P ROJEKT S ZKOŁA DEMOKRACJI – XVIII S ESJA S EJMU D ZIECI I M ŁODZIEŻY Projekt w Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim realizują Weronika Berent i Martyna Gdula
D EBATA PANELOWA Tworzenie samorządu uczniowskiego – przywilej czy obowiązek? 2 kwietnia 2012 roku, godz
P RZEBIEG DEBATY : 1. Przywitanie wszystkich zgromadzonych. 2. Uroczyste otwarcie debaty przez Przewodniczącego Miasta i Gminy Jabłonowo Pomorskie. 3. Słowo wstępne do debaty – omówienie wyników ankiety. 4. Debata według zaproponowanych zagadnień. 5. Podsumowanie debaty.
Demokracji trzeba uczyć. Nie wchodzi w skład naszego DNA. Jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Anthony Kennedy
W YNIKI ANKIETY przeprowadzonej wśród uczniów 22 marca 2012 roku na temat funkcjonowania Samorządu Uczniowskiego w naszym gimnazjum. anonimową ankietę wypełniło 287 uczniów
P YTANIE 1
P YTANIE 2
P YTANIE 3
P YTANIE 4.
Do innych imprez zorganizowanych przez SU uczniowie zaliczali: Walentynki, Andrzejki, Mikołajki, wyjazdy, zawody sportowe, itd.
P YTANIE 5
J AKO UZASADNIENIE ODPOWIEDZI TAK UCZNIOWIE PODAWALI : można by było wnieść dużo nowych rzeczy lubię organizować różne rzeczy lubię pomagać mam wiele pomysłów można nauczyć się odpowiedzialności wpływa to na ocenę z zachowania mogę w czasie zebrań opuścić lekcję i być usprawiedliwionym Niestety większość uczniów unikała podawania uzasadnienia.
J AKO UZASADNIENIE ODPOWIEDZI NIE UCZNIOWIE PODAWALI : za duży obowiązek za duża odpowiedzialność nie mam czasu nie lubię chodzić na zebrania bo mi się nie chce jest za dużo pracy to jest głupie nie mam doświadczenia
P OJAWIŁY SIĘ I INNE ODPOWIEDZI : nie interesuje mnie to nie chcę być politykiem nie ma z tego żadnych korzyści nie, bo to siara nie, bo i tak nie będzie lepiej nie, bo jestem leniwy
P YTANIE 6
P YTANIE 7
UWAGA!!! NIEPOKOJĄCE! 1,8% ankietowanych uczniów twierdzi, że podczas wyborów są przekupstwa
P YTANIE 8
D EBATA PANELOWA T WORZENIE SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO – PRZYWILEJ CZY OBOWIĄZEK ? Problem I – Jak informować o działaniach Samorządu Uczniowskiego? Gdzie szukać informacji o osobach działających w SU? W jaki sposób można zaangażować wszystkich uczniów w życie szkoły? Gdzie szukać wzorców dla SU?
D EBATA PANELOWA T WORZENIE SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO – PRZYWILEJ CZY OBOWIĄZEK ? Problem II – Jakie są zadania Samorządu Uczniowskiego? W jaki sposób może być zorganizowany SU? Czy warto tworzyć sekcje? Jakie powinny być zadania przedstawicieli SU? W jaki sposób samorząd może skutecznie współpracować z nauczycielami, radą rodziców i dyrekcją szkoły?
D EBATA PANELOWA T WORZENIE SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO – PRZYWILEJ CZY OBOWIĄZEK ? Problem III – Szkolne wybory – jak działa demokracja w szkole? Jak zorganizować kampanię wyborczą? Co uczeń powinien wiedzieć o zasadach obowiązujących w trakcie wyborów? W jaki sposób ze szkolnych wyborów uczynić święto demokracji?
C ZAS NA OCENĘ ! TakNie
N ASZYM EKSPERTOM DZIĘKUJEMY ZA CENNE RADY I WSKAZÓWKI !
Z AKOŃCZENIE Z PRZESŁANIEM : Nie ma demokracji bez udziału obywateli. Tam, gdzie obywatele nie interesują się życiem publicznym, demokracja jest bardzo krucha. Jan Nowak Jeziorański