Problemy wychowawcze szkoły Irena Dzierzgowska Marzec 2004
CELE SZKOLENIA Zintegrowanie grupy nauczycieli, spójne działania Przekonanie o wartości spójnych działań Ustalenie kręgu wpływów Uzgodnienie cech „człowieka porządnego” Zdiagnozowanie kultury organizacyjnej szkoły. Przedyskutowanie niezbędnych zmian Opracowanie Zasad dobrego zachowania Program wychowawczy - tryb prac Statut szkoły Procedura postępowania na wypadek agresji Uzgodnienie planów dalszych działań
KULTURA ORGANIZACYJNA SZKOŁY A – Sieć pajęcza Hasło: Jedna wielka, szczęśliwa rodzina B – Świątynia Hasło: Prawo i porządek C- Orkiestra Hasło: Wspólne rozwiązywanie problemów D – Plejada gwiazd Hasło: Każdy jest gwiazdą filmową
SZKOŁA JAKO ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE Kultura organizacyjna szkoły - zbiór zasad, tradycji, zwyczajów Jasne zasady wychowawcze – kodeks ucznia Program wychowawczy szkoły Samorządność dzieci i młodzieży Organizacje młodzieżowe działające w szkole, takie jak harcerstwo Różnorodne aktywności uczniów Akcje charytatywne, działania o znaczeniu społecznym Tradycja i uroczystości szkolne Uczenie i praktyczne stosowanie praw człowieka Obowiązki - kontrakty i umowy szkolne Współpraca wszystkich nauczycieli Rodzice jako partnerzy nauczycieli
NAUCZYCIEL DYDAKTYK I WYCHOWAWCA Dobór wiedzy Dobór metod i sposobów działania Stosunek nauczyciel – uczeń
WYCHOWAWCA – METODY Podawanie wzorów Prowokacja sytuacyjna Trening Nadawanie znaczenia
ZNAJOMOŚĆ WYCHOWANKÓW Znajomość z imienia i nazwiska każdego ucznia, rozpoznanie go w dowolnej sytuacji Poznanie zainteresowań i uzdolnień każdego wychowanka Znajomość sytuacji domowej i losowej dziecka Pozyskanie zaufania
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI Wspólny cel – właściwe wychowanie dzieci Więcej czasu na kontakty Ośmielać rodziców, by szczerze mówili o swoich problemach Stworzyć rodzicom warunki do intymnej rozmowy Razem tworzyć program wychowawczy Namówić rodziców, aby interesowali się nauką dzieci Zdobyć zaufanie rodziców
UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW Umiejętności komunikacyjne, umiejętność wyrażania emocji Radzenie sobie ze stresem i uczuciem złości Samoocena Rozumienie procesów grupowych, asertywność Współpraca zespołowa, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów
WYCHOWANIE NA PAPIERZE Program rozwoju szkoły Statut szkoły Program wychowawczy i program profilaktyczny Kodeks ucznia Procedura postępowania w sytuacji agresji