcin Kubiak Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Konferencja „Czy Polska potrzebuje regionów metropolitalnych” Warszawa, 26 kwietnia 2013 r. 1 1
Zintegrowane podejście terytorialne Zintegrowane podejście terytorialne (funkcjonalne) w planowaniu i podejmowaniu interwencji prowadzone w ramach różnych polityk publicznych oparte na kojarzeniu interwencji na poziomie sektorów, dziedzin i terytoriów łączące aspekty gospodarcze, społeczne i regionalne Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020: regiony, miasta, obszary wiejskie Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 Założenia Krajowej Polityki Miejskiej
Kierunki wspierania rozwoju 18 ośrodków wojewódzkich KSRR w odniesieniu do największych miast wskazuje na potrzebę: wspierania rozwiązań integrujących przestrzeń funkcjonalnych obszarów miejskich w zakresie zagospodarowania przestrzennego, transportu zbiorowego (infrastruktury, taboru i rozwiązań organizacyjnych), usług komunalnych, rynku pracy, wzmacniania funkcji metropolitalnych w sferze gospodarczej, społecznej, nauki i kultury (w tym funkcji symbolicznych) rozwijania powiązań funkcjonalnych, infrastrukturalnych i instytucjonalnych między ośrodkami wojewódzkimi, które stanowią węzły sieci w układzie międzynarodowym i krajowym. Działania te będą adresowane do wszystkich 18 ośrodków wojewódzkich.
Założenia Krajowej Polityki Miejskiej Potrzeba określenia polityki miejskiej wynika z KSRR i KPZK założenia KPM wskazują, że wsparcie poszczególnych typów funkcjonalnych obszarów miejskich powinno być zróżnicowane – uwzględniając ich potrzeby, a przede wszystkim ich potencjał rozwojowy oraz ich rolę w procesach rozwoju kraju czy regionu. w odpowiedzi na różne problemy różnych typów miejskich obszarów funkcjonalnych tworzony będzie zestaw instrumentów i rozwiązań organizacyjnych oraz prawnych Dotyczy to w szczególności obszarów funkcjonalnych 18 ośrodków wojewódzkich prace zmierzające do zakończenia etapu założeń i przejścia do opracowywania projektu Krajowej Polityki Miejskiej
Wymiar terytorialny polityki spójności 2014-2020 Wymiar terytorialny zrównany z wymiarem gospodarczym i społecznym w Traktacie Lizbońskim Uwzględnienie wymiaru terytorialnego w ramach nowo projektowanej polityki spójności na lata 2014-2020 oznacza w praktyce między innymi: konieczność uwzględnienia w określaniu interwencji z udziałem funduszy WRS roli: miast, geograficznych obszarów funkcjonalnych oraz subregionów stojących w obliczu szczególnych problemów geograficznych lub demograficznych; przejęcie zasady zintegrowanego podejścia terytorialnego w programowaniu; postrzeganie obszarów funkcjonalnych pod kątem ich indywidualnych potencjałów i barier rozwoju oraz wzajemnych zależności; właściwe dostosowanie interwencji do specyfiki poszczególnych obszarów.
Ośrodki wojewódzkie w Założeniach Umowy Partnerstwa - OSI Obok działań horyzontalnych, koncentracja działań funduszy unijnych nowej perspektywy w wymiarze przestrzennym będzie następowała w pięciu wyodrębnionych obszarach strategicznej interwencji państwa (OSI): A. Polska Wschodnia B. Miasta wojewódzkie i ich obszary funkcjonalne C. Miasta i dzielnice miast wymagające rewitalizacji D. Obszary, w szczególności wiejskie, o najniższym poziomie dostępu mieszkańców do dóbr i usług warunkujących możliwości rozwojowe E. Obszary przygraniczne
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Narzędzie, za pomocą którego przekazuje się część zadań instytucji zarządzającej programem operacyjnym na poziom niższy niż regionalny Zachęta dla JST (gminy sąsiadujące z dużymi miastami) do współpracy i przygotowania wspólnych zintegrowanych projektów Na realizację ZIT na obszarach funkcjonalnych miast wojewódzkich planowana specjalna pula pieniędzy z tzw. rezerwy programowej Praktyczne wprowadzanie i promowanie podejścia funkcjonalnego w planowaniu przestrzennym Rozwijanie strategicznego myślenia o rozwoju obszarów miejskich „ponad” ich granicami administracyjnymi
Wsparcie instytucjonalne Konkursy dla JST, ich związków i stowarzyszeń, w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 Promowanie podejścia funkcjonalnego 2012 – Konkurs dotacji na dla jednostek samorządu terytorialnego oraz zrzeszeń jednostek samorządu terytorialnego na działania wspierające podnoszenie dostępności, jakości i efektywności usług publicznych 2013 – Konkurs dotacji na działania wspierające jednostki samorządu terytorialnego w zakresie planowania miejskich obszarów funkcjonalnych
Podsumowanie Rozwój funkcji metropolitalnych (na podstawie strategii krajowych i Umowy Partnerstwa), zamierzamy wspierać we wszystkich ośrodkach wojewódzkich Zintegrowane podejście terytorialne i funkcjonalne – trudne, ale promowane w celu zwiększania efektywności inwestowania środków rozwojowych (nie tylko unijnych) Upowszechnianie zintegrowanego podejścia dla umożliwiania budowania faktycznej, trwalej współpracy w głównych ośrodkach miejskich
Dziękuję za uwagę www.mrr.gov.pl 10 10